המוזיקאי והזמר שלומי שבן, שהחל את דרכו בקונצרטים קלאסיים מעונבים כ"נער פלא" שמנגן בפסנתר, עבר בהמשך לצד הפחות מכופתר של המוזיקה והפך לאחד היוצרים המוערכים במוזיקה הישראלית בעשור האחרון.

כעת הוא חוזר לשורשים הקלאסיים שלו ויופיע מחר (שלישי) עם התזמורת הפילהרמונית בהאנגר 11, בהופעה שתשלב שירים שלו, קאברים לרנדי ניומן, וביצועים ליצירות של שופן ושוסטקוביץ'. תוך כדי החזרות למופע נזכר שבן באימונים המפרכים ובחרדות שקדמו להופעות ההן מפעם. עבורו המופע מחר הוא תיקון היסטורי ותרפיה פסיכולוגית.

"הייתי לחוץ, וזובין מהטה רצה לחנוק אותי"

אין תמונה
שלומי שבן מנגן עם הפילהרמונית בגיל 17

הפעם האחרונה בה ניגן שבן עם הפילהרמונית היתה לפני 18 שנה, ביום העצמאות 1993, תחת ניצוחו של המאסטרו זובין מהטה. "אני זוכר שהייתי לחוץ", אומר שבן. "שעה כיוונתי את הכיסא וסידרתי את השרוול והוא מסתכל עלי וכבר רוצה לחנוק אותי, ובסוף זה מתחיל".

על הפרישה שלו מהמוזיקה הקלאסית, אחרי שמגיל 6 נחשב ל"ילד פלא" ולמד בלונדון עם אחת המורות הטובות העולם, שבן מספר: "זה לווה בהמון מתח וחרדות, הרבה ביקורים בשירותים ומנוחות, מין סוג של מדיטציה מלחיצה".

"הרבה מהשירים באלבום הראשון שלי נכתבו כשהייתי פסנתרן קלאסי. זו דרך מאוד טובה לכתוב כי אתה לכאורה לא מתחייב על מה שאתה כותב ואז אתה מרשה לעצמך להגיד את האמת הכי גדולה".

"בכל פעם שהרגשתי שאני סובל הבנתי שאני עושה משהו לא נכון"

בשנים האחרונות דחה שלומי שבן עשרות הצעות לחזור באופן חד פעמי למוזיקה הקלאסית. לפני שנתיים קיבל פנייה מהתזמורת הפילהרמונית להופיע איתה בערב אחד, לרגל חגיגות 75 שנה לתזמורת. הוא הסכים, אולי כדי להתמודד שוב עם הפחדים שבעבר השאיר הרחק מאחור.

"פתאום חזרתי לדיאטת אימונים, לשבת מול הפסנתר כל יום כמה שעות, ולגלות כל מיני רגישויות שהולכות לאיבוד במוזיקה הפופולרית. בכל פעם שהרגשתי שאני סובל הבנתי שאני עושה משהו לא נכון וכן ניסיתי להביא משהו מהתובנות שלי כמוזיקאי של מוזיקה פופולרית, שנהנה מהעשייה שלו, ולהחזיר אותן בחזרה למוזיקה הזו, שזנחתי אותה. אני מקווה שאהנה מהמופע הזה ואהיה גאה בו אחרי שהוא יסתיים".

>> לימור עובד מוציאה את "שירת אישה" ויוצאת נגד ההדרה