makoland

חוק מרפי: למה הכל משתבש?

"כל דבר שיכול להשתבש, אכן ישתבש" אומר חוק מרפי וממנו נגזרים עשרות חוקים אחרים שממררים את חיינו. מי יודע באמת מאיפה בא החוק הזה, מי זה מרפי, ולמה כל זה מגיע לנו?

איליה ברבנר | מקולנד | פורסם 06/06/11 17:11:00

הגיגים ומחשבות על טיבו המבאס של העולם עלו בקרב אנשים משחר ההיסטוריה, לכן לא קשה למצוא אנשים שניסחו את החוק, בצורה זו או אחרת לפני זמן רב. תיעוד ראשון לחוק בנוסח 'מרפי' נמצא בספר של אדם בשם אלפרד הולט שכתב בשנת 1877 "נמצא שכל דבר שיכול להשתבש בים של אפשרויות, ישתבש יותר מוקדם מאשר מאוחר", וניסוחים שונים של אותו עקרון נכתבו על ידי רבים שחוו אותו על בשרם.

מורה מתוסכל למה?! | צילום: Digital Vision., GettyImages IL

אך הניסוח שאתם מכירי היום ל"חוק מרפי", נטבע מתישהו בסביבות 1949, במהלך ניסוי של חיל האוויר האמריקאי בפרוייקט "981MX", כשאדם בשם אדוארד מרפי המציא מכשיר חדש למדידת לחץ. באחד מהניסויים שנועדו לבדוק איך גוף האדם יכול להתמודד עם נסיעה במהירות גבוהה, מכשירי המדידה של מרפי לא פעלו, וכשהוא ניגש לבדוק מה קרה הוא ראה כי עוזרו התקין אותם הפוך. אז, על פי הסברה אמר "אם לבחור הזה יש איזושהי דרך לעשות טעות, הוא יעשה אותה", וכך נוצר הבסיס למה שאנחנו מכירים כ"חוקי מרפי".

עד היום מתקיימים ויכוחים לגבי ניסוחו הראשוני של החוק ומי שאמר אותו, ואנשים שונים מנסים לנכס את החוק לעצמם. בעוד שרוברט מרפי, בנו של אדוארד, טוען כי המשפט נאמר על ידי אביו וניסוחו היה "אם יש יותר מדרך אחת לבצע מלאכה, ואחת הדרכים תסתיים באסון, אז מישהו אכן יבצעה כך" בעוד שעל פי גרסתו של ג'ורג' ניקולאס, מהנדס שהיה שותף בניסוי, המשפט לא נאמר על ידי מרפי עצמו אלה הורץ כבדיחה בין המהנדסים שאמרו בצחוק "אם זה יכול לקרות, זה יקרה".

לחם עם ריבה תמיד הפרוסה תיפול על הצד עם הריבה? | צילום: dulezidar, Istock

מבדיחה פרטית למשפט שאנחנו כל כך רגילים לשמוע הגיע ה"חוק" כאשר במהלך מסיבת עיתונאים הסביר סרן ג'ורג' סטפ, האחראי על הפרויקט, מדוע לא היו נפגעים במהלך הניסוי ואמר כי "חוק מרפי" נלקח בחשבון. כלומר, כי כל האפשרויות נלקחו בחשבון. משם חדר המשפט אל השיח היומיומי ובמשך השנים הפך ל'חוק' שמכתיב את כל מה שמשתבש.

אם אתם חושבים שהחוק הוא רק אמרה שאנשים משתמשים בה כדי להסביר את הבעיות שלהם, אתם כנראה לא מכירים את השימוש ההנדסי שלו. החוק המקורי אמר, כי אם היו שתי דרכים לחבר את החיישנים - הנכונה והלא נכונה, מישהו תמיד יחבר בדרך הלא נכונה, כך שתמיד צריך לקחת בחשבון שמישהו יעשה משהו לא נכון. כך שעד היום במהלך כל ניסוי הנדסי, חוק מרפי מכתיב שכדי למנוע נזק, תמיד צריך לקחת בחשבון את כל האפשרויות.

הניסוי נדחה בכדי למנוע  הסלמה בקוריאה הצפונית, ארכ ידעתם שמקור הביטוי בהנדסת טילים? | צילום: חדשות 2

אתם וודאי מכירים את החוק, לא מהצד ההנדסי, אלא מהצד המעצבן... במשך שנות קיומו של החוק, נוספו לו כמה גרורות ונספחים, משפטים שמסבירים למה הכל, תמיד, הולך רע. לסיום, קבלו כמה אהובים עלינו במיוחד:

"תמיד כשתאחר לאוטובוס, האוטובוס הבא אחריו יגיע באיחור גדול יותר".

"כשאתה צריך להיזכר במשהו, לעולם לא תזכור אותו. כשכבר לא תצטרך – מיד תיזכר".

"כמה שאתה יותר אוהב את החולצה, כך גובר הסיכוי שלה להתלכלך".

"אם כולם מעתיקים במבחן, יתפסו רק אותך".

"השירותים תמיד ריקים, עד שאתה צריך להשתמש בהם".

"מי שלפניך תמיד ייסע הכי לאט".

"המורה תבדוק שיעורים דווקא ביום בו לא הכנת אותם".

"מי שנוחר הכי חזק – תמיד יירדם ראשון".

"כשתרצה להראות לטכנאי את הבעיה במכשיר, פתאום הוא יעבוד כמו שצריך".

"אם מישהו תמיד טועה, הוא יהיה צודק בפעם דווקא כשתחליט לא להקשיב לו יותר".

ותקבלו את כל הסיפורים ישירות לפייסבוק שלכם
תגובות

הוסף תגובה

 
שם
נושא
תוכן
 
ביטול  |  
מקרא: = תגובה ללא תוכן   = תגובה עם תוכן