רוב הביקורים בתחנות המטרו ברחבי העולם מסתכמים ברצון עז להגיע ליעד ולצאת אל אור השמש כמה שיותר מהר. עם זאת, יש תחנות ברחבי העולם שבולטות בשל היצירתיות הרבה שלהן. עיצוב הפנים ברוב התחנות מרשים עוד יותר כשמתחשבים באתגרים הרבים שעמדו בפני האדריכלים ומעצבי הפנים, בהם זרם האוויר, הלחות הגבוהה ומבנה הקירות. כך שהשמירה על היצירות המופלאות גם היא לא פשוטה. הנה 11 תחנות מרהיבות ששווה לחכות בהן לרכבת.
עוד באתר לעיצוב הבית:
תחנת טולדו, נאפולי איטליה
תחנת טולדו היא חלק מפרויקט אמנותי המוכר בשם Stations of Art (תחנות אמנות) וגם כ-Hundred Stations Plan (תוכנית מאה התחנות). הפרויקט כולל עיצובי תחנות בידי אדריכלים ואמנים עכשוויים הפזורות בין קווים 1 ו-6 ומציגות מעל 180 יצירות אמנות. חברת העיצוב הספרדית Oscar Tusquets Blanca אחראית לתחנה זו, שעומקה 50 מטר. היא עוצבה בהשראת מים ואור, ובשנת 2012 היא אפילו זכתה בתואר התחנה היפה ביותר באירופה.
תחנות Kievskaya, Mayakovskaya ו-Park Pobedy במוסקבה, רוסיה
תחנות המטרו הללו במוסקבה נראות כאילו נלקחו מתוך ארמון היסטורי מרשים. למעשה, מערכת המטרו בעיר נפתחה רק בשנת 1935 והיתה אז באורך 11 קילומטר. מאז התפתחה רשת המטרו הרוסית באופן משמעותי וגדלה להיות מערכת המטרו הגדולה ביותר מחוץ לאסיה בשנת 2014. אורכה 325 ק"מ ויש בה 195 תחנות. תחנת Park Pobedy היא התחנה העמוקה ביותר בעולם - 74 מטרים מתחת לפני השטח.
תחנת המטרו Avtovo בסנט פטרסבורג, רוסיה
עוד קצת מתחנות רוסיה, הפעם בסנט פטרסבורג. התחנות הללו הן ככל הנראה הגרנדיוזיות והיוקרתיות ביותר מבחינה אדריכלית שהממשל הרוסי בתקופת סטלין לקח על עצמו. תחת פיקודו של הטיראן הנודע, התחנות נבנו ועוצבו כדי לשדר זוהר ויופי ולשמש "ארמונות לאנשים המקומיים".
תחנת רדהוסט בשטוקהולם, שבדיה
העיר האירופית כוללת 100 תחנות מטרו, ושלושת קווי המטרו שחוצים את הבירה נראים ממש כמו מיצג מוזיאוני. הרשת נבנתה בשנת 1950, ומאז עוטרה וקושטה בדגמים פסיכדליים דמויי מערות וצבעוניים במיוחד, ובמוטיבים שונים, מעלי זית ועד קשת בענן שמאירה פנים לנוסעים שמגיעים לרציף. תחנות אחרות כוללות גם פסלים מרשימים, ספינות מפליגות שמוסגרו מאחורי זכוכית במחווה למורשת הימית של העיר, תפוחים מוגדלים ומנורות שנתלות מהתקרות, פסלי אלים קדומים ועוד. המקום הפך לפופולרי כל כך, עד שמועצת התיירות הלאומית של המדינה ממליצה לתיירים לבקר במקום במשך שעה או שעתיים לפחות. תחנת Solna Centrum ידועה במיוחד בשל התקרה האדומה שלה, שנראית כאילו היא בולעת את הנוסעים. בתחנת T-Centralen תוכלו לראות אמנות שקיימת במקום מלפני 60 שנה, ובתחנת Kungstradgargen תזכו לביקור נוסטלגי בעברה של העיר בעזרת מוטיבים של חפירה ארכיאולוגית. "אם אתם ממהרים, קנו כרטיס ל-T-Centralen וקחו את הקו הכחול כדי לראות את האמנות בתחנות Radhuset ו- Fridhemsplan", מציעים באתר VisitSweden.
