אדיר גץ – עושה לי את היום (תמונת AVI: mako)
"מי זה אדיר גץ? אני לומד את זה תוך כדי" | תמונת AVI: mako

אדיר גץ שוב כאן. הוא רק בן 23 וחצי, אבל הזמר והיוצר שהחל את דרכו כ"הבחור הביישן על הפסנתר" ב"כוכב נולד", הספיק כבר להוציא לפני כשנתיים אלבום-קצר (אי.פי) ראשון, ושחרר בקיץ האחרון קאבר ל"אהבת נעוריי" של שלום חנוך, כסינגל חמישי מתוך אלבום בכורה, שצפוי לצאת תוך חודש.

עתה הוא מוציא מתוכו שיר נוסף - "אשטוף", אותו כתב והלחין, עם עיבוד והפקה מוזיקלית של נדב ביטון, ויוצא לסיבוב הופעות ברחבי הארץ. "השיר החדש אומר 'ראיתי אותך כמו שהוא לא ראה... בשברים שהיית שבורה ראיתי אהבה...את הדמעות אשטוף, אראה לך את הדרכים אל הבית'", אומר אדיר גץ. "שומעים שם בגרות בלחן, בהפקה, בטקסט.

"זה היה שיר שנתתי ללירן דנינו והוא עף עליו, הקליט אותו. לפני שידעתי שהוא הקליט הצעתי אותו גם לאביהו שבת, ששמע ואמר שהוא רוצה אותו. בינתיים ראיתי שהשיר לא יצא אצל אף אחד משניהם, אז המשכתי הלאה. אורי אבני שעובד עכשיו עם עידן יניב, שמע את השיר והציע אותו לעידן יניב שגם עף עליו ואמר שהשיר שלו. אמרתי שאם כולם רוצים את השיר, אז כנראה שיש בו משהו מיוחד".

-שלושה רבים והרביעי לוקח?
"כן, לא היה לי נעים לתת אותו לאחד מבין שלושתם - לירן, עידן ואביהו, אז בסוף אני לקחתי אותו. לירן התבאס לאללה, אבל אני מרגיש שאני שלם עם ההחלטה. שמע, זה שיר ששלושה זמרים אחרים רצו אותו, זה לא צחוק".

-אולי יש פה להיט גדול.
"הלוואי. אני מאוד אוהב אותו. גם השמעתי אותו למשפחה וחברים כמו שאני עושה תמיד והם מאוד אהבו אותו".

"סגרתי מעגל עם מירי מסיקה, שמפרגנת לי מאוד"

במקביל לעבודה על אלבומו, יצר אדיר גץ שירים לאלבומה החדש של מירי מסיקה. "עשיתי למירי חצי אלבום, אנחנו עובדים המון יחד והיא מפרגנת לי", מעדכן גץ. "היא אוהבת מאוד את מה שאני עושה. גם הופענו יחד בזאפה הרצליה לפני שבועיים. שרנו את 'אף אחת', ששרתי באודישן ב'כוכב נולד' ועכשיו סגרתי את המעגל עם מירי. אני זוכר איך ב'כוכב' הייתי בשמירות בצבא והייתי מזמזם לעצמי את השיר ולא ידעתי בדיוק איזה שיר זה, עד ששמעתי אותו ברדיו. אבא שלי, זה השיר שהוא הכי אוהב בעולם. הוא אמר לי לגשת איתו לאודישן. והנה אני שר את זה עם מירי, שאני עובד איתה על האלבום שלה, וזה כיף גדול. אני מת עליה היא נשמה ענקית".

מירי מסיקה – עזור לי (צילום: גורן ליבונצ'יץ')
"עשיתי למירי מסיקה חצי אלבום" | צילום: גורן ליבונצ'יץ'

-אז בגלל מירי מסיקה לקחת כמה חודשים הפסקה?
"לא בדיוק. באלבום ראשון הטעם המוזיקלי מתגבש תוך כדי העשייה. יש פה שירים שלא הייתי מכניס לאלבום הרביעי, למשל. יש פה דרך ארוכה שאתה מסכם אותה וממשיך לאלבום הבא אחריו. כמו הילד הראשון שלך שאתה עושה איתו טעויות. לאלבום השני אגש ביותר בגרות ודיוק. לאי.פי שהוצאתי לפני שנתיים אני לא מתייחס כאלבום".

