השם של אופיר בר עמי אומר הרבה לכל מי שעקב אחרי הרוק הישראלי בתחילת שנות ה-90'. הגיטריסט של "איפה הילד?", בן קיבוץ חניתה, שהשלים צמד גיטריסטים יוצא דופן לצד אסף שריג, באחת מלהקות הגיטרות המצוינות שהיו ברוק המקומי אי פעם. בר עמי, שניגן בשלושת אלבומיה הראשונים של הלהקה, אותה הוביל חמי רודנר, חזר אליה באיחוד השורות לפני כחמש שנים, ניגן באלבום "בני המאה ה-20" ומופיעה איתה עד היום. הוא אחראי במסגרת "איפה הילד" לכמה שירים, ביניהם הלהיט "אהובה הקטנה".

ב-96' עזב בר עמי את "איפה הילד" לטובת להקת "משחררי הסעיף". בהמשך לקח הפסקה ממוזיקה, עבר תהליך של התחזקות בדת, וב-2008 הקים עם אחיו, המתופף גל ברעם (מלהקת "האנשים") את להקתו העכשווית, "איבי הנחל". בשנים האחרונות עבדה הלהקה על אלבום הבכורה "דרך חדש" אשר משלב בתוכו טקסטיפ רוחניים בהשראת הרבי נחמן מברסלב, עם רוק גיטרות ישראלי, כממשיכי דרכם של אהוד בנאי ושולי רנד, אריאל זילבר והרב שלמה קרליבך.

הם גייסו כסף להקלטות באמצעות "הדסטארט" אחרי סינגלים וקליפים כמו "לצאת מזה", "מים רבים", "דרך חדש" ו"סצנה אחרת", משחררת כעת הלהקה להאזנה גם את שיר הנושא שלה "איבי הנחל" ואת השיר "פרדס רימונים" ומשיקה את אלבום הבכורה, בו מנגנים לצד בר עמי (גיטרה חשמלית ושירה) גם בן סולומון (גיטרה חשמלית וקולות), בן ורד (גיטרה בס) וכאמור גל ברעם (תופים). מופע השקת אלבום הבכורה יתקיים ב-28 באוקטובר במועדון "בארבי" בתל אביב.

"יצא אלבום מחוספס", אומר אופיר בר-עמי, "לואו באדג'ט, באולפן בינוני שהשפיע על הסאונד, נשמע אנדרגראונד. לפעמים לדברים יש את ההתנהגות שלהם. במשך השנים כתבתי חומרים. 13 שנה לא הייתי בביזנס, אבל המשכתי לכתוב שירים על התהליכים שעברתי בחיים ורציתי לעשות משהו. יחד עם גל התחלנו לגלגל את העניין. האלבום נוצר תוך כדי בניית ההרכב. בן סלומון ובן ורד הצטרפו תוך כדי העבודה. בסוף אלה יריעות שחיברנו יחד. תהליך קצת הפוך ממה שעושים בדרך כלל".

-השירים מספרים על החיים שלך.
"יש פה שירים משלושה עשורים. כמה מסוף שנות ה-90', כמה מהאלפיים וכמה שנכתבו תוך כדי העשייה של האלבום. מבחינתי האישית הם סיפור החיים שלי, תבנית נוף חיי. אני בקרוב בן 45. התחתנתי בגיל 24, אני נשוי 20 שנה עם ילד בן 20 וילדה בת 14. גר בראש העין. יש כאן שירי אהבה שכתבתי אותם לאשתי או על אשתי כמו 'סצנה אחרת', 'לא מאוחר' ו'מים רבים'. במקביל עשיתי תהליך התחזקות, כבר לפני הרבה שנים, בדרך של רבי נחמן מברסלב. התחילו לחלחל לתוך השירים טקסטים שלקחתי מספרי רבי נחמן. השם 'איבי הנחל' לקוח מספר שלו בשם הזה. לקחתי מילים שלו, הכנסתי לשיר ותיבלתי בדברים שלי. גם 'הלב והמעיין', 'פרדס רימונים' ו'טעם גן עדן' - כולם בהשראת הכרבי. הוא כותב שמוזיקה היא הממוצע בין הגשמי לרוחני ומחברת ביניהם, הגדרה ממש יפה. מה שניסיתי לעשות הוא לחבר טקסטים גשמיים עם טקסטיים רוחניים, שבאים מהמקורות ולתת מושג על מה שמחבר ביניהם, מתוך רצון לחבר קהל חילוני ודתי יחד ולהגיד שהכל הוא למעשה דבר אחד. כי בנקודה של האמת אין התפצלויות, הדברים יכולים לחיות בשלום אחד עם השני. זו הנקודה המרכזית באלבום".

-אתם מחברים רוח עם רוק שהוא לעיתים רועש. רבי נחמן עם דיסטורשן.
"אנחנו להקת רוק שמנגנת גיטרות. המופע מאוד חזק וכיפי. אני חי את המציאות הזו, של רבי נחמן עם רוק. זה טבעי לי. אני מאוד שומר מצוות, אבל בחזות שלי נשארתי מה שהייתי, לא השתניתי אולי טיפה זיפים. העיקר אצל הרבי נחמן הוא קיום המצוות והתעסקות רוחנית, כשבדור שלנו מתגלים חידושים עצומים. לא צריך להתחרד כדי להתחזק ואפשר למצוא נקודה שבה הכל מתחבר יחד. השיר 'דרך חדש' כולו רבי נחמן והוא אומר 'לגלות אחדות הפשוט מתוך פעולות משתנות'. כל אחד עושה משהו אחר, ואצל השם יתברך הכל אחד, הכל מתחבר לאותה נקודה. גם דברים הפוכים. התורה והשם יכולים לחבר ניגודים לדבר אחד. לכן אין לי בעיה להתחבר עם זה. גיטרות ודיסטורשנים נועדו אולי לברר את הרוח הטובה מהרעה, שזו אחת ההגדרות של ניגון. כל עוד מתוך הרעש מגיע ניגון, פזמון, ריף גיטרה קליט ונתפס, יש בזה עניין שעובד מאוד יפה ביחד".

