בלי רעש, צלצולים או פירוטכניקה מיותרת, הרימו לפני שמונה שנים יפעת גוריון ושרון טלינגר את הכפפה ושינו את סצנת האמנות המקומית. יריד האמנות שלהן, נקודת מפגש בין שוחרי אמנות והקהל הרחב לבין אמנים ואנשי מקצוע מהתחום, המאפשר רכישת עבודות של מיטב האמנים בני זמננו, הפך לאירוע הגדול והמשפיע ביותר בתחום בישראל. לפני שלוש שנים הן עשו את אותו הדבר עם מעצבים מקומיים, וכעת אי אפשר לערער על מעמדו של "צבע טרי" בסצנת התרבות המקומית. ובכל זאת, כדי לשמור על הטריות, מדי שנה מטייל היריד ברחבי תל אביב ומוצא לעצמו בית חדש. הפעם זה יקרה ביריד המזרח בנמל תל אביב, בסימן מחווה ליריד הבינלאומי הראשון שנערך בישראל בשנת 1932 ביריד המזרח.

"כבכל שנה מספק היריד נקודת מפגש לקהל הרחב ולקהל המקצועי עם העשייה המורכבת והמגוונת של שדה התרבות המקומי, ופלטפורמה מרכזית לעוסקים באמנות ובעיצוב", מספרת יפעת גוריון, המנהלת האמנותית ואוצרת היריד. "השנה הצליח צוות היריד להרחיב ולפרוץ את גבולות העשייה המקומית, ולאפשר נוכחות ביריד של פרויקטים וגלריות מרחבי העולם, בתחומי האמנות והעיצוב". עם האירועים שצפויים השנה ביריד אפשר למנות תערוכה המשלבת אמנים בינלאומיים לצד אמנים ישראלים צעירים, את חממת הווידאו של היריד ואת חממת האמנים העצמאית של צבע טרי, מודל מקורי שחושף מדי שנה כ-50 אמנים מבטיחים בתחילת דרכם המקצועית.

האירוע החביב עלינו, "הגלויה הסודית", שבו מוצגות למכירה למעלה מאלף עבודות אמנות מקוריות במחיר אחיד של 180 שקלים בלי לחשוף את שם האמן. ייתכן שתזכו ביצירה מקורית של אמן מוביל ששווייה גבוה בהרבה, או ביצירה של אמן מתחיל, שאנחנו מאמינים שתהיה שווה הרבה יותר בעתיד. כך או כך, כל ההכנסות מועברות לתרומה.

עוד באתר לעיצוב הבית:

בין מינימליזם לעיצוב קונספטואלי

אך עם כל הכבוד לאמנים (יש ויש), התאספנו כאן כדי לקבל תמונת מצב עדכנית של עולם העיצוב העכשווי בישראל, והמקום הכי טוב להתעדכן בו הוא רחבת עיצוב טרי, הכוללת תצוגות מגוונות של כ-20 מעצבי מוצר צעירים ופרויקטים חדשים של גופי עיצוב מובילים. אז מה התחזית? "פעם היה אפשר להגיד מה יהיו המגמות הבולטות בתחום. היו אנשי תחזית למיניהם שעסקו בזה ואפשר היה לראות מגמות באופן מובהק", מספרת נירית נלסון, אחת האוצרות והיועצות האמנותיות של צבע טרי. "אבל בגלל עידן הרשת יש כיום כמה מוקדים, ואי אפשר להצביע על מגמה אחת. זה נע בין מינימליזם לעיצוב קונספטואלי דרך עיצוב טכנולוגי, ויפה לראות אותם חיים זה לצד זה. כך לכל אחד יש את האפשרות לבחור מה שהוא אוהב".

מה החלק האהוב עלייך בתערוכה השנה?

"האוצרת רננה בנית נגעה בנקודה מקסימה - היא אצרה אוספים של מעצבים. רוב המעצבים הם אספנים אובססיביים. יעקב קאופמן, למשל, אוסף בין השאר מקלות של מטאטאים. בלי השערות, רק המקלות, והם פשוט מקסימים".

