דנה אינטרנשיונל בתלתלים בהירים וחולצה עם פייטים  (צילום: אור גץ)
דיווה, אבל רק מקום עשירי. דנה אינטרנשיונל | צילום: אור גץ

הערב יעלה הראל סקעת על במת האירוויזיון ה-55 באוסלו, והמספר 55 אומר שהיו 54 תחרויות לפניו. נכון שהאירוויזיון סובל מתדמית שלילית לגבי איכות השירים, שחלק מהצופים טוענים שרק יורדת עם השנים, אבל לפעמים משתחלים לאירוע גם שירים טובים יותר.

ישראל הצטרפה לתחרות השירה האירופית הזו רק בשנת 1973, ובכל זאת, במעל לשלושים שנה של השתתפות, שלחנו לאירוויזיון כמה שירים מצוינים ולצדם כמה נפילות גדולות. זה הזמן לבחור את עשרת השירים הכי מגניבים וטובים שייצגו את ישראל בתחרויות האירוויזיון. שירים שייצגו אותנו בכבוד, שאיכותם לא נופלת משום שיר אחר. הנה הדירוג, מהמקום העשירי למקום הראשון (ומראש אנחנו מבקשים סליחה מאילנית המלכה, אבל יש לנו רק עשרה מקומות במצעד).

10. "דיווה" - דנה אינטרנשיונל

אנגליה, 1998, מקום ראשון, זכייה שלישית לישראל
הנציגה הכי צבעונית של האירוויזיון הגיעה לתחרות עם הפה הגדול והפרובוקציות שרק הוסיפו לסקרנות של התקשורת באירופה במשלחת הישראלית. "דיווה" שכתב יואב גינאי והלחין צביקה פיק, כלל את כל האלמנטים שהתחרות דרשה. שיר גדול, בינלאומי וקצבי שהביא לדנה את הדוז-פואה המכובד ואת הזכייה השלישית של מדינת ישראל.

ירדנה ארזי הופעה 1 (צילום: רענן כהן)
נראית כמעט כמו פעם. ירדנה ארזי | צילום: רענן כהן

9. "שיר הבטלנים" - נתן דטנר ואבי קושניר

בלגיה 1987, מקום 8 מתוך 22 מדינות.
הגימיק של "האחים בלוז" מהמידל איסט ששרים "הופה הולה" עבד יפה. שיר קליל, קצבי וקליט שלא לוקח ברצינות רבה מידי את התחרות, אך מספיק מכבד את המעמד. דטנר וקושניר הצעירים (שניצחו בקדם את דודו פישר!) עולים לבושים בחליפות השחורות עם משקפי השמש השחורים, ונותנים את הגרסה הישראלית לג'ייק ואלווד. כאמור, חביב.

8."אמור שלום" - "שוקולד, מנטה, מסטיק"

הולנד, 1976, מקום 6
פעם שאלנו את לאה לופטין מי היא מהשלישייה - השוקולד, המנטה או המסטיק, והיא כמובן לא הסכימה לגלות. עד היום. בכל מקרה מדובר בשיר נהדר, בקברט על גבול הבלוז הלבנבן, בניצוחו של מתי כספי האחד והיחיד, ובפאקינג ירדנה ארזי עם צמות הולנדיות. וושש.

עפרה חזה (צילום: דוקו קשת)
השיר חי לנצח. עפרה חזה ז"ל | צילום: דוקו קשת

7. "חי" - עפרה חזה

גרמניה 1983, מקום 2
זו לא סתם הופעה מצוינת של עופרה חזה ז"ל עם שיר טוב שכתב אהוד מנור והולחן על ידי אבי טולדנו. מדובר באירוע סימבולי בו זמרת יהודיה עומדת על אדמת גרמניה ושרה בעברית "עם ישראל חי". זו הייתה אכן הופעה מרגשת עם שיר שהביא הרבה כבוד למדינה, הביא את חזה וישראל למקום השני ברציפות, ופתח לה את הדלת לקריירה בינלאומית מרשימה ביותר, מהמרשימות שאמן ישראלי כלשהו זכה להן מעולם.

