העונה הרביעית של "אייל גולן קורא לכם" ששודרה בערוץ 24, הגיעה הערב לסיומה באירוע הגמר ששודר בערוץ 2. מתוך מאות מתמודדים שניסו את מזלם באודישנים, אל שלב הגמר המכריע הגיעו ארבעה פיינליסטים בלבד: בר כהן, גיידה אבו עואד, ויולט קנינו והתאומים חביב ויצחק ממן.

הייחודיות של העונה הנוכחית בלטה לכל אורכה משלב האודישנים הראשוני ועד לאירוע הגמר. הרמה המוזיקלית הגבוהה של המתמודדים, הביקורת העניינית של השופטים והתגובות הרבות לביצועים היוו רק חלק מכך. במהלך העונה הגיעו עד לשלב הגמר מתמודדים רבים מהעדה הדרוזית שהגיעו להיבחן והצליחו לעבור את השופטים בביצועים לשירים שהביאו את המוזיקה הערבית לקדמת הבמה ואפילו לבמת הגמר.

אירוע הגמר נפתח בביצוע מיוחד של מתמודדי העונה ל"שיר לשלום" כמחווה לזכרו של הנשיא התשיעי, שמעון פרס שהלך השבוע לעולמו. בהמשך הערב, ביצוע הגמר של המתמודדת גיידה אבו עואד מהכפר בוקעאטא שבצפון לשיר "Harramt Ahebbak" בערבית, השלים את התמונה. השיר שבוצע לזכרו של פרס מסמל עבור רבים את השאיפה לדו קיום במדינת ישראל וכבר באותו הערב נראה כאילו חלק מאותו חלום הושג. קהל שלם מחא כפיים לגיידה על הביצוע המרגש שלה בשפת אמה ששודר בפריים טיים בערוץ 2.




במהלך המשדר החגיגי, התארחו אמנים מובילים במוזיקה בישראל בכלל ובז'אנר המוזיקה הים תיכונית בפרט. שרית חדד, סטטיק ובן אל, איתי לוי והאולטראס, נסרין קדרי, שהיא גם זוכת העונה השניה של התכנית ושלישיית "מה קשור" שביצעו יחד עם אייל גולן על הבמה את שירם "דבש בשפתיים". בסיומו של ערב של חגיגה ים תיכונית ישראלית אמיתית, הכריז אייל גולן על הזוכה של העונה. בר כהן, בת ה-21 מגן יבנה קטפה את המקום הראשון. אל המקום השני הגיעה המתמודדת גיידה אבו עואד. 
בר כהן (צילום: אורטל דהן)
הזוכה של העונה הרביעית | צילום: אורטל דהן


"הבאתם אש לבמה"

בשלב הראשון של אירוע הגמר, ביצעו המתמודדים משיריה של הזמרת שרית חדד. בר כהן, ביצעה את "מירוץ החיים" וזכתה לביקורות חיוביות מהשופטים מלבד יוסי גיספן שציין כי ציפה מכהן לביצוע ברמה אחרת בערב הגמר. 

התאומים חביב ויצחק ממן, שעוררו עניין רב במהלך העונה בשל הייצוג שלהם לקהילה ההומוסקסואלית בתכנית ובמוזיקה המזרחית בכלל, גרפו לעומתה ביקורות מצוינות על הביצוע שלהם לשניים משיריה של חדד, "לינדה" ו"חיכיתי לו". עדי לאון, שבמהלך העונה הצטייר כשופט נוקשה הפתיע את השניים כשהחמיא להם על הביצוע וההופעה: "הבאתם פה אש על הבמה, אין ספק שכיף לראות אתכם". ירון אילן התייחס לייצוג שהשניים נתנו לקהילה הגאה במהלך העונה והבטיח לתמוך בהם גם במצעד הגאווה בשנה הבאה.

האחים ממן – חיכיתי לו ולינדה (צילום: מתוך "אייל גולן קורא לכם", שידורי קשת)
התאומים ממן בביצוע שלא הספיק כדי לעלות לשלב הבא | צילום: מתוך "אייל גולן קורא לכם", שידורי קשת


גיידה אבו עואד ביצעה בשלב זה של הגמר את השיר "אבא" שנכתב על ידי דוד זיגמן והולחן על ידי שרית חדד והוקדש במקור לאביה של חדד. בזמן שגיידה שרה על הבמה, אביה הביט בה מן הקהל ועיניו נראו נוצצות. הביצוע זכה לביקורות טובות מהשופטים ולמחיאות כפיים נרגשות מהקהל. הפזמונאי וחבר צוות השופטים בתכנית, יוסי גיספן אמר לגיידה בשידור: "בחרת שיר מאוד אישי של שרית והצלחת לרגש ולגרום לצמרמורת כמו שצריך". התגובות לקולה של גיידה בלטו במהלך העונה גם ברשתות החברתיות. הביצוע שלה לשירה של שרית חדד, "רק שתדע את האמת" בשלב האודישנים הפך לוויראלי ועומד כרגע על יותר מ-700 אלף צפיות בעמוד הפייסבוק של התכנית. 

