אם הייתם משוטטים בניו יורק נראה לכם שהייתם מזהים את הסניף החדש של "מאפיית לחמים" הישראלית? יותר ויותר מותגים ישראלים ממשיכים לפרוץ את גבולות הארץ, ולפתוח סניפים בערים מרכזיות ברחבי העולם; רשת "ארומה" עם שני סניפים בפולין, רשת החנויות "סבון של פעם" כבשה את העולם עם 100 סניפים שונים, למעצבת התכשיטים והאופנה מיכל נגרין יש לא פחות מ-39 חנויות, והרשימה עוד ארוכה.
אז איך נראות החנויות הישראליות בחו"ל? את חלקן הייתם מזהים מקילומטרים, יש כמה שפחות דומות לאחיהן בארץ הקודש, אבל כולן מתכתבות עם זהותן הישראלית. מעצבי פנים ובעלי הרשתות מסבירים על הקונספט העיצובי.
ארומה תל אביב בוורשה, פולין: אורבניות תל אביבית
סניף ארומה תל אביב הראשון בוורשה, פולין, נפתח ב-2011 וכרגע ישנם שני סניפים של הרשת בעיר, אותם עיצב האדריכל דן טרוים. "תהליך עיצוב בתי הקפה דומה מאוד לתהליך שקורה בארץ", מסביר טרוים, "כי הסגנון שומר באופן ברור על הקונספט העיצובי של ארומה תל אביב. הסגנון הוא תל אביבי אורבני, בשילוב של אלמנטים ישנים ורומנטים". החלל מעוצב בצורה מנימליסטית, כאשר הדגש הוא על שימוש בחומרים במצבם הגולמי כמו: ברזל, בטון ועץ. " לדעתי, כאשר מבינים ממה הפריט או החלל עשויים, מקבלים תחושה נוחה יותר", מסביר טרוים, שהופקד גם על עיצוב הריהוט והתאורה הדקורטיבית.
במה עיצוב בית קפה בחו"ל שונה מעיצוב בארץ? "השוני היחיד מתבטא בעיקר בגלל ההתאמות הקטנות שיעבדו טוב יותר עם האקלים והתרבות המקומית. למשל, בוורשה האוכלוסייה יושבת זמן ממושך יותר בבתי קפה ולכן המינון בין כיסאות לספות הוא שונה. תהיה שם אופציית ישיבה נוחה יותר, שנמצאת גם בארץ, אבל באחוזים גבוהים יותר".
האם בית הקפה נתפס כשונה בנוף המקומי? "כן, מדובר בבשורה. גם בגלל הקונספט המאוד ברור וחזק וגם בגלל העיצוב והחומרים שמגיעים מכאן. לדוגמה, קיר משרביות שאנחנו משתמשים בו בתל אביב יהיה חזק הרבה יותר בוורשה".
היכן הייחודיות שלך כמעצב באה לידי ביטוי? "היא מתבטאת באני מאמין שלי: עיצוב שלא צועק החוצה, שיכול לדבר בשקט. שפה פשוטה, מינימליסטית כמעט נזירית. במקרה של ארומה התחושה בחלל צריכה להיות בעיקר אורבנית ועדכנית, ומעט קלאסית ורומנטית".
מהו החלק או הפריט שאהוב עליך במיוחד? "אין לי כזה, כי כמו ילד קטן שמקבל צעצוע חדש והוא אוהב אותו יותר מכולם וברגע שהוא יקבל את הצעצוע הבא, אז הקודם כבר לא יהיה האהוב עליו. כך זה גם בעיצוב".
AHAVA בבודפשט, הונגריה: נכנסים לקפסולה
בשאנז אליזה של בודפשט, בירת הונגריה, הוקמה בשנת 2009 חנות בוטיק למותג AHAVA, אחת משמונה סניפים של הרשת ברחבי העולם. לאחר שאותר המיקום הסתבר שהחנות נמצאת בבניין לשימור, מה שהוליד מגבלות עיצוביות שהיוו עבור החברה אתגר. משרד האדריכלות האירופי בעל השם העולמי MINUSPLUS, נבחר לעצב את החלל. מגבלות החלל הצר שבנוי לגובה, הצריכו תכנון שיאפשר לפונקציות שונות להתקיים. הקומה התחתונה מתפקדת כחנות והיא כוללת קיר מינרלי לצד מדפים אורכיים, המזכירים את מראה האופק הנשקף מים המלח. מבנה החנות מוביל אל גולת הכותרת שעל שמה קרויה החנות - הקפסולה. המפגש עם הקפסולה בקומה התחתונה, יוצר מין חדר סגור למחצה, אשר מציע מקום אינטימי לבדיקת המוצרים.