-וברמה האישית?
"כשהתחלתי ללכת בדרך ההתחזקות גיליתי ברמה האישית שזה שינה אותי מקצה לקצה. זה כמו להיוולד מחדש, דבר שכל הזמן צומח, לא עומד במקום, עם כוח רוחני וסגולות רפואיות לנפש מאוד חזקות. היה חשוב לי לבטא את הדבר הזה, להוציא אותו החוצה, צעקה כזאת, שתראו, יש פה משהו ששווה לבחון ולבדוק. כשהייתי צעיר עברתי את הבעיות שכולם עוברים. בהתחזקות שמתחברת למוזיקה יש עניין חדש וחשוב לכולנו. יש פה סוג של מסר. אני קורא לזה רוק רוחני ספיריטואלי. המונח מצלצל לי יותר נכון. רוק אמוני, אבל לא במובן המוכר של המילה. אנחנו לא להקה רוחנית שעושה שאנטי או חסידי עם רוק, זה משהו אחר. אנחנו לוקחים תכנים ואוצרות מילוליים שיש לנו בידיים ולפעמים מפחדים לפתוח אותם ויוצרים מהם דרך המוזיקה רעיונות חשובים לכולנו".

דרך חדש


לצאת מזה

-מזכיר קצת את ז'אנר הרוק הנוצרי האמריקני.
"אני שומע אמריקאים שרים בלוז גוספל ו'ראיתי את האור', אבל כשמישהו פה רוצה לשיר את זה בעברית אז מרימים גבה כולם. אני מנסה לשבור את החומה הזו, לעבור את המשוכה, ליצור משהו שכן יתקבל על הדעת והשומע. זה הניסיון וזה מה שיוצא ממני כל הזמן. צריך להיות אותנטי כלפי עצמך. אני מביא דברים שהם ממש בתוכי, בדרך שלי. ויש עוד מלא חומרים מאוד טובים לאלבום שני שכבר נמצאים בהופעה. זה משהו שגדל ומתחדד, וזה אני".

-וגם "איפה הילד" זה אתה.
"מאוד. התחלתי לעבוד על 'איבי הנחל' ב-2008. שנה אחר כך 'איפה הילד' החליטו לחזור. בהתחלה לא רציתי כי אני שומר שבתות חגים ולא ראיתי את עצמי חוזר לקטע של הופעות איתם, לא חשבתי שזה יכול להתחבר. אבל הם אמרו שיזרמו עם העניין הזה והסכמתי. החזרה לשם יצרה מערכת חברתית חדשה שבה כל אחד מקבל את מגבלות השני ויוצרים יחד מוזיקה. עשינו אלבום יחד ואנחנו עובדים על עוד חומרים חדשים. זה קורה יפה מאוד מבחינתי. ברמה האישית החזרה ל'איפה הילד' קידמה אותי בלנגן שוב בתוך להקה מעולה".

לא מאוחר



טעם גן עדן

-היו לך בעיות לעמוד על במה עם טקסטים מסויימים של "איפה הילד"?
"אני מכיר את התחושות האלה. אמרתי להם שיש שיר מסוים שאני לא יכול לעשות. היו לי תחושות כאלה בהתחלה, אבל זה קצת התעדן. אני מבין שאני מתפקד כגיטריסט בלהקה עם אנשים שחיים בתודעה אחרת ממני, בעולם שלהם עם היצירה שלהם. אני משתדל לכבד את זה לאורך הדרך ולתת כגיטריסט את מה שיש לי. אני אומר את הסיי שלי ומשתדל מאוד לא להגביל אותם. באלבום 'בני המאה העשרים' הכנסתי את השיר 'אור לבן', שהביא לביטוי את מה שעברתי ולדעתי הוא יצא יפה באלבום. דיסוננסים קיימים בכל מקום, כל הזמן. גם בחיי היום יום בכל דבר שאני עושה אני מתמודד עם הדברים האלה".

-הבן שלך בן 20, הולך בדרכיך?
"הוא מנגן גיטרה יפה, מוכשר, אבל לא נראה לי שהוא בכיוון לעשות עם זה משהו. הוא ביישן וחמוד".

-נתקלת לאורך השנים בקשיי פרנסה?
"עבדתי כאיש מכירות של רכיבים אלקטרוניים. לפני שנתיים בגלל בעיה בגב נאלצתי להתפטר. מאז ועד היום אני מחפש את דרכי בעולם. נכנסתי קצת לפליפ כזה, אבל הכל לטובה. בדרך לאלבום הזה עברתי המון טלטולים, כלכליים ואישיים, עליות וירידות של בריאות ופרנסה, הרבה עניינים בדרך, והבנתי שזה חלק מהעניין של עשיית מוזיקה. איכשהו הכל קורה בסוף לטובה, הכל מתהפך לטובה, כמו שאומר שיר הנושא 'איבי הנחל'".

*"איבי הנחל" יופיעו ב: 11/09 קפה כליל, 20/09 יולה בר, עפולה, 27/09 רמת הכובש, 28/10 מופע ההשקה בבארבי, ת"א, 05/11 בר הספרייה, בית ינאי.

מים רבים


סצנה אחרת