מירי מסיקה – עזור לי (צילום: גורן ליבונצ'יץ')
"אני חילונית לגמרי, אבל בפעם הראשונה שהלכתי לבית כנסת אחרי הרבה שנים, פשוט בכיתי" | צילום: גורן ליבונצ'יץ'

מירי מסיקה חוזרת עם השיר החדש "עזור לי", סינגל ראשון מתוך אלבומה החמישי, בו משולבת הקלטת תפילה שנושא אביה, משה מסיקה. את השיר כתב והלחין טל שגב ועל העיבוד וההפקה המוזיקלית מופקד, כרגיל, בעלה אורי זך.

"אני מרגישה כאילו עקרת בית מוציאה שיר לרדיו"

"אני מאוד מתרגשת ואתמול לא ישנתי כל הלילה", אומרת מירי מסיקה. "תראה מה זה, בחיי היום יום אני אמא לשתיים, מתפקדת כאמא לכל דבר, ופתאום הבנתי שזה קורה, שהשיר עם אבא שילי יוצא. פתאום זה כמו לחזור לעולם אחר. אחרי תקופה של הרבה זמן בבית, העולם הזה מרגיש לי חדש כמו בפעם הראשונה. זה אחר ומרגש, כאילו עקרת בית מוציאה שיר לרדיו. כלומר, היום אני אמא לשתיים מקרית אונו ופתאום עושה שיר, כאילו, מה הקשר?".

-ואיך בקרית אונו?
"יצאנו מתל אביב ועברנו לקרית אונו, לגור ליד פארק ולהיות משפחה משפחתית. בלי הרעש של תל אביב. ככה זה, בילד הראשון עוד סוחבים, אבל בילד השני אתה כבר לא יכול לסבול את תל אביב".

-בשיר הזה את סוגרת את המעגל המשפחתי, אמא לשתי בנות ששרה עם אבא.
"לא חשבתי על זה ככה. אני מחוברת מאוד לאבא שלי, אנחנו מאוד קרובים. הוא אחד האנשים המוכשרים והכריזמטיים שאני מכירה. הוא למשל שומע רבעי טונים, מה שאני לא שמעתי באופן טבעי. גדלתי על שירי ארץ ישראל, הוא גדל על עבד אל ווהאב והשמיע לי זוהר ארגוב. לעומתו אמא שלי מערבית לחלוטין. החיבור הראשוני שלי עם מוזיקה לא מערבית היה כשלמדתי בשבילו לשיר את 'אינתא עומרי'. בהתחלה זה היה נראה לי בלתי אפשרי. אחר כך הבנתי שהחיבור שלי למוזיקה הזו הוא משם וגיליתי שהגרון שלי בא ממנו. אבא שלי שר בבית כנסת, שזה המקום הכי טוב ללמוד בו איך לשיר ולסלסל, וגם לשמוע. אגב, גם כנסיה עם מקהלה ומסגד עם מואזין זה המקומות ששם גדלים זמרים. אז כן, לאבא שלי יש יכולות מטורפות".

-איזו תפילה הוא מתפלל שם?
"תפילה מסידור מראש השנה. הוא שר לי כל מיני תפילות שהוא מכיר ובחרתי את זאת. רצינו שזה יהיה שבור קצת, ולא משויף, לכן בחרתי אותו שהוא לא זמר מקצוען. אבל הוא הקליט את הכל בטייק אחד. אורי אמר שזה לא יאומן".

מירי מסיקה (צילום: צ'ינו פפראצי)
"אני כרגע רק בתפקיד האמא, ואני לא יכולה לדעת מה יקרה כשאתחיל לעבוד בהופעות" | צילום: צ'ינו פפראצי

-איך נולד הרעיון לשלב אותו?
"קיבלתי סקיצה מטל שגב והיה שם, במקום של התפילה, שיר ששרה בחורה הודית. אמרתי לו שאקח את אבא שלי במקומה, ושכחנו מזה. עבר הרבה זמן, כמה חודשים. ואז התחלתי לעבוד על האלבום, דווקא מהשיר הזה, באופן סמלי זה היה השיר הראשון שעבדנו עליו. ואני מודה שאם השיר הזה היה מגיע אלי חצי שנה לפני כן , אולי לא הייתי לוקחת אתו. אבל הוא הגיע בתקופה שלא הייתי בה צינית, והוא נגע בי בדיוק בנקודה, בעצב חשוף. אז אמרתי 'אוקיי מפה אני מתחילה'".

