זה לא מקרי שרוב החנויות בעולם מתוכננות באופן אוניברסלי עם חלון ראווה בחזית. החלון הזה אמור למשוך את תשומת הלב שלנו, לסקרן, לספר, ליצור השתוקקות ולשאוב אותנו פנימה. "הכוח של חלון הראווה הוא גדול", מסבירות בשמת ענתבי ונעה ארטמן, מעצבות חלונות הראווה של רשת הנעליים "שופרא" בארץ, "הוא למעשה התקשורת הראשונית עם הלקוח, וככל שהוא מושך את העין ומעניין, כך גדל הסיכוי שהלקוח ייעצר וייכנס לחנות".
ברחבי העולם שעתו הגדולה והמפוארת ביותר של חלון הראווה מתרחשת ממש עכשיו, לפני חג המולד. חנויות הכלבו היוקרתיות ובתי האופנה המובילים יוצרים לכבוד עונת החגים חלונות ראווה שהופכים למוקד עלייה לרגל עבור חובבי העיצוב. יצאנו לחפש אחר חלונות הראווה החדשים שעוצבו עבור חג המולד שקרב ובא, להתפעל מחלונות מעוררי השראה שעוצבו במהלך השנים ולהציץ לחלונות הראווה הישראלים שגרמו לנו להחסיר פעימה.
כל חלון בוטיק: שופרא, ישראל
רשת חנויות הנעליים שופרא, המונה 15 סניפים ברחבי הארץ, נחשבת לחלוצה בתחום עיצוב חלונות הראווה בארץ. ענתבי וארטמן, צמד המעצבות שאחראיות על החלונות המקוריים, מקפידות לעצב חלון שונה לכל חנות. "אצלנו לא תמצאו קונספט זהה לכל החנויות עם אדפטציות כמו ברשתות", הן מסבירות, "חלק מהתפיסה שלנו היא שכל חנות הינה בוטיק ייחודי שעומד בפני עצמו". הנטייה הראשונית שלהן היא ליצור חלון אמנותי ולא רק שיווקי: "היצרתיות שלנו היא חלק מהאג'נדה של שופרא אך עם זאת, אנחנו משלבות בכל חלון את הנעליים בצורה מעניינת ומאפשרות להן להיות המוקד והעניין האמיתי".
כחלק מהאג'נדה העיצובית, מעדיפות המעצבות להשתמש בחומרים זולים ולעשות איתם שימוש אחר שמוציא אותם מההקשר המקורי שלהם ומעניק להם תכלית חדשה. "אנחנו משתדלות למחזר ולנצל חומרים שכבר יש לנו, ולהשתמש בהם בצורה חדשה ושונה. לדוגמה, באחד החלונות לקחנו ניירות טיוטא משרדיים וייצרנו מהם חלון של מטוסי נייר".
"Ready/set/go" הוא חלון מרענן של אחת מחנויות הרשת בתל אביב שעוצב, בהשראת האולימפיאדה, כמו בריכה ביום קיץ חם. הרעיון: כולם דרוכים להגיע ראשונים אל דגמי הקולקציה החדשים.
"זהירות, מדליק" הוא חלון שמייצג את סוף העונה כ"זמן לשרוף". "יש משהו בהגדלה למימדי ענק של דברים קטנים שתמיד מושך ומעניין", מסבירה ענתבי, "ונותן זווית ראייה חדשה על הדברים הפשוטים".
נעליים בצנצנת: STORY, ישראל
דורון צין ושני מלניק אחראיות על העיצוב הגרפי והמסחרי של רשת חנויות האופנה STORY, המונה שבעה סניפים בתל אביב ובגבעתיים. לדבריהן, הקונספט העיצובי של החלון לא בהכרח קשור לקולקציה. "מכיוון שהרשת מחזיקה למעלה מ-40 מותגים שונים, יש לנו מגוון רחב מאוד של קולקציות", מסבירות צין ומלניק, "לעיתים אנחנו מתייחסות לנושא של אחד המותגים ויוצאות ממנו לקונספט משלנו".
הקונספט העיצובי הוא אחיד לכל חנויות הרשת, אך כל חלון מקבל התייחסות שונה בהתאם למבנה ולגודל שלו. "השאיפה היא להעביר ללקוח את הסיפור העדכני שאנחנו רוצים לשדר, כך שיצור חשק אצל הלקוח לקחת חלק בסיפור", מספרות המעצבות, "העיצוב צריך להיות חווייתי, לא שגרתי, שנון ובעל ערך מוסף". רוב העבודה מתרחשת באופן עצמאי בחברה אך לעיתים, כדי להגשים את הפנטזיות העיצוביות, הן נעזרות בבעלי מקצוע שונים כמו נגרים, חשמלאים, מסגרים ועוד. שלב נוסף בתהליך העיצוב היא בחירת משפט שילווה את הקונספט.