"רצינו שלקוח שנכנס לקפסולה, יתנתק מהסביבה הנוכחית שלו ויחווה בכל חמשת החושים את ים המלח", מסבירה אלינור עייש, מנהלת שיווק ומסחור חזותי בינלאומי של החברה. "בכניסה לקפסולה מיקמנו תמונה פנורמית מוארת מרהיבה ביופייה של ים המלח, מוזיקה מהווי ים המלח נשמעת ברקע וניתן להתנסות גם בחומרי הגלם הייחודיים המכילים את המינרלים של ים המלח". הקומה העליונה של הקפסולה מתנשאת לגובה של ארבעה מטרים, אליה ניתן לטפס באמצעות מדרגות. בחדר העליון, שמרחף בחלל, ניתן ליהנות מטיפולי בריאות.
האם עיצוב החנות שונה מהחנויות בארץ? "בחנויות בחו"ל, על מנת להצליח לתת ללקוח חוויה אמיתית ואותנטית, הכנסנו את חדרי הטיפולים/הקפסולות על מנת שהוא ירגיש כאילו הוא נמצא ממש בים המלח. בשל המרחק מים המלח, היה לנו חשוב שתהיה קפסולת הטיפולים – המעניקה חוויית חושים מלאה של ביקור בים המלח".
האם יש בו זווית ישראלית? "העיצוב הוא חלק מהקונספט ומבטא את החיבור בין סביבת ים המלח לחיים האורבניים. החנות מהווה שגרירות של חוויית ים המלח במרכז האורבני של בודפשט. מהות החנות בהעברת סגולות ים המלח לצרכנים בעולם כולו".
מהו החלק או הפריט שאהוב עליך במיוחד? "הקפסולה, כמובן".
Breads Bakery בניו יורק, ארה"ב: לוחות ירוקים
שעריה של Breads Bakery של אורי שפט נפתחו ביוניון סקוור בניו יורק רק לפני כשבוע. על העיצוב הופקדה לימור רוזנר מוג'ה. החלל העצום משתרע על כ-1,000 מ"ר ובנוי כצוואר בקבוק, כשהחזית הרחבה הולכת ונהיית צרה במרכז החלל, שממשיך לחלל אחורי רחב. בכניסה יש חנות לממכר לחמים ומאפים, והאיזור המרכזי והצר יותר הופך לבית קפה, כשתקרה מרחפת מעץ מגדירה אותו כחלל ישיבה חם. בהמשך לאיזור הישיבה ישנו דלפק מכירה שמשרת את בית הקפה ואת מי שרוצה לקנות לעצמו סנדוויץ' טייק אווי. מאחורי הדלפק נגלית המאפייה, שחשופה לגמרי לקהל המבקרים.
"מי שנכנס לחלל ישר חווה לחם ומוצרים ששואבים אותו פנימה, ובקצה מחכה לו תנור האפייה הגלוי", מספרת מוג'ה. עבודות הנגרות נעשו בארץ על ידי רונן לנגליב, שהוטס לניו יורק לשם מדידות וביצע את כל עבודות הנגרות בארץ. הקונספט שהוביל את המעצבת היה לשדר משהו מתועש, עדכני וחם. המוטיבים שחוזרים על עצמם ומגדירים את החלל הם קירות לוח שעליהם מוצגים הלחמים ומשמשים כלוח אקטיבי לרשימת סוגי הלחמים היומיים, מדפים ממתכת טבעית, וקירות מחופים בתבניות של פיתות שמדמות שדות חיטה ממעוף הציפור. וכמובן, מוטיב השיבולים מתוך הלוגו, שמקשט באופן עדין את הקירות.
האם עיצוב החנות שונה מהחנויות בארץ? "הרעיון הוא שכל סניפי מאפיית לחמים ידברו באותה שפה העיצובית. בקרוב יעבור סניף החשמונאים בתל אביב שיפוץ שיתכתב עם הסניף בניו יורק, והסניף בשוק הכרמל מתקשר עם הסניף בניו יורק באמצעות השימוש באותם החומרים".
האם החנות היא בשורה בנוף המקומי, או שהיא מתכתבת עם שאר המקומות באזור? "התגובות שקיבלנו הן שזה לא דומה לשום מקום אחר, בשל רמת החשיפה. העין חווה כאן את המקום מתחילתו ועד סופו. מאוד הקפדתי לפתח שפה ולעצב חלל ייחודי".
אפשר לזהות זווית ישראלית? "זה אומנם לא הדגש העיצובי, אבל אני לא יכולה להתחמק מהישראליות שלי. הבחירה לעשות את קירות הלוח בירוק ולא בשחור כמו שרואים בכל מקום בארצות הברית, נעשה מתוך זיכרון ילדות שלי ושל אורי. הבאנו את הצבע במיוחד מהארץ וזה עשה את כל ההבדל".
