הוא פלש לכל מטבח שני בישראל, מככב בחדרי הרחצה וצובע את קירות ביתנו. לזכותו ייאמר שהוא תמיד אופנתי, ומשדר מראה נקי ואלגנטי, אבל לצד זה הוא נתפס לא פעם כאנמי ומשעמם. יש אומרים שהחיים זה לא רק שחור או לבן, ובשנים האחרונות המשפט הזה מקבל משנה תוקף: כי נדמה שהם פשוט נצבעו בלבן.
איך הפך הלבן לגוון השולט והבלתי מעורער בביתנו? איך הפכה הסביבה שלנו פחות ופחות צבעונית? מומחי צבע טוענים שיש סיבות למגמה המתחזקת ומקורן בחוסר ודאות כלכלי וחברתי. מצוקה שיצרה את הצורך שלנו למצוא עוגן ולבחור באפשרות הבטוחה בעיצוב הבית. "אנשים מחפשים פתרונות על-זמניים, פונקציונליים, שיצדיקו את ההוצאה הכלכלית ולא ייתפסו כגחמה כזו או אחרת", מסבירה ניבה יהב, מנהלת תחום העיצוב בטמבור. "בעולם העיצוב והצבע האופציה הבטוחה היא האופציה הניטרלית. שחור. אפור. לבן. במקרה שלנו – הרבה לבן".
על פי נתוני חברת טמבור בשנה שעברה תפס הסופרקריל הלבן 62 אחוז מהמכירות לצביעת קירות הבית. נתונים דומים מציגים בחברה גם במכירות מוצרים נוספים שנועדו לצביעת דלתות, משקופים, מעקות ועוד.
עוד באתר לעיצוב הבית:
- הטרנדים של 2015: כך תרהטו את הבית השנה
- הגוזלים עזבו את הקן? יופי, הבית שלכם
- שלל עצות לעיצוב בית הרמוני שמורכב מניגודים
חינוך והשראה בעזרת קביעת מגמות
אז איך משנים את המגמה וגורמים לאנשים להכניס קצת צבע לחיים ולבית? אחת הדרכים היא חינוך והשראה באמצעות קביעת מגמות וטרנדים בולטים בעולם האופנה ועיצוב הבית.
מי קובע את הטרנדים ואיך הם נולדים? העיסוק בחקר מגמות לא מתבסס על טעם או גחמה אישיים, אלא עוסק במחקר חזותי [design audit] המביא אל שולחן העבודה השפעות כלכליות, סביבתיות, אקולוגיות, סגנונות חיים ועוד – כולם באים לידי ביטוי בצורה, בחומר, בטקסטורה וכמובן – בצבע. מומחי צבע וכן חברות מתמחות ברחבי העולם עוסקות בחקר טרנדים ובייעוץ, ויש גם כאלו שמתמקצעות בנושא מסוים, ביניהם צבע.
בקיץ האחרון נערכה סדנת עבודה ליצירת תחזית גוונים לשנת 2015-16 בשיתוף חברת הצבע טמבור החברה בקבוצת Nova - ארגון בינלאומי המאגד את חברות הצבע המובילות בעולם. גם אני הוזמנתי להתרשם מהתהליך ולקחת בו חלק. אם אתם מדמיינים עשרות אנשים ישובים סביב שולחן משרד מהודר בקומה גבוהה במגדל ומתווכחים ביניהם איזה צבע יכבוש את העולם השנה, אתם טועים. מדובר במפגש אינטנסיבי של כמה מומחי צבע שמגיעים ממדינות ותרבויות שונות (בסדנה שנערכה בקיץ האחרון היו נציגים מפורטוגל, צרפת, אנגליה וישראל), במשרד צנוע ומאוד צבעוני בלונדון. במשרד של חברת הייעוץ Global Color Research, בחנו צבעים וגוונים, בנינו לוחות השראה, ערבבנו גוונים, תמונות ורעיונות, מחקנו הכל והתחלנו מהתחלה, עד שלבסוף התגבשו להן פלטות מרהיבות עין ומרחיבות לב.
במהלך יומיים אינטנסיביים עסקנו בזיהוי המגמות הנמצאות על סדר היום – מבחינה חברתית, כלכלית ותרבותית, ודנו בביטוי שלהן בתחומי העיצוב בכלל ובעולם הצבע בפרט. הכלים שעמדו לרשותנו: לוחות השראה, ויז'ואלים וטקסטים שיצרו שפה בינלאומית ותחזית גוונים וטקסטורות לשנים הבאות.
