דנה לפידות (25), במקור מבאר שבע, היא התגלית החדשה של חברת 'הד ארצי'. בימים אלה מוציאה לפידות את 'מוניות', שיר וקליפ חדש מתוך אלבום הבכורה שלה. את השיר כתבה במשותף עם אמה, חנה, ששותפה לכתיבת מרבית 12 שירי אלבום הבכורה של הבת, שעוסק רובו ככולו במשבר שפקד את המשפחה.

"האלבום נולד משרשרת משברים קשים", מבהירה דנה לפידות. "הכל קרס אחרי שגנזתי את האלבום הראשון שלי, שהקלטתי בהשקעה כספית פרטית גדולה וחסכתי עבורו כל שקל. הורי התגרשו, אחותי קרין עזבה את הארץ, נפרדתי מאהבה גדולה שהייתה לי כמה שנים, הייתי בחובות כבדים על הקלטות שבסוף החלטתי לא להשתמש בהן. כשאני במשבר אני לבד. האדם היחיד שהצליח להגיע אלי היה אמא שלי, שהיא אמנית בנשמה. היה לי טבעי להיעזר בה בכתיבת המילים, כי מי כמוה הבין מאיפה אני מגיעה ומה אני מנסה לבטא?".

מלבד הטראומה המשפחתית, ובמקביל לעבודה על האלבום, הפחיתה לפידות לא פחות מ-40 ק"ג ממשקלה. "אני זוכרת שיחה עם חברה טובה לפני כמה שנים. אמרתי כבר אז: 'יום אחד יהיה לי אלבום ואני אהיה רזה. איכשהו הדברים היו מחוברים לי בתודעה. בשבילי, להוריד קילו זה תהליך נפשי. אני לא מאבדת משקל אלא מורידה שכבות מעצמי. ממש מתקלפת נפשית".

-איך עושים את זה?
"אין לי תשובה ברורה. רוב העבודה היא בעיקר בתוך הראש. זה פשוט משהו שידעתי שיקרה יום אחד. אני קוראת עכשיו תגובות של גולשים באינטרנט שכבר ראו הופעות שלי, וחצי מהן מדברות על כמה המראה שלי יפה בעיניהם וזה אחלה. נורא מחמיא".

היה זה, לדברי לפידות, מסע נפשי ארוך לא פחות מהמרחק הפיזי שבין באר שבע, בה נולדה וגדלה, לתל אביב. "אני עדיין גרה בבאר שבע", היא מודה, "אבל לצערי, עם האלבום בדרך, אני חייבת לעבור בקרוב חזרה לתל אביב וזה מצער אותי. המשפחה, הנגנים, החברים, כולם בדרום. אני לא האמן הראשון שיוצא מבאר שבע, יש בדרום סצנת מוזיקה מטורפת, אבל אני ממש אוהבת את העיר הזו. אם היה תלוי רק בי הייתי נשארת".

-את מתארת את הדרך לאלבום הבכורה שלך כ"מסע בן שמונה שנים".

אין תמונה
"הכל קרס אחרי האלבום הראשון"
"הייתי אז בת 17 עגלגלה שהגיעה לבחינות להרכב הראשון של להקת 'חמסה', והתקבלה בלי לדעת אפילו במה מדובר. כל החיים שרתי, ידעתי שזה היעוד שלי בחיים, אבל 'חמסה' רק הוקמו וכבר הגיעו להופעה בקדם-אירוויזיון. בפעם הראשונה קלטתי מה זה אומר להיות 'במקצוע'. משם כבר לא הייתה דרך חזרה. הבנתי ש'חמסה' מיועדות להיות שילוב של הספייס גירלז והשוק המזרחי, ולי היו כבר אז שירים מקוריים וראש אחר לגמרי. עזבתי אותן, ואז בנות ההרכב האחרות הוחלפו, והשאר ידוע, וממילא לא נוגע לי.

"כבר הייתי באובססיה לעשות אלבום בכל מחיר, תרתי משמע. המעבד המוזיקלי נדב ביטון, שהכרתי באותה תקופה, הסביר לי כמה כסף ומאמץ נדרש. אותי לא עניין כלום. לקחתי הלוואה, עבדתי בכל מועדון ובכל אירוע בו הסכימו לתת לי לשיר, חסכתי גרוש לגרוש. הגעתי לאלבום כמעט מוכן וגנזתי הכל".

-למה?
"הבנתי שזה לא זה. שאני עוד בוסר, לא מספיק מגובשת. זו הייתה החלטה קורעת לב אבל ידעתי שבסוף זה ישתלם לי".

את 'מוניות' הלחינה לפידות עם תמיר דורי. על ההפקה המוזיקלית בשיר ובאלבום השלם, חתום משה דעבול. שותף נוסף בפרויקט הוא אייל (לאון) קצב. "'הד ארצי' שידכו בינינו", אומרת לפידות. "מה שקרה זה שהזמרת דקלה, חברת ילדות שלי ושל אחותי קרין, שהייתה בת בית אצלנו בבאר שבע, המליצה להם לשמוע סקיצות שלי ומשם הדברים התחילו להתקדם. למשה דעבול כבר הגעתי עם סקיצות חדשות, וכמה שירים נכתבו במהלך העבודה איתו. הייתה בינינו כימיה מרגע הראשון".

-משווים אותך לאתי אנקרי בתחילת דרכה.
"שמעתי על זה וזו מחמאה אדירה בעיני. אין דמיון ביני ובין אתי בקול, או בסגנון המוזיקלי, אבל כנראה משהו בחשיפה האישית הטוטאלית בכל שיר מזכיר אותה. התלבטנו המון לפני שהחלטנו להוציא את 'מוניות' כסינגל הראשון. כשיר קייצי לרדיו הוא מצוין, אבל הוא לא בהכרח משקף מה שעוד יש לי לתת".

דנה לפידות תופיע ב'תמונע' בתל אביב ביום שלישי, 20/5 ב 22:30.