עשיתם צעד משמעותי בחיים, קניתם מגרש או דירה בבניין שעומד להיבנות וקיבלתם את התוכניות על הנייר. ההתרגשות בשיאה וכל מה שנותר לכם לעשות, זה לדמיין איך ייראה המעון החדש. אבל גם אם הדמיון שלכם מאוד מפותח, הדמיה טובה של הבית העתידי תוכל לשפר את התחושה. אם עד היום נדרשנו לעבור על השרטוטים ולנסות להבין איפה הפתח של הדלת ומה גודלו של הסלון באמת, ההדמיות הממוחשבות, שרק הולכות ומשתכללות בשנים האחרונות, מציגות לנו תמונה ויזואלית ומוחשית של ביתנו כפי שיראה רגע לפני שמכניסים את החפצים לארונות. מסידור הרהיטים בסלון ועד לקורות שבעליית הגג, קבלו את מהפך ההדמיות.
לתפוס את החלל
"תחום ההדמיות הולך ומשתכלל", מסבירה אתי אזוגי, מעצבת פנים ואחת מהשותפות בחברת אנדו סטודיו המתמחה בהדמיות. "פעם הדמיות היו מאוד סינתטיות וכיום, בזכות ההתפתחות הטכנולוגית, ניתן לקבל המחשה ריאליסטית שנאמנה לחלוטין למציאות".
הדמיות אדריכליות הפכו לכלי שמשרת אנשים פרטיים, קבלנים שמשווקים פרויקטים, אדריכלים ומעצבי פנים. הכלי החדש משרת את הקבלנים והלקוח בעת קניית דירה בפרויקט עתידי. הקונה אינו צריך להמתין ולהתרשם מהדירה לדוגמה, שלא בהכרח משקפת את הדירה שהוא מתכנן לרכוש. במקום זה, הוא מזמין הדמיה אישית של הדירה העתידית שלו, שמאפשרת לו להרגיש את המרחבים, לתפוס את החלל ולהתרשם מאופציות לגבי עיצובו.
גם עבור אדריכלים שעובדים על וילה פרטית הפכו ההדמיות לכלי שימושי. "אדריכל שעובד על וילה רוצה לראות כמה אופציות לגבי המבנה וחללו הפנימי. ההדמיות עוזרות לו להבין את התחושה והאווירה של הבית, עוד לפני שהוא נבנה. האמצעי הזה מספק לאדריכל את היכולת להבין אם הוא עשה את הדבר הנכון עבור הלקוח, שיכול בשלב זה לכוון את האדריכל, בין אם הוא רוצה חלל יותר מרווח או יותר חם", מסבירה אזוגי.
מתעסקים עם הסוף בהתחלה
המגמה שאליה צועדת ההדמיה היא למעשה זו שעתידה להחליף את עיצוב הפנים המסורתי. "הקשר עם הלקוח הוא מאוד אישי, ממש כמו בתהליך המסורתי של תכנון בית או מבנה. אני מקשיבה לצורכיהם, למה הם מחפשים ובהתאם לזה, מעצבת את החלל. ההבדל המשמעותי הוא שכבר בשלבים הראשונים אנחנו מתעסקים בתוצר המוגמר ובפרטים הכי קטנים. במקום שבשלבים מתקדמים תהיה אי שביעות רצון נוצר מצב שיש הרבה פחות הפתעות בשטח", מסבירה אזוגי.
תהליך המעבר להדמיות אינו רק מנת חלקם של אדריכלים ושל חברות גדולות, גם חברות רהיטים מובילות מאפשרות הורדת הדמיות של הרהיטים וסידורם דרך האתר שלהן. "מעבר לתכנון החלל, ניתן ממש לרהט אותו בפריטים הכי עדכניים וחדשנים ולראות איך זה מתקבל עוד לפני הרכישה", מסבירה זגורי. יותר ויותר חברות ריהוט עוברות לשיווק דרך הדמיות מכיוון שהכלי החדש מספק לקהל היעד שלהם דרך חדשה להתרשם ממוצריהם. "היופי שבדבר הוא שאנו לא משתמשים בריהוט שאנחנו ממציאים - הכל אפשר להשיג ולקנות. זה גורם לפחות טעויות עבור הלקוח ופותח נתיב שיווקי עבור חברות הרהיטים", מסביר אורן עזיזה, מבעלי אנדו סטודיו.
"גם חברות מטבחים מתכננות את המטבח באמצעות תוכנות אשר מסוגלות לעבור ממבט דו ממדי לפרספקטיבה תלת ממדית", מוסיפה מיכל צרפתי, אדריכלית פנים. "המבט יכול לכלול הדמיה של החומרים והצבעים מהם מורכבת החזית. הוא יכול לחשוף את המבנה הפנימי של ארונות המטבח, כלומר סוגי הפרזול הפנימי, או מקומות האחסון השונים. הלקוח יכול למקם את עצמו בכל מיני נקודות בחלל ומהן להתבונן על מפגשים בין חזיתות ובין החומריות השונה ולקבל החלטות עיצוביות ופונקציונליות בהתאם".
איך בונים הדמיה?
תהליך בניית ההדמיה מתחיל בחומר טכני שכולל שרטוטים מהאדריכל, חומרים ופרטי ריהוט ואווירה. תחילה נבנה השלד - מיקום החדרים, גבהים, חומרים שירכיבו את החלל, כמו ריצוף. בשלב השני מתחילים לבנות את המודל, יוצרים מודל ממוחשב עם פרספקטיבה והטלי אור. מודל שאפשר להסתובב בו. מקבעים את המצלמות לפי רצונו של הלקוח: זווית, קומפוזיציה של חפצים, מה רוצים לראות מכל נקודה.
בשלב הבא קובעים את סוג התאורה - אם זו תאורה מספוטים, אפקטים מיוחדים, תאורת יום. ובשלב הסופי מיישמים חומרים - קובעים את הצבעים, טקסטורות ומאפיינים של חומרים והמודל מקבל נפח של משהו מוכר. את הרקעים, לדוגמה - הנוף שנשקף מהחלון, לוקחים מתוך האתר עצמו, מצלמים ושותלים אותו במודל.
"אני מאמין שהענף כולו עתיד להפוך לתלת ממדי. אנשים כבר לא יסתפקו בלדמיין אלא ירצו לראות בעיניים. זה לא יספק אותם להתרשם מפרויקטים קודמים. הכלי הזה יוצר פינג פונג מאוד דינמי ואינטרקטיבי בין הלקוח לאדריכל או למעצב. אנו עדים לכך שגם חברות עיצוב מריהוט לציוד לחדרי כושר מושפעות מהתהליך ומתחילות לייצר הדמיות של המוצרים שלהן", מסכם עזיזה.