קטלין רייטר (צילום: אוהד רומנו באדיבות מגזין לאישה)
"מחזק את החיבור שלי למדינת ישראל". קטלין רייטר | צילום: אוהד רומנו באדיבות מגזין לאישה

הידיעה על שלושים המועמדים לקדם אירוויזיון הקרוב שייערך בעוד כחודש, נראתה אתמול כמו מקבץ בוגרי תוכניות ריאליטי בערב השקה. מתוך 30 השירים שנבחרו ל"קדם", 13 לפחות הם שירים של יוצאי תוכניות טלוויזיה - "כוכב נולד", "אייל גולן קורא לך", "לה לה לנד", "דה ווייס", "היכל התהילה" - נדמה שאין תוכנית גילוי כשרונות מוזיקלית שועדת האירוויזיון הותירה בוגרים שלה מחוץ לרשימה. אפילו את להיא גרינר מ"האח הגדול" שיבצו שם.

ברשות השידור מודים בגלוי שהמטרה שלהם היא ליצור השנה "באז" סביב הקדם אירוויזיון ולעשות ממנו מיני-ריאליטי מוזיקלי, עם 3 חצאי גמר, תוכנית "גלגל הצלה" וגמר חגיגי. בערוץ הראשון מקווים שהשילוב בין הפורמט החדש לבין רשימת הכוכבים שנולדו בערוצים אחרים יביא למסך שלהם קהל צעיר שאין לו מושג בכלל שבשלט קיימת האופציה של הספרות 11.

מצד שני, נשאלת השאלה גם מדוע האמנים עצמם, שכביכול זכו להכרה במקומות אחרים, צריכים שוב להתחרות אחד בשני. התשובה ברוב המקרים פשוטה: כל אחד או אחת שקיבלו אתמול את שיחת הטלפון המיוחלת מיואב גינאי מנהל התוכניות בערוץ הראשון (וזוכה טרי בפרס אקו"ם ל"מחבר השנה"), חולם על הכרה בכל אירופה ופריצה מישראל לקריירה בינלאומית, גם אם הסיכוי לכך לא גבוה. בסתר ליבם הם חולמים על זכייה באירוויזיון, משהו שכרגע נראה בעל סיכויים נמוכים במיוחד (בעיקר לאור המצב הפוליטי שלנו באירופה). בדרך עומדת כמובן תחרות קשה במיוחד. קודם כל פה בישראל, מול יוצאי ריאליטי אחרים, ובהמשך מול הכשרונות הגדולים מאירופה.

מורן מזור פרומו (צילום: אלוני מור)
חלום ילדות. מורן מזור | צילום: אלוני מור

אבל עוד לפני התחרות. יש את ההתרגשות. "התרגשתי מאוד שבישרו לי על כניסתי לקדם אירוויזיון", אומרת מורן מזור, זוכת "ייל גולן קורא לך", שתבצע את השיר "רק בשבילו". "מאז ומתמיד אהבתי את התחרות, עוד בילדותי היינו צופים בה כל בני המשפחה ומעודדים את ישראל".

-איך תתמודדי?
"קודם כל זה כבוד גדול עבורי להגיע לשלב הזה. כולי תקווה לזכות ולייצג את ישראל בכבוד".

קטלין רייטר, מנצחת "דה ווייס", שתופיע בקדם אירוויזיון עם השיר "עד אלי" שיצרו סהר חגי ודור דניאל, הגיבה גם היא: "שמחתי לשמוע שהוועדה אהבה את השיר, זה מעמד מאוד מרגש שאינו מובן מאליו ומחזק את החיבור שלי למדינת ישראל".

ג'ולייטה שיער ורוד (צילום: ערן בן עמי)
"אני באה לתת עבודה". ג'ולייטה | צילום: ערן בן עמי

ג'ולייטה, יוצאת "חי בלה לה לנד", שתשיר את "פנטזיה", מעט יותר משוחררת: "חיכיתי לזה הרבה זמן. כל מה שקשור לחו"ל היה החלום שלי מאז שאני ילדה. הגשתי שיר שיצר דורון מדלי. לדעתי הגישו 600 שירים וזה היה נשמע טירוף אתמול לשמוע שאני בפנים. זו הולכת להיות פרוצדורה ארוכה אבל אני אופטימית, באה לעבוד, לתת עבודה ומקווה שיהיה בסדר, שסוף סוף השנה נביא את הניצחון, אני מקווה שזה יקרה".