אין תמונה
דיסקו מהמם. הכל עובר חביבי

6. "הלילה" - "הכל עובר חביבי"

אירלנד, 1981, מקום 7
מדובר בשיר דיסקו מושלם, ביציאה חד פעמית כמעט שבה הנציג הישראלי לתחרות יישר קו עם האופנה ששלטה באירופה ובעולם הרחב באותם ימים. אפשר לרקוד איתו, אפשר להיפרד איתו, אפשר להתפעל מההרמוניות היפות של שלומית אהרון, יובל דור עמי מנדלמן ("ההוא עם השפם") וקיקי רוטשטיין. נדמה לנו שהבי ג'יז לא היו עושים את זה יותר טוב. אולי אבבא כן.

5. "אבאניבי" - יזהר כהן והאלפא ביתא

פריז, 1978, מקום ראשון, זכייה ראשונה לישראל
מי יכול לעמוד בפני הקסם המיתי של השיר הזה, שכתבכ אהוד מנור ז"ל והלינה נורית הירש. מצד אחד שירי ילדים קטן ומתוק על שפת ילדים כאילו מסתורית, מצד שני דיסקו-הורה שמעלה אותך גבוה גבוה וסחף אחריו את כל אירופה. הישג אדיר לפופ הישראלי הצעיר.

4. "הללויה" - "חלב ודבש"

ישראל 1979, מקום 1 - זכייה שנייה לישראל
מדובר בשיר פופ מושלם, שנכתב על ידי פזמונאית דגולה (שמרית אור), הולחן על ידי מלחין אדיר (קובי אושרת) ובוצע על ידי חבורה חביבה ובראשה זמרת מוכשרת ונעימה (גלי עטרי וחלב ודבש). קשה לעמוד בפני הקסם של השיר העצום הזה, שכגודל הצלחתו כך גם גודל הסכסוכים שיצר.

3. "נתתי לה חיי" - כוורת

אנגליה 1974, מקום 7
מישהו יכול לדמיין את הדג נחש מייצגים היום את ישראל באירוויזיון, או את אינפקטד מאשרום? כוורת, הלהקה הכי מצליחה בישראל של אותן שנים, שהחלה בכלל כרוקנ'רול למבינים ורק ארחר כך אומצה על ידי ההמונים, עלתה עם שיר שיש בו מחאה ("אחד אומר שנגמרים לו השמיים, כשיש מספיק אויר למדינה או שתיים") ועם יוני רכטר בעמדת המנצח. מדהים.

שירי מימון בטקס פרסי mtv (צילום: Gareth Cattermole, GettyImages IL)
השקט המושלם. שירי מימון | צילום: Gareth Cattermole, GettyImages IL

2. "השקט שנשאר" - שירי מימון

אוקראינה 2005, מקום 4 בגמר
הדיווה הקטנה של ישראל נשלחה לייצג את המדינה וחזרה עם המון כבוד וקרש קפיצה ענקי לקריירה בחו"ל. "השקט שנשאר" היה השיר הכי טוב (כמעט) שיכולנו לשלוח לאירוויזיון. דרמטי, סוחף, מרגש וקליט. הנוכחות המהפנטת של מימון, השמלה של אושידה עם המחשוף הנדיב והבלונד האירופאי היו הדובדבן שבקצפת.

1. "את ואני" - שלמה ארצי

שבדיה 1975, מקום 11
לא אכפת לנו מה שלמה ארצי חושב על השיר הזה, או מה חושבים עליו אנשים אחרים. זה השיר הכי טוב שישראל שלחה עד כה לאירוויזיון - קצבי, מהנה, משעשע, סוחף, מרקיד, מקפיץ, ואפילו מרגש. ארצי הצעיר, אליל פופ, עם קצב משתנה, עם גרוב, עם סטייל והומור, ותרועת ניצחון מסיימת. אח איזה יופי.

שלמה ארצי בפסטיבל הזמר (תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2)
מקום ראשון. שלמה ארצי, "את ואני" | תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2

>> הראל סקעת בחזרה הגנרלית באוסלו לפני חצי הגמר; אורנה דץ, מיכל אמדורסקי ושרון חזיז שרות אירוויזיון