היכן הייחודיות שלך כמעצבת באה לידי ביטוי? "אני תמיד שואפת ליצור שפה שטרם ראו וזה תמיד מאוד קשור ללקוח שלי. הפרויקט הזה ניזון מההיסטוריה ומהאישיות של אורי. הבחירה לרהט את החלל בסגנון דני שמשם בעצם אורי הגיע, רומזת על האיש שמאחורי המותג".
מהו החלק או הפריט שאהוב עליך במיוחד? "נושאי השקיות האדומות שייצרנו במיוחד עבור הטייק אווי וגם העובדה שאין כמעט שימוש בצבע על הקירות והדגש הוא על החיפויים".
סבון של פעם בטוקיו, יפן: באר מאבן ירושלמית
רשת סבון של פעם פתחה את החנות הראשונה שלה ביפן בשנת 2008. כיום, חמש שנים אחרי, קיימים לא פחות מ-19 סניפים ברחבי המדינה. בסך הכול לרשת 100 סניפים שונים ברחבי העולם, כשהסניף האחרון נפתח לפני פחות משנה בטוקיו, בירת יפן. תהליך העיצוב נעשה בשיתוף עם מעצבים מישראל ומיפן, וצורכי החלל מתגבשים בהתאם למוצרים עתידיים, בניסיון למצוא לכל קטגוריה חדשה את הארון האידיאלי, אותו הם מכנים "בית המוצרים". בדרך כלל נעשות רוב עבודות הנגרות בישראל, אך במקרה של הסניף האחרון, הכל יוצר ביפן.
באר עתיקה במרכז החנות, שבה ניתן לעצור ולהתרענן תוך כדי התנסות במוצרים שונים, היא מוטיב שמזוהה עם חנויות הרשת. "בחנות החדשה עוצבו ארונות עם שילובי זכוכית ומראות ועם סרגלי פליז וברזל עדינים ושונים מעט מעיצוב הארונות בשאר חנויות הרשת", אומרת סיגל קוטלר, הבעלים של הרשת. "העיצובים החדשים נותנים תחושה יותר קלילה, ומבליטים את המוצרים. הקונספט העיצובי מתייחס לכל פרט, עד הקטן ביותר. הרעיון הוא לגרום ליותר ויותר אנשים ברחבי העולם לעצור את מרוץ החיים, וליהנות מרגעים של עונג".
האם עיצוב החנות שונה מהחנויות בארץ? "כל החנויות, גם בארץ וגם בחו"ל, מעוצבות באותו סגנון ולכל חנות ייחודיות משלה. מדי תקופה נכנסים עוד ועוד שינויים, אבל כולן כוללות את הבאר".
האם יש בו זווית ישראלית? "אבן הבאר בכל העולם מגיעה מירושלים, אך כל היתר מאוד לא ישראלי".
מהו החלק או הפריט שאהוב עלייך במיוחד? "הפריט שעכשיו אני הכי אוהבת הוא שידת הבשמים שמושפעת ממזנון עתיק. אבל לדעתי הכוורת סבונים היא הרהיט הכי מאפיין של סבון מיומנו הראשון".
מיכל נגרין בלוס אנג'לס, ארה"ב: עולם של פנטזיה
בדיוק לפני שנה פתחה מיכל נגרין את החנות, אחרונה מבין 39 סניפים, בקניון סנטה מוניקה היוקרתי בלוס אנג'לס. הזכיין המקומי הפקיד את מלאכת עיצוב החלל בידי צוות המעצבים של החברה, שכוללים את האדריכל שי פוגל ונגרין עצמה. שלב הביצוע התחלק בין צוותים מקומיים וצוות ישראלי, אשר פועל במפעל החברה בבת ים ויצר את כל עבודות הדקורציה שכוללות עיצוב שנדלירים, קרניזים ועוד. "יש קשר ישיר בין מיתוג החברה, הזהות העיצובית שלה, לבין עיצוב החנות", מסביר ריימונד ולבר, מנכ״ל רשת מיכל נגרין, "הדבר נובע מתוך אסטרטגיית החברה לצמיחה והתרחבות בינלאומית. רצינו להעניק למותג מראה שמיישר קו עם מותגים בינלאומיים, אבל שומר על ה-DNA הייחודי שלו".
החנות בלוס אנג'לס הייתה הראשונה בה יושם הקונספט החדש, והשינוי בא לידי ביטוי בשלט שנושא את שם המותג באנגלית ובאותיות זהב. "חיפשנו שלט שיוכל לעבוד בכל מקום ויתאים למותג של תכשיטים ואופנה, מותג מעצבת", מסביר ולבר. פנים החנות קיבל לוק חדש ומרענן, כשרוב המעטפת העיצובית הפנימית היא בצבעי שחור לבן, עם נגיעות קלות של צבע: "רצינו להעניק במה וכבוד לפריטים שלנו, שהם מלאים בצבעים ולכן נבחר הקונספט הנוכחי שמבליט אותם", מספר ולבר.