-יש לך מתחרות חזקות מאוד.
"אני מודעת למתחרות. יש זמרות מדהימות ואני עם האמונה שלי והשיר שלי מקווה שאנשים ישמעו את השיר ויבינו על מה אני מדברת. אני לא מזלזלת באף מתמודד, יש הרבה אמנים שיביאו שירים טובים. אנחנו באים לעשות אירוויזיון כמו שחלמנו הרבה שנים. אני מקווה שיהיה בסדר, יהיה ארוך, אבל נעבור את זה".

שרית אביטן פרומו (צילום: מיגל מור)
לתת את ההופעה הטובה ביותר. שרית אביטן | צילום: מיגל מור

משתתפת "חי בלה לה לנד" אחרת שתתמודד ב"קדם" היא שרית אביטן. שתבצע את השיר "מון אמור", מאחוריו עומדות שרונה פיק כמלחינה ואמה מירית שם אור, שיצרה עשרות להיטים לצביקה פיק, ככותבת. מנהלה של שרית אביטן רוברטו בן שושן אומר: ""מאוד מאוד מרגש אותנו להגיע למעמד כזה. אנחנו שמחים שניתנה לשרית ההזדמנות להגיע למקום כזה ולהתמודד על הזכות לייצג את ישראל עם שיר שהיא בחרה".

-מה הסיכוי שלה?
"קודם כל, אם היא תיבחר ואם לא - היא תופיע על הצד הכי טוב שאפשר. אני חושב שבאמת יש המון זמרים וזמרות מוכשרים שמתמודדים מולה אבל אני סומך עליה. אין כאן משחקים - מי שיהיה הכי טוב מבין כולם ינצח ואני מקווה שזו תהיה היא. אני מבטיח ששרית תיתן את שיא הפייט שלה ומאמין בה מאוד".

ולדי בלייברג פרומו חיוך (צילום: אדוארד שטרן)
"אני בא בשביל לזכות". ולדי בלייברג | צילום: אדוארד שטרן

הקדם-אירוויזיון כולל השנה כמה מבוגרי "כוכב נולד". הפיינליסט ולדי בלייברג הגיע למקום השני בשנה שעברה בועדה שבחרה את השיר לאירוויזיון, התקבל לתחרות עם השיר "יום חדש" שיצרו נוי אלוש, דורון פלסקוב וסער בדישי. "זה מרגש אותי", אומר בלייברג. "אתה תופס אותי בפראג. אני פה ומקבל ניצוצות מהארץ של אנשים שמתקשרים לברך. אנשים שמחים שאני עושה את זה ומפרגנים שאני מנסה שוב להגיע לאירוויזיון".

-ואיך אתה מרגיש?
"אני שמח. בשבילי זה חלום ועדיין נשאר חלום ואני מאוד רוצה שזה יקרה לי. נכון שהתחרות קשה. יש פורמט חדש עם חצאי גמר אבל אני לוקח את זה כספורטץ התמודדתי ב'כוכב נולד' מול חברים והפעם זה יותר מאתגר אבל עושה את העניין יותר פלפלי. יש זמרות מעולות שחבל על הזמן. כבוד לעמוד ברשימה של אנשים כאלה. אני בא בשביל לזכות, לא פחות".

מורן מזוז (צילום: ארז דלל)
רגועה. מורן מזוז | צילום: ארז דלל

מורן מזוז, יוצאת "כוכב נולד", שנפגעה קשה בתאונת דרכים, חייה ניצלו בנס והיא הצליחה להשתקם, תבצע ב"קדם, את השיר "תן לי סימן" (מילים ולחן: שולי יוסףף עיבוד" יעקב למאי), שהטקסט שלו צפוי לכלול התייחסויות למצבה בחיים, עם מילות נחמה, עידוד ותקווה. "מורן תבצע את השיר הזה עם כוריאוגרפיה, זמרות רקע ונגנים, אומר ארז דלאל, הארוס והמנהל האישי של מזוז. "השיר הזה מתחבר לחיים שלה מבחינת התקווה שלה אחרי התאונה שהיא עברה. המילים גם מחזירות בפלאשבק ל'דיווה' של דנה אינטרנשיונל. אני חושב שזה שיר מרגש והיא מאוד התחברה אליו. הוא כולל טקסט באנגלית".

