המעצב התעשייתי בוגר בצלאל אבי פדידה ומשפחתו, אורית קלינאית תקשורת ומדריכת הורים, נועם בת השנתיים, הכלבה מיקה והחתול שאול, מתגוררים בשכונת קטמון הישנה. לפני שנכנסו לבית, מצבו היה כה רע, עד שהזוגות האחרים שבאו לראות אותו ברחו תוך כמה דקות. הקירות היו צהובים, במטבח כמעט לא היה מקום אחסון, השירותים והמקלחת היו מזעזעים, רטיבות בכל מקום. לא היה פשוט להחליט, אבל הם ראו את הפוטנציאל והלכו על זה.

הבית, שגודלו 100מ"ר, הכיל חדר ענקי בגודל 40 מ"ר שחולק לאחר השיפוץ לסטודיו לאבי, חדר משחקים, מחסן קטן וחדר שינה לילדה. מעבר לכך ישנו החלל המרכזי (סלון + מטבח) וחדר שינה להורים, וכן מחסן וחנייה, הצמודים לבית אך עם כניסה נפרדת, שהוסבו לבית המלאכה של אבי. הבית מוקף בחצר גדולה וירוקה של כ-100 מ"ר.

אבי פדידה (צילום: תמיר ניב)
אחת מבין שתי קשתות רחבות שקיימות בבית | צילום: תמיר ניב

עוד באתר לעיצוב הבית:

אהבה לבתים ישנים

כמעצב תעשייתי, אבי נוהג לאסוף חומרי גלם רבים וכן משתמש בכלי עבודה מגוונים. לפני שנועם נולדה, חיפשו בני הזוג דירה מרווחת יותר, עם חלל נוסף מחוץ לבית שבו אבי יוכל לעבוד. ולאורית היה רצון עז לגינה ואדמה כמושבניקית לשעבר.

"דבר נוסף הוא האהבה שלנו לבתים ישנים", מספר פדידה, "אנחנו מעדיפים להיכנס לבית שמצבו לא כל כך טוב ולהפוך אותו לשלנו. זה מאתגר יותר, וגם הבעלים של הדירה לרוב גמישים יותר בשינויים שניתן לבצע בבית. כשנכנסנו לבית, אורית היתה בחודש השמיני להיריון, והיינו חייבים לסיים הכל לפני הלידה. עבדתי אל תוך השעות הקטנות של הלילה בשביל לעמוד בלו"ז הלחוץ".

אבי פדידה (צילום: תמיר ניב)
חללה מגורים. משתדלים לעשות שינויים אחת לתקופה כדי לרענן ולהתחדש | צילום: תמיר ניב
אבי פדידה (צילום: תמיר ניב)
גוף תאורה מסדרת GRIT עץ אלון מחופה בנייר שיוף, עבודת יד, 5,450 שקל. יימכר בהנחה ביריד צבע טרי | צילום: תמיר ניב
אבי פדידה (צילום: תמיר ניב)
למי שיש קצת חיבה לתחום, שלא יפחד לנסות בעצמו | צילום: תמיר ניב
אבי פדידה (צילום: תמיר ניב)
עיצוב אבי פדידה. מנורה שעשויה מפורניר אלון לבן | צילום: תמיר ניב

אבי פדידה (צילום: תמיר ניב)
סולם מדפים - מזכוכיות שפורקו מחנות סמוכה לבית וסולם עזוב | צילום: תמיר ניב

עשו הכל לבד 

רוב השיפוץ הסתיים לאחר כחודש, אבל את הפרטים הקטנים המשיכו להוסיף עוד חודשים רבים לאחר מכן ולמעשה עד היום. עלות השיפוץ היתה נמוכה מאוד. הם אספו חומרי גלם עזובים, או קנו חומרי גלם בסיסיים, שיפצו רהיטים ישנים, עשו הכל לבד. החל מקירות הגבס ועד המדפים, שולחן האוכל, שולחן הסלון וחלק מגופי התאורה - למעשה כל רהיט עשוי עץ או מתכת שנמצא בבית. אלה הרהיטים שנבנו עבור הבית: שולחן עבודה למטבח (butcher)עם מגירות וכן המדפים במטבח (עשויים עץ אורן שנאסף באתר בנייה); סולם מדפים - שנוצרו בזכות זכוכיות שפורקו מחנות סמוכה לבית וסולם עזוב; פינת האוכל - אבי ייצר פלטת עץ אלון עגולה וחיבר אותה לקוסטרוקציית מתכת שנמצאה ונצבעה, והכיסאות נאספו מכל מיני מקומות במשך כמה שבועות, שופצו ורופדו; שולחן סלון (עץ אלון בשילוב קרמיקה); מדף בסלון (עץ אורן מפלטות עץ ישנות); שולחן קפה ושרפרף מאותה קולקצייה (אלה שמתחת למדף בסלון) - אחד מעץ אלון והשני מעץ אגוז אמריקאי משולבים בקונסטרוקציית מתכת שנעשתה בערגול; כורסת ישיבה בחדר השינה והשולחן בחדר המשחקים, שהם חלק מקולקציית רהיטים נוספת (Heap) של אבי, עשויים עץ אורן שמקורו ב"משטחים"; גופי תאורה מפורניר, העשויים רצועות פורניר אלון; גוף תאורה בסלון מעל המדף; וכן מדף עם רגליים שנמצא סמוך לספה - חלק מסדרת רהיטי GRIT המחופים בנייר שיוף (נייר זכוכית) שיוצגו ביריד צבע טרי, ושלהצלחתם תרם רבות פרופ' עידו ברונו, מרצה בכיר במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל.

