שלא כמו בגדים או אקססוריז לבית, המטרה העיקרית של בושם היא פחות להיראות טוב ויותר לגרום לנו להריח טוב. כך שרובכם אמנם לא תקנו בושם רק בגלל איך שהוא נראה, אבל סביר להניח שהמראה שלו ימשוך אתכם להביט בו, הידיים שלכם ייגשו למשש, המוח יזניק את חוט המחשבה והאף – האף הוא החלק האחרון שישלים עבורכם את ההתרשמות הראשונית, והיא בסופו של דבר תשלח את היד לכיס.

מושג חדש יחסית בתחום הפרפומריה הוא קולקציות פרטיות של בשמים מבית מעצבי על. בניגוד לאיך שזה נשמע, ה"Private" בשם המוצר הוא לא הזמנה למועדון יוקרתי ולא מונח שיווקי שאמור לגרום לכם להרגיש מיוחדים, אלא מושג שנועד לתאר את הקשר הפרטי שיש למעצבים עם הקולקציה ואת מקורות ההשראה שלה. רוב הקולקציות כאן נולדו מתוך חיבור אישי של המעצב למשהו שהניע את תהליך היצירה, אם זה מקור הריח, צורת הבקבוק או הדרך שבה הוא מוצג. מעצבי העל מציגים חוויה: בשבילם היא נוסטלגית ופרטית, בשבילכם היא יכולה להיות כל מה שאתם רק רוצים וכל מה שאתם מרגישים.

בכל אחת מהקולקציות שישה עד עשרים בקבוקונים, שמהווים ביחד מותג אחד. מרשים מאוד לראות אותם יחד על המדף, אבל אף אחד לא באמת מצפה מכם לרכוש את כולם. הבשמים שונים מאוד זה מזה, וכל אחד מהם אמור לעמוד בפני עצמו ולדבר לאנשים אחרים. אחרי הכל, גם "הנוקמים" הם אמנם חבורה של גיבורי על כסחניים, אבל כל אחד מהם עדיין חי בסרט משלו. רחרחנו אחרי הקולקציות המעוצבות המרשימות ביותר, הממצאים לפניכם.

עוד באתר לעיצוב הבית:

אבני חן: קולקציית Prive של ג'ורג'יו ארמני

את ג'ורג'יו ארמני אין צורך להציג, וכך גם את ההשפעה שלו על עולם האופנה וההוט קוטור. כשם שהיה חלוץ במוטיבים אופנתיים אחרים, הוא גם המעצב הראשון שחשב להשיק קולקציית בשמים פרטית, שאמורה לפנות לגברים ולנשים כאחד.

העיצוב: מה שמאפיין את הבקבוקים של ארמני הוא הפקק שלהם, שנראה כמו אבן חן יוקרתית. לכל בקבוק אבן בצבע אחר, המעידה על ריחו. הקולקציה מלווה בצנצנות זכוכית עגולות ושקופות, שאמורות להחליף את הטסטרים. רוצים לדעת איך בושם מסוים מריח? פשוט הרימו את הצנצנת שנמצאת מתחתיו, קחו אוויר ותנו לארומה התמציתית להרשים אתכם. מעבר לזה שמדובר בשיטה יפה, קלה, מעניינת ומעוצבת – היא גם כיפית לאללה.

ההשראה: לארמני יש חיבור חזק לקולקציה שלו, שנוצרה לפי הדיווחים בהשראת סבתא שלו. בילדותו היה מלווה אותה מדי יום ראשון לכנסייה, וחווה על הדרך שלל ריחות וטעמים שניסה לשחזר בבניית הקולקציה. חלק מהריחות מבוססים גם על חברים אחרים ועל מערכת היחסים שלו עמם.

בשמים בדיוטי, ארמני (צילום: דיוטי פרי)
אבני החן של ארמני. קודם כל הפקק | צילום: דיוטי פרי

בשמים בדיוטי, ארמני (צילום: דיוטי פרי)
בהשראת סבתא | צילום: דיוטי פרי

בגלל המוזיקה: קולקציית Private Blend של טום פורד

פורד משתמש בדרך מעניינת להגדיר את הקולקציה שלו – מבחינתו היא אקורד אחד שלם, המורכב מכמה צלילים שמשלימים זה את זה ויוצרים מוזיקה. גם כאן הבשמים כולם יוניסקס, אבל פורד הולך רחוק יותר עם המוטיב המוזיקלי, וטוען כי המולקולות שיצר מאפשרות לשלב בין ריחות מסוימים כדי ליצור לעצמכם ריח חדש ואישי.

העיצוב: בקבוקי הקולקציה של טום פורד מגיעים בשני גדלים. הגודל הקטן יותר, 50 מ"ל, מעוצב בהשראת כלים ממשחק השחמט – בקבוקון קטן ומרובע עם פקק שטוח, שנראה כמו חייל פשוט וצייתן. בקבוקי ה-250 מ"ל נראים כמו פיון משחק עם פקק מעוגל, ואילו הבקבוקים הגדולים יותר מעוצבים בהשראת בקבוקי בית מרקחת שמכילים נוזלי מרפא. הבקבוקים החדשים יותר בקולקציה עשויים מזכוכית צבעונית בגוני כחול ותכלת מקסימים.

