אין תמונה
תמיד מרגש. יגאל בשן

יגאל בשן  בן ה-63, מאהובי הזמרים בישראל, מאושפז בבית החולים איכילוב בתל אביב במצב יציב, ומשפחתו ביקשה לכבד את פרטיותו. לבשן סגורות כמה הופעות לתקופה הקרובה במקומות שונים ברחבי הארץ, אך עקב מצבו לא נראה שהוא יוכל להגיע אליהן. בחודש האחרון שכב בשן בביתו כשהוא סובל מכאבי גב, מה שמנע ממנו, לדברי מקורבים, מלהופיע לתושבי הדרום בזמן מבצע "צוק איתן".

יגאל בשן, בעל הקול החם, שמשדר נועם, לחלוחית וכריזמה, ותחושה של ישראליות נעימה, אהובה ומוכרת, אחראי לכמה מהשירים היפים והמרגשים במוזיקה הישראלית, עם קלאסיקות פופ כמו "ציפור קטנה בלב", "תן לי את היום הזה", "סיוון", "בואי נעשה לנו חג", "קפה אצל ברטה", "מתוק מתוק", "אם הייתי שר לך", ו"עין גדי", "כוכבים לא משקרים" - רשימה חלקית.

שמיים

אחרי כמה שנות היעלמות, עשה בשן בשנים האחרונות קאמבק מצליח. תחלה הוציא אלבום גרסאות כיסוי לשירים ישראלים שאהב, בשם "פגישה לאין קץ". בהמשך יצא לסיבוב הופעות ארצי עם שלל להיטיו מהעבר, כשהוא מלווה בחברי להקת ההופעות "Live", עם הגיטריסט יונתן פריג' ("הכוכב הבא") שיצר לו עיבודים רוקיסטיים חדשים.

במקביל הוציא בשן לרדיו שירים חדשים כמו "שמיים" ו"נחיתות והמראות", שזכו להשמעות יפות בתחנות הרדיו. עם השירים החדשים והעיבודים ללהיטים שצמחו מההופעות, הגיע אלבום בהופעה חיה שנושק בהופעות חגיגיות. הסינגל האחרון שהוציא בשן וזכה להצלחה גם הוא נקרא "לחיי השגרה".

 

קריירה עשירה ומפוארת

יגאל בשן נולד בשם יגאל בשארי ב-11 בספטמבר 1950 בשכונת נחלת יהודה בראשון לציון, לציונה ויוסף בשארי, ילידי הארץ ממוצא תימני. מגיל צעיר אהב לשיר ולנגן בגיטרה. בתיכון למד בבית הספר לאמנויות "רננים" שבתל אביב. כבר בגיל 15 הושמע ברדיו, עם שירים שהקליט עם שלומית אהרון, אז חברתו לכיתה. בגיל 17 כבר שיחק במחזמר "איי לייק מייק" לצד שולה חן וחברו מוטי גלעדי שעזר לו לשנות את שם משפחתו.

שנה אחר כך הוציא בשן את תקליטון הבכורה שלו, ובו ארבעה שירים. התקליטון זכה להצלחה ובשן הפך לזמר מוכר. בשנת 1969 כבר זכה בפרס "זמר השנה" ובפרס "כינור דוד" הנחשב. בפסטיבל הזמר והפזמון שר את "על גל האבן הלבנה". בפסטיבל הזמר החסידי שר את "עושה שלום" וזכה במקום השני. בסוף אותה שנה הוציא תקליטון מצליח נוסף.

מתוק מתוק

עושה שלום

פרסומו של בשן הפך אותו למבוקש ביותר בלהקות הצבאיות עם גיוסו לצה"ל. אלופי המטכ"ל נפגשו איתו אישית במטרה לשכנע אותו להצטרף ללהקות שבפיקודם. לבסוף הגיע ללהקת פיקוד הצפון של דוד אלעזר, שם התפרסם בלהיטים כמו "לצפון באהבה", "סיירת אגוז"  ו"מתוק מתוק", שנבחר ל"שיר השנה" במצעד השנתי. בשן היה לאליל נוער, מגדולי הכוכבים בפופ הישראלי בשנות ה-70'.