"אני חילונית, אבל הנשמה היהודית שלי כנראה יותר חזקה ממני"

-יש פה חיבור בין שתי תפילות, ישנה, וחדשה שהיא ה"עזור לי".
"'עזור לי' זו תפילה אבל כל אחד יכול לפרש אותה כראות עיניו. היא לאו דווקא לבורא עולם. לפעמים אתה מבקש מהבן זוג שלך עזרה, או מעצמך. אתה פונה לחלק מעצמך ומבקש להתרומם. בעיני, לפעמים אתה מבקש מעצמך את מה שלמשה שאתה מבקש מאלוהים. לפעמים אני אומרת לעצמי בקול רם: 'מירי, צאי מזה'. אבל זה לא נשמע הכי נורמלי לדבר לעצמך. כשאתה מתפלל למעלה ואומר 'ברוך אתה אדוני' זה כבר נשמע יותר שפוי. אבל מבחינתי הפניה כאן היא לחלק היותר גבוה בעצמנו".

-יש לך רקע דתי שלא ידענו עליו?
"כשהייתי בבית כנסת כילדה או נערה לא קראתי תפילה בעזרת נשים. הבית שלי מאוד חילוני, ישראלי, ציוני, בלי טקסים, בלי קידוש, בלי הדלקת נרות ושמירת שבת. ובפעם הראשונה שהלכתי לבית כנסת אחרי הרבה שנים, פשוט בכיתי. אני יכולה להיות הכי חילונית כלפי חוץ במשך שנים, אבל הנשמה שלי היא כנראה כמו של כל יהודי - באה ממקום עתיק, עמוק, ישן, וזה יותר חזק ממני, לכן בכיתי. לכן טבעי מבחינתי לשלב בשיר שכזה תפילה שהיא בקשת סליחה".

מירי מסיקה (צילום: צ'ינו פפראצי)
"היכולת שלנו לאהוב ולהכיל ולהקריב היא מדהימה" | צילום: צ'ינו פפראצי

-בחרת להוציא את השיר סינגל ראשון.
"החברה הכי טובה שלי אמרה לי: 'שאלי את עצמך מה את רוצה להגיד עכשיו, מה עובר עליך, מה את מרגישה עכשיו'. אני עכשיו רוצה להגיד את זה לעולם, לצעוק, בלי מחשבות על מה יגידו, בלי ציניות, פשוט ונקי. היה לי ברור שזה מה שאני חווה כרגע".

-ואם יהיו ציניים כלפייך?
"לאמת יש דרך והיא תמיד מנצחת. גם לפני שהוצאתי את 'באה אליכם' פחדתי שילגלגו כי זה תמים מדי, אבל השיר הזה עם 'אבא יגיד הגיעה הנסיכה' פרץ חומות של ציניות ורגיש את האנשים הכי ציניים שאני מכירה. השיר החדש הזה 'עזור לי' זו החוויה שלי האישית ומי שחווה אותה יכול להתחבר למקום מאוד חזק. גם 'שיר תקווה' החזק שלא יצא כסינגל הפך לשיר שכולם מכירים ואין הופעה שלי בלעדיו. יש בשירים האלה משהו שהוא מנותק מיומרה, אלא רק עם אמת ואמונה. מי שמאמין מאמין, ומי שלא לא".

"יש באלבום דואט מפתיע"

-מה עוד צפוי באלבום שלך?
"יהיה תקליט מאוד מגוון. אני תמיד אומרת שאני רוצה אלבום קונספט ובסוף עושה מיליון דברים. כי אני לא יכולה לבחור רק טעם אחד לאלבום שלם. לכן רוב השירים באלבום הם עם צבעים מגוונים וחדשים. יש רוק, פופ, אתני. חיברתי במקרים מסוימים מילים ולחנים מיוצרים שונים, ויש כאלה שנכתבו יחד. אני מבטיחה לך הרבה הפתעות. יש למשל דואט באלבום הזה, ואורי הוא הכוכב של הדואט, כי העיבוד מנצח בו".

-איך זה להיות אמא לשתיים?
"עוד לא התגברתי על ההלם הראשוני, ששתיים זה כפול עשר. זה מאוד ממלא ומאוד מתיש. אני כרגע רק בתפקיד האמא, ואני לא יכולה לדעת מה יקרה כשאתחיל לעבוד בהופעות. איך אפשר לעבוד עם שני ילדים? כאילו, מתי? אבל מה שחשוב זה שהאהבה לא מתחלפת, היא מוכפלת. אתה לא מאמין שאתה יכול לאהוב יותר ממה שכבר אהבת, ואז מקבל עוד אהבה, שזה מדהים, היכולת שלנו לאהוב ולהכיל ולהקריב. ומי כמוני, שהכל סובב סביבה בקריירה שלה, יודעת שאני מוותרת על עצמי למען יצור קטן כזה. כל אחד אחר כבר הייתי מזיזה הצידה, אבל פה? כן, זה קשה למי שמרוכז בעצמו. בקריירה יש משהו מאוד נרקיסיסטי, אבל לילדים צריך לתת מעצמך, ואתה לא יכול לראות את עצמך, אלא אותם. זה שיעור גדול".