הסדרה "שינויים בהרגלי הצריחה" שמגיש יואב קוטנר בערוץ 24, בעריכתו של דרור נחום, תארח הערב את אנשי הטראנס של שנות ה-90' בישראל: אבי ניסים וליאור פרלמוטר מההרכב "אסטרל פרוג'קשן" ועמית דובדבני וארז אייזן מ"אינפקטד מאשרום". בתוכנית הם מספרים לקוטנר על תחילת דרכו של הז'אנר בישראל, על מסיבות הטבע והסמים וההתנגדות הממסדית, ועל האופי המיוחד של הישראלים שאיפשר את פריצת הטראנס המקומי בעולם הרחב.

אסטרל פרוג'קשן: הבאנו רקדנית תאילנדית שתחליף תלבושות על הבמה

"ההופעה הראשונה שלנו כ'אסטרל פרוג'קשן' היתה מאוד מצחיקה", אומרים פרלמוטר וניסים. "זו הופעה שבה שניים-שלושה אנשים עומדים על הבמה ואין יותר מדי אקשן ויזואלי לקהל, אז חיפשנו מה לעשות. היתה לנו רקדנית שהיתה רוקדת ריקוד תאילנדי מסורתי ומקלפת מעל עצמה חמש תלבושות. גם היה לנו ויג'יי, נגן סרטוני וידיאו, בהתאם לתקציב שהיה לנו אז. הכי מצחיק היה בהתחלה - הבאנו שלושה אוברולים של מוסכניקים, צהוב, ירוק וכחול, עם פנסים על המצח, ונקרענו מצחוק".

 

אסטרל פרוג'קשן: "ישבנו במעצרים ובבתי משפט על לא עוול בכפנו"

"מכל הז'אנרים המוזיקליים, עליכם אומרים שרק עם סמים זה יכול לעבוד", אומר קוטנר. "בתחילת הדרך הרשויות רדפו אותנו", אומרים האסטרלים. "בכל מקום עצרו אותנו - במועדונים, במסיבות טבע, ישבנו במעצרים על לא עוול בכפנו. עברנו משפטים. תפסו במועדון סמים ובאו אלינו שאנחנו אשמים".

קוטנר: מתי זה יצא לטבע?
"זה בא מההתפחות החברתית שקרתה סביב המוזיקה מגואה. כל החבר'ה שלנו כייפו שם, בזמן שאנחנו ישבנו באולפן בכיכר אתרים ועשינו מוזיקה. בשנים האחרונות אנחנו מופיעים שם שלוש פעמים בשנה".

קוטנר: אני זוכר שנסעתי עם המשפחה בשבת ליער בן שמן, ואתה שומע שבשש בבוקר מתחילה מסיבה.
"אז היית קרוב אלינו, זה היינו אנחנו".

 

אינפקטד מאשרום: "זלזלו בנו, באנו מהקריות, אפילו בתל אביב לא ניגנו"

קוטנר: אני זוכר את האווירה שהיתה בשנות ה-90' כלפי יוצרי הטראנס, שזה חבר'ה שלא יודעים לנגן ורק מפעילים איזה משהו חצי אוטומטי במחשב. כמה הרגשתם שמזלזלים בכם?
עמית דובדבני: "זלזלו בנו מאוד. קודם כל, צורת העבודה שלנו, עם מחשב, שהיו נהוגה בכל העולם וכולם עושים כמונו, אז אמרו ש'ככה לא עושים מוזיקה'. שאלו אותנו קאיפה האולפן שלכם?', אפילו לא היתה לנו מקלדת. ואנחנו גם קרייתים במקור, אז לא היינו מנגנים בתל אביב. כאילו, עד כאן, תל אביב זה חו"ל. אפילו הסצנה האלקטרונית התל אביבית הפנימית לא קיבלה אותנו. לקח לנו שני אלבומים שהצליחו מאוד בסצינת הטראנס האירופאיתת, כדי שמישהו בכלל יתייחס אלינו פה בישראל".

 

"ישראל היתה שם גדול בטראנס בעולם. כי אנחנו יותר טובים"

קוטנר: איך המוזיקה הזאת שמגיעה מישראל כבשה את העולם?
עמית דובדבני: "הישראלים באו עם הטראנס, שהיה נחשב אז מיוחד, והיו פה הרבה ילדם שרצו להיות דיג'ייאם והתחילו לעשות מוזיקה, אז זה תפס בעולם. היינו יצואנים גדולים של טראנס, אבל היו גם הרבה מאנגליה וגרמניה והיום זה ארצות הברית. זה לא רק שאנחנו ייצאנו להקות ענק החוצה. נכון שהיו 'אסטרל פרוג'קשן' שנחשבו ללהקה גדולה ואחרי זה אנחנו באנו, אבל היו לנו מקבילים באירופה".
ארז אייזן: "נכון, אבל אין ספק שישראל היתה שם גדול בטראנס בעולם. אנחנו יותר טובים".
דובדבני: "אנחנו עצבניים, משתחררים מהצבא והאופציות יום אחרי זה חנסוע למסיבות בגואה או בדרום אמריקה".