ההשראה: פורד ביסס את ריחות הקולקציה שלו על החוויות שחווה כשביקר במקום מסוים, התערה בתרבות מסוימת או אכל מאכל ספציפי. כך למשל ניתן למצוא אצלו ריחות ייחודיים שלא בהכרח נשמעים כמו שילוב טבעי, כמו טבק וניל, זמש לבן, קפה רוז ושזיף יפני.

בשמים בדיוטי, טום פורד (צילום: דיוטי פרי)
הקולקציה של טום פורד. כמו אקורדים שיוצרים מוזיקה | צילום: דיוטי פרי
בשמים בדיוטי, טום פורד (צילום: דיוטי פרי)
בהשראת כלים ממשחק השחמט | צילום: דיוטי פרי

בשמים בדיוטי, טום פורד (צילום: דיוטי פרי)
בהשראת בקבוקוני בית מרחקת שבהם נוזלי מרפא | צילום: דיוטי פרי

המין היפה: קולקציית Le Gemme של בולגרי

מעצב העל האיטלקי בולגרי יצר בקולקציה הפרטית שלו שישה ניחוחות שמייצגים שישה תכשיטים נדירים בעושרם. הם בעיקר מביעים את תשוקתו של בולגרי לחומרי גלם יוצאי דופן, על ידי יציאה למסע סובב עולם ב"דרך אבני החן הנסתרת". בהתאמה, גם שמותיהם נשמעים מסתוריים וקדומים: אשלמה (אבן האחלמה אמטיסט), נוּרה (אבן הטורקיז), אמרנה (אבן הטורמלין), לילייה (אבן הפרידוט), מרוייה (אבן הסיטרין) וקלאלונה (אבן הירח).

העיצוב: בולגרי בחר לעצב את הקולקציה בהשראת בקבוק האמפורה העדין שבו השתמשו היוונים לאחסון משחות ובשמים. הצורה הזו בעיניו מסמלת את מסען הארוך של סחורות יקרות ערך בימי האימפריה הרומית, ולכן מתאימה לאחסון תכשיטים נדירים. העיצוב עוסק כולו בשקיפות ובאור, והוא נתפס בעצמו כתכשיט. המִכסה שמעטר את הבקבוק כמו כתר שואב את השראתו ממסורת ליטוש אבני החן של בולגרי – תזכורת לאבנים האובליות היקרות, הרכות והחלקות שמשובצות בטבעת זהב צהובה, או לחותמת שמוסיפים תכשיטנים ליצירותיהם. הגרסאות הקטנות יותר של הבקבוקים עוצבו בהשראת אמפולות של שיקויי קסמים.

ההשראה: במילה אחת – נשים. בולגרי ניסה לתרגם לריחות את כל מה שהוא חושב על המין היפה, ולכן רקח שש יצירות הקשורות לחוש הריח ובעלות אינסוף זוויות, שכל אחת מהן מוקדשת לאישה יחידה, שמצבי רוחה משתנים "כמו צבע השמים והאדמה", ומשתמשת בבושם "כמו בעיטור שהולם את הנוף הפנימי שלה".

בשמים בדיוטי, בולגרי (צילום: דיוטי פרי)
הקולקציה של בולגרי. בהשראת יוון העתיקה | צילום: דיוטי פרי

בשמים בדיוטי, בולגרי (צילום: דיוטי פרי)
הבקבוק עצמו נתפס כמו תכשיט | צילום: דיוטי פרי

מותר לגעת: קולקציית Velvet של דולצ'ה וגבאנה

הקולקציה של דולצ'ה וגבאנה לגברים ונשים הושקה לפני כשלוש שנים וחצי עם שישה בקבוקים, ועם הזמן הוכיחה שהיא דינמית וממשיכה להתפתח. כרגע היא כוללת עשרה בקבוקים, שניים מהם יצאו לפני כשמונה חודשים – ורד (Rose) וברגמונט (Bergamot). 

העיצוב: ייחודם של הבקבוקים הוא הפקקים העשויים קטיפה בצבעים שונים, מה שהופך את "ולווט" של דולצ'ה וגבאנה לבושם הראשון שעושה חשק גם לגעת בו. ריכוז הצבעים יחד יוצר תחושה מספקת של קשת בענן. כל בקבוק מגיע באריזה שמזכירה קופסת תכשיטים או קופסת טבעת עצומה בגודלה.

ההשראה: בגדול – איטליה, סיציליה וחופי הים התיכון, שהם האזורים האהובים ביותר על המעצבים. כל ריח בקולקציה שייך לזמן, מקום או רגש שהתעורר בדולצ'ה וגבאנה בזמן שחשבו או ביקרו באזור, והתוצאות בהתאם: ניחוחות של תאנים, תפוזים, עצים, פצ'ולי, פרחי הציפורן באגם קומו, הגנים שקיימים מאז תקופת הרנסנס והשמש הים תיכונית שהחזירה אותם לילדותם.

