makoland

עצה אישית: אל תהיו חברים שלה!

שאלה: אני והחברה הכי טובה שלי רבנו והשלמנו אבל עכשיו היא אומרת לכולם לא להיות חברים שלי. נראה לי שהיא לא באמת סולחת לי על מה שהיה. מה לעשות?

ד"ר רות אנגל אלדר | מקולנד | פורסם 08/11/12 13:05:44
ריב בין חברות "לא לדבר זהו מעין חרם, נידוי" | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

שלום רות,

אני והחברה הכי טובה שלי רבנו, וביום כיפור השלמנו, אבל היא עדיין לא מתייחסת אליי ממש.

בנוסף, אני חושבת שהיא אומרת לכולם לא להיות חברה שלי, כי כל פעם שבנות באות אליה היא שולחת לי מייל ואומרת שגם החברה הזאת לא רוצה להיות חברה שלי. ביקשתי ממנה הרבה פעמים סליחה. מה עליי לעשות?

 

שלום לך,

רבת עם החברה הטובה ביותר שלך. אני מניחה שהריב היה על נושא כאוב אך הכאב הגדול יותר היה הענישה ההדדית שבה הענשתן האחת את השנייה. הפסקתן לדבר זו עם זו. אין כאב גדול מזה בין חברים ובעיקר כשאני משוכנעת שאתן אוהבות אחת את השנייה. לא לדבר זהו מעין חרם. נידוי.

אני סבורה ששתיכן חשתן כך כיוון שניצלתן את יום כיפור, כיום סליחות, "להשלים". הנחת שאתן תמשכנה בקשר כפי שהיה בעבר. אני סבורה שחברתך עדיין כואבת את מה שהתרחש כשרבתן. ייתכן שהיא נפגעה יותר או שהיא רגישה יותר. את יכולת לשכוח ולהמשיך ואילו היא עדיין סובלת ממה שקרה.

ריב בין חברות ניצלתן את יום כיפור "להשלים" | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

רק בגלל המצוקה שבה היא שרויה ולמרות שהשלמתן היא מענישה אותך בדרכים עקיפות. היא מבקשת מהבנות שלא להיות חברות שלך ומגייסת את הבנות כדי לבודד אותך. את מציינת שביקשת פעמים רבות סליחה. אני משערת שאת מייחסת את עיקר המשקל לתגובותייך ולהתנהגותך במהלך הריב. האם אני צודקת?

השאלה שאני שואלת היא האם בקשת הסליחה הבאה ממך נובעת מהכרתך הפנימית האמיתית בכאב שגרמת או מתוך עניין אישי שלך להיות שוב חברה של שאר הבנות ולהפסיק את הדרך שבה חברתך מפגינה את כעסה כלפייך? רק תשובה כנה ואמיתית תסייע לך לפתור את הבעיה שנוצרה.

בקשת "סליחה" יכולה לבוא ממקום אמיתי או מתוך רצון להימנע מהעונש העקיף שבו את נענשת וחברתך חשה בכך. מה דעתך שבמקום סליחה, תבררי לעצמך, כשלב ראשון, מה עשית שפגע כל כך בחברה שלך ורק אז תפני אליה ותשוחחי עמה כשאת מזדהה עם מצבה.

ריב בין חברות "מה עשית שפגע כל כך בחברה שלך?" | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

אל תבקשי סליחה אלא תסבירי על מה את מבקשת אותה. למשל, אם כינית אותה בשמות גנאי פוגעים במיוחד אמרי לה שצר לך ושאת יודעת שאמירה כזאת אסור שתאמר כי היא ממש גורמת לסבל. נסי להסביר מדוע התנהגת כך לאחר שהייתן חברות טובות ולמה את רוצה להמשיך עמה בקשר.

אני משוכנעת שאם תקבלי ותתנסי במה שהצעתי חברתך תקבל, בהדרגה, את בקשתך לסליחה. גם היא אוהבת ורוצה בקשר איתך. בהצלחה!

 

רות אנגל אלדר היא ד"ר לפסיכולוגיה וחינוך מיוחד

יש לכם שאלה לרות? שלחו לכתובת האי מייל: yeladim@maariv.co.il עם הנושא "בעיה"

>> את המדור המלא וכתבות נוספות של "מעריב לילדים" תוכלו לקרוא בגיליון השבוע. רוצים להצטרף לחודש היכרות?

 

>> במדור הקודם: אפליה בבית ביני לבין אחותי

 

ותקבלו את כל הסיפורים ישירות לפייסבוק שלכם
תגובות

הוסף תגובה

 
שם
נושא
תוכן
 
ביטול  |  
מקרא: = תגובה ללא תוכן   = תגובה עם תוכן