"אנחנו מעוניינים להקליט אלבום משותף חדש", מצהירים מתי כספי ושלמה גרוניך, 37 שנים אחרי שחברו לראשונה להקלטת אלבום המופת "מאחורי הצלילים". השניים נמצאים בימים אלה בעיצומו של סיבוב הופעות משותף ומצליח, הרביעי במספר שלהם, בו הם מבצעים שירים מימי "מאחורי הצלילים" לצד מיטב להיטיהם מכל הזמנים. לאחרונה גם יצא סינגל משותף חדש של השניים, "לא מצאנו אז כתבנו", שאת מילותיו כתבו הקאו (לשעבר רחל כספי) ומתי כספי, שגם הלחין עם גרוניך. כאמור, בניגוד לסיבובי האיחוד הקודמים של "מאחורי הצלילים" (האחרון יצא לדרך בשנת 2002, מילא אולמות במשך שנתיים ואף תועד באלבום הופעה חיה כפול), נראה שהשניים לא יסתפקו הפעם בשיר חדש בודד.

"כמעט כל מפגש מחודש שלי עם מתי על הבמה הוליד שיר חדש", אומר גרוניך, שאף חגג השבוע את יום הולדתו ה 60 (כספי צעיר ממנו בשנה). "לשנינו היה ברור שלא איבדנו את היכולת ליצור מוזיקה ביחד, לצד הכימיה המדהימה שיש בינינו על הבמה. אבל האמת היא שאנחנו אכן מדברים בשבועות האחרונים הרבה על אלבום חדש. שנינו מעוניינים שזה יקרה וכבר התחלנו לחפש טקסטים. זו בעיקר שאלה של זמן אבל ההתכוונות קיימת".

אין תמונה
"זה כמו ששני סופרים יכתבו ביחד ספר, או שני מחזאים יכתבו ביחד מחזה". כספי

כספי: "אני מסיים עכשיו מיקסים לאלבום חדש, בו הלחנתי טקסטים מעיזבונו של אהוד מנור ז"ל. הכוונה היא להתחיל לעבוד עם שלמה מיד אחרי. אגב, אנחנו לא ממהרים לכנות את האלבום המתוכנן בשם 'מאחורי הצלילים', או 'לפני הצלילים', או כל כינוי אחר. נתחיל ביצירה עצמה, ואחר כך נחשוב על כותרת".

-שאלו אתכם אינספור פעמים במהלך השנים מה סוד הקשר המוצלח ביניכם, אישית ואמנותית.
גרוניך:
"אנחנו הפכים מוחלטים. מתי כולו דיוק, איפוק, שליטה אבסולוטית בכל צליל ותו שהוא מפיק. אני פרוע, ספונטני, הרבה יותר מתפזר. ככה זה גם נראה בהופעות. אבל מעל הכל, יש לנו הערכה הדדית עצומה זה ליכולותיו של זה ולכן אין בינינו טיפת אגו. עבורי לפחות, זה מצב מאוד נדיר".
כספי: "מאוד נדיר, גם בקנה מידה עולמי. שני אמנים העובדים יחד על יצירה אחת זה כמעט בלתי אפשרי. זה כמו ששני סופרים יכתבו ביחד ספר, או שני מחזאים יכתבו ביחד מחזה. אבל לא היינו מעניינים, לא את עצמנו ולא את הקהל, לו היינו זהים. ההיפוך המוחלט בגישות שלנו למוזיקה, לצד הבדלי האופי וההגשה, היה הכרחי כדי ש'מאחורי הצלילים' ימשיך אחרי כל כך הרבה שנים".

אין תמונה
"'ברית עולם' ו'היא חזרה בתשובה' של מתי לא היו עוברים היום פלייליסט". גרוניך

-אתם מודעים לעובדה שאם האלבום "מאחורי הצלילים" היה יוצא כיום, השירים מתוכו לא היו עוברים שום רשימת פלייליסט ברדיו.
כספי:
"האמת היא שאני לא שומע כמעט רדיו. אני עוסק במוזיקה כל כך הרבה שעות ביום, אז בזמני הפנוי אני מחפש את השקט. אני לא יודע מה זה פלייליסט. מה שכן, המעט שאני שומע לא מרגש אותי ברוב המקרים. יש מבצעים שונים ומגוונים, ואיכשהו כולם נשמעים לי אותו הדבר. כאילו נוצקו באותן תבניות. הרבה זמן לא שמעתי קול חדש באמת. משהו שיקפיץ לי את הפיוז ויגרום לי לומר: 'את זה הייתי שמח לפתח ולקדם'. אם המצב הזה הוא תוצר של מה שמכונה פלייליסט זה מצער מאוד".

גרוניך: "רק את שירי 'מאחורי הצלילים' לא היו משמיעים כיום? לא אדבר על היצירה האישית שלי, אבל הפנינים של מתי, בהם 'ברית עולם' ו'היא חזרה בתשובה', לא היו נכנסים לפלייליסט. הפכנו עבדים לשלטון רדידות וכהות חושים. אין לי ספק שאי שם במועדונים וחדרי חזרות יושבים כיום יוצרים צעירים ומוכשרים, שלא יכולים לתת ביטוי לאמנות שלהם מתוך הידיעה שהרדיו במתכונתו הנוכחית לא ייתן לה במה. בשנת 71' אני ומתי עשינו מוזיקה שהייתה שונה מכל מה ששמעו אז ברדיו הישראלי, אבל היו בצד השני של המתרס אנשי תרבות ואמנות שהבינו שזו כפפה שראוי להרים אותה. היום זה לא קיים, ואיש לא יוכל לומר שזה בגלל שהקהל לא רוצה. הרי לא היינו מצליחים כל כך בהופעות לולא היה לנו, בכל רחבי הארץ, קהל גדול החפץ במוזיקה עם יותר תוכן ועומק".

כספי: "אני מסכים. הייתי רוצה מאד להאמין שהקהל הרב המגיע להופעות שלנו מחפש, בין השאר, משהו מעט יותר מורכב".

-אז מה הפיתרון? כשם הלהיט הגדול של שלמה "כולם רוצים שירים פשוטים"?
גרוניך:
"לצערי, כן. פונים אלי לעיתים קרובות אמנים בתחילת דרכם, והם יודעים שגם אני נחשבתי בזמנו סוג של שוליים, ושואלים מה לעשות. בלב דואב אני עונה: 'אין לי מושג, נסו אולי לעשות את זה יותר פשוט'".
כספי: "כאשר שואלים בעצתי אני אומר: 'תהיו אמיתיים'. לזמר או ליוצר אמיתי תמיד יהיה קהל, גם אם זה יתחיל רק בשני אנשים. האמת תמיד תנצח".

-זה מה שתגידו לעצמכם כשתתחילו לעבוד על האלבום החדש?
גרוניך:
"לא מן הנמנע שזה יהיה נושא לדיון. אם זה יקרה בפועל, זו כבר שאלה אחרת. אני ומתי נאמנים לעצמנו ולאמנות שלנו, המוזה נושאת אותנו על כנפיה לגבהים כאשר אנחנו יחד, ולכן אני בטוח שמהר מאד נשכח הכול ופשוט נעשה מה ששנינו הכי אוהבים לעשות ויהיה מה שיהיה".

מתי כספי ושלמה גרוניך יעלו את המופע "מאחורי הצלילים" במוצאי שבת הקרובה, ה 24/1 ב-21:00, באולם תיאטרון חולון.