בדירה בת 110 מ"ר, בקומה השלישית של בניין שנבנה בשנות ה-70 בשכונת בבלי בתל אביב, מתגוררים זוג הורים - האם עוסקת בפיננסים והאבא מוזיקאי - ושני ילדים, בת 7 ובן 5. במקור היו בדירה שלושה חדרי שינה, ומטבח סגור בחדר נפרד. בתכנון החדש הוצא המטבח אל החלל הציבורי, כדי להפוך את הדירה לדירת 5 חדרים עם שני חדרי רחצה. תכנון השיפוץ נמשך חודשיים וחצי ועוד שלושה חודשי עבודה.

כ-500 אלף שקל עלה השיפוץ בסך הכל, והוא כלל תכנון ועיצוב, הריסת קירות הפנים, החלפת כל התשתיות והחלונות, בנייה, חיפויים וריצוף, נגרות חדשה בכל הבית, תאורה, ריהוט חלקי והלבשת החלל הציבורי וחדרי השינה. "בשיחה הראשונה שלנו הודו בני הזוג: אנחנו בלגניסטים!" מספרת המעצבת נורית ולק דגן, "הם ביקשו דירה מוארת, מודרנית, עם המון מקומות אחסון שיאפשרו להם לשמור על בית מסודר. מניסיוני, ובמיוחד בבתים עם ילדים קטנים, הקדשת תשומת לב למקומות אחסון ותכנון נכון של הארונות (כולל אפילו מדידה של השולחן המתקפל ושואב האבק) הם קריטיים. אפשר לתכנן דירה יפהפייה ולהשקיע המון בפריטי העיצוב, אבל אם לא יהיה אחסון מתאים ונגיש לכל החפצים והפריטים בבית, אף אחד לא יראה את היופי מבעד לבלגן".

סלון (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
הסלון. ריבוי גופי תאורה | צילום: מיכל קריגר מוטולה
סלון (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
רהיט מדיה ייעודי שנבנה מ-OSB | צילום: מיכל קריגר מוטולה
מדפים (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
צילום: מיכל קריגר מוטולה
מדפים (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
צילום: מיכל קריגר מוטולה

מדפים (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
צילום: מיכל קריגר מוטולה

עוד בערוץ עיצוב הבית:

העץ הגולמי נשאר

השינוי העיקרי שבוצע היה הזזת המטבח, וכעת הוא נמצא ממש בכניסה לבית. כדי ליצור מעט חציצה, תוכננה מחיצת סרגלי עץ שתפריד בין המבואה למשטח העבודה. "במקור הייתה המחיצה אמורה להיצבע בלבן, אבל אחרי שהמחיצה נבנתה הנגר הציע להשאיר את העץ הגולמי, שנראה כל כך יפה". מצידה השני של הכניסה נישה לארון מעילים ותיקים, הכולל גם ארגז נשלף לנעליים, מדף פתוח לכל הפריטים שצריך להניח כשנכנסים הביתה, ומדפים מותאמים לכלי הנגינה של בעל הבית (גם אקורדיון!).

המיקום של המטבח במעבר הכתיב חלוקה לכמה אזורי עבודה: משטח עבודה עם ארונות עליונים ותחתונים בצד אחד, תנור ומיקרוגל ממול, ונישה למקרר מעברו השני של התנור (ומול פינת האוכל, מיקום נוח ביותר לעריכת שולחן). הארונות הגבוהים שכוללים מזווה וארון אחסון כללי נמצאים מעבר לפינה של משטח העבודה, למעשה כבר בתוך הסלון. מאחר שהיה חשוב לבעל הבית לשמור על סלון גדול (21 מ"ר), הוחלט למקם את המטבח במעבר מהכניסה אל הסלון, מה שיצר אתגר תכנוני - מטבח לא קונבנציונלי המחולק לכמה אזורי עבודה. פינת האוכל עגולה וקטנה וסביבה כיסאות בצהוב ושחור (פיק אפ כיסאות). במידת הצורך השולחן יכול גם להיפתח לאירוח, ותוכננו שקעים לעבודה נוחה עם מחשב נייד.

פינת אוכל (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
קיר אריחים בתלת ממד. תנועה גלית | צילום: מיכל קריגר מוטולה
פינת אוכל (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
האור הטבעי יוצר משחקי טקסטורה | צילום: מיכל קריגר מוטולה
מטבח (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
המטבח שיצא החוצה | צילום: מיכל קריגר מוטולה
מדפים (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
המחיצה שבין הכניסה למטבח. קצת הפרדה | צילום: מיכל קריגר מוטולה

מטבח (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
אריחים תלת ממדיים גם במטבח | צילום: מיכל קריגר מוטולה

תנועה גלית על הקיר

רצפת הדירה כולה חופתה בפרקט (למינציה) - מלבד חדרי הרחצה - כדי לתת תחושה של מרחב רציף, חום וביתיות. הקיר גדול בסלון, שתוחם את פינת האוכל ואת הטלוויזיה חופה באריחי בטון תלת ממדיים (סטודיו איתי בראון). "האריחים עושים שימוש יפהפה בחומר ומספקים פתרון מקורי ומיוחד, במיוחד כשכולם כבר יודעים שהבריקים הם פאסה, ולשמחתי גם הלקוחות התלהבו", מתארת ולק דגן. "האריחים ממש יוצרים תנועה גלית על הקיר, מוסיפים טקסטורה ועומק, במיוחד עם משחקי האור החודר מהחלונות. הקיר הזה התחבר וגם הכתיב אלמנטים נוספים בבית הקשורים לחומר וטקסטורה: למשל אריחי 'אורגימי' במטבח, ריהוט מלוחות OSB - שבבי עץ דחוסים שנותנים טוויסט של חומר גולמי (נגר: ארז אילוז), אהיל אוריגמי מנייר בפינת האוכל (סטודיו טוילינגן) ועוד".