"היריד" הוא חלון שמציג גלגל ענק ומואר, בקונספט עולם צבעוני, חורפי ורומנטי. אשר מתאים לאווירה סתווית ולשעון החורף, לימים שהתקצרו ולחשיכה המוקדמת. "תוכננו שישה גלגלים שונים בהתאם לחלונות הרשת, אותם יצרנו מעץ בעזרת חיתוך CNC, עבודת נגרות וחשמל", מסבירות המעצבות. הגרפיקה מסביב: רקע, רצפה, מדבקות טיפוגרפיות לחלונות וכו', עוצבו והפקו במיוחד לחלונות. אלמנטים משלימים הובאו במיוחד מחו"ל להשלמת המראה.
"COOK YOUR LOOK": הקונספט של חלון זה היה חיבור בין עולם המטבח והבישול לעולם האופנה. כמו התבלינים והמרכיבים של האוכל שיוצרים טעמים נפלאים, כך גם הרכבת המלתחה של כל אחד ואחת. "לצורך העיצוב נרכשו צנצנות רבות שתוכלנה להכיל אביזרים כמו גרביים וג'ינסים. הצנצנות מולאו בכל טוב: תבלינים, עדשים ומרשמלו, וגם בפריטים ואביזרים שונים מהחנות.
אטלנטיס נמצאה: Hermès, לוס אנג'לס
צמד המעצבים הצרפתי Zim & Zou, שמתמחים בפיסול ועבודות מנייר, התבקשו על ידי מותג האופנה Hermès ליצור חלון ראווה עבור הסניף המחודש שפתחו באוקטובר האחרון בבוורלי הילס בלוס אנג'לס, ארה"ב. הצמד בחר להחיות את העיר האבודה אטלנטיס בחלון הראווה של המותג היוקרתי. עבודות הפיסול המקוריות שלהם השיבו לחיים יצוריים ימיים ומקומות שאבדו לכאורה באוקיינוס האטלנטי.
רכבת האקספרס: Harrods, לונדון
השנה בחרה חנות הכלבו היוקרתית Harrods ברחוב ברומפטון באזור נייטסברידג' שבלונדון לעצב את חלונות הראווה שלה בהשראת רכבת הקיטור הבריטית ולהעניק לה לוק זוהר במיוחד. 50 אנשי צוות עמלו על ההתקנה שארכה כ-500 שעות, בניצוחם של המנהל התדמיתי Mark Briggs, ומעצבת חלונות הראווה הראשית Sarah Southgate. כל חלון מעוצב כקרון שונה, בו מתרחשת סצנה שקשורה לחג המולד, אשר מציגה את כל הפריטים הכי נחשקים בחנות. ברקע של כל קרון, מתוך החלונות, מתנגן לו מייצג וידיאו שכולל נופים מתחלפים ויוצר אשליה שהרכבת נמצאת בתנועה.
ווישפול ת'ינקינג: Selfridges, לונדון
רשת חנויות הכלבו האנגלית Selfridges חשפה את גרסת חלון הראווה שלה לחג המולד הקרוב כרשימה של הדברים שהכי היינו רוצים (Wish List): כל חלון של הסניף שברחוב אוקספורד מציג פריט נחשק במימדי ענק ובתוך תפאורה מושלגת, בניצוחה של המנהלת הקריאטיבית של החנות Alannah Weston. כך זכו פריטים כמו אוזניות, תיקי ערב, נעליים ואפילו פלסטלינה, להיות חלק מאתר סקי או עיירת נופש מושלגת. חלון אחד, שמציג את העיר לונדון בגרסה מיניאטורית שעשויה מעוגיות ג'ינגר, הורכב במשך לא פחות מ-400 שעות.
אז ועכשיו: Barneys, ניו יורק
כדי לחגוג 60 שנות יצירה למותג האופנה Chloé החליטה חנות הכלבו הותיקה והנחשבת Barneys, המציעה מבחר מותגים וסגנונות מקזואל ועד לבגדי ערב, לשתף פעולה בחודש מרץ האחרון עם מעצב השיער והאמנות החזותית Bob Recine, כדי ליצור חלונות ראווה שעושים כבוד למסורת. כל חלון ראווה הציג קולקציה אייקונית שונה משנים עברו, והעוברים והשבים בשדרת מדיסון יכלו להתפעל מהחלונות עוצרי הנשימה שהציגו שמלות מיתולוגיות בתפאורה שזכתה לתשואות רבות.
קרנבל החיות: Bergdorf Goodman, ניו יורק
חלונות הראווה של חנות היוקרה Bergdorf Goodman, הנמצאת בשדרה החמישית במנהטן, הם שם דבר ותמיד מומלץ להציץ בהם אם אתם בסביבה. אבל בחג המולד שלפני שנתיים קרה שם משהו קסום במיוחד: חמשת חלונות הראווה שפרוסים על פני החזית הציגו כל אחד בפני עצמו עולם קסום וייחודי שמורכב מאין סוף פרטים. כל חלון התמקד בחומר מסוים כמו ברזל, בד או עץ, ותיאר חיות שתמצאו באיזורים שונים, מקרחונים ועד לאיזורים טרופיים. המנהל האמנותי David Hoey והצוות שלו תכננו, בנו ואספו בקפידה פריטים ייחודיים שירכיבו את החלונות המופלאים במשך למעלה משנתיים.
