אין תמונה
מ"אבי רואד" לשדרות תרס"ט. אלן פרסונס

אלן פרסונס הוא האדם היחיד ששמו מופיע ברשימת הקרדיטים כמהנדס הסאונד של שניים מהאלבומים החשובים ביותר בעולם המוזיקה – "Abbey Road" של הביטלס, ו"Dark Side Of The Moon" של פינק פלויד, עליו הוא היה מועמד לפרס ה"גראמי".

פרסונס, שמאחוריו גם קריירה עשירה כמוזיקאי בפני עצמו עם "הפרויקט של אלן פרסונס", יגיע לארץ לשתי הופעות זהות שיתקיימו ב-7 וב-8 במרץ 2010 בהיכל התרבות בתל אביב, כשהוא מופיע תחת השם "אלן פרסונס Live Project". "נבצע שירים מהאלבום ' The Turn of a Friendly Card', שלעולם לא ביצענו קודם בהופעה, הוא מבטיח בראיון מיוחד ל-mako. "יש גם שיר חדש שאף אחד לא שמע והוא נקרא 'All Our Yesterdays'  וכמובן כל הלהיטים שלנו".

"לא הייתי בקשר עם אריק וופלסון"

הסיפור של פרסונס ו"הפרויקט" מתחיל בראשית שנות ה- 70', אז הכיר באולפני "אבי רוד" את נגן הפסנתר, המלחין והזמר אריק וולפסון, שעבד גם הוא באותם אולפנים. יחד החליטו להקים פרויקט מוזיקאלי ייחודי, שיושתת על נגנים קבועים וזמרים מתחלפים, כאשר שניהם אחראים על כתיבת המילים, הלחנים, ההפקה וכמובן הנדסת הסאונד.

וולפסון, שיצר מוזיקה למחזות זמר ולתיאטרון באוסטריה וגרמניה, אחרי פרידת הצמד ב-1990,  נפטר בתחילת דצמבר 2009, זמן קצר לאחר שפורסמה הידיעה על ההופעות של פרסונס בארץ. "לא הייתי ממש בקשר איתו בשנים האחרונות", מודה פרסונס. "בעיקר בגלל המרחק, שהוא גר בלונדון ואני בלוס אנג'לס, אז קצת איבדנו קשר. נפגשנו בעיקר באירועים מיוחדים של ההוצאות המחודשות לאלבומים שלנו. הוא סבל ממחלת הסרטן כבר מספר שנים והוא רצה פשוט לשמור את המחלה שלו בסוד, ואני כיבדתי את זה".

נחזור מעט אחורה. בשנים הראשונות לקיומו של "הפרויקט של אלן פרסונס" התרכז ההרכב בהקלטות ולא יצא להופעות חיות. "האמת שהיא שלעולם לא הרגשתי נוח על הבמה", מספר פרסונס. "אני למעשה איש של אולפנים ולא של הופעות, ורק עם השנים קיבלתי יותר ביטחון עצמי, והיום אני כבר מרגיש ממש טוב על הבמה. הייתה גם את הבעיה של להעביר למופע את כל קירות הסאונד שאנחנו מבצעים באלבומים. בעבר זה היה מאוד בעייתי, אבל בזכות ההתפתחות הטכנולוגית של הקלידים אנחנו מצליחים לקבל בהופעות סאונד יפה של תזמורת מלאה. כמובן שאני מעדיף להופיע עם תזמורת מלאה ועשינו זאת בעבר, אבל זה מאוד יקר, מעל לעשרת אלפים דולר לערב. כיום אנחנו מופיעים הרבה יותר, כיוון שאלבומים נמכרים פחות והופעות נמכרות יותר".

לא מוכר בבריטניה בגלל "אפקט גלגלצ" הבריטי

אין תמונה
אני צבעוני, רק התמונה בשחור-לבן. אלן פרסונס

הקו המוזיקאלי של "הפרויקט של אלן פרסונס" התחיל כמעיין פרוגרסיב-רוק ("רוק מתקדם") קל, בהשפעת עבודתו של פרסונס עם הפינק פלויד. שני האלבומים הראשונים של "הפרויקט" היו אלבומי קונספט, שנכתבו בהשפעת סופרים ידועים כמו אדגר אלן פו וסופר המד"בה הגדול בהיסטוריה אייזיק אסימוב.

בשנות ה-80', השתנה הקו המוזיקאלי ונטה להיות יותר פופי, כשב-82' זכה הפרויקט להצלחה מסחרית ענקית, עם שיר פופ פשוט יחסית בשם "Eye in the sky". השיר, שהיה להיט ענק בארה"ב, לא זכה להצלחה בבריטניה, מולדתו של אלן פרסונס, וההסבר של פרסונס לכך מסביר את הטענות שנשמעות כיום בארץ נגד גלגל"צ. "בשנות ה-80' תחנת הרדיו השולטת בבריטניה הייתה רדיו 1", מסביר פרסונס. "בפגישות הפלייליסט שלהם שבהן הם קובעים איזה 20-30 שירים חדשים יכנסו לשידור, הם פשוט לא הכניסו את השיר לרדיו, ככה יוצא שאני כמעט בלתי מוכר בבריטניה. בשאר אירופה דווקא הצלחנו והשיר היה להיט במדינות כמו גרמניה, ספרד ואיטליה, אבל בבריטניה בקושי מכירים אותי, רגע, זה היה להיט בישראל?".

-בטח, יחד עם "Old and wise".
"כן, גם זה סך הכל בלדת פופ חמודה".

ב- 1990 נפרדו כאמור שני מייסדי "הפרויקט" ופרסונס המשיך להוציא עוד מספר אלבומים באותה המתכונת של "הפרויקט", שסימנו מעבר למוזיקה אלקטרונית עדכנית. באלבומו האחרון "A Valid Path" נוצרו שיתופי פעולה עם הרכבים אלקטרונים כמו "The Crystal Method", Shpongle"", " Uberzone" ואפילו הופעת אורח של דייויד גילמור מפינק פלויד בכבודו ובעצמו.

"האלבום הסודי? לא רוצה לשמוע עליו"

"באמריקה הוגדרנו, בזמנו, כלהקת פרוג-רוק, בעיקר בגלל השילובים של התזמורת באלבומים, כמו שהמודי בלוז הוגדרו כפרוגרסיב רוק למרות שהם לא ממש עושים פרוגרסיב רוק", אומר פרסונס. "בגדול זה בהחלט הקו המוזיקאלי שלנו, שהשינויים בו נובעים בעיקר בגלל דרישות הלייבל שלנו, שדרש שנהיה יותר מסחריים. עדיין האלבומים שאני הכי אוהב שלנו הם האלבומים מהשנים הראשונות, אבל זה לא שכיום אנחנו עושים רק מוזיקה מסחרית".

מעריצי "הפרויקט של אלן פרסונס" מדברים על אלבום מיתולוגי נוסף שלעולם לא יצא לאור, וזכה לכינוי "The Sicilian Defense", על שם מהלך פתיחה במשחק השחמט. "זה למעשה רק אוסף של קטעי דמו שהקלטנו מסיבות עסקיות לחברת התקליטים על מנת לחדש את החוזה שלנו, ואין בזה שום דבר יצירתי", חושף פרסונס. "האמת שזה ממש גרוע ואני לא רוצה לשמוע את זה. אבל המעריצים יכולים לשמוע קטע אינסטרומנטאלי אחד ששוחרר מהאלבום, בגרסת הרימאסטר שיצא ב- 2008 לאלבום EVE".