-האלבום החדש הוא אסופה של שירים שלך שאתה יותר גאה בהם?
"אני באטרף של הופעות וסיבוב חדש שאני מתחיל ביוני. לפעמים אני עוצר ומסתכל מחוץ לעצמי. 'כוכב נולד' נראה כזה ישן ומזמן, למרות שזה לא. הצלחתי להיכנס, לעלות על הרכבת, למרות שבאתי ממקום שנדיר שעולים עליו. ל-95 אחוז מהחבר'ה של תוכניות השירה-ריאליטי מאוד קשה לפרוץ. היום אתה בא הרבה פחות מעניין כשאתה יוצא מתוכנית שירה, כי אתה כמו כולם, עוד אחד. לעומת מי שבא משום מקום עם שיר טוב ואז זה יותר מעניין. היום לא ללכת לתוכנית זה המעניין, וזה מדהים שהם המעניינים".

-יש עוד כמה שמות שהיית רוצה לכתוב להם?
"אני כותב לאחרים. אני יכול לכתוב כמעט לכל אמן, עם החומר שלי, שאני מאמין בו, והרגש שאני נותן בשירים. לתת שיר למירי ולעוד אמנים מרגש אותי כמעט יותר משיר חדש שלי. כי יש משהו בלחן וטקסט שאתה נותן לזמר אחר, שלאן שהשיר הזה יגיע, הוא ייקח את שניכם איתו".

-עד היום הצלחת ברדיו ובהופעות. ברחוב מזהים אותך?
"לגמרי, כן. היום מזהים אותי כפול, והרבה יותר ממה שזיהו אותי בתקופת 'כוכב נולד'. יש כאלה שאצלם זה 'ההוא מכוכב נולד, איזה חמוד'. ויש כאלה שאומרם 'הי, הנה אדיר גץ', בלי ההוא מכוכב, וזה דרך. זה לעשות דרך שמזהים אותי, ולא בגלל 'כוכב', זה כיף גדול. אני מתחזק קריירה מדהימה".

אדיר גץ הופעה בחיפה (צילום: מוטי וולמן)
"היום מזהים אותי כפול, והרבה יותר ממה שזיהו אותי בתקופת 'כוכב נולד'". אדיר גץ בהופעה ב"רוז" בחיפה | צילום: מוטי וולמן

-קשה להאמין שאתה רק בן 23 וחצי.
"כן, כי הספקתי הרבה והקול שלי לא נשמע קול של ילד. לא מאמינים שאני בן 23. תזכור שהתחלתי בגיל 19 ב'כוכב נולד'. ב-2012 כבר הייתי מבין חמשת הזמרים הכי אהובים של השנה בקרב קהל צעיר. עשיתי הרבה בשלוש השנים האחרונות".

-אתה מרגיש שהיום אתה זמר יותר טוב, מופיע יותר טוב?
"אין ספק. לגמרי כן. אני הרבה יותר חופשי ומשוחרר. יש לי נגנים שלי, שהם רק שלי, וזה כיף גדול. אני מרגיש חי על הבמה, הכל הופך להיות טבעי, מה שבהתחלה לא היה. פעם הייתי מופיע וחושב איך מגיבים אלי וחושב מה לעשות. הים אני עולה ושר ומשתפשף מהופעה להופעה. עשיתי מועדונים גדולים כמו ה'רוז' בחיפה וה'פורום' בבאר שבע. אני עולה איפה שיש במה ותנאים נורמליים ומקום מכובד. כל במה וכל קהל שבא לראות שווה שאתן את הנשמה בשבילם, בכל מקום".

-מבין השמות שהזכרת, יחד עם, למשל, נתן גושן ועידן עמדי, אתה מצליח להביא משהו שהוא רק אתה ומזוהה איתך?
"שאלה מעניינת. כאמן-יוצר אתה מקבל מתנה אוטומטית, רפלקס להיות ייחודי, בכמעט כל המקרים. לא הושפעתי מזמרים בארץ, אלא מלחנים ומנגינות מכל מיני חורים. כיוצר אתה מקבל את סטייל הכתיבה שלך. אני ולירן ועידן ונתן ואביהו, כולנו נתעצב לגמרי וניתן חותם באלבום חמישי, שישי או שביעי. באלבום ראשון קשה ליוצר לשים חותם, אלא אם כן אתה עמיר בניון שזה אבן דרך במוזיקה בארץ, שבא ופותח נתיב חדש, או רייכל, שלגמרי פתח נתיב חדש. מעבר לזה, זה לוקח כמה אלבומים, להבשיל עם הסאונד, הלחנים, הסגנון, זה לאט לאט מתגבש בהופעות. אתה יכול למות על שיר ולא כיף לך איתו, אז אתה משנה. הבנייה הכי טובה זה בדרך, ללמוד מי אתה ואיך זה נשמע על הבמה, ואיך אתה מרגיש את זה".