סיורים קטנים בעיר האורות: Printemps, פריז
לפני פחות משבוע הגיעה השחקנית גווינת' פאלטרו לחנות הסופר יוקרתית Printemps שבפריז כדי לחשוף את חלון הראווה שלהם לחג המולד הקרוב. השנה עוצבו חלונות הראווה של הרשת בשיתוף עם בית האופנה פראדה, והם נקראים "האובססיה שלי לפראדה". אבל בחרנו דווקא להראות את העיצובים היותר מוצלחים של החנות בשנה האחרונה.
בחג המולד אשתקד יצרה החנות בשיתוף עם המותג הצרפתי דיור חלונות ראווה בהשראת העיר פריז. כל חלון עוצב כסצנה שונה: האופרה, מגדל אייפל, גגות ועוד. 74 בובות עוצבו במיוחד עבור החלונות המעוצבים על ידי מעצב הבובות הצרפתי Jean Claude Dehim והולבשו בבגדים שנתפרו להם במיוחד על ידי בית האופנה דיור.
כמחווה לתפוח הגדול, עיצבה החנות הצרפתית חלונות ראווה תחת הכותרת " Printemps Loves New York". אמן הרחוב Mr Braonwash יצר פסל ענק של קינג קונג שהתנוסס לגובה של כארבעה מטרים וחיכה למבקרים בכניסה לחנות. 15 מעצבי אופנה ניו יורקרים כמו מארק ג'ייקובס, מייקל קורס וטורי ברוק עיצבו טי שרטים במיוחד עבור הפרויקט.
זרנוק של צבעים: LANVIN, פריז
לכבוד קולקצית חורף 2012 עוצבו חלונות הראווה של בית האופנה הצרפתי LANVIN שבפריז בהשראת צבעי הקולקציה החורפית של מעצב הבית, אלברט אלבז: כל חלון הוקדש לגוון אחר מהקולקציה כשהוא מותז ומושפרץ על דמות אשר מנסה להגן על עצמה ממטר הצבע. החלונות המרשימים יצרו רצף של תמונות עוצמתיות שמשלבות בין צבע וגוף בתנועה. השימוש בצבע ככלי ליצור אפקט דרמטי הביאו את העוברים והשבים לעצור ולהביט בדמויות המתגוננות ממתז הצבעים הנועזים.
חתיכת תיק: קולקציית "Traveling Curiosities” של לואי ויטון
לפני כשנתיים נולד שיתוף הפעולה המקסים בין האמנית הבריטית Billie Achilleos למותג לואי ויטון. בית האופנה הצרפתי ביקש מבילי להפוך את התיקים הנחשקים שלהם לפסלי חיות כחלק מחגיגות המאה למותג התיקים. מאז, החיות המקסימות שעשויות מתיקי המותג מטיילות להן ברחבי העולם (לונדון, פריז, טוקיו וכו') ומוצגות כתערוכה מתחלפת בחנויות לואי ויטון השונות. "Traveling Curiosities” התחיל בתור תערוכה שמונה כארבעה פסלים וכעת היא מונה למעלה מ-20. התוספת האחרונה הוצגה לפני כמה חודשים באחת מחנויות המותג בסין - דב פנדה ענק אשר מפוסל גם הוא מתיקים.
הכי ידידותיים לסביבה: אנתרופלוג'י, ארה"ב ואירופה
מי שמכיר את רשת החנויות הייחודית אנתרופלוג'י, יודע שקשה מאוד לבחור חלון ראווה מוצלח שלה, מפני שכל אחד הוא חוויה עוצמתית שסוחפת אותך אל תוך עולם חלומי ומדויק. שלא כמו רשת רגילה, כאן לכל אחת מחנויות הרשת יש צוות קטן שאחראי על עיצוב החלון - מעצבים גרפיים, ציירים, נגרים, פסלים ועוד עובדים ביחד על מנת ליצור את התפאורה המדהימה. ההשראה נשלחת מהמשרד הראשי אל הסניפים וביחד הם עובדים על ההוצאה לאור של הקונספט הנבחר. החלק הכי מלהיב הוא השימוש שנעשה בחומרים כמו שקיות נילון, בקבוקי פלסטיק ממוחזרים, פקקים וכו', והפיכתם לתפאורה יוצאת דופן ומלאה בקסם והשראה.
לכבוד החורף החליטו ברשת לקחת השראה מהיער ובמיוחד מפטריות היער הצנועות. חלונות הראווה הפכו לתפאורה קסומה שמלאה בפטריות מכל הסוגים: גדולות וקטנות, צבעוניות, מבד, נייר וקרטון.
חלונות ראווה אחרים של הרשת, שהוקדשו לחיים מתחת למים, עוצבו על מנת לעורר מודעות להעילמותן של שוניות. העולם התת ימי הורכב מאבנים שעשויות מקרטון, עצות שעשויות מנייר, קיפודי ים משיפודי במבוק, משטחים מצופים בפקקי בירה ועוד.
איך עוצבו חנויות הבגדים היפות בעולם
וגם: חנויות שוקולד בעיצוב מתוק