קיר אריחי הבטון התלת ממדיים מחבר בין פינת האוכל לבין הטלוויזיה ורהיט מדיה ייעודי שנבנה מ-OSB. הקיר הנגדי נצבע בשליכט אפור, המוסיף טקסטורה נוספת, ונתלתה עליו מערכת מדפים לבנים משולבים בקופסאות OSB, לספרים וחפצי נוי. השטיח (Carpetism) נבחר בקפידה והוזמן במיוחד מהודו בהתאמה לסקאלת הצבעים של החלל הציבורי והוא מכניס זריקה של צבע, יחד עם כיסא הנדנדה הצהוב וכריות הנוי. הספה התכולה הגיעה מהדירה הקודמת ומעליה נתלו שתי מנורות זכוכית המספקות תאורת אווירה. בחלל הציבורי תוכנן מספר רב יחסית של גופי תאורה, מה שמאפשר אופציות מגוונות להאיר את החלל, בהתאם לשימושים השונים במשך היום והשבוע.

שינה (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
צילום: מיכל קריגר מוטולה
שינה (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
צילום: מיכל קריגר מוטולה
מדף (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
צילום: מיכל קריגר מוטולה
ילדים (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
צילום: מיכל קריגר מוטולה
ספריית ילדים (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
כרגע הילדים ישנים יחד, התוכנית להפרדת חדרים כבר קיימת | צילום: מיכל קריגר מוטולה
ילדים (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
צילום: מיכל קריגר מוטולה

ילדים (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
צילום: מיכל קריגר מוטולה

 חדר עבודה שהוא גם חדר כביסה

המסדרון המקורי שחיבר בין חדרי השינה בוטל, ונוצל להגדלת החדרים וחדרי הרחצה. במקום חדר רחצה קטן ושירותי אורחים זעירים, נבנו חדר אמבטיה לילדים וחדר מקלחת צמוד לחדר ההורים. הכניסה לחדר ההורים מוקמה בקצה הסלון, במבואה שמאפשרת לשמור על פרטיות. בחדר האמבטיה, המשרת את הילדים והאורחים, נבחר ריצוף גרניט פורצלן מעוטר בכחול ואפור, והותאם ארון אמבטיה כחול עם פרזול ומנורות בסגנון רטרו. בין חדרי הרחצה מוקמו שני חלונות גבוהים מפרופיל בלגי לבן, המאפשרים מעבר אור ואוויר אל חדר האמבטיה שהוא חדר פנימי ללא חלונות חיצוניים. במקלחת ההורים שולבו אריחים לבנים עם ריהוט עץ אלון ואריחי גרניט פורצלן המדמים סרגלי עץ.

בחדר ההורים נבנה ארון בנישה ייעודית. לוקר המתכת הצהוב נותן זריקת צבע בחלל הרגוע והניטרלי, ומקשר את החדר עם הצבעוניות בחלל הציבורי. שני חדרי הילדים חולקים מרפסת משותפת, אשר הופרדה לשני חלקים עם מחיצת זכוכית ודלת בפרופיל בלגי לבן. חדר אחד משמש חדר שינה לשני הילדים, ותוכנן עבורו ריהוט ייעודי לתצוגה ולאחסון ספרים וצעצועים. החדר השני משמש בעיקר חדר לימודים ויצירה של הבת הבכורה. החדרים תוכננו מראש גם לעת שהילדים יעברו לישון בנפרד, כולל תוכנית העמדה ייעודית ונקודות חשמל ותאורה מתאימות.

החלל שבו היה המטבח הפך לחדר עבודה המשמש גם חדר כביסה. החלל תוכנן בצורה פונקציונלית, כולל מקום לשולחן עבודה בגודל לא סטנדרטי שמאכלס גם פסנתר חשמלי, מקום לארונות אחסון לניירת של הבית והעסק, וארון שירות וכביסה מתוכנן עד הפרטים הקטנים, כולל שואב אבק, סל כביסה ובסיס טעינה לשואב רובוטי.

"מלכתחילה היה חיבור טוב ומכבד ביני לבין בעלי הבית", מסכמת ולק דגן, "תהליך התכנון היה הדרגתי ופתוח, הם סמכו עלי, על התכנון שלי ועל בעלי המקצוע שהמלצתי עליהם. מצד שני אני הייתי פתוחה להצעות ושינויים שלהם. עזרה מאוד העובדה שלבעלת הבית יש טעם משובח, ושהרבה מהאופי בבית - למשל תמונת האייל המדליקה על הקיר הכחול והפריטים הקטנים על המדפים - הגיע ממנה ובזכותה. היו לנו מעט מאוד חילוקי דעות בנושא העיצוב, והתהליך זרם מאוד לכל אורכו.

מקלחת (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
צילום: מיכל קריגר מוטולה
רחצה (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
צילום: מיכל קריגר מוטולה
שירותים (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
צילום: מיכל קריגר מוטולה
שירותים (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
צילום: מיכל קריגר מוטולה
הסלון לפני (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
הסלון לפני | צילום: מיכל קריגר מוטולה
הכניסה לפני (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
הכניסה לפני | צילום: מיכל קריגר מוטולה
צילום ביתי (צילום: מיכל קריגר מוטולה)
האמבטיה לפני | צילום: מיכל קריגר מוטולה
התוכנית לפני
התוכנית לפני
התוכנית אחרי
התוכנית אחרי

_OBJ

 תכנון ועיצוב: נורית ולק דגן - תכנון ועיצוב פנים