אז מלבד אוספים מקסימים וחממת מעצבים שוודים קטנה, הנה מה שמחכה לכם בעיצוב טרי השנה:

גלריה גל גאון

הגלריה תציג מרחב חומרי פואטי, "גלקסיה", המשלבת עבודות של שלושה יוצרים, משחקי חומר ותעתוע בין תאורה והשתקפות. הפרויקט ישלב עבודות חדשות של אלבי צרפתי ואקווה קריאיישנס, אילן גריבי ואוהד צפתי.

תוך המיצג של גל גאון (צילום: הילה נבו)
מתוך המיצג של גלריה גאון | צילום: הילה נבו

סאגה

חלל תצוגה המציג את פרי יצירתם של מעצבים ישראלים מצליחים בארץ ובעולם. פרויקט מיוחד של 12 מעצבים המציגים מוצרים חדשים ומוצרים ותיקים ואהובים ומגוון מאוד גדול של טכניקות שונות וחומרים שונים.

אין תמונה
מתוך המיצג של סאגה
אין תמונה
מתוך המיצג של סאגה

אין תמונה
מתוך המיצג של סאגה

לצאת מהקופסא

פרויקט של עמותת "לצאת מהקופסא" מציג שמונה מעצבים, בוגרי התוכניות השונות של העמותה, מוצרים שפיתחו במסגרת פעילותם כמעצבים עצמאיים, או במסגרת התוכנית המקצועית של העמותה.

מתוך המיצג של לצאת מהקופסא
מתוך המיצג של לצאת מהקופסא, עבודה של רותי שפריר
מתוך המיצג של לצאת מהקופסא
מתוך המיצג של לצאת מהקופסא, עבודה של עדה אראל

מתוך המיצג של לצאת מהקופסא
מתוך המיצג של לצאת מהקופסא, עבודה של חנאן מסלחה

אסף וינברום

קולקציה עשירה של גופי תאורה תלויים באמצעות מערכת גלגלות וכבלים, תופסנים וברגים מעץ. מסביב למערכת התליות מוצגים גופי תאורה קיריים. כל הגופים מוזנים בחשמל ממקור אחד והוא פס הצבירה על הקיר.

01_smoking_manצבע טרי עבודה של אסף וינברום (צילום: איה ווינד)
smokingman עבודה של אסף וינברום | צילום: איה ווינד

צבע טרי עבודה של אסף וינברום (צילום: איה ווינד )
side 1 Walnut עבודה של אסף וינברום | צילום: איה ווינד

מיטל קוממי

קולקציית גופי תאורה של המעצבת הצעירה בטכניקת קיפולי נייר המשלבת טקסטיל מוקשח בהדפס משי, טכניקה פרי פיתוח הסטודיו.

אין תמונה
nivrashta Moon עבודה של מיטל קוממי

אין תמונה
nivrashta Moon עבודה של מיטל קוממי

מיקה בר

קולקציה חדשה ומתפתחת של שרפרפים, הדומים, כריות רצפה ושולחנות קפה רכים. המוצרים ממשיכים את האסתטיקה הגאומטרית-החומרית המאופיינת עם הסטודיו, מרחיבים את ההיצע ומציעים פטרנים וחומרים חדשים.

כריות של מיקה בר (צילום: מיכאל טופיול)
כריות של מיקה בר | צילום: מיכאל טופיול

נועה ראזר

אובייקטים קרמיים, שרפרפים בעבודה ידנית וכדים עשויים ביציקה. על גביהם הדפסים השואבים השראה מדימויים מוכרים מתולדות הקרמיקה, ממסורות ותרבויות שונות. יחד הם יוצרים קולאז' תרבותי חדש.

עבודה של נועה רזאר (צילום: אביב נווה)
Bisabuela shira עבודה של נועה רזאר | צילום: אביב נווה

סטודיו ויהי

גופי תאורה מעץ, מציגים את פרויקט La Forêt (היער) המאגד את רוב עבודתם עד כה. היער הוא מקום ללכת בו, לשחק בו, להסתתר, לדמיין ולגלות. גופי התאורה שלהם ואופיים האורגני הם התוצרת של ההליכה והמשחק באותו יער.