במקביל לשירותו הצבאי, המשיך בשן בקריירת סולו והוציא את אלבומים. עם שחרורו מהצבא הוציא אלבום נוסף והוכתר שוב ל"זמר השנה". באותה השנה התחתן עם מיקה מרידור, יוצאת להקת פיקוד מרכז, בתו של השר וחבר הכנסת יעקב מרידור. בהמשך נולדו להם שני ילדים. הבכור, אורי, נולד בערב בו זכה בשן במקום הראשון בפסטיבל הזמר המזרחי עם השיר "לקראת שבת".

קפה אצל ברטה


יש לי ציפור קטנה בלב

בואי נעשה לנו חג

בשנת 1974 כיכב בשן בסרט "שרית" עם הלהיט "כוכבים לא משקרים" בליווי ריקי גל. באותה שנה הוציא את האלבום "קפה אצל ברטה", ששיר הנושא שלו הביא לו שוב את תואר "זמר השנה". ב-75' המשיך לככב עם "יש לי ציפור קטנה בלב", "בואי נעשה לנו חג" ו"אם ננעלו", בו שרה עפרה חזה קולות רקע. שנה לאחר מכן צולם מופע שלו לטלוויזיה, ובו הראה כשרונות חיקוי והומור לצד טוביה צפיר. כמו כן שר עם יזהר כהן את שיר הנושא של הסרט "משפחת צנעני".

בשנים 77'-80' ניסה את כוחו בשוק הבינלאומי בהקלטת שלושה אלבומים באנגלית. בין הכותבים היו בריאן אדאמס ואלטון ג'ון. האלבומים לא זכו הצלחה גדולה, בשן ויתר על הקלטת האלבום הרביעי וחזר לארץ. במקביל הוציא בארץ אלבומים ולהיטים כמו "מכת שמש", "ודוד יפה עיניים" ו"דיזנגוף 99". ב-79' הוא הבריק בפסטיבל שירי הילדים עם "ילד פלא" ובין שני אלבומי רוק שר את שיר הנושא של סרט המתיחות "חייך, אכלת אותה".

דיזינגוף 99

סיוון


תן לי

ב-81' זכה שוב להצלחה גדולה עם האלבום "סיוון", שכלל את שיר הנושא ואת "תן לי" ("מה שהיה, תשכח מזה") מהקדם אירוויזיון. "באותה שנה שר עם יצחק קלפטר את שיר האליפות של הפועל תל אביב, "השדים האדומים". שנה אחר כך זכה שוב ב"זמר השנה" עם האלבום "לא לבד", שכלל את הדואט עם יצחק קלפטר "שנינו ביחד". שנה לאחר מכן הוציא אלבום נוסף שכלל את "אם הייתי שר לך".

בהמשך העשור התמקד בשן בשלישיית "כמו צועני", יחד עם עוזי חיטמן ז"ל ויונתן מילר, שמלבד שיר הנושא אחראית לשירים כמו "אנחנו נשארים בארץ", "עוד סיפור אחד של אהבה", "אל תגעו באהבה" ו"ארץ הצבר". בשן התמחה בתחום הילדים, יצר וביצע להיטים שהפכו לקלאסיקות כמו "הופה היי", "אדוני ראש העיר", "ציגלה ביגלה" ושיר הנושא של "נילס הולגרסון". השילוב בין ההרכב לילדים הגיע לשיאו בתוכנית טלוויזיה מצליחה, אלבומים והופעות.

שנינו ביחד, עם יצחק קלפטר


אם הייתי שר לך

ילד פלא


במקביל פתח בשן משרד הפקות, שהפיק את שלומי ולאה שבת, אחינועם ניני, האחיות אופירה ורוית יוספי והגיטריסט ארז נץ. אולם אלבומים שהוציא למבוגרים בשנות ה-90', חלקם עם אבי סינגולדה, לא הצליחו כבעבר, ובשן חזר לעוד שש שנים של "הופה היי", עם אבי דור ואהרון פררה.

בשנת 99' החל להגיש את תוכנית הרדיו "בין שישי לבשן" ברשת ב', אותה הוא משדר עד היום, משך 15 שנה. בשנות האלפיים המשיך בשן להקליט, להוציא שירים ואלבומים ולהשתתף בפרויקטים. באפריל 2012 הלחין את שיר האודישנים של כוכב נולד, "זה הזמן" למילותיו של דוד לביא. שירו "שמיים" בוצע בגמר העונה השנייה של "בית הספר למוסיקה".

 עוד סיפור אחד של אהבה


הופה היי


נילס הולגרסון