-היא מתחרה ב-29 אמנים.
"התחרות מאוד קשה, אבל זו איפשהו סגירת מעגל בשביל להגיד שהשמיים הם הגבול. התאונה עצרה לה את החיים וזו נקודה חשובה אצלה. יש הרבה שיש להם קול יפה אבל מורן מתוקה ומפרגנת לכולם. התחרות קשה מאוד, אבל מי שמאמין בעצמו עולה לבמה, עוצם עיניים ונותן ביצוע 'וואוו'. אני מאמין שהיא יכולה לתת פור על הרבה אחרים".

-למה היא הסכימה ללכת לעוד תחרות?
"כי היא בנקודה אחרת בחיים. ב'כוכב נולד' הכל היה חדש. מורן היום בנקודה שיכולה לקחת נשימה, לשיר את השיר, לעשות אותו באהבה ובכיף. היא יותר רגועה והכל תלוי בבוחרים והמעריצים, והקדוש ברוך הוא למעלה".

אין תמונה
אחרת מכולם. אדיר גץ

אדיר גץ פרץ לחיינו עם השיר "הבחור הביישן על הפסנתר" אי שם ב"כוכב נולד". מאז הוא כבר הוציא אלבום והשני בדרך. בקדם-אירוויזיון הוא יתמודד עם השיר "העיקר שאני שר", אותו כתב והלחין. "מאוד הופתעתי שהתקבלתי", הוא אומר. "אני מאמין שאחרים שלחו שירים עם עיבודים וחלק כבר עבדו עם מפיקים. אני שלחתי סקיצת פסנתר לשיר שכתבתי והלחנתי, אמרתי מה שיהיה יהיה ושמחתי מאוד לגלות שזה נכנס. השיר צריך להיות ממש טוב כדי להתקבל בצורה של סקיצה עם פסנתר ושירה נטו, לכן אני מאוד שמח".

-אבל השיר לא יישאר כסקיצה.
"ממש לא. חברת התקליטים כבר בהכנות, עם במאי, מפיק מוזיקלי וכל מה שחסר. עוד מוקדם לדעת לאן השיר יילך. עם המפיק אקח אותו לכיוונים שמאפיינים אותי. השיר הוא בלדה מנצחת וגדולה והוא יצטרך לאפיין אותי וגם את האווירה של האירוויזיון".

-מולך עומדות כוכבות צעירות ונוצצות.
"נראה לי שאחרים באים לתת שואו. כמו ששלחתי את הסקיצה אני מאמין שאופיע במשהו שהוא מאוד אני, ומאמין שהשיפוט רואה בזה משהו. לא הכל חייב להיות 'וואו' וגדול וזיקוקים ועשר רקדניות. אתה יכול להצליח גם בלרגש במשהו טיפה שונה ממה שהיה עד עכשיו, וזה מה שאני מתכוון לעשות".

רון ויינרייך – מחר אני בבית (תמונת AVI: mako)
יפתיע בדאנס מזרחי. רון ויינרייך | תמונת AVI: mako

בוגר "כוכב נולד" נוסף שמתחרה ב"קדם אירוויזיון" הוא רון ויינרייך, שרושם לעצמו "דאבל" בתחרויות השירה של הערוץ הראשון, כיוון שיתחרה גם ב"פסטיבל הזמר והפזמון" שיתקיים ביום חמישי הקרוב. "זה יצא לי במזל", הוא אומר. "מאוד מחמיא לי שהתקבלתי לשני הדברים האלה. לפסטיבל הזמר נבחרו 12 שירים מתוך 800. אני ושותפי המוזיקלי יועד פקטה לקחנו טקסט של אביגדור קהלני והלחנו אותו. יצאה לנו בלדה יפה עם פזמון חזק שישמעו אותה ביום חמישי. לשמחתנו השיר היה מספיק איכותי והטקסט מספיק יפה. אני שמח שאפשר להביא יצירה ישראלית איכותית ומקורית בלי להתרפס בפני רייטינג והטעם הכללי".

