מיק ג'אגר, קית' ריצ'ארדס, הרולינג סטונס (צילום: Neville Hopwood, GettyImages IL)
מכסים אותם. מיק ג'אגר וקית' ריצ'ארדס, הרולינג סטונס | צילום: Neville Hopwood, GettyImages IL

הספירה לאחור לקראת ההופעה ההיסטורית של "הרולינג סטונז" בישראל נמשכת. למי שעדיין לא מבין את גודל האירוע, הנה כמה וכמה אילנות גבוהים שיסבירו את משמעותו. אולי בארצנו הקטנטונת הסטונז לא הצליחו להטמע כפי שצריך בתרבות ההמונים וברדיו, אבל מבט החוצה מראה שאין כמעט אמן רוק או פופ בעולם שלא הושפע מהלהקה הבריטית החשובה הזו. חלקם גם ביצעו קאבר כזה או אחר לאחד ממאות השירים הגדולים של מיק ג'אגר, קית' ריצ'ארדס ושות'.

ה"רולינג סטונז" הם חוויה רב-דורית, לכן הם זכו למחווה משלל סוגים של אמנים - מותיקים כמו דיוויד בואי, "The Who", אלטון ג'ון, ניל יאנג, קרוסבי סטילס ונאש, ג'וני קאש, אוטיס רדינג וטינה טרנר, דרך דור הביניים - פטי סמית', U2, וברוס ספרינגסטין, ועד הרכבים צעירים (יחסית) כמו פרל ג'אם, רייג' אגינסט דה משין, סאונדגארדן, גאנז אנד רוזס, ג'יינז אדיקשן וארקייד פייר, כמו גם אמני פופ בסגנון בריטני ספירס וג'סטין טימברלייק, שהגרסה שלו ל-"Miss You" מראה שהוא קורץ מהחומר הנכון.

מתוך עשרות (אולי מאות) קאברים שיש לשירי ה"רולינג סטונז" בחרנו את הקצפת, עשרה מובילים שכדאי להכיר, ובונסף גם כמה בונוסים מאמנים ישראלים:

דיוויד בואי - "Let's Spend The Night Together"
דיוויד בואי בחר כבר בסיבוב המיתולוגי של "זיגי סטארדאסט" ב-72' לכסות את "Let's Spend The Night Together" וגם הקליט אותו לאלבומו "אלדין סיין".

במקרה של בואי קשה לחשוב על האפשרות של ביצוע פחות ממושלם.

 

ג'יינ'ס אדיקשן - "sympathy for the devil"
בסוף שנות ה-80' הקליטו ג'יינ'ס אדיקשן באלבום הבכורה שלהם שני קאברים לשתיים מלהקות הרוק האהובות עליהן ה"רולינג סטונז" ו"וולווט אנדרגראונד", שמתמזגים זה לזה.

מהסטונז הם בחרו את "sympathy for the devil", שיר שכוסה המון לפניהם ואחריהם, ועדיין הם מצליחים לתת לו את הטאץ' שלהם.

 

סאנדייז" - "Wild Horses"
הבלדה "Wild Horses" הופיעה במקור באלבום "Sticky Fingers" מ-1971, אחת הקלאסיקות גדולות של הלהקה. היא הפכה לאחד הלהיטים הגדולים ביותר שלהם וכוסתה עשרות פעמים.

אחד הקאברים המוצלחים ביותר הוקלט ב92' על ידי "הסאנדייז" הבריטיים לאלבומם השני.

 

פרל ג'אם - "Waiting For A Friend"
להקת פרל ג'אם וגם סולנה ואדי ודר לבדו ביצעו לא מעט קאברים לסטונז בהופעות במשך השנים. ודר אף התארח בהופעות של "האבנים" ושר איתם. אחד הקאברים המוצלחים הוא לשיר "Waiting For A Friend".

גרסאות בולטות נוספות של פרל ג'אם וודר לסטונז: Street Fighting Man, Wild Horses, Sympathy for the Devil , ו-Shattered.

 

סאונדגארדן - "Stray Cat Blues"
גם סאונדגארדן, שמגיעים אלינו שבועיים אחרי הסטונז, הקליטו קאבר ל"אבנים" שהופיע כבי סייד לסינגל שלהם מ-91', "Jesus Christ Pose".

השיר שנבחר הוא "Stray Cat Blues", שמופיע במקור באלבום "Beggars Banquet" מ-1968.

 

טורי איימוס - "Angie"
טורי איימוס יודעת לקחת כמעט כל שיר ולהוציא ממנו ביצוע קורע לב על פסנתר. "אנג'י" הוא מהשירים של הסטונז שכן תפסו בארץ בגדול. במקור הוא נמצא באלבום "Goats Head Soup", שיצא ב-1973.

