בסוף כל שנה אנו מסתכלים אחורה, ובכל שנה מחדש עוברת בראשנו המחשבה שהשנה הזו עברה מהר במיוחד, כמעט בלי ששמנו לב. מבט לאחור אל תחום העיצוב השנה מדגיש את הכיוון שאליו החיים שלנו מתקדמים – חיים דינמיים, ללא הפסקה, המתובלים בהרבה תנועה ואקראיות. אלו מובילים אותנו לחפש את האיזון בין המהירות היומיומית לבין השקט, השלווה וההנאה. מצד אחד אנו מחפשים עיצוב חדשני בסגנון הייטק דינמי, שיעיף אותנו לשחקים, אך עם זאת אנחנו מבקשים לחזור אל הטבע, אל האמנות שבעבודת היד ואל החומרים שיחברו אותנו בחזרה אל הקרקע. המוצרים, המבנים והעיצובים שעשו לנו את זה השנה הם אלו שעוזרים לנו למצוא את האיזון המיוחל הזה, בין הרעש של החוץ לשקט של הבית ובין הטכנולוגיה המתקדמת לחומרים טבעיים וטכניקות מסורתיות.

עוד באתר לעיצוב הבית:

מיצג גדול מהחיים: Big Bambú של Doug and Mike Starn

דאג ומייק סטרן הם תאומים זהים ואמנים אמריקאים המחפשים ביצירותיהם למצוא הקשרים בין תחומים. המיצג האדריכלי שלהם Big Bambú מוצג במוזיאון ישראל בירושלים (עד מאי 2015), לאחר שנבנה בערים מרכזיות בעולם כמו ניו יורק ורומא. בעזרת ענפי במבוק וחבלים יצרו האמנים מיצג בגובה של 16 מטרים, שכיסה שטח של כ-700 מ"ר, המבנה הגדול ביותר שיצרו עד כה. המבקרים שהגיעו למוזיאון בחודשיים שקדמו לפתיחת המיצג זכו להצצה להקמתו, שהתפתחה ללא תכנון מוקדם ומסמלת את אקראיות הצמיחה, השינוי והמפגשים בחיים. המיצג אפשר למבקרים לטפס על סבך הבמבוק, להסתכל פנימה ומתוכו החוצה ולגלות דרכו את הסביבה מחדש.

המיטב של 2014, סבך במבוק כחוויה חדשה של המרחב. ציל (צילום: Doug and Mike)
.המיצג של דאג ומייק סטרן סבך במבוק כחוויה חדשה של המרחב | צילום: Doug and Mike
המיטב של 2014 ,המבקרים יכולים לטפס על המבנה, צילום (צילום: Doug and Mike Starn)
המבקרים יכולים לטפס על המבנה | צילום: Doug and Mike Starn

המיטב של 2014 01 צילום elie posner (צילום: elie posner)
צילום: elie posner

קלידים מסיליקון: Seaboard של ROLI

הקלידים שעוצבו על ידי Roland Lamb ו-Hong-Yeul Eom מהסטודיו הלונדוני ROLI מביאים את בשורת מקשי המגע והעיצוב המינימליסטי אל העולם הקלאסי של כלי הנגינה. ההשראה לעיצוב נבעה מכך ש-Lamb הוא נגן ג'אז בעצמו, והוא חיפש דרך שתאפשר לו לשלוט טוב יותר בכלי בזמן אמת, תוך כדי נגינה. הקלידים השחורים והלבנים המוכרים לכולנו הוחלפו במשטח סיליקון המשכי שבו משולבים הקלידים באופן אינטגרלי המאפשר הבחנה בין התווים. הקלידים החדשים הם בעלי רגישות לעוצמת הלחיצה, וכך באופן דיגיטלי ניתן לבצע מניפולציות על הצליל, כמו בכלי הנגינה הקלאסיים, בעזרת לחיצה או תנועת החלקה פשוטה על גבי המקשים.