-ובקדם?
"באנו בגישה אחרת, יועד ואני כתבנו והפקנו שיר בערך לפני שנה, החלטנו שאנחנו רוצים לעשות משהו בכיוון ניסיוני, לעשות פופ-דאנס עם אלמנטים מזרחיים. יצא לנו משהו שממש אהבנו בשם "Love Is One". אבא שלי וחברים ששמעו אמרו שזה תפור על האירוויזיון. הגשנו ולשמחתנו זה נכנס. מי שיראה אותי שם יחשוב שזה מחוץ לז'אנר כי אני בא מרוקנ'רול. מצחיק שהיצירות המקוריות הראשונות שאני מוציא הן לא רוקיסטיות. אני מתאים את עצמי לאווירה. גם בקדם אנחנו בקבוצה נבחרת של 30 שירים מתוך כמה מאות. אני יודע שזה לא הז'אנר שאני אוציא ממנו אלבום, אבל כיף להתעסק בכל מיני סגנונות".

-התחרות קשה.
"ראיתי את הרשימה. אין לי מושג מי האנשים האלה, כי אני לא רואה טלוויזיה כבר שנים. מבחינתי אני לא חושב שאני יותר טוב מאחרים, כי לא ראיתי ואני לא יודע מול מי אני הולך לעמוד. בסופו של דבר שהטוב ביותר ינצח, כך אני מקווה. הקהל יבחר כמו בריאליטי. אני ויועד ניגשים לזה כיוצרים ומבצעים כי היצירה היא מבחינתנו ערך עליון".

האולטראס (צילום: איתי נבון)
צבא של מעריצים. האולטראס | צילום: איתי נבון

מחוץ לכוכבי הריאליטי כוללת ה"קדם אירוויזיון השנה גם אמנים אחרים, חלקם מז'אנרים שלרוב לא מככבים בתחרויות שכאלה. שלישיית ההיפ הופ "האולטראס", אותם מפיק סאבלימינל, תתמודד עם השיר "יומולדת שמח". אלי פרץ, חבר ההרכב, נשמע אופטימי: "זו התרגשות עצומה בשבילנו. אחד הדברים הכי גדולים שקרו לנו בחיים. זה באמת משהו גדול. ממש ממש שמחנו כשהתקשרו להודיע לנו ודפקתי צעקה מרוב התרגשות".

-מה אתם מכינים?
"אנחנו הולכים להילחם בכל הכוח, לתת שואו ממש טוב. השיר שלנו נורא טוב ואני מאמין בו רצח. זה צעיר וחדש, הסגנון זה מה שהולך היום בכל העולם בקרב הנוער. התחרות ממש קשה. ראיתי שמות גדולים עם יכולות ונעשה הכל כדי לנצח".

ש לכם צ'אנס?
"ברור שיש לנו סיכוי, בלי לחשוב בכלל. כי השיר מעולה ויש לנו המון קהל. אם היינו מגיעים כזמרים לא מוכרים כבר היה סיכוי, ועם זה שהנוער והחיילים בארץ מעריצים אותנו - אז בכלל. אנחנו מבינים שזה לא יהיה קל מול רשימה של תותחים היסטריים. נביא את זה לתודעה של הקהל שלנו. צריך להסביר להם שיהיו איתנו ויעזור לנו בהצבעות".

מיטל דה רזון וינון יהל – Bring It (אלעד מגדסי) (תמונת AVI: mako)
אינטרנשיונל. מיטל דה רזון | תמונת AVI: mako

עוד שם מיוחד ב"קדם" השנה הוא של מיטל דה רזון, יוצרת וזמרת אלקטרו-דאנס שמצליחה בעולם לא פחות מבישראל. דה רזון תופיע עם המפיק אסי טל בשיר "כל הלילה". "החלום שלי הוא להביא להיט בינלאומי גדול עם ניחוח מוזיקלי מקומי, אבל באנגלית ולרתום את כל המעריצים בעולם להצבעה", היא אומרת. "אני חושבת שהעיקר זה להראות את הצד המגניב של ישראל, שיש בה מוזיקאים מדהימים שמצליחים באנגלית בחו"ל, שישראל היא מעצמת דאנס לא פחות משוודיה".

-ואיך תעשו את זה?
"השיר שלי ושל אסי טל משלב אנגלית וספרדית כמחווה למעריצים הרבים שלי מדרום אמריקה ואנחנו מקווים להרים את כל האולם על הרגליים ופשוט לעשות שמח".

-התחרות לא קלה השנה.
"כיף לראות דור צעיר וחדש שמת לייצג את המדינה באור מקצועי וחיובי בעולם, במיוחד אחרי שנה קשה מאוד לישראל מבחינה הסברה בינלאומית".