מה הקשר בין עשב שוטה לבישול קלקר בסיר ביתי? בין דינוזאורים לנעליים מגומי? תשבות לשאלות תמצאו בתערוכה מיוחדת במינה בשם "חשיפה", שתיפתח השבוע בגלריה-חנות צורהלה שבבצרה. בתערוכה, כונסו תחת קורת גג אחת עבודות של תשעה ממיטב בוגרי המחלקות לעיצוב תעשייתי של שנת 2012: בצלאל, שנקר ו-HIT (המכון הטכנולוגי בחולון). אילת קיט, מנהלת החנות ובעלת הגלריה, מספרת כי התערוכה נולדה מתוך שיטוטיה בתערוכות הגמר, ומאהבתה הגדולה לעיצובים מקוריים ורעננים.

HIT- הדר גליק, צילום  (צילום: הגר ציגלר)
אגרטל עם רגש, הדר גליק | צילום: הגר ציגלר

תהליך הבחירה של הפרויקטים, לדבריה של קיט, היה אינטואיטיבי ומחושב כאחד: "בחרתי תשעה פרויקטים מגוונים בתוכנם ובחקירתם, וגם במוצרים הסופיים שהגיעו אליהם המעצבים. וכך יש גופי תאורה, אגרטלים, שרפרפים, תכשיטים ועוד, ובחומרים שונים כמו עשב, בטון, קרמיקה, מתכת ופוליסטירן (קלקר)". 

ממציאות לחלום: pop up lightning

חן ביקובסקי, בוגרת HIT (המכון הטכנולוגי בחולון), יצרה סדרת מנורות לילה בהשראת ספרי פופ אפ, שמטרתה להחזיר את ההתרגשות, ההפתעה והתמימות של עולם הפופ אפ לחיי היומיום שלנו. החוויה מועברת דרך מנורות לילה, שמדגישות רגע קסום - מעבר בין יום ללילה, מעבר ממציאות לחלום.

HIT_חן_ביקובסקי_2 (צילום: דדי אליאס)
התמימות של עולם הפופ אפ, חן ביקובסקי | צילום: דדי אליאס

גופי התאורה עשויים ממשטחי פלסטיק כאשר ההשראה הצורנית נלקחה מעולם האוריגאמי. אלמנט הפופ אפ נוצר בעבודה זו באופן מפתיע על ידי משחק באור ובמנגנונים מכניים.

קונסטרוקציה: תכשיטי בטון

יערה יצחקי, בוגרת HIT, יצרה סדרת תכשיטי בטון בקונסטרוקציות פליז, כסף וזהב. בפרויקט זה בחנה יצחק את היחסים בין יציקת הבטון למתכת כפרט חיבור קונסטרוקטיבי. ביטוי נוסף לשוק העיצוב התעשייתי נוכח בפער העיצובי בין ייצור תעשייתי לייצור יחידני: יצחק שילבה בין פער זה על ידי ייצור סדרתי של חלקי המתכת מחד, ויציקת בטון וגריעת החומר ממנה באופן חד פעמי עבור כל תכשיט מנגד.

יערה_יצחק (צילום: דדי אליאס)
תכשיט כבד, יערה יצחקי | צילום: דדי אליאס

 זיכרון של אובדן: סדרת אגרטלים

"זיכרון" הינה סדרה של שישה אגרטלים העוסקים בזיכרון ואובדן, פרי עיצובה של הדר גליק, גם היא בוגרת HIT. האגרטלים עשויים מחומרים שונים כגון זכוכית, פליז ועוד, זאת בהתאם להיבטים השונים של הזיכרון והאובדן. כל אחד מהאגרטלים נותן דגש על אלמנטים שונים, ביניהם ריטואלים של זיכרון, פעולות יומיומיות, סידורי פרחים, חומריות, חפצים ובעיקר רגש קולקטיבי ואינדיווידואלי כאחד.

המטרה העיצובית והרגשית: לתת לאנשים ומכריהם ביטוי לזיכרון יקירם בביתם, מבלי לעשות זאת בצורה מוחצנת או ברורה מאליה. אגרטל הסדק ואגרטל יחיד-רבים, יימכרו לאחר התערוכה על פי הזמנה מראש, תוך שאיפה להביא אותם למכירה בחנויות בעתיד. ניתן ליצור קשר עם גליק דרך האתר אשר בימים אלה נמצא בפיתוח.

הדר_גליקHIT (צילום: דדי אליאס)
הביטים של זיכרון ואובדן, הדר גליק | צילום: דדי אליאס

שירת העשבים: קערות מעובדות

רונה מייק, בוגרת HIT, יצרה סדרת קערות מעשבים מעובדים. מייק ביקשה לבחון איך צמח טורדני ולא רצוי כעשבים שוטים יכול ליצור מרבד ירוק ואינסופי. הפרויקט היה פרויקט מחקרי שעסק בעיבוד העשבים השוטים, תוך שימור האסתטיקה והאופי הטבעי שלהם.

rona_maik-1HIT (צילום: דדי אליאס)
קערות מעשבים שוטים, רונה מייק | צילום: דדי אליאס

"הפרויקט התחיל במקרה", היא מספרת, "מהיתקלות בשאריות עשבים ברחוב במקביל לביקור בתערוכה שעסקה בלבד. בשל המראה הדומה של העשבים לצמר ואהבה לטבע החלטתי לנסות להשתמש באותה הטכניקה על העשבים".