צבע טרי סטודיו ויהי (צילום: Click בנג'י כהן)
סטודיו ויהי | צילום: Click בנג'י כהן

Roza צבע טרי סטודיו ויהי (צילום: בנג'י כהן)
Roza סטודיו ויהי | צילום: בנג'י כהן

סטודיו קאהן

מחיצות אדריכליות וגופי אור, המאופיינים בקו מינימליסטי, בחומריות עשירה ובמקסימום אימפקט ויזואלי. במשך אלפי שנים היה החומר הקרמי חוד החנית של ההישגים התרבותיים והטכנולוגיים של תרבויות שונות. ב"ויטריוס אפור" מביא סטודיו קאהן לידי מימוש פיתוח מעמיק וחדשני בעשייה הקרמית ומחזיר אותה לחזית העשייה התרבותית.

צבע טרי סטודיו קאהן (צילום: יובל דיקרמן)
Modular Mouth lamps - pattern סטודיו קאהן | צילום: יובל דיקרמן
Table Cone lampsצבע טרי סטודיו קאהן (צילום: יובל דיקרמן)
Table Cone lamps סטודיו קאהן | צילום: יובל דיקרמן
צבע טרי סטודיו קאהן (צילום: יובל דיקרמן)
round lamp bunnies סטודיו קאהן | צילום: יובל דיקרמן
צבע טרי, מנורת תנינים של סטודיו קאהן (צילום: קליה מור)
מנורת תנינים של סטודיו קאהן | צילום: קליה מור

סטודיו קאהן (צילום: יובל דיקרמן)
Architectural modules – north star סטודיו קאהן | צילום: יובל דיקרמן

עפרה קוץ

התפתחות מקולקציה קודמת, "טקסטורות משתנות", במהלך החיפושים למצוא משמעות נוסף לצורות הנשיות ממילא, נולדו עבודות חדשות המנסות לדמות במרומז את גוף האישה הנצחי בתוך מחוך שעבר זמנו. המחוך קשור עם שרוכי עור שמוסיפים ממד נוסף לעבודה.

Le Corset Brown clay של עפרה קוץ (צילום: גדעון לוין)
Le Corset Brown clay של עפרה קוץ | צילום: גדעון לוין

Le Corset red clay של עפרה קוץ (צילום: גדעון לוין)
Le Corset Brown clay של עפרה קוץ | צילום: גדעון לוין

צח נבו

מסכות דקורטיביות מעץ, המורכב משכבות שנחתכו בלייזר ועברו תהליך של צביעה. כל המסכות שהוא יוצר אבסטרקטיות, והדמיון לחלקי הפנים מתבסס על אסוציאציות וציטוטים משפות עיצוביות שונות.

מסכות של צח נבו
טריו מסכות של צח נבו, שכבות לביד מצופה פורניר חיתוך לייזר

צבע טרי,  מסכה של צח נבו (צילום: יח״צ)
מסכה של צח נבו | צילום: יח״צ

קובי סיבוני

"אבולוציה" היא תערוכה של אובייקטים שנוצרו בשנים האחרונות כחלק מתערוכות או מסדרות. בפרויקט מציג סיבוני את ההתפתחות הצורנית של גוף העבודה שלו ושל הפריטים המרכיבים אותו.

צבע טרי, In-light B של קובי סיבוני (צילום: ליאור חורש)
In-light B של קובי סיבוני | צילום: ליאור חורש

כיפוף ידני של חוט ברזל של קובי (צילום: ליאור חורש)
הארה א', כיפוף ידני של חוט ברזל של קובי סיבוני | צילום: ליאור חורש

 Rack & Tack

בין פונקציונאלי לקונספטואלי, Rack & Tack מעז לפרק מוסכמות שגורות וליצור במקומן רהיטים ופריטים שיש בהם פתרונות חדשים לצרכים קיימים, שימושים מפתיעים לפריטים מוכרים והומור.

