בדירה דו מפלסית בבניין שנבנה בשנות ה-60 המאוחרות במרכז תל אביב מתגורר דייר שאוהב מאוד לארח, לארגן מסיבות, ארוחות ערב גדולות ומפגשים חברתיים. הדירה מתפרשת על פני 110 מ"ר - הקומה העליונה היא קומת גג ולה מרפסת בשטח של 50 מ"ר הצופה על נוף תל אביבי מרהיב. הקומה התחתונה היא קומת הכניסה. היא מכילה סלון, מטבח, שני חדרי שינה וחדר רחצה משותף. הדייר ביקש לארח בביתו אורחים, גם לתקופה ארוכה, זאת תוך הגבלה מעטה ככל הניתן על פרטיותו וסדר יומו, ולשם כך פנה לסטודיו XS.

"על מנת לייצר מרב פרטיות לדייר יצרנו קוביית עץ גדולה העוטפת את אזור החללים הפרטיים ומייצרת תווך, מספרת האדריכלית אורית זינגר. "המבנה הכללי של הבית וחלוקת הבית נותרו כשהיו לאחר השיפוץ, והאתגר בפרויקט היה לתכנן דירה מעונבת ורשמית ועם זאת חיה ונושמת, יומיומית ומאפשרת".

בתוך הקובייה הוטמעו מערכות רבות: כניסה נסתרת לאזור הפרטי במרכז הקובייה, מקומות אחסון מרובים, מקום לטלוויזיה, בר יין, אפילו המקרר שולב בה. הקובייה מופרדת מהקירות החיצוניים על ידי דלתות ברזל המשולבות זכוכית אטומה למחצה ומאחוריהן וילונות ליצירת חציצה שאינה מזוהה עם חלל פרטי. כך לכל חדר יש כניסה גם מהאזור הציבורי וגם מהאזור הפרטי, דבר המאפשר חופש תנועה בבית ופרטיות. נוסף לכך, הקובייה תורמת למראה הדירה הרשמי ומעלימה ראיות לחלקי דירה סטנדרטיים כמסדרון, חדר רחצה, חדר שינה וכדומה. למראה הרשמי תורם עיצוב המטבח, שמשתלב בסצנת האירוח. הוא מעוצב כדלפק הגשת אוכל ומסתיר את תפקודו.

תהליך השיפוץ נמשך כשבעה חודשים – שלושה חודשי תכנון וארבעה חודשי בנייה – ועלותו היתה כ-700 אלף שקל.

אורית זינגר, סלון (5) (צילום: עמית גושר)
דירה דו מפלסית מסוף שנות ה-60 | צילום: עמית גושר
אורית זינגר, סלון (9) (צילום: עמית גושר)
הדייר ביקש לארח תוך שמירה על פרטיותו | צילום: עמית גושר
אורית זינגר, סלון (8) (צילום: עמית גושר)
קוביית עץ גדולה המייצרת תווך | צילום: עמית גושר
אורית זינגר, תיבת העץ סגורה (21) (צילום: עמית גושר)
תיבת העץ סגורה | צילום: עמית גושר
אורית זינגר, תיבת העץ פתוחה (20) (צילום: עמית גושר)
תיבת העץ פתוחה | צילום: עמית גושר

אורית זינגר, תיבת העץ(19) (צילום: עמית גושר)
בר משקאות נסתר בתוך תיבת העץ | צילום: עמית גושר

עוד בערוץ עיצוב הבית:

תיבת עץ חוצצת בין האזורים

כשאנו נכנסים הביתה או יוצאים ממנו אנו נושאים עמנו צידה - החל ממפתחות הבית, דואר, עיתון, מטרייה או סלולרי. מקום לכל אלה תוכנן ברהיט לצד דלת הבית.

בפינת האוכל - שולחן האוכל ביומיום מיועד לישיבה אינטימית, זוגית, בצמידות למטבח. כך מצטמצם המקום שבדרך כלל נגזל על ידי פינת האוכל הגדולה והמסורתית שיושבת לה מיותמת ברוב ימי השבוע בהמתנה לארוחה גדולה. בעת ארוחה גדולה ומרובת משתתפים, יוצא השולחן מהנישה שבה הוא מונח והופך בקלילות לשולחן רחב ידיים המאפשר ארוחה ל-10 ואף יותר.