בריינסטורמינג עם מגזינים
תהליך העבודה בנוי כדיון פתוח וסיעור מוחות. בתחילת היום הראשון כל משתתף מציג את המגמות שקיימות במדינה ובתעשייה שמהן הוא מגיע. מה מעסיק את האנשים, ומה הפירוש שלו לכיוון שאליו תתפתח המגמה – האם היא תתעצם? תשנה כיוון? ומהו הכיוון.
בתום סבב הפרזנטציות מונחים על שולחן העבודה 15-10 לוחות השראה שונים ומגוונים. בשלב זה אנחנו מתחילים באיסוף החומרים הוויזואליים הרלוונטיים לו – תמונות, טקסטורות, פטרנים, גוונים, מילות מפתח ורעיונות. לעתים דרוש חיפוש נוסף של חומרים רלוונטיים ללוח כזה או אחר, ואנו נעזרים במגזינים ואימאג'ים.
בסיום היום הראשון יש בידינו ארבעה-חמישה לוחות עבודה חדשים, שהגדרנו ככיוונים לטרנדים לשנים הקרובות, ואליהם התאמנו עשרה גוונים וכן טקסטורות, ביטויים צורניים ומילות מפתח. לרוב, זהו גם השלב בו כבר 'לא רואים כלום בעיניים' וצריך קצת מנוחה.
בפתיחת היום השני אנחנו חוזרים אל הלוחות ובוחנים אותם מחדש. האם הנושאים מדויקים? האם התמונות טובות? האם הגוונים שנבחרו מייצגים נאמנה את כיוון המגמה? לרוב נמצא את עצמנו עובדים מחדש על חלק מהלוחות, מתקנים, מדייקים ולעתים עושים בהם שינוי מקצה אל קצה.
בניית ניואנסים מקומיים
עד עתה עבדנו כולנו כמקשה אחת על התחזית הגלובלית. אולם לעתים דרושים ניואנסים מסוימים להתאמה מקומית לארץ המקור. תוך שימוש במניפת הגוונים של כל אחת מחברות הצבע. כך למשל בהתאמה לישראל נבדוק שיש גוונים לבנים או ניטרליים שיוכלו לשמש רקע לקיר דגש צבעוני כדי להפוך את פלטת הצבעים לשימושית במגוון רחב של חללים. בשלב זה אנחנו מתפצלים לעבודה עצמית של בניית הניואנסים המקומיים.
לסיום, שבנו אל שולחן העבודה כדי לסכם את תהליך העבודה, להסכים על פלטות הצבע של כל אחד מהטרנדים הגלובליים ולהציג את הניואנסים המקומיים של כל חברה.
הבשורה המשמחת: התחזית לשנה הקרובה צבעונית יותר משנים קודמות. חיונית יותר מלאה תשוקה לשינוי. וכשהצבעוניות חוזרת למחוזותינו, היא מביאה איתה רוח אופטימית של רצון לשינוי, שבירת חוקים, סקרנות וחוסר פחד. במילים אחרות – היא מכניסה שמחה ועושר ויזואלי, אתם מוזמנים להתרשם מהטרנדים ולהתחיל ליישם בחדרי הבית.
1. קרנבל ססגוני. דינמי. חיוני: כחול אוקיינוס לצד ורוד טרופי וסגול מלא תשוקה חוברים יחד לקולאז' ססגוני המשלב טקסטורות עם דוגמאות אתניות.
2. מתחברים לשורשים: לתת לעבר את הכבוד הראוי ולחבר אותו לכאן ועכשיו. התשוקה לביטחון ונחמה מחברת בין גוני אדמה עמוקים – גוני חום ויין בעלי טקסטורות מחוספסות וגוונים בהירים, קלילים ואופטימיים בגימור מט מאופק.
3. לגלות מחוזות חדשים: סקרנות פורצת גבולות. מאתגרת. מעזה. יוצרת שפה חדשה. עולמות חדשים. התשוקה להגיע מעל ומעבר – מעבר לזמן ולחלל מגדירה מחדש את צבעי היסוד המוכרים והופכת אותם לדינמיים ומחשמלים. גוני השחור והאפור מחזיקים בחלק אחד של הפלטה הצבעונית, ומנגד נמצאים צהוב-ירוק זרחני, כחול-סגול מחשמל וורוד בוהק.
4. לאהוב ברַכּות: להתחבר מחדש לכל מה שסובב אותנו. בעדינות. ברוך. במתיקות. בהנאה צרופה. התשוקה לדברים הטובים והנעימים עוטפת אותנו ברכות ובגוונים עדינים ומפנקים. ורוד בהיר ונגיעות פנינה מכניסים חמימות ומתיקות לכל חלל.
>> הכותבת קרן לוי צדק, עורכת אתר living, היתה אורחת של טמבור בסדנה בלונדון