אדיר גץ – אשטוף (צילום: רונן אקרמן)
"רק באלבום חמישי או שישי אתה יכול לדעת מי אתה ומה הקהל רוצה ממך" | צילום: רונן אקרמן

-אז מי זה אדיר גץ?
"אני לומד את זה תוך כדי. אני באמת חושב שבאלבום חמישי או שישי אתה יכול לדעת מי אתה ומה הקהל רוצה ממך. שני אלבומים ראשונים זה שלך עם עצמך, ושלך עם הקהל, דברים לוקחים זמן".

-אולי הכוח שלך הוא בבלדות, כמו "הבחור הביישן על הפסנתר" ו"העיקר שאני", ששרת לפני שנה "בקדם אירוויזיון".
"הבאתי ב'קדם' שיר שונה לגמרי מכל מה שהיה שם. השופטים אמרו שזה השיר שהם הכי אוהבים באותו הערב, אבל שהוא לא מתאים לאירוויזיון. בעיני זו היתה חוויה מדהימה, 'קדם אירוויזיון' זה אחלה סרטון יו טיוב להראות לנכדים, אנקדוטה שנשארת לנצח. אני זוכר שעבדתי חודש שלם עם הבמאי עופר שפריר על עמידה על במה, על איך להופיע מול מצלמה. זה היה אינטנסיבי ומכל דבר לומדים".

-יש לך חברה?
"יש לי חברה כבר שלוש שנים, שיר אעידן מלהקת ה'סיסטרס', היא האחות האמצעית מבין השלוש, בת 24, גדולה ממני בחצי שנה, מרעננה במקור. הן היו בעונה האחרונה של 'TLV עושים את תל אביב'".

-אילו שירים כתבת עליה?
"את 'בדרך לביתך': 'כי את היחידה שאיתה אני שליו, מתרוקן מכל הכאב, שאספת בדרך לביתך, ואת שגורמת לי שוב לחייך ולפרוח בלי למה ואיך, מתי ולאן נלך'".

אדיר גץ, שיר אעידן (צילום: שרון היכל)
"לא הולך להשקות, מה אני, דוגמנית?". אדיר גץ עם חברתו שיר אעידן | צילום: שרון היכל

-עושה חשק לשאול מתי החתונה.
"עוד יש זמן, אנחנו צעירים. לזכותה יאמר שהיא תמיד שם בשבילי, תומכת בי ואומרת לי לא לוותר, אומרת לי משפטים כמו 'אני רואה אותך בקיסריה'. בשבילה אני הזמר הכי טוב בעולם והכותב הכי טוב בעולם. למרות שהיא מהתחום, אין אצלה טיפת קנאה או חוסר פרגון. אם יוצאים לנו שירים במקביל, היא תפרסם תמיד את השיר שלי קודם, ותדבר תמיד עלי עוד לפניה".

-אז אתם פאוור-קאפל? אתה מרגיש סלב?
"אני לא סלב. אני לא הולך להשקות, אני לא דוגמנית. אני לא מוצא את עצמי שם. מה זה נותן לי? מה יעזור לי שתהיה לי תמונה בהשקה של בושם? זה ימכור לי כרטיסים להופעות? לא. מה שימכור לי כרטיסים זה שיר ברדיו שירגש אותך, בגלל זה תבוא להופעה שלי. זה חלק מהדרך הארוכה שאמן צריך לעבור. מה שחשוב לי זה לכתוב שירים ולעבוד באולפן ולהופיע".

-למה אתה לא מופיע בשישי בערב?
"כי אני איש מאמין, ואני מאמין שזה בפנים בעצמות. לכן זה אפילו כתוב לי בחוזה בחברת התקליטים, שאני לא מופיע מכניסת שבת עד צאת שבת. תראה, אני נוסע בשבת, אבל אני לא מדליק אש. לשיר בשבת על הבמה זה עבודה. כסף שתרוויח בשבת - אין בו ברכה. אני גם אוכל כשר וכל בוקר מניח תפילין. אין לי הסבר טוב למה אני עושה כל דבר. כל אחד עושה מה שהוא רוצה ומה שהוא מרגיש. תפילין הנחתי אחרי הבר מצווה,הפסקתי וחזרתי וחוזר חלילה. כשחבר שלי חזר בתשובה ביקשתי ממנו תפילין, חשתי שאני צריך את זה כאן ועכשיו. לפני שבעה חודשים הרגשתי שאני צריך שיעור תורה, אז אספתי חברים ופעם בשבוע יש לי שיעור תורה. אני רואה את האמונה והמוזיקה ככוח אחד. מוזיקה זה מעבר לטבע, מוציאה ממך דברים. מוזיקה ואמונה זה יחד, כמו שלב ונשמה יחד".

*אדיר גץ יופיע ב: 5.6 רידינג 3 ת"א (מופע השקה), 14.6 רדיו-בר בית קשת, 7.7 זאפה ירושלים.