makoland

מילון פורים השלם: מא' ועד ת'

חג פורים כבר כאן וזה הזמן לעלות על תחפושות, לתת משלוחי מנות, להרעיש ברעשן ופשוט לשמוח! אז לכבוד פורים הכנו לכם מילון מא' עד ת' כדי שתהיו מוכנים ומזומנים לחג הכי כיפי בשנה!

מאיה בניטה | מעריב לילדים | פורסם 08/03/12 13:49:55
מילון פורים חבר'ה, למה התחפשתם? | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

אחשוורוש - אחשוורוש היה המלך מהודו ועד כוש בתקופת האימפריה הפרסית. מה זה אומר? אחשוורוש שלנו שלט על 127 מדינות. אבל למרות כל הכוח שלו, כל מה שהוא באמת רצה זה אישה יפה, והוא מצא אותה כשהמליך את אסתר המלכה. 

 בגתן ותרש - בגתן ותרש היו שניים משומרי הסף של המלך אחשוורוש. בגתן ותרש (אילו שמות!) זממו לחסל את אחשוורוש, אבל מרדכי היהודי הציל את חיי המלך כשהודיע על כך לאסתר אשר סיפרה לאחשוורוש. בגתן ותרש קיבלו עונש ונתלו. מסקנה: אסור להתעסק עם אחשוורוש...

 גורל (פור) - המן הרשע החליט להרוג את כל העם היהודי. הוא הטיל גורל (פור) שלפיו קבע את היום שבו ייפול אסון על העם היהודי. היום שנבחר הוא י"ג באדר, אבל כמובן שהמזימה נכשלה!

דברי הימים - למלך אחשוורוש היה ספר מיוחד ששמו "ספר דברי הימים". בספר הזה המלך כתב את כל מה שקרה בממלכתו (ממש יומנו של חנון). בין השאר הוא כתב כי מרדכי הציל אותו מבגתן ותרש, וכך כאשר המן הרשע רצה להשמיד את העם היהודי, אחשוורוש זכר לטובה את גבורתו של מרדכי ומי שנתלו היו המן ועשרת בניו.

מילון פורים מסכות צוהלות ושמחות | צילום: אימג'בנק / Thinkstock



הדסה - זהו שמה המקורי של אסתר המלכה. הדסה, אחייניתו של מרדכי היהודי, נבחרה בשל יופייה להיות אשתו של אחשוורוש. אסתר לא הייתה רק יפה, אלא גם חכמה, ולאחר שנודע לה על מזימתו של המן להשמיד את עמה, היא ערכה משתה שבו סיפרה לאחשוורוש כי המן המרושע רוצה להרוג אותה ואת כל היהודים. כך הצילה אסתר את העם היהודי כולו. כבוד!

ושתי - ושתי, אשתו הראשונה של אחשוורוש, הייתה כנראה נורא ביישנית. אחרת איך תסבירו את העובדה שאחשוורוש הזמין אותה למשתה שערך כדי שתציג את יופייה בפני כולם, והיא סירבה? אחשוורוש החליט שהיא לא מתאימה לו והכתיר את אסתר במקומה.

זרש - זרש הייתה אשתו של המן הרשע. היא הייתה כנראה אישה קשוחה מאוד, כי היא זו שייעצה להמן להכין עץ בגובה של 50 אמה ועליו לתלות את מרדכי היהודי. נו, בסוף זה לא ממש הלך לה...

חג
- חג פורים הוא חג מלא שמחה! אנחנו מצווים להיות מאושרים בחג הזה ולזכור שהעם היהודי ניצל. בעיני ילדים רבים חג פורים הוא החג הכי שווה של השנה: התחפושות, משלוחי המנות והמופעים הופכים את החג הזה לחג של הילדים!

מילון פורים בנות, מוכנות למסיבה? | צילום: אימג'בנק / Thinkstock



ט"ו באדר - ט"ו באדר הוא יום שושן פורים. זהו היום שבו חגגו את חג פורים לזכר יהודי שושן הבירה שערכו משתה ביום זה כדי לחגוג את ניצחונם של היהודים.

יהודים - היהודים היו המנצחים הגדולים בסיפור המגילה. למרות המזימה המרושעת של המן, בעזרת תושייה רבה של אסתר ובזכות הגבורה של מרדכי, העם היהודי ניצל מהגזרות הרעות של המן!

"ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו" - כבר אמרנו שהמן אכל אותה, נכון? המן תכנן להלביש את עצמו בבגדי מלך ושמרדכי יושפל ויוליך אותו ברחבי העיר, אבל בסופו של דבר מי שהושפל היה דווקא המן שהוביל את מרדכי ברחבי העיר ונאלץ לקרוא "ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו".

ליצנים - תודו שאי אפשר לחגוג את פורים בלי ליצנים! הם משמחים, עושים שטויות וגורמים לנו ליפול מהכיסא מרוב צחוק!

משלוח מנות - הנה מצווה שאהובה על כולנו: בחג פורים נהוג לתת משלוח מתנות שמלא בממתקים, באוזני המן ולפעמים בצעצועים. אנחנו ממליצים לכם להשקיע במשלוח המתנות כדי שתקבלו גם אתם משלוח מנות מושקע בחזרה!

מילון פורים איזה ליצנים אתם | צילום: אימג'בנק / Thinkstock



נזקקים - עוד מצווה חשובה בחג היא לתת מתנות לאביונים (עניים) או לחלק כסף לנזקקים. אז אם אתם נתקלים באדם כזה, תגידו להורים שלכם. מדובר במצווה גדולה!

סעודת פורים - בפורים נהוג לערוך סעודה גדולה כדי לחגוג את הצלת היהודים. אז קדימה, שבו לשולחן ותתחילו לזלול. שיהיה בתיאבון!

עדלאידע - בטח יצא לכם לפחות פעם אחת להיות בעדלאידע, תערוכה גדולה שכוללת מיצגים מרהיבים וכלי רכב מקושטים עם בובות ענק. אגב, מקור השם "עדלאידע"- הוא במצווה "עד לא ידע", כלומר לחגוג עד שאי אפשר לזהות מי הוא המן ומי הוא מדרכי. אנחנו מתכוננים לעדלאידע, ואתם?

פרג
- אחד המילויים הטעימים של אוזן ההמן, מאפה שאמור להיראות כמו האוזן של המן הרשע. מי שלא אוהב פרג מוזמן לאכול אוזן המן בטעם שוקולד או אגוזים. אז מה הטעם האהוב עליכם?

צום תענית אסתר - כשאסתר המלכה גילתה על המזימה הנוראית של המן היא החליטה לצום מרוב צער. כיום, לזכר הצום שלה ושל העם היהודי, מתקיים צום בי"ג באדר, ערב חג פורים. מיד עם תום הצום המצווה היא לאכול, לאכול ולאכול!

מילון פורים למה לא כל יום פורים? | צילום: אימג'בנק / Thinkstock



קריאת מגילת אסתר - עוד מצווה היא לקרוא את מגילת אסתר, שהיא אחת מחמש המגילות, המספרת את סיפור הניסיון של השמדת העם היהודי והצלתו. נו, כבר קראתם?

רעשן - איזה רעש! בכל פעם שקוראים בשמו של המן בזמן קריאת מגילת אסתר נהוג להרעיש ברעשן. למרות שלפעמים זה קצת עושה כאב ראש, זה עדיין כיף להרעיש בו!

שושן הבירה - זוהי העיר שבה התרחש סיפור המגילה. שושן הייתה עיר הבירה של האימפריה הפרסית ושבה ישב המלך אחשוורוש עם כל יועציו. "שושנת יעקב צהלה ושמחה...", מכירים?

תחפושות - מנהג התחפושות בפורים נועד להדגיש את ההיפוך של הגורל ואת העובדה שבמקום שהיהודים יושמדו הם ניצלו. אז למה אתם מתחפשים השנה? לבובספוג? לנסיכה? או אולי בכלל לג'סטין ביבר וסלינה גומז? לא חשוב איזו תחפושת תבחרו, העיקר שתיהנו מחג פורים!

 

>> כתבות נוספות של "מעריב לילדים" תוכלו לקרוא בגיליון השבוע. רוצים להצטרף לחודש היכרות?

>> איפור לפורים: כל המוצרים והטיפים המומלצים שיעשו אתכם מהממים

 

>> רוצים לזכות בבובה של הלהיט העולמי Monster High?

ותקבלו את כל הסיפורים ישירות לפייסבוק שלכם
תגובות

הוסף תגובה

 
שם
נושא
תוכן
 
ביטול  |  
מקרא: = תגובה ללא תוכן   = תגובה עם תוכן