המיטב של 2014, קלידי סליקון מאפשרים שליטה מושלמת ע (צילום: Ricardo Oliveira Alves)
קלידי סליקון מאפשרים שליטה מושלמת על הצליל | צילום: Ricardo Oliveira Alves
המיטב של 2014, קלידי סליקון. צילום Ricardo Oliveir (צילום: Ricardo Oliveira Alves)
מביאים את בשורת מקשי המגע והעיצוב המינימליסטי אל העולם הקלאסי של כלי הנגינה | צילום: Ricardo Oliveira Alves

המיטב של 2014, קלידי סליקון. צילום Ricardo Oliveir (צילום: Ricardo Oliveira Alves)
המעצב הוא נגן ג'אז | צילום: Ricardo Oliveira Alves

בית עץ מהפנט: Tree Snake Houses של Luis and Tiago Rebelo de Andrada

מתכנני הבתים האלו חיפשו ליצור חוויה חלומית של "בית עץ" המרחף בין העצים של פארק Pedras Salgadas בפורטוגל, ויצרו דירת סטודיו קטנה הכוללת מטבח, שירותים וחדר שינה המשקיף אל הפארק.  האדריכלים שיתפו פעולה עם חברת Modular System Company על מנת ליצור מערכת מודולרית שתהיה שונה ככל האפשר מהצורות המרובעות המוכרות, לכן נבחרה צורה מאורכת במבנה נחשי, המשתלבת באופן טבעי עם המרחב, כמו בעל חיים שזהו ביתו הטבעי. את המבנה, שנבחר לאחד ממבני השנה של אתר האדריכלות המוביל Archdaily.com, ניתן לשלב באופן טבעי בכל שטח ובכל מזג אוויר בעזרת אופן התכנון והשימוש המושכל בחומרים.

המיטב של 2014, בתי עץ מרחפים מעל פארק בפורטגל, ציל (צילום: Ricardo Olive)
בתי עץ מרחפים מעל פארק בפורטוגל | צילום: Ricardo Olive

המיטב של 2014_03 בתי עץ המרחפים מעל לפארק בפורטוגל (צילום: Ricardo Oliveira Alves)
בתי עץ המרחפים מעל לפארק בפורטוגל | צילום: Ricardo Oliveira Alves

חיפויים ספוגים בצבע: Indigo של Luffa Lab

המודעות הגוברת לחשיבות המיחזור וליצירת תעשייה ידידותית לסביבה מולידה בשנים האחרונות פתרונות חכמים ומגוונים, שבהם עקרונות אלו חשובים לא פחות מהאסתטיקה של המוצר. כאן מדובר באריחים אקוסטיים לחיפוי קירות פנים, שהיו מועמדים לפרס עיצוב השנה בתחרות השנתית של מוזיאון העיצוב בלונדון. האריחים מורכבים מספוג לופה, שהותאם לתבניות בצורת משושה, והגוונים התכולים שנתנו לסדרה את שמה, Indigo, מתקבלים בעזרת מיחזור מים, שנצבעו בעקבות השימוש בתעשיית צביעת הטקסטיל של בדי ג'ינס. ליכולות הספיגה של הספוג קיים כאן יתרון כפול – האחד ביכולותיו ליצור סביבה אקוסטית ושקטה והשנייה באפשרות ספיגת המים המשומשים, הרעילים לכל שימוש אחר, לטובת יצירת סקלת צבעים מדהימה המוסיפה המון שיק לחלל הפנים.

המיטב של 2014, ספוג אקוסטי צבעו במים משומשים, צילו (צילום: Luffa Lab)
ספוג אקוסטי צבוע במים משומשים | צילום: Luffa Lab

המיטב של 2014, ספוג אקוסטי צבוע במים משומשים 2, צי (צילום: Luffa Lab)
מודעות הגוברת לחשיבות המיחזור וליצירת תעשייה ידידותית לסביבה | צילום: Luffa Lab

מרכז האינסוף: Heydar Aliyev Centre של Zaha Hadid

הזוכה בפרס עיצוב השנה בקטגוריית האדריכלות מטעם מוזיאון העיצוב בלונדון הוא מרכז האמנויות בבאקו (Baku), בירת אזרבייג'ן, שתכננה האדריכלית זאהה חדיד. האדריכלות המקומית הושפעה מאוד מהסגנון הסובייטי, שהרי המדינה היתה חלק מברית המועצות לשעבר, וכיום בעזרת מבנים חדשים השלטון המקומי מנסה ליצור אופי עכשווי בעל אמירה חדשה. צורת המבנה ההמשכית יוצרת קשר הדוק בין הכיכר החיצונית לבין פנים המבנה, והוא נראה כצומח ומתרומם מתוך השטח. האתגר העיקרי בפרויקט היה תכנון המעטפת, שבגלל העיצוב האינסופי שלה צריכה למלא לתפקד בו זמנית כרצפה, תקרה, גג וקונסטרוקציה. בעזרת תכנון מוקפד של המעטפת המורכבת נוצר טשטוש בין הפנים לחוץ, המבטל את ההפרדה המוחלטת ביניהם, והתוצאה היא חלל ללא היררכיה, ללא התחלה וללא סוף.