רובוט מנייר: Paper mash workshop

ליאור חרמוני, בוגרת HIT, יצרה סדנת משחק לילדים ליצירת בובות רובוטים מנייר ממוחזר. הערכה, המיועדת לגילאי 7 ומעלה, מורכבת כסדנה, המכילה את כל הכלים להם הילד זקוק בכדי לתכנן, ליצור ולהרכיב בובות רובוטים. מטרת הסדנה היא לעודד את הילדים לחקירה, יצירתיות ודמיון תוך דגש על חינוך למחזור ולקיימות סביבתית. הערכה מכילה את כל הדרוש ליצירת עיסת הנייר, ליציקה של חלקי גוף שונים וחיבורם במנעד של אפשרויות.

lior_hermoni-1HIT, (צילום: דדי אליאס)
סדנת משחק, ליאור חרמוני | צילום: דדי אליאס

גושפנקא: חמש שניות מכונה, שש דקות אדם

רתם אגמון, בוגרת שנקר, הפיקה סדרת שרפרפים המיוצרים בתהליך ייצור המוני ותעשייתי בשילוב של עבודת גימור ידנית. השרפרפים עשויים מתכת ומיוצרים בכבישה קרה. לאחר ייצורם וצביעתם של השרפרפים במפעל הם עוברים אל הפועל, שמשחיל חוטים דרך המתכת המחוררת באזור המושב. הטביעה האישית של כל פועל נגלית כשמסתכלים בחלקו הפנימי והנסתר של המושב, שם מבחינים בדרך המסוימת בה הושחלו החוטים "מאחורי הקלעים". על התהליך שליווה את הפרויקט, ניתן לקרוא בבלוג המעצבת

שנקר,_רותם_אגמון (צילום: תמי דהן)
כיסא לכל פועל, רתם אגמון | צילום: תמי דהן
שוז: נעליים מחומר איטום

חן שויצקי, גם היא בוגרת שנקר, יצרה נעליים מחומר אלסטומרי (גומי) לשני המינים, שמתאימות לנעילה לאורך כל שעות היום בכל ימות השנה. הנעליים מיוצרות בהזרקת פלסטיק בצורה פתוחה. לאחר ההזרקה מודבק בד בחלק הפנימי של כל נעל ושני החלקים מולחמים ונתפרים לכלל יצירתה של נעל אחת שלמה.

האסתטיקה של הנעליים נובעת מתהליך העבודה על הפרויקט ומשיטת הייצור. בתהליך העבודה נעטפו אימומים של נעליים אשר יצרו פריסות שטוחות. בהרכבה מחודשת של הפריסות נוצרו צורות וגזרות שונות של נעליים, ששומרות על היותן בסופו של דבר, גוף אחד. "הפרויקט צמח מחיבה גדולה מאוד לעולם האופנה, ולנעליים בפרט", מסבירה שויצקי, "בנוסף, רציתי לעסוק בפן התעשייתי של הייצור ובחומר הגומי. מתוך פריסות של יריעות נייר וקרטון, התגלגל הפרויקט לכדי מוצר עם חשיבה על הברקה וייצור המוני".

שנקר,_חן_שויצקי (צילום: תמי_דהן)
חיבור לעולם האופנה, חן שויצקי | צילום: תמי_דהן

מפעל ביתי:  cooKit 

הרעיון לעבודה של עירית גרומי, בוגרת המוסד האקדמי בצלאל, נולד מרצון להפוך את סביבת הבית המוכרת והטבעית למעין מפעל תעשייתי יצרני. באמצעות שיתוף פעיל של הצרכן בתהליך, מתפתח קשר אישי למוצר שבורא בעצמו. האמצעים הפשוטים, כמו הסיר הביתי, זמינים בכל בית אך מקבלים הקשר שונה המוביל לתוצאה מפתיעה. האובייקטים מגיעים כתבנית בד שטוחה, המכילה גרגירי קלקר (פוליסטירן) גולמיים, שבזמן הבישול בסיר מתגבשים בתבנית לכדי מוצרים פונקציונליים.

הרכבה: משחקי חוליות

אלון ז'רצ'ינסקי, בוגר בצלאל, ייצר משחק הרכבה בעזרת חוליות עץ וחבל סזאל העובר ביניהן. חוליות העץ מדמות את נפח החיה ואת אפיונה, והחבל את תכונות השרירים והמפרקים שמחזיקים אותה ומקנים לה יציבות. באמצעים פשוטים אלו, מתאפשרת בנייה של שלל דמויות דינוזאורים שונים. התוצאה היא שילוב בין משחק להרכבה עצמית עשוי מעץ איכותי וצעצוע עמיד למשחק יומיומי, המאפשר שעות של משחק ולמידה.

"הרעיון עבר גלגולים רבים, והגיע מתוך אהבה גדולה מילדות למשחקי הרכבה, דינוזאורים, מדע בדיוני וקומיקס", מספר ז'רצ'ינסקי. הרצון היה לשלב בניית מודלים, תוך אפשרות לשחק בהם לאחר הבנייה באופן עמיד וללא צורך בזהירות ועדינות".

בצלאל,_אלן_ז'רצ'ינסקי (צילום: עודד אנטמן)
חולייה אחרי חולייה, אלון זרצ'ינסקי | צילום: עודד אנטמן

 התערוכה תיפתח במוצ"ש 5.1 ותוצג עד ה-1.3. העבודות יוצגו על גבי ארגזים מקרטון, קונספט המגיע מארעיות המושג "פרויקט הגמר" ,המורכב מהצורך העצום של הבוגרים בחשיפה בסוף הלימודים ומהעובדה שלאחר התערוכות רוב הפרויקטים מאוחסנים בקרטונים ולא מוצגים שנית.

צורהלה (צילום: אריאל קיט)
מציגה עיצובים חדשים ומרעננים. צורהלה | צילום: אריאל קיט

אהבתם? צפו בעבודות מתריסות של בוגרי בתי הספר לעיצוב
וגם: העיצובים הלוהטים של השנה הוצגו בפריז