אבי פדידה (צילום: תמיר ניב)
החלל שחולק לארבעה והאופניים התלויים. עדיין חולמים לחזור ולרכוב יחד | צילום: תמיר ניב
אבי פדידה (צילום: תמיר ניב)
חדר השינה. הבית שלנו משקף את מי שאנחנו | צילום: תמיר ניב

אבי פדידה (צילום: תמיר ניב)
צילום: תמיר ניב

כניסה טבולה בירוק

כשנכנסים לחצר, עוברים בשביל תחת עץ התות וכל החצר טובלת בירוק עם מטפסים וצמחים רבים. החדר הראשון שאליו נכנסים הוא הסלון. הסלון מרווח מאוד ומזמין. בחלל זה נמצאת גם פינת האוכל ומאחוריה המטבח. הוא קצת קטן יותר, אך בהחלט מספיק. לצד המטבח ממוקם חדר השינה של ההורים. בצד השני של הסלון, בנישה קטנה, מוקמה פינת המחשב המשותפת. בצמוד לחלל המרכזי נמצא החדר הגדול עם הרצפה הצבעונית, שהוא החלל שעבר את השינוי הכי גדול. הוא היה חלל שלם של 40 מ"ר וחולק לארבעה חללים - חדש שינה לילדה, חדר משחקים, מחסן וסטודיו. בכניסה אליו עוברים דרך אחת מבין שתי קשתות רחבות שקיימות בבית. שני זוגות אופני השטח התלויים בסטודיו אמנם הפכו מאז שנועם נולדה לפריטי דקורציה, "אבל הם שם כי אנחנו עדיין חולמים לחזור ולרכוב יחד".

אחת הבעיות הכי מהותיות היא העובדה שהדירה בשכירות, על כן השתדלו בני הזוג לעצור את עצמם בהוצאות כספיות שקשורות לשיפוץ, וויתרו למשל על פרקט ועל התעסקות עם תשתיות. "עם זאת", הם אומרים, "בתור הדיירים, המעצבים וגם בעלי המקצוע, כאשר דמיינו רהיט כלשהו, הוא היה מוכן תוך ימים או שבועות ונראה בדיוק כפי שרצינו. כאשר החלטנו לשנות חלל מסויים, פשוט עשינו זאת. זה היה תהליך מהנה ביותר ועד היום אנו משתדלים לעשות שינויים אחת לתקופה כדי לרענן ולהתחדש. אנו נהנים להפוך דמיון למציאות. הבית שלנו משקף את מי שאנחנו - כל אחד בנפרד וגם כזוג וכמשפחה".

לא כדאי להעמיס בפרטים, הם ממליצים, שכן לבית עמוס תחושה של בית קטן. שימוש בעץ מכניס הרבה חום ותחושה ביתית, אל תוותרו עליו. טיפ נוסף הוא "תאורה, תאורה, תאורה". גם הם לדבריהם מנסים עדיין להשתפר בתחום. והכי חשוב: "יש המון דברים שאפשר לעשות לבד, גם בלי כלי עבודה מקצועיים. למי שיש קצת חיבה לתחום, שלא יפחד לנסות בעצמו. פריט בבית שיוצר על ידי מי שגר בו, נותן תחושה אחרת, של משהו אישי יותר". קדימה לעבודה. 

אבי פדידה (צילום: תמיר ניב)
בית המלאכה של אבי | צילום: תמיר ניב

אבי פדידה יציג ביריד "צבע טרי" את סדרת רהיטי עץ Grit בעיצובו. פרויקט המציג חדשנות מבחינה חומרית ומבחינה טכניקה. ריד צבע טרי 7 ייערך בימים ג' 4.11 עד שבת 8.11, היכל הספורט החדש של תל אביב-יפו. השנה יפעל ביריד גם מתחם מיוחד עבור ילדים ונוער, שיכלול כיתות אמן וסדנאות חווייתיות ויאפשר הצצה אל מאחורי הקלעים והתנסות בתהליכי היצירה של הפעילות האמנותית. פרטים נוספים על היריד ורכישת כרטיסים מראש ניתן דרך האתר