במשך שנים נפוצו שמועות על זהותה של אותה "אנג'י" (אנג'י בואי, אנג'י דיקנסון). באוטוביוגרפיה שלו, "LIFE", סעפר קית' ריצ'ארדס שהשיר נכתב במכה אחת על מיטת בית חולים, שם אושפז עקב בעיות הסמים שלו. לדבריו, השם "אנג'י" נבחר בלי מחשבה על אף "אנג'י" מציאותית, וגם לשם שנבחר לבתו, אנג'לה, אין קשר.

 

ברוס ספרינגסטין - "I Can't Get No) Satisfaction"
ללהיט הגדול ביותר של הסטונז "I Can't Get No Satisfaction" יש שתי גרסאות כיסוי מיתולוגיות: האחת של דיבו והשניה של אוטיס רדינג. עם זאת, גרסה אחת שלא באמת מחדשת, אבל מדליקה, שייכת לברוס ספרינגסטין.

מדהים לראות איך "הבוס" נענה לבקשה של נערה מעריצה מהקהל ומבצע את השיר. גם לספרינגסטין יש לא מעט קאברים לסטונז, והוא גם התארח בסוף 2012 בהופעה שלהם בניו ג'רזי, ששודרה ברחבי העולם.


ניל יאנג מושפע ב-"Borrowed Tune"
הפסקה קלה מתחום הקאברים תגלה שלא מעט אמנים גדולים לקחו את ההשפעה של הסטונז למחוות טקסטואליות או מוזיקליות, כמו פורטיסהד בשיר "The Rip" (שכולל ציטוט מ-"Wild Horses") או רמי פורטיס, שעומד לחמם את הסטונס עם השורות "עשרים וארבע שעות, אצבעות דביקות".

גם ניל יאנג, בשיר "Borrowed Tune" מ-1975 עשה מחווה. הלחן של השיר נשמע דומה באופן חשוד ל-"Lady Jane" של הסטונז, ובמילים יאנג מתוודה: "אני שר מנגינה שאולה, שלקחתי מהרולינג סטונז, לבד בחדר ריק, שפוך מדי לכתוב אחת משלי".

 

גאנז נ' רוזס - "Dead Flowers"
אחת הלהקות שהכי הושפעו מהרולינג סטונז והלכו בדרכיהם, גם מוזיקלית וגם נרקוטית, היא גאנז אנד רוזס. אקסל רוז והחבר'ה אף חיממו את ג'אגר ושות' בתחילת הדרך, בסוף שנות השמונים.

במרוצת השנים הם ביצעו לא מעט קאברים של מודל החיקוי שלהם. למשל: Sympathy for the Devil , Jumpin Jack Flash וכמובן Wild Horses.

 

הסופ דראגונס - I'm Free
ולסיום, הנה אחד הקאברים היותר מדליקים לסטונז. רבים חושבים שהוא שיר מקורי של ה-The Soup Dragons.

אבל מדובר בגרסת 1990 לאחד השירים המוקדמים של הג'אגרים, "I'm Free".

 

בונוס ישראלי

לפני סיום, בונוס בדמות כמה קאברים ישראליים ל"אבנים המתגלגלות", כפי שהם כונו כאן בעבר:

לפני כעשור שנים הקליט חמי רודנר מופע גרסאות כיסוי לקלאסיקות רוקנ'רול בשם "Saturday night at the Cinematheque", וכינה את ההרכב שלו "חמי והרודראנרז". המופע כלל שני ביצועים מצויינים לקלאסיקות של ה"סטונז", שנועדו לגרום לקהל לקום ולרקוד.

חמי רודנר - Satisfaction

חמי רודנר - Jumpin' Jack Flash

באותו המופע התארח שרון מולדאבי, שביצע את "Ruby Tuesday", עם רודנר בקולות רקע.

והנה ברי סחרוף מבצע את Paint It Black בתוכנית של רד בנד

שולה חן שרה את "As Tears Go By" בתרגום של אריק איינשטיין ז"ל

יצחק קלפטר מכסה את "slipping away" בגרסה עברית משלו - "הולך ומתרחק"

באלבומה "גרין" מ-1993 הקליטה להקת DXM מחווה בשם "איפה כאן עכשיו", לשיר הפסיכדלי "In Another Land", ששר הבסיסט ביל וויימן באלבום המופתי של הסטונז "Their Satanic Majesties Request".

 

ולסיום, הנה כמה ממיטב האמנים והשחקנים חוגגים 50 שנה ל"רולינג סטונז"