ביטלס רוק בנד 1 (צילום: Kevork Djansezian, GettyImages IL)
הביטלס ב Rock Band | צילום: Kevork Djansezian, GettyImages IL

ארבעים שנה לאחר שלהקת הביטלס התפרקה, היא תחזור בשבוע הבא לבמה בישראל ובעולם במסגרת כותר ההמשך בסדרה של אחד ממשחקי הווידיאו המצליחים בשנים האחרונות - Rock Band. המשחק יחבר לראשונה את ג'ון לנון, ג'ורג' הריסון, פול מקרטני ורינגו סטאר אל העולם הווירטואלי ויאפשר לבעלי קונסולות פלייסטיישן 3, wii ו-Xbox 360, לנגן את להיטי הלהקה באמצעות ידית משחק המתפקדת בתור גיטרה.

הז'אנר של משחקי הווידיאו בהם השחקן זוכה להיות כוכב רוק לרגע, יצר שוק צפוף למדי, שמכירותיו הכוללות מוערכות ב-450 מיליון דולר לחודש. הצפי הוא כי חברת ויאקום, שבבעלותה MTV המחזיקה בזכויות של רוק בנד (המשחק אותו מפתחת הרמוניקס) והמפיצה של המשחק - אלקטרוניק ארטס, ייהנו השנה ממכירות של לפחות 2 מיליון עותקים.

המשחק רוק-בנד לא המציא את הקטגוריה, עשה זאת לפניו המשחק Guitar Hero של אקטיוויז'ן-בליזארד, שהגרסה החמישית שלו הושקה בתחילת החודש ולפי הערכות הוא יימכר השנה ב-4 מיליון עותקים לפחות, כמי שמוביל את השוק שמגלגל 450 מיליון דולר בשנה.

לדורות הבאים

מי שיש לו לא מעט מניות בהצלחה של משחקי המוזיקה והרוק הוא הישראלי ערן אגוזי (37), יליד באר שבע, שזכה להיות אחד מהמוחות העומדים מאחורי שני המשחקים המתחרים, מה שהפך אותו ואת שותפו לפיתוח, אלכס ריגופולוס האמריקני, לחברים ברשימת 100 המשפיעים של המגזין "טיים" לשנת 2008.
בשיקולים לבחירה נכתב כי ייתכן שהם "הצילו את מוזיקת הרוח הקלאסית ושמרו אותה לדורות הבאים", בזכות שני המשחקים הללו. הרי כך כנראה יצרוך הנוער של היום את קלאסיקות הרוק של האתמול.

"היה לנו קשה לקבל את הזכויות למשחק של הביטלס ברוק-בנד", אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" אגוזי, שהוא מייסד ומנהל הטכנולוגיות בהרמוניקס, החברה במסגרתה ביצעו הוא וריגופולוס את פיתוח המשחקים. "זה כנראה הזיכיון הקשה ביותר להשגה בתעשיית משחקי המוזיקה, משום שהביטלס היא להקת הרוק הטובה בעולם. אנחנו מדברים עם הרבה להקות היום כדי לקבל את הזכויות לשיריהן למשחק, אבל עם האומנים הגדולים באמת, תהליך ההחתמה הוא ארוך", הוא אומר.

אגוזי מציין כי "המשא ומתן עם מחזיקי הזכויות לביטלס ארך שנה וחצי - מתחילת הדיונים ועד שהיה לנו הסכם חתום. מאז, עבדנו כצוות. הם לא רק נתנו לו את הזכויות לשירים, הם היו שותפים לכל התהליך".

יוקו אונו התלוננה על הדמות של ג'ון לנון

פול מקרטני ורינגו סטאר 2 (צילום: Kevork Djansezian, GettyImages IL)
פול מקרטני ורינגו סטאר בהשקת המשחק החדש בלוס אנג'לס | צילום: Kevork Djansezian, GettyImages IL

אגוזי אמנם מתאר תהליך עבודה משותף ופורה, אבל ה"ניו-יורק טיימס" פרסם לפני כשבועיים, כי יוקו אונו, אלמנתו של לנון, ביקרה במשרדי הרמוניקס במהלך הקיץ והתלוננה על דמותו של לנון במשחק ובעיקר על המבט העולה מעיניו. למרות ההערות, החליטו מפתחי המשחק לא לדחות את השקתו.

הביטלס אינם הלהקה הראשונה שמככבת בסדרת רוק-בנד, אך היא המצליחה שבהן. קדמה לה הלהקה AC/DC, וחברי להקת פרל ג'אם, יזכו למשחק כזה בעתיד. כותר המשחקים המתחרה, גיטאר-הירו, השיק לאחרונה את המשחק של להקת הרוק מטאליקה, שקדמה לו גרסה עם הדמויות הווירטואליות של אירוסמית'

גם לאור העובדה שהרוח החיה מאחורי שני המשחקים היא אגוזי, יוצא שהתחרות הגדולה בין הכותרים, המציעים משחק דומה, היא על החתמת אומנים באופן בלעדי. הביטלס יכולים לשנות את תוצאות התחרות, בסיוע שתי גיטרות חדשות כאביזר משחק, המבוססות על אלה של לנון והריסון, אותן יוכלו הגיימרים לרכוש תמורת 100 דולר. אם ישקיעו 250 דולר, הם כבר יקבלו חבילה הכוללת ערכת תופים ובס, וכך מצליחה מפיצת המשחק, חברת EA, לחלץ הכנסות לכיסה, במקום שייפלו בידי הביטלס.