מנהרת בונד פודונג (Bund Sightseeing Tunnel) בשנחאי, סין
אחת האטרקציות המרכזיות לתיירים שמגיעים לעיר ואחת המשונות בהן היא מנהרת בונד פודונג, המאפשרת לנוסעים לעבור בתוך מסע אודיו מטורף שמספר את סיפור שלם על מסע מהחלל לתוך מעמקי כדור הארץ ומשם החוצה.
תחנת פורמוסה בקאושיונג, טאיוואן
התחנה הממוקמת בטאיוואן מורכבת משלוש דרגות תת קרקעיות וידועה בעבודת הוויטראז' הגדולה בעולם –"Dome of Light" (כיפת האור). העבודה המרהיבה, בעיצוב האמן האיטלקי Narcissus Quagliata, נפרשת על פני רוחב של 30 מטר ומכסה כ-2,180 מ"ר.
תחנת האוניברסיטה של נאפולי, איטליה
להיות סטודנט בנאפולי נראה לנו לא רע בכלל. בעיקר לסטודנטים שמשתמשים במטרו המגניב של האוניברסיטה, שנראה כאילו הוא עשוי ממתקים. התחנה עוצבה על ידי המעצב הניו יורקי קרים ראשיד (Karim Rashid), וכוללת פסלים ועבודות אמנות צבעוניות שמכסות את הקירות ואפילו את המדרגות והמדרגות הנעות.
תחנת אטוצ'ה במדריד, ספרד
תחנת אטוצ'ה (Atocha) היא התחנה הראשונה במדריד וקיימת מאז 1851. רפאל מונאו (Rafael Moneo) הוא האדם שאחראי לעיצובה מחדש. בשנת 2004 נפגעה התחנה בפיגוע טרור איסלאמי, שבו 191 איש נהרגו ו-2,050 נפצעו. התחנה, שדומה לשדה תעופה, כוללת אזור צמחייה נרחב. כ-16 מיליון נוסעים עוברים בה מדי שנה.
תחנת אולאיאס (Olaias) בליסבון, פורטוגל
התחנה ממוקמת על הקו האדום של תחנת המטרו של ליסבון ונפתחה בשנת 1998. על עיצובה אחראי תומאס טאבירה (Tomas Taveira), ולמיצג המרכזי בה אחראים כמה מעצבים מוכשרים.
תחנות U-Bahn, Georg-Brauchle-Ring, Marienplatz במינכן, גרמניה
רשת הרכבות U-Bahn, הידועה בשם Untergrundbahn, שמשמעה תחנת רכבת תחתית, קיימת מאז שנת 1971, ומדי שנה עוברים בה 384 מיליון נוסעים. כרגע ברשת שמונה קווים ו-96 תחנות. העיצוב המרשים של התחנה קיים משלהי שנות ה-80, אחרי שגורמים מהממשל החליטו להקדיש חללים ציבוריים לאמנות. העיצובים נוצרו בשיתוף הפעולה של חברת התחבורה של מינכן, אדריכלים מוכרים ואמנים מקומיים ובינלאומיים. העיצובים המיוחדים ביותר נמצאים בקוים U1 ו- U2, משום שאלה התחנות המודרניות ביותר. בדומה לתחנת U-Bahn, תחנת מריאנפלאץ היא מהתחנות העמוסות ביותר במינכן. היא נפתחה בשנת 1972 כחלק מהתשתיות לטובת המשחקיים האולימפיים.
תחנת Arts Et Métiers בפריז, צרפת
בשנת 1994, כחלק מחגיגות יובל המאתיים של מוסד הלימודים האקדמיConservatoire National des Arts et Métiers, עוצבה התחנה מחדש על ידי צייר הקומיקס הבלגי François Schuiten בסגנון עיצוב שמזכיר את ספרי ז'ול ורן.