תחשוב על התרחיש הבא: במקום להתקע עם האוטו שלך בתל אביב, עיר בלי חנייה, ולבלות חצי מהחיים בחיפושי חנייה ואת החצי השני בחילוצים מחניון הגרירה בדולפינריום, אתה לא מחזיק אוטו בכלל. אתה נוסע במוניות מדי פעם, הולך קצת יותר ברגל – מה יש? – וכשאתה באמת צריך רכב אתה ניגש לחניון הקרוב, מוציא אוטו, משתמש בו, מחזיר, ומשלם על כמה שעות השימוש שלך נטו. מצד אחד יש משהו כמעט מבהיל בלוותר על האוטו שלך. האוטו שלך הוא החופש שלך, הממלכה שלך מחוץ לבית. ומצד שני, איזה מין חופש זה לחפש חנייה שעה כל לילה?

אין תמונה

החזון היפה הזה, של הרבה רכבים ציבוריים לשימוש לפי שעה, כבר ממומש בדרגות שונות של הצלחה בהרבה ערים בעולם. בלונדון אפשר למצוא ברחוב חניות מיוחדות שמשמשות רק רכבי קאר-שיירינג. ככה קוראים לזה: שיתוף מכוניות. וחוץ מזה שזה אומר שאתה לא יכול להחזיק את כל הציוד קמפינג שלך בבגאז', זה רעיון די הגיוני.

היום מושק בישראל באופן רשמי שירות הקאר-שיירינג הראשון תחת הכותרת Car2Go. קדמו להשקה שישה חודשים של פיילוט עם שיווק שהזכיר השקה של בר חדש ומצליח: בלי שום תקציב פרסום (אבל עם אנשי יח"צ מוכשרים), השמועה על Car2Go עברה מאוזן לאוזן, דוברה בכל מקום, נהגתה בכל מקום. עכשיו יש אלף משתמשים, 30 מכוניות ו-26 נקודות חניה; בחברה מדברים על שלושת אלפים משתמשים ומאה מכוניות תוך שנה. זאת חברה של יזמים – בשלוש הפעמים בהן בדקנו את השירות ענה לנו לטלפון בן ניניו, שותף וסמנכ"ל השיווק של החברה.

"הסטטיסטיקות בעולם מראות שרכב קאר-שיירינג אחד מוריד חמישה עשר רכבים אחרים מהכביש", אמר ל-mako מנכ"ל Car2Go, יונתן גדיש. הוא נחשף לרעיון בזמן לימודי מנהל עסקים בצרפת וסינגפור, שם חיפש מיזם ירוק לעסוק בו. "זה לא רק עניין של פקקים", הוא אומר. "זה עניין של איכות הסביבה: כל המחקרים שלנו מראים שאנשים שמשתמשים בשירות כזה במקום להחזיק רכב נוסעים פחות. יש פחות רכבים על הכביש, יש פחות רכבים על המדרכה ויש פחות זיהום באוויר".

למה אתם רק בתל אביב?
"תל אביב היא העיר הכי צפופה, שהכי צריכה שירות כזה. אני בהחלט רואה אותנו מתפתחים לערים נוספות – אנחנו כבר מסתכלים על רמת גן, גבעתיים ורעננה. תל אביב גם מראה נכונות לעזור לנו – יש לנו הסכם עם אוניברסיטת תל אביב, משם אפשר לקחת מכוניות, ואנחנו מדברים על שיתופי פעולה נוספים עם מחלקת התנועה. בשבוע שעבר נפגשנו עם רון חולדאי ושנוכל לראות חניות בחניונים באחוזת החוף בקרוב".

יהיו חניות ייעודיות ברחוב, כמו בלונדון?
"הלוואי, אבל זה ייקח זמן. אני מעריך שדווקא ברעננה זה ייקח פחות זמן – כי זאת עירייה יותר ירוקה ויותר מוכוונת פתרונות כאלו".

השירות

אין תמונה
היזמים

מלבד אתר האינטרנט הלא-מוצלח, אפשר להודות שהממשק שנבנה ב-Car2Go עובד מצוין. למנויים יש כרטיס, שמשמש כדי לפתוח את המכונית שהוזמנה לך. אחרי שהזמנת מכונית (דרך אתר האינטרנט או בשיחה טלפונית), תקבל סמס לגבי מיקום הרכב, המספר שלו, מה הקוד של האימובילייזר; אתה מגיע למכונית, מעביר את הכרטיס שלך ליד קורא כרטיסים בשמשה הקדמית, הרכב נפתח, והוא שלך לזמן שקבעת: שעה עד יום, אפשר גם ימים. יש שבעה כלי רכב: דיהטסו סיריון, יונדאי ופיאט 500 סולידיות; שברולט אופרה ואוואו; מיני קופר מפוארת-למחצה; ויונדאי H1 מסחרית.

הזמינות של הרכבים טובה, לפחות בינתיים. בעולם הרכבים מרוכזים על פי רוב בחניונים; כאן רוב הרכבים נמצאים בחניות פרטיות שהושכרו מדיירים ומחניות בתוך חניונים עירוניים. הפיזור טוב – עם העדפה ברורה למרכז העמוס של העיר. הבעיה העיקרית בשימוש מעין זה היא שאתה צריך להחזיר את האוטו לחניה שממנה לקחת אותו – כלומר, אי אפשר להשכיר רכב לחצי שעה של נסיעה מהבית לעבודה.

המחירים לא נהדרים, אבל טובים בהשוואה לרוב האלטרנטיבות ברוב המצבים: בסוף השבוע שימוש במכונית עולה 18 שקל לשעה, עוד 1.80 שקל לכל קילומטר ב-50 הקילומטרים הראשונים ו-1.10 שקל לכל קילומטר נוסף. (המכוניות היקרות יותר עולות יותר). הדלק כלול; כל המנויים מקבלים גם מנוי בפאנגו, כדי שיוכלו לחנות בכחול לבן. למי שעושה שימוש מסיבי יותר יש תעריפים נמוכים יותר, עבור דמי מנוי חודשיים.

זאת אומרת שביקור אצל ההורים בכפר סבא בשישי יעלה לך בערך 170 שקל – פחות משתי מוניות, עם קצת יותר חופש תנועה. אם שבוע עמוס בתנועה מבחינתך אומר שתיים או שלוש נסיעות, זה גם הרבה הרבה יותר זול מלהחזיק אוטו.