ביטלס רוק בנד 2 (צילום: Kevork Djansezian, GettyImages IL)
הביטלס ב Rock Band | צילום: Kevork Djansezian, GettyImages IL

מחשבים ומוזיקה ב-MIT

את מרבית שנותיו העביר אגוזי בארה"ב. בילדותו, עברה משפחתו לטנסי שבארה"ב, שבה לעיר הדרומית לשנתיים, וכאשר היה בן עשר, השתקעה שוב בארה"ב, הפעם בבוסטון. הוא למד מדעי המחשב והנדסת חשמל ב-MIT שבמסצ'וסטס, שם יצר את החיבור בין העולם המחשבים למוזיקה במעבדה הטכנולוגית של המוסד האקדמי.

את הרמוניקס הקים ב-1995 עם שותפו העסקי ריגופוליס, אותו פגש ב-MIT. למרות שאגוזי מנגן על קלרינט ובכך הוא שונה מגיימרים אחרים, הוא רצה להביא את המוזיקה לכולם. "במהלך הלימודים שלנו עבדנו על פרויקט שיאפשר לכל אחד לנגן בכלי נגינה, אפילו אם אין לו רקע מוזיקלי. הרעיון היה לתת לאנשים תחושה שהם מנגנים בכלי שיוצר מוזיקה. לקח לנו כמעט עשר שנים עד שגיטאר-הירו הגיע לחנויות, משום שהיינו צריכים לבדוק מספר רעיונות בשביל שהמוצר יעבוד ויצליח".

-ציפית לכזו פופולריות?
"לא. הוצאנו לשוק לפניו שבעה משחקים שלא הצליחו, וזה בלשון המעטה. הם אמנם זכו לביקורות טובות, אבל אנשים לא קנו אותם. לא ציפינו שגיטאר-הירו יהיה שונה ויזכה להצלחה, ולכן הפתיע כשזה קרה".

מקימים את הלהקה

מה שתרם במידה לא מבוטלת ליצירת ביצת הזהב העונה לשם גיטאר-הירו, הוא החיבור עם חברת רד-אוקטן ב-2005, שהייתה זו שפיתחה גיטרה שהיא ידית משחק לקונסולות. ההצלחה של המשחק, גרמה להרמוניקס להוציא בתוך מספר חודשים חלק שני בסדרה, שהתמקד בשירי שנות ה-80. אלא שב-2006, נרכשה רד-אוקטן ע"י אקטיוויז'ן תמורת 100 מיליון דולר, ולצערו של אגוזי הזכויות לגיטאר-הירו היו שייכות לרד-אוקטן, מה שגרם לשיתוף הפעולה להסתיים.

מספר חודשים לאחר מכן, נרכשה הרמוניקס עצמה על-ידי MTV, תמורת 175 מיליון דולר - בעסקה שהפכה את אגוזי ואת חברו למיליונרים, עם פוטנציאל להמשך התעשרות שכן העסקה כללה גם תמלוגים. תחת בעלי הבית החדשים אגוזי יצר את רוק-בנד, משחק הווידיאו הכולל גם תופים ומיקרופון, אשר הופכים את השחקנים לחברי להקה ולנגנים עצמאיים.

וכך, הצליח אגוזי לקרב לתחום המשחקים אנשים שלא הייתה להם קונסולת משחקים בבית, ומצד שני, קירב את הנוער לכיוונים מוזיקליים ולאחרים לגלות מחדש את הרוק. לדבריו, "הנוער שקונה היום את גיטאר-הירו או את רוק-בנד נחשף למוזיקה שהוא לא היה מאזין לה, אלמלא היה משחק במשחקים האלו.

"בנוסף, כשבני נוער לומדים לשחק בסוג המשחקים הזה, הם רוכשים מיומנויות מוזיקליות. נכון שזה לא הכלי האמיתי, אבל הם לומדים כיצד להזיז את הידיים בקצב הנכון ולפי המבנה של השיר. ילדים אלו, רוצים יותר ללכת ללמוד שיעורי גיטרה. אנחנו לא מגדירים את המשחק כחינוכי, אבל ילדים שמשחקים איתו מצליחים ללמוד משהו".

-מה השלב הבא?
"כלי עליו יוכלו הנגנים לשחק, אבל זה כל מה שאוכל לומר".

משינה וברי סחרוף בדרך?

שחקני רוק-בנד נהנים ממאגר של 150 שירים שאותם אפשר לשיר ולשחק, אבל לא בעברית. הגיימרים בישראל היו שמחים לנגן וירטואלית גם שירים של משינה או של ברי סחרוף. נראה כי הפתרון לכך קרב. לדברי אגוזי, כבר בסתיו הקרוב תושק תוכנה חדשה לקונסולת Xbox 360, שנקראת רוק-בנד נטוורק, שתתמוך גם בשירים של אומנים ישראלים.

"המאגר שלנו, גם אם גדול, לא מכסה את כל השירים שיש בעולם", אומר אגוזי. "הרשת החדשה שלנו תאפשר לכל להקה לבצע התאמה של השירים שלה באמצעות תוכנה למחשב. אחרי שהלהקה תשלח לנו את השירים ואנחנו נבדוק אותם, הם יוכלו למכור את השירים דרכנו וירוויחו כסף מהמכירות לצרכנים. אנחנו מצפים שהרשת החדשה תציע אלפי שירים בצורה הזו".

אגוזי מייחס לשירות השלכות עתידיות גדולות אף יותר. "הוא ישנה את הדרך בה אנשים חושבים על מוזיקה. בעבר, להקה הקליטה אלבום, הוציאה אותו על דיסק ואולי אחרי זה גם צילמה קליפ. בעקבות השירות, להקות שיקליטו שירים חדשים יוכלו לבצע את ההתאמה שלהם גם לרוק-בנד כחלק מהתהליך".