ספריה של rack and tack (צילום:  rack and tack)
ספרייה של rack and tack | צילום: rack and tack
ארגונית לשולחן עבודה (צילום: rack and tack)
ארגונית לשולחן עבודה של rack and tack | צילום: rack and tack
שולחן של rack and tack (צילום: rack and tack)
שולחן של rack and tack | צילום: rack and tack
Cabina של rack and tack (צילום: rack and tack)
Cabina של rack and tack | צילום: rack and tack
שעון (צילום: rack and tack)
שעון של rack and tack | צילום: rack and tack

שעון של rack and tack (צילום: rack and tack)
שעון של rack and tack | צילום: rack and tack

שי כרמון

השעונים של שי כרמון מאתגרים את התפיסה שלנו לגבי האופן שבו מוצג הזמן. מחוגי השעון, העשויים מחומרים מיוחדים וקלים במיוחד, מאפשרים תנועה במרחב, וכל שעון מציג אספקט שונה של הזמן.

שעון ליקוי של שי כרמון (צילום: ניר סגל)
שעון ליקוי של שי כרמון | צילום: ניר סגל

צבע טרי, cone Clock של שי כרמון (צילום: ניר סגל)
cone Clock של שי כרמון | צילום: ניר סגל

שרה שוראקי זיסקין

"סגור פתוח" היא סדרת אובייקטים בהשראת קצב ותנועה, הכוללת גופים קרמיים שנעשו על הגלגל, פורקו והורכבו מחדש. הגופים מיועדים לתצוגה בבתים ובחללים, הם משרים תחושה של ריחוף, מניעים את האנרגיה והצבע במרחב, וחלקם ניתנים לשימוש גם כגופי תאורה.

גוף תאורה של שרה שוראקי זיסקין
גוף תאורה של שרה שוראקי זיסקין

עבודה של שרה שוראקי זיסקין
עבודה של שרה שוראקי זיסקין

יסמין וינוגרד וליאורה חשין

הצורפת יסמין וינוגרד והצלמת ליאורה חשין גילו דמיון מפתיע במקורות ההשראה ובעולמות התוכן שלהן. הן חברו למסע שהניב פרויקט משותף. בעבודותיהן הן לוכדות את הזמן החולף ומנציחות שלבים במעגל החיים. למרות השוני בטכניקות המשמשות להן כלי ביטוי, מתקיים בין שתי היוצרות דיאלוג מסקרן, רווי בהשפעות הדדיות.

אין תמונה
טנדו בשחור לבן, יסמין וינוגרד וליאורה חשין
אין תמונה
טנדו בשחור לבן, יסמין וינוגרד וליאורה חשין
אין תמונה
טנדו בשחור לבן, יסמין וינוגרד וליאורה חשין

אין תמונה
טנדו בשחור לבן, יסמין וינוגרד וליאורה חשין

סטודיו ברמן

"חותם אישי" נולד מתוך השאלה "מה הופך תכשיט לגברי?" תחילת התהליך בחקירה של קישוטים מובהקים של הגבר הישראלי והמשכו בחפצים גבריים אוניברסליים כמו כלי נשק קדומים, משקולות וכלי עבודה. התוצאה היא אוסף תכשיטים מוקפדים, המשאירים גבולות מטושטשים בין המגדרים ומאפשרים פרשנות אישית רחבה.

פנס שחור וטלסקופ אדום של סטודיו ברמן (צילום: ליאת אלבלינג)
פנס שחור וטלסקופ אדום של סטודיו ברמן | צילום: ליאת אלבלינג
צבע טרי מטרונום של סטודיו ברמן (צילום: ליאת אלבלינג)
מטרונום של סטודיו ברמן | צילום: ליאת אלבלינג
צבע טרי, 3 טבעות של סטודיו ברמן (צילום: ליאת אלבלינג)
3 טבעות של סטודיו ברמן | צילום: ליאת אלבלינג

צבע טרי פנס שחור של סטודיו ברמן (צילום: ליאת אלבלינג)
פנס שחור של סטודיו ברמן | צילום: ליאת אלבלינג

צבע טרי 8, היריד לאמנות עכשווית, ג' 5.4 עד שבת 9.4, יריד המזרח, נמל תל אביב. 45-39 שקל.