המיטב של 2014, מבנה ללא התחלה וסוף. צילום -Iwan Ba (צילום: Iwan Baan)
מבנה ללא התחלה וסוף | צילום: Iwan Baan
המיטב של 2014 05 צילום Hufton + Crow (צילום: Hufton + Crow)
אופי עכשווי בעל אמירה חדשה | צילום: Hufton + Crow

המיטב של 2014 05 צילום Hufton + Crow (2) (צילום: Hufton + Crow)
המעטפת מתפקדת בו זמנית כרצפה, תקרה, גג וקונסטרוקציה | צילום: Hufton + Crow

מטען הקסם: Techtop של LG Hausys America

רגע מתסכל מאוד שקורה לכולנו הוא זה שבו נגמרת הסוללה בפלאפון. הזוכה בפרס הטכנולוגיה של פרסי Interior Design Magazine מנסה למצוא פתרון לבעיה הקשה הזו בעזרת שילוב אולטימטיבי בין חומר לטכנולוגיה. בכל בית, משרד, חלל מסחרי או חלל ציבורי קיימים משטחים שונים – שולחנות, דלפקים, משטחי עבודה ועוד, וה-Techtop מנצל את שטחם לטובת הטמעה של טכנולוגיית הטענה אלחוטית. הנחה אלגנטית של המכשיר הנייד על גבי המשטח תטען אותו במלואו כמו קסם, ללא הבלגן המיותר של כבלים ומתאמים.

המיטב של 2014, משטחי הטענה לסוללרים, צילום LG Haus (צילום: LG Hausys America)
משטחי הטענה לסלולרי | צילום: LG Hausys America

תקרת המיצגים המרהיבה: מיצג Horn of Plenty של Arno Coenen ו-Iris Roskam

צוות של אמנים, מעצבים ואנימטורים יצרו את יצירת האמנות הגדולה ביותר בהולנד במבנה שוק מקורה ברוטרדם. המבנה תוכנן על ידי משרד האדריכלות המקומי MVRDV, שיצרו מבנה בעל צורת פרסה עם תקרה קעורה בגובה 40 מטר שכוסתה כולה במסכים. שם המיצג, "קרן השפע", מתייחס לסמל היווני הקלאסי לעושר ולשפע, שבא לידי ביטוי בציור של קרן גדולה ככלי קיבול העולה על גדותיה מכל טוב. ההשראה באה לידי ביטוי במיצג, המתאר את עושר המוצרים המדהים הנמכר בשוק, וכולל הקרנה של תמונות ואנימציות המציגות מערבולת אינסופית של אוכל, פירות, ירקות, תבלינים וצבעים, שמסתובבת לאטה מעל ראשי המבקרים.

המיטב של 2014, אנימציה מרהיבה על מסכי מבנה. צילום  (צילום: Frank Hanswijk)
אנימציה מרהיבה על מסכי מבנה | צילום: Frank Hanswijk
המיטב של 2014  צילום arno coenen (צילום: arno coenen)
שם המיצג, "קרן השפע", מתייחס לסמל היווני הקלאסי לעושר ולשפע | צילום: arno coenen

המיטב של 2014  צילום arno coenen (2) (צילום: arno coenen)
צוות של אמנים, מעצבים ואנימטורים | צילום: arno coenen

