זוג עורכי דין שציפה לילדם הראשון, פנה לקולקטיב האדריכלים הפרזיאי ספטמבר (Septembre), בבקשה לעצב את דירת החלומות שלהם. הקולקטיב, הפועל משנת 2010, מורכב מחמישה אדריכלים מתחומים כגון תכנון עירוני ועיצוב פנים, הפך את החלל התעשייתי ברובע ה-11 של פריז, לדירה מרהיבה בעיצוב מודרני, מינימליסטי, שהשחור והלבן שולט בה בכל פינה.
אחסון נסתר מן העין
הדירה, המתפרשת על שטח של 85 מ"ר, שימשה בשנים עברו כסדנת כלי נגינה ובשנים האחרונות פעלה בה חנות בגדים. הדבר הבולט ביותר בדירה, הוא השימוש העקבי בשחור ולבן. לדברי לינה לגרסטרום, אחת משתי האדריכליות האחראיות, הבחירה במונוכרומטיות נבעה מהאיכות הגרפית של הגוונים הללו. לבני הזוג היו דרישות מאוד ספציפיות: הרבה מקום לאחסון, פרקט מעץ אלון, תקרה גבוהה ככל האפשר, רדיאטורים, אמצעי מדיה וחשמל מוסתרים ועוד. כיוון שהשניים עובדים לעיתים מן הבית, הם ביקשו פינת עבודה הכוללת שני מחשבים בסלון, שבשעות הפנאי יוסתרו מן העין.
הקולקטיב תכנן את הדירה, שזכתה לשם Kabinett, שבה החלל המרכזי כולל מטבח, סלון וחדר עבודה נקיים מריהוט עודף. מכשירי החשמל של המטבח נמצאים בארונות הלבנים והמחשבים, כאשר אינם בשימוש, נמצאים בארונות דומים הצמודים לחלון. בין החלל המרכזי לחדרי השינה מפרידות דלתות זכוכית גדולות, המייצרות אשליה של חלל גדול ומרווח יותר. גם הארונות - במטבח, בסלון ומתחת לספסלי הישיבה - עוצבו בקווים נקיים לאורך הקירות ותרמו ליצירת המרחב הפתוח. חלונות גדולים בקירות החיצוניים מכניסים אור טבעי רב לתוך הבית.
חמישה בחלל אחד
קולקטיב ספטמבר מורכב מחמישה חברים: לינה לגרסטרום (Lina Lagerstrom) בת 34 משבדיה, ממיה בלקאיד (Memia Belkaid) בת 31 מתוניסיה, דוניה המדוש (Dounia Hamdouch) בת 37 ממרוקו, שמי אלולו (Sami Aloulou) בן 31 מתוניסיה ואמיליה ינסון (Emilia Jansson) בת 33 משבדיה.
בראיון ל-living מספרת לגרסטרום, כי תהליך העבודה כולל ישיבת סיעור מוחות משותפת, במהלכה החמישה זורקים לאוויר ומניחים על השולחן את כל הרעיונות "ומשתדלים לשמור על גישה עיצובית פתוחה ככל הניתן". את העבודה על הדירה הזו התחילו כל החמישה, אך משלב הפיתוח ועד לסיום הבנייה לגרסטרום והמדוש היו מופקדות עליה.
"בספטמבר 2010 החלטנו לייסד קולקטיב משלנו", נזכרת לגרסטרום. "כל אחד מאתנו הגיע ממקום אחר - שבדיה, מרוקו, טוניס - אך כולנו, החיים ועובדים באותה העיר, חולקים גישות ותפיסות דומות בנוגע לאדריכלות, למרות הרקעים השונים מהם הגענו". ארבעה מחברי הקולקטיב נפגשו במהלך לימודי האדריכלות ב-La Villette Architecture בפריז, ויחד עם החבר החמישי עבדו באותו משרד אדריכלים. "אנחנו מעוניינים בתהליך היצירה ומשתדלים להעניק תשומת לב לכל דבר: החל מעיצוב ידית הדלת ועד החלל הציבורי".
הקולקטיב תמיד מחפש אחר שיתופי פעולה עם אנשים משדות אחרים, כגון מעצבים גרפיים, אמנים וצלמים. "כיום אנחנו עובדים על פיתוח פרויקט של ספסלים ציבוריים, בשיתוף עם אמן יפני העובד בפריז", סיפרה לגרסטרום והוסיפה: "אנחנו כל הזמן בוחנים את האדריכלות כמקצוע, בוחנים את הגבולות ומנסים למצוא תחומי חיבורים חדשים בין שדות היצירה השונים. אם המבנה הקלאסי של משרד אדריכלים הוא אדם אחד ולכל היותר שני שותפים, אנחנו ביקשנו לשבור את התבנית, ששרדה למרות שהיא מיושנת, ולמצוא דרכים חדשות וחדשניות לשיתוף פעולה".
עוד בפריז: הדופלקס היפיפה של זוג האדריכלים
וגם: בית הזכוכית המרהיב