כדי להוסיף הומור ואופטימיות שולבו דמויות ייחודיות מעולמה של נגרין, ותשומת הלב הוקדשה לכל נושא הגרפיקות על מנת שיתכתבו עם ההשראות של המעצבת, כמו למשל תא מדידה שעוצב בסגנון שנות ה-20.
האם עיצוב החנות היא בשורה בנוף המקומי? "ההצלחה הבינלאומית של המותג נובעת מהייחודיות והמקוריות שבפריטים, אבל גם מהקונספט הייחודי של החנויות: עושר הפריטים, הצבעוניות, הסיפורים הוויזואליים והתחושה של המבקר כאילו נכנס לעולם של פנטזיה, מהווה בהחלט בשורה לנוף המקומי ותורמת רבות לזיכרון ולנאמנות הלקוחות שלנו".
האם יש בו זווית ישראלית? "אנחנו גאים שכל הפריטים שלנו מעוצבים ומיוצרים בישראל ושמחים בכל פעם מחדש להראות לעולם זווית אחרת של ישראל, זווית שמלאה באופטימיות, שמחה וצבע".
היכן הייחודיות שלך כמעצב באה לידי ביטוי? "כל עיצוב החנות, מהקרניז ועד השנדליר, שאובה מעולמות ההשראה של נגרין. מגלויות ישנות, מנופים בעולם, מאוספים שונים, משוקי פשפשים, ואפילו מהחומרים עצמם. זה מה שמאפשר לאנשים שונים במקומות שונים בעולם, אם זה ביפן, או בקרואטיה, או ברוסיה, להתחבר לעיצוב, ולמוצרים כל אחד מעולם הפנטזיה והחלומות שלו".
מהו החלק או הפריט שאהוב עליך במיוחד? "ברוב החנויות הבינלאומיות שלנו מוצג בחלון הראווה מיצב שמשלב אור ותנועה, יחד עם הרבה צבע וסיפורים ויזואליים. כיוון שאנחנו מותג ששאוב מעולם של פנטזיה ולא רק מותג תכשיטים או אופנה, בחרנו להציג בחלון את המיצב שמביא לידי ביטוי בצורה המדויקת ביותר את עולמה של מיכל. במדינה שבה השם 'מיכל נגרין' פחות מוכר מבישראל, חשבנו שזו תהיה הדרך הטובה ביותר לספר את הסיפור שלה ושל המותג, וזה הוכיח את עצמו. אנשים מבקשים להצטלם ליד חלון הראווה, הוא מושך המון תשומת לב".
ללין בסינגפור: מדברים בשפת השאבי שיק
בשדרה המרכזית של קניון פלאזה סינגפורה שבסינגפור נפתחה באוגוסט האחרון חנות של רשת ללין, ה-18 במספר. החנות, שדומה לכל חנויות הרשת, עוצבה על ידי האדריכלים ניבה לייכטר ואבנר כץ. חנויות הרשת שמעוצבות בסגנון השאבי שייק, מאופיינות בחלל לבן שמושתת על ריהוט עץ צבוע לבן. "הלוק הכללי הוא לבן עם נגיעות שחורות", מסבירה מירב כהן, מייסדת והבעלים של הרשת, "מראה מאוד לבן ונקי אך עם זאת חם ומזמין. שילובים של סטנדים מברזל צבוע בזהב עם מדפי זכוכית והשיש השחור, שמשולב ביחידות הלבנות, שובר במקצת את המראה הלבן ויוצר אווירה שמזמינה להיכנס".
האם העיצוב שונה מחנויות הרשת בארץ? "כל החנויות שלנו מדברות באותה השפה, כך שמרגישים בה בדיוק כמו שמרגישים בכל חנות אחרת. הדבר היחיד ששונה בחנות הספציפית הזו, הוא שהקיר האחורי עשוי כולו מזכוכית, הקיר הזה הוא חלק מהקונספט של שדרת החנויות בקניון ולא משהו שיצרנו".
האם יש בו זווית ישראלית? "כבר מימינו הראשון דיברנו בשפה בינלאומית וחידדנו את המותג לדבר בשפה בינלאומית".
מהו החלק או הפריט שאהוב עליך במיוחד? "הפריט האהוב עלי, שהוא ייחודי לחנות בסינגפור, הוא שלט אווירה מואר (לייט בוקס) של סדרת המוצרים, שתלוי על אחד מקירות החנות".
אהבתם את החנויות בעולם? כך נראות חנויות העיצוב השוות בתל אביב
וגם: צאו לסיבוב חנויות באזור השרון