בשמים בדיוטי, דולצ'ה וגבאנה (צילום: דיוטי פרי)
הקולקציה של דולצ'ה וגבאנה. קטיפתית | צילום: דיוטי פרי

בשמים בדיוטי, דולצ'ה וגבאנה (צילום: דיוטי פרי)
צילום: דיוטי פרי

הנשר נחת: קולקציית Noir Premier של לליק

באופן מפתיע, דווקא בית האופנה והתכשיטים לליק, השם הכי פחות מוכר ברשימה, החליט להקדיש את קולקציית הבשמים היוקרתית שלו – לעצמו. כל אחד מששת הבשמים בסדרה מייצג ציון או אבן דרך בתולדות החברה, וצירופם הוא תמצית המורשת עד כה, איחוד בין העבר, ההווה והעתיד באופן על זמני.

העיצוב: כל הבקבוקים בקולקציית נואר פרמייר נראים כמעט אותו הדבר – כמו פסל סביבתי גבוה ומרשים, ומעוצבים כמחווה לבקבוק הבושם הראשון שעיצב רנה לליק בשנת 1911. הקונספט הוא "ארבעה נשרים" – בפינות השקופות של כל בקבוק אפשר להבחין במוטיב של כנפיים על ארבעת הקצוות, וכך נוצרת לו חזות של האות I. על פקק הבקבוק סמל ציפור הסנונית, הלוגו של לליק.

ההשראה: כאמור, לליק עצמה. שם כל אחד מששת הבקבוקים הוא שנה על ציר הזמן – מהשנה שבה פגש רנה לליק את אשתו (1905), דרך השנה שבה פתח את הבוטיק הראשון שלו בפריז (1935), ועד השנה שבה נכדתו, מרי קלוד, ירשה את האימפריה והחדירה בה רוח פמיניזם וחדשנות (1977).

בשמים בדיוטי, לליק (צילום: דיוטי פרי)
קולקציה של לליק. קונספט הנשרים | צילום: דיוטי פרי

בשמים בדיוטי, לליק (צילום: דיוטי פרי)
כל אחד מסמל שנה על ציר הזמן | צילום: דיוטי פרי

שייקספיר מאוהב: הקולקציה הפרטית של Juliette Has A Gun

בניגוד לשאר החברים המכובדים ברשימה, הקולקציה הפרטית של המותג Juliette Has A Gun אינטימית יותר, צעירה יותר ולמעשה עדיין בהתהוות. היא מכילה כרגע שני בשמים בלבד, אבל היד עוד נטויה, כיוון שההשראה לא מפסיקה לזרום. המותג כולו הוא קריצה לצלע הנשית של "רומיאו ויוליה", שזכורה אמנם כדמות תמימה ורומנטית, אבל כאן מקבלת ממד אסרטיבי על ידי האקדח שמצורף לשמה ומסמל את השחרור שלה. כל הריחות בסדרה אמורים להיות ניחוחות גותיים-מפתים, ולצייר את האישה שמשתמשת בהן כפאם פטאל נועזת ודומיננטית, אך בו זמנית גם עדינה ונשית.

העיצוב: הדבר הראשון ששמים לב אליו הוא הקופסה, שמבחוץ אמנם נראית לבנה וסטנדרטית אך נפתחת בצורה ייחודית כמו ספר, ומדגישה את העובדה שהבושם הוא חלק מסיפור אגדה. הבקבוק עצמו עשוי מזכוכית שאמורה ליצור אפקט מראה, ולהדגיש את ההשתקפות האישה המשתמשת בו, כאילו לומר - כל אחת היא בעצם יוליה. שני הצבעים הייחודיים של הבשמים - ענבר זהוב וסגול כסוף - אמורים לבלוט בשטח וגם לשדר אלגנטיות ומודרניות.

ההשראה: השמש והירח. גרסת ה-Oil Fiction נוצרה בהשראת החמה הזהובה של הממלכה העתיקה מסיפורי אלף לילה ולילה, ואילו Moon Dance מבוסס על מנהג ריקוד הירח האקזוטי של אגדות לילות ערב. יחד הם אמורים להשלים זה את זה ולזרוק אותנו לחוויה קדומה וקסומה.

בשמים בדיוטי, ג'ולייט הז א גאן (צילום: דיוטי פרי)
הקולקציה של ג'ולייט האז א גאן. בהשראת השמש והירח | צילום: דיוטי פרי
בשמים בדיוטי, ג'ולייט הז א גאן (צילום: דיוטי פרי)
הקופסה נפתחת כמו ספר, כי כל אחת מאיתנו היא דמות מאגדה | צילום: דיוטי פרי
 

לבשמים נוספים ומחירים כנסו לאתר הדיוטי פרי