דיפ פרפל שחור לבן (צילום: Gettyimages IL, getty images)
שינו את ההיסטוריה של הרוק. דיפ פרפל, 1969 | צילום: Gettyimages IL, getty images

"דיפ פרפל" (Deep Purple) הבריטית היתה להקה פורצת דרך לא רק בתחום כתיבת השירים, הקלטת האלבומים והנגינה, אלא גם בתחום ההופעות החיות. השנה ימלאו 40 שנה לאלבום ההופעה חיה המיתולוגי שלה "Made in Japan", אבן דרך בתולדות הרוקנ'רול.

האלבום, ששינה את פני ההיסטוריה של אלבומי ההופעות החיות, יעמוד במוקד תוכנית הרדיו "מציאות" שחוזרת לשידור (שישי, 4.5, 14:00) בתחנת 88FM בהגשה משותפת שלי ושל נועם גיל-אור.

החשיבות של "Made in Japan" גדולה בכך שהיה אלבום ההופעה חיה הראשון שהפתיע ביכולת שלו לתרגם את הלהיטים הגדולים של הרוק הכבד לביצועים ייחודיים, ולכן זכה להתייחסות רצינית ולהצלחה, שגם הם היו מפתיעים. עד לשנת 1972 יצאו בעולם תקליטי הופעה חיה ספורים, ללהקות כמו הרולינג סטונז, The Who, הדלתות וגם לפסטיבלי מוזיקה, אך ההצלחה שלהם היתה מינורית.  תקליטי הופעה לא נחשבו אז לאייטם מוזיקלי בעל ערך רב. דיפ פרפל שינו את התמונה הזו, בעזרת החברים הטובים מארץ השמש העולה.

דיפ פרפל - "Made In Japan": האלבום המלא להאזנה

כשהיפנים ביקשו מלהקת "דיפ פרפל" להקליט עבורם אלבום בהופעה חיה ההתלהבות בחברת התקליטים לא הייתה רבה, והאלבום יצא בתחילה רק לשוק היפני בעלות נמוכה של השקעה, 3,000 דולר בלבד. לאחר ההצלחה המפתיעה ביפן הוחלט להפיצו בכל העולם. הוא יצא לאור בדצמבר 1972 בבריטניה, באפריל 73' הוא גם ראה אור באמריקה ובהמשך בעוד מדינות. ההימור הצליח בדמות אלבום פלטינה כמעט בכל מדינה בה הגיע "תוצרת יפן" למדפים.

התקליט הכפול כלל בסך הכל שבעה קטעים - Highway star ו- Child in time בצד א', Smoke on the water ו-The Mule בצד ב', Strange kind of woman ו- Lazy בצד ג' ו-Space Truckin'  לכל אורך צד ד'. הקטעים שנלקחו משלושת אלבומי הלהקה In Rock, Fireball ו- Machine Head היו ארוכים יותר וקיבלו אנרגיות ועוצמות חזקות יותר מאשר באלבומי האולפן.

דיפ פרפל ביפן: April Fools

דיפ פרפל שהיו בסיור הופעות ביפן הקליטו שלוש הופעות באוסקה ובטוקיו, ב-15, ה-16 וה-17 אוגוסט 1972, ומהם נבחרו הקטעים שהופיעו בתקליט הכפול המקורי. בעידן הדיסקים, יצא אלבום משולש ובו כל שלוש ההופעות. כמו כן יצא בדיסק כפול האלבום המקורי ודיסק בונוס ובו שלושה הדרנים: Black night, Speed king ו- Lucille.

הרכב הלהקה באותה תקופה כלל את איאן גילן בשירה, ריצ'י בלאקמור בגיטרה חשמלית, ג'ון לורד בקלידים, רוג'ר גלובר בגיטרה בס ואיאן פייס בתופים. ג'ון לורד הקלידן האגדי אמר לא פעם בראיונות כי "תוצרת יפן" הוא האלבום של הלהקה שהוא הכי אוהב.

Smoke On The Water

הנסיעה של דיפ פרפל ליפן תועדה באלבם הבא של הלהקה בשיר "אישה מטוקיו", השיר מתאר את המפגש עם תרבות שונה ואחרת ביבשת אחרת, ואת ההלם שחשו חברי הלהקה מהנסיעה ליפן. יפן אז היתה טריטוריה רחוקה, ולמרות שהביטלס הופיעו שם לפני דיפ פרפל, מדובר בחווייה יוצאת דופן. בראיון שקיימתי עם איאן גילן הוא סיפר: "לא היתה באמת אישה כזו מטוקיו, כתבנו את השיר על הנסיעה ליפן, שהיתה עבורנו חווייה אדירה".

בתוכנית "מציאות" יושמעו גם הופעות שקיימה "דיפ פרפל" בדרך ליפן באולפני הBBC בלונדון. בתוכנית, שחוזרת אחרי הפסקה של שנה, יחולקו פרסים למאזינים בדמות כרטיסים להופעות של בובי מקפרין, סטיב האקט והסקורפיונס.

>> מצעד "20 המציאות הגדולות" של "מציאות"