בשבוע שעבר הסתיימה בפריז תערוכת Maison & Object. התערוכה הוותיקה מתקיימת פעמיים בשנה, בינואר ובספטמבר, במשך חמישה ימים, ומותגי עיצוב בינלאומיים נוהגים לחשוף בה לשוק הבינלאומי את הקולקציות שלהם ואת השפה העיצובית שמייצגת אותם.
מי שמבקר בה לאורך השנים יודע שלמרות שמדובר בתערוכה מאוד מבוססת, ידועה ומוכרת, היא מצליחה להפתיע בכל פעם מחדש, כך שאפילו בין התערוכה המתקיימת בינואר לזו המתקיימת בספטמבר יש הבדל מובהק. למרות גל הקור באירופה ביקרנו בתערוכה שהתקיימה בינואר. התערוכה מוצגת בפרברי פריז במתחם שבו שמונה מבנים. כל מבנה מייצג תחום עיצוב שונה וסגנון שונה כך שיש ביתן המיועד לטקסטיל, אחר לאקססוריז ואפילו אחד המוקדש לעיצוב פריזאי קלאסי. בתור מבקרות ותיקות בתערוכה, אנחנו מרכזות את הביקור לשלושה ביתנים מרכזיים - 5, 7 ו-8, המוקדשים לעיצוב מודרני ומשלבים מותגים חדשים לצד מותגים ותיקים וידועים.
עוד בערוץ עיצוב הבית:
בואו נתמקד
בניגוד לשנים שבהן חידושים טכנולוגיים וחשיפה של חומרים חדשים נתנו את הטון, הפעם נראתה התמקדות וחזרה למניפת חומרים ברורה ואיקונית - ברזל, מתכת, שיש ועץ. אפשר היה להבחין במגמה הזאת גם בקרב מותגים חדשים וצעירים, שמציגים בגרות ובשלות כשהם מגיעים לתערוכה ומתבססים על הקיים במקום לחפש במחוזות חדשים. דוגמה מצוינת לכך היא המותג הדני Handvark, שמציג בתערוכה זו הפעם השנייה. המותג התמקד גם בגזרת הריהוט המרופד, וצמצם את האפשרויות לשלושה בדים בלבד, הנכונים ביותר לרהיט לתפיסתו של המעצב.
דוגמה נוספת היא המותג EX.T, מותג איטלקי חדשני (שמנהלות רק נשים!) לעיצוב חדרי רחצה שיצר קולקציה שזולגת לחללים נוספים. כאן התבטאה ההתמקדות בפלטת החומרים המדויקת - קוריאן כחומר מרכזי שמאוד מאפיין חללים רטובים בשילוב ברזל מתכת ושיש. החדשנות מתבטאת בשימוש ובונקציונליות של הרהיט - יחידת מדפים שמתפקדת בחדר אמבטיה יכולה להתאים גם לריהוט חלל כניסה, מראה שממקסמת את הפונקציונליות שלה באמצעות גוף תאורה מובנה ומדף, קונסולות שיכולות לשמש גם כארון אמבטיה וגם בסלון, ועוד. הקולקציה המהודקת, העדכנית והבוגרת רחוקה מלהיות טרנדית או זמנית, אלא צפויה להיות רלוונטית עוד שנים קדימה.
>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק
מותגים כמו המותג הדני woud והמותג הצרפתי ENO הציגות וריאציות של מוצרי הדגל שלהם. כך, כשהקולקציה החדשה היא התפתחות של הפריטים המרכזיים מהקולקציה הקודמת, נוצרות סדרות של מוצרים שמתבססות על אב טיפוס המתפתח לשימושים שונים או לקנה מידה אחר, ולאו דווקא המצאה מחדש של פריטים וחומרים.
>> הכותבות מעיין כרמל ורוני קרן הן בעלות מותג העיצוב pas normal
פיתוח סדרות של מוצרים הוא מוטיב שנראה בביתנים רבים, בהם הביתן המרשים של Lucie Kaas מדנמרק. בביתן מלא ההומור והצבעוניות הוצגו אקססוריז מלאי יצירתיות שכולם פיתוח של שלוש סדרות בסיסיות - אגרטלים, אלמנטים מטרצו, וגולת הכותרת - סדרת דמויות מעוצבות לעילא ומלאות הומור וקריצה. הביתן היה קטן בגודלו אבל יצר תחושה של עושר עיצובי וחגיגה של צבע ומגוון.
אין ספק שהתערוכה האחרונה הצליחה להפתיע אפילו אותנו בזכות מבחר מדויק של מותגים מרעננים וצעירים ועיצובים מרשימים שלקחו כבסיס את האיקוני והנצחי ונתנו לו פרשנות בוגרת ובשלה המתאימה ל-2018.