מנורת פלסטיק ממוחזרת: PET Lamp של Alvaro Catalán De Ocón

כפתרון לבעיה הגוברת של הכמות האדירה של פסולת הפלסטיק באזור קולומביה, יצר המעצב קולקציית גופי תאורה מרהיבה, שעושה שימוש חדשני ומקורי בחומר הגלם המבוזבז. המעצב הוזמן לקולומביה כחלק ממשלחת יועצים למציאת פתרון יצירתי לבעיה הגלובלית, שנוצרה מאורח החיים העכשווי. מתוך חיבור בין העולם המודרני למסורת המקומית, הוא בחר להתייחס לפלסטיק כמעין טקסטיל, וכך להאריך את חיי הבקבוקים, שבמצבם המקורי השימוש בהם קצר מועד. מהבקבוקים הצבעוניים מופקים חוטי פלסטיק דקים, הנשזרים סביב מסגרת קשיחה ליצירת גופי התאורה הצבעוניים, העשויים כולם בעבודת יד על ידי עובדים מקומיים, וכל אחד מהם ייחודי.

המיטב של 2014, בקבוקי פלסטיק ממוחזרים,צילום petlam (צילום: Frank Hanswijk)
בקבוקי פלסטיק ממוחזרים | צילום: Frank Hanswijk

המיטב של 2014 08 צילום catalandeocon.com (צילום: catalandeocon.com)
עשויים כולם בעבודת יד על ידי עובדים מקומיים | צילום: catalandeocon.com

חנות הנעליים בשנגחאי: Camper Shanghai של Neri&Hu

מותג הנעליים Camper ממשיך לחדש בעיצוב חנויות הקונספט שלו, והפעם משרד האדריכלים היפני Neri&Hu היה אחראי על המשימה. חנות הדגל של המותג בשנחאי עוצבה כך שהמבקרים ירגישו שהם מטיילים בין רחובותיה הצרים של העיר, בעזרת תכנון מבנה עץ ולבנים שמוקם בתוך מחסן תעשייתי ישן, ויצירת מראה של "בית בתוך בית". החלל נראה כמו בית החתוך לשני חלקים, בקומת הקרקע ממוקמת תצוגת הנעליים ובקומה העליונה משרדים. הבית בנוי מקורות עץ ממוחזר ומלבנים אפורות, והקירות "החתוכים" הודגשו בעזרת צבע אדום, התואם ללוגו של המותג. מלבד תצוגה מסורתית של נעליים על גבי מדפי ברונזה, נעליים נוספות מוצגות תלויות על חבל מסדרת מוטות פלדה, כמו כביסה התלויה במרפסת הבית.

המיטב של 2014, חנות של קאמפר בשנגחאי, צילום Shen_Z (צילום: Shen_Zhonghai)
חנות של קאמפר בשנחאי | צילום: Shen_Zhonghai
המיטב של 2014, חנות של קאמפר בשנגחאי, צילום Shen Z (צילום: Shen Zhonghai)
הקירות "החתוכים" הודגשו בעזרת צבע אדום, התואם ללוגו של המותג | צילום: Shen Zhonghai

המיטב של 2014 09 נעליים תלויות כמו כביסה לייבוש צי (צילום: Dirk Weiblen)
הנעליים תלויות כמו כביסה לייבוש | צילום: Dirk Weiblen

שולחן עם טוויסט בעלילה: Ora-ïto Table של Roche Bobois

עיצוב השולחן הזוכה בפרס Red-Dot היוקרתי לשנת 2014 נוצר בהשראת תנועה וכוח המשיכה. צורתו הפשוטה יוצרת אשליית תנועה וסיבוב בעזרת צורת הרגליים, המוצבות באלכסון, הזכוכית העליונה העגולה והמראה, המוצבת בחלקו התחתון. הקונספט המורכב בא לידי ביטוי באמצעים פשוטים ומינימליסטיים, היוצרים משחק מעניין של אור, שקיפות והשתקפות. למרות החומרים הנוקשים שמהם הוא עשוי, השולחן נראה כתמונה אחת מתוך סרט, כאילו נעצר תוך כדי סיבוב המשכי סביב עצמו. לעומת המראה הסטטי והכבד של הרהיטים המסורתיים, השולחן הזה יוצר אשליית תנועה, המוסיפה אלמנט דינמי וקליל לחלל הפנים ויוצרת אפקט חדש ובלתי מוכר, המשדרג את הישיבה המשפחתית סביב השולחן.

המיטב של 2014, שולחן באמצע סיבוב, צילום red-dot.de (צילום: red-dot.de)
שולחן באמצע סיבוב | צילום: red-dot.de