אחרונה להופיע בשלב הראשון של הערב הייתה ויולט קנינו שבחרה לבצע את השיר "געגועים" של חדד, שנכתב גם הוא לזכרו של אביה. את קולות הליווי במהלך השיר ביצעו כמה ממתמודדי העונה, ביניהם לואי עלי שכבר קיבל הזמנה מאייל גולן והצטרף אליו להופעה בקיסריה. ויולט זכתה למחמאות מהשופטת החדשה בפאנל השופטים, אופירה אסייג. "אמרתי לך לאורך כל העונה שאני לעולם לא אשכח את הקול שלך, יש לך קול משגע ומצמרר בצורה בלתי רגילה", אמרה אסייג, "ביצוע מקסים ומרגש בעיני".
ויולט קנינו - געגועים (צילום: מתוך "אייל גולן קורא לכם", שידורי קשת)
ויולט קנינו בביצוע לשירה של שרית חדד "געגועים" | צילום: מתוך "אייל גולן קורא לכם", שידורי קשת


חגיגה ישראלית

אייל גולן קרא לא רק לזמרים ולזמרות בישראל לבוא לשיר במשך עונה שלמה אלא גם על במת הגמר, הוזמנו להתארח אמנים צעירים ווותיקים מהמובילים במוזיקה הישראלית. הזמרת שרית חדד, שלה הוקדש החלק הראשון באירוע הגמר, ביצעה על הבמה את שירה החדש "למה לי" והודתה לגולן ולצוות התכנית על האירוח. "המתמודדים נהדרים ואתם עושים כבוד גדול למוזיקה המזרחית בדרך שבה אתם מביאים אותה לקדמת הבמה", היא אמרה בסיומו של הביצוע. 

בהמשך הערב הופיעו סטטיק ובן אל תבורי בבכורה טלוויזיונית לשיר שהושק בתחילת השבוע האחרון, "סתם", איתי לוי והאולטראס עם הלהיט "מסיבה בחיפה" ושלישיית "מה קשור" שביצעו יחד עם אייל גולן בעצמו את השיר "דבש בשפתיים" מתוך המופע המשותף להם. רגע לפני ההכרזה על הזוכה של העונה, ביצעה נסרין קדרי, זוכת העונה השניה, את שירה "חייאתי", שקיבל גם הוא ביצוע של הפיינליסטית בר כהן בשלב מוקדם יותר של העונה.

גמר אייל גולן 4 (צילום: אורטל דהן)
שרית חדד על במת הגמר | צילום: אורטל דהן
גמר אייל גולן 4 (צילום: אורטל דהן)
זוכת העונה השניה מבצעת את "חייאתי". נסרין קדרי | צילום: אורטל דהן
גמר אייל גולן 4 (צילום: אורטל דהן)
איתי לוי והאולטראס מבצעים את "מסיבה בחיפה" | צילום: אורטל דהן
גמר אייל גולן 4 (צילום: אורטל דהן)
בן אל וסטטיק על במת הגמר | צילום: אורטל דהן
גמר אייל גולן 4 (צילום: אורטל דהן)
שלישיית "מה קשור" ואייל גולן | צילום: אורטל דהן


את אירוע הגמר הנחה אייל גולן בעצמו. את המתמודדים מאחורי הקלעים ליוותה מרינה קבישר שעשוע שהתגייסה לטובת האירוע למרות שילדה בן לפני פחות משבועיים. בקהל מחאו כפיים בני משפחותיהם של המתמודדים וגם כמובן, רוסלנה רודינה שהגיעה לפרגן לגולן בערב הגמר הגדול.
גמר אייל גולן 4 (צילום: אורטל דהן)
הגיעה לפרגן. רוסלנה רודינה | צילום: אורטל דהן


>> מה קרה מאחורי הקלעים של אירוע הגמר? צפו
>> ההרשמה לעונה החדשה של "אייל גולן קורא לכם" נפתחה