חשוב היה ללקוח שהמטבח, שבעבר היה חדר בדירת המגורים והיום הוא חלק בלתי נפרד מאזור האירוח, ישתלב בסצנת האירוח. כלומר, עליו להיות "לא-מטבח", מעין דלפק ייצוגי להכנת אוכל. "לשם כך ניסינו שלא להשתמש באבני הבניין המוכרות לנו מהמטבח הביתי", מספרים בסטודיו. צבע המטבח, שחור, מייצר מראה רשמי יותר ומעונב, מרחיק אותנו מאבן הקיסר המוכרת ומאופנת המטבחים הלבנים. "לא תמצאו כאן קלאפה או קרמיקה, מובן שוויתרנו על ידיות למטבח וחיפוי הקיר הוא, פשוט, טיח מגוון. כדי שכל זה יהיה בכל זאת שימושי, מצאנו מערכת אחרת - רשת בנייה מפלדה, המשמשת בדרך כלל לבניין, הפכה למערכת עליה מונחים כלי המטבח, ועליה גם תלויה זכוכית שמונעת מהכיריים ללכלך את הטיח שמאחוריהן".

מדרגות ספירליות בכניסה לבית מטפסות לקומה העליונה ומהוות חיץ קליל לאזור הסלון, שם נמצא הרהיט המרכזי של הבית - תיבת העץ החוצצת בין האזור הציבורי והפרטי שבתוכה תלויה הטלוויזיה ומסתתר ארון משקאות. בין אזורי האחסון הסגורים ממוקמות תיבות פתוחות המשמשות ספרייה. בתחתית החלון הגדול בסלון נבנתה קורת בטון חשוף המשמשת מקומות ישיבה נוספים בעת אירוח.

חדרי המגורים נשארו בגודלם המקורי. ארונות הקיר שהיו בהם, שהיו מעץ מלא ואיכותי, הושארו וצופו בחזיתות חדשות, כך גם נחסך כסף וגם נשאר זכר לעברה של הדירה. שהייתה ביתו של הדייר מילדותו. ציפוי חזית הארונות גרם להם להפוך להיות חלק בלתי נפרד מתיבת העץ.

בחדר הרחצה, במקום ארון המקלחת המוכר ומעליו מראה, תוכנן רהיט אשר מוטמע בקיר. תיבה המכילה אחסון נסתרת, מראה ומגירות, כל אלה כיחידה אחת שלמה. לצד האסלה הוצבה מנורת קריאה ומעליה מדפים לספרים ומוצרי טואלט.

אורית זינגר, מטבח (11) (צילום: עמית גושר)
מטבח שחור ורשת בנייה מפלדה לתלייה | צילום: עמית גושר
אורית זינגר, ג, מסדרון (14) (צילום: עמית גושר)
צילום: עמית גושר
אורית זינגר, ג, מטבח  (7) (צילום: עמית גושר)
שולחן מתקפל לארוחות זריזות | צילום: עמית גושר

אורית זינגר, ג, מדרגות(13) (צילום: עמית גושר)
שבעת הצורך נפתח ומאפשר ישיבת 10 אנשים | צילום: עמית גושר

והם עולים לגג

הקומה התחתונה משמשת גם קומת מעבר לקומת הגג, היא אזור המסיבות. קומת הגג פתוחה ואוורירית וכוללת מרפסת רחבה הצופה על נוף תל אביבי מרהיב. הקומה הזו מתנהגת באופן שונה מאוד ביום, בלילה ובעת מסיבה. בשעות היום זהו חלל המאפשר פינת עבודה, מטבחון, מקלחת/שירותים, מקום לרבוץ בו מול הטלוויזיה. בעת לילה, הספה הפונה לעבר הספרייה והטלוויזיה יוצאת החוצה ומאפשרת לצפות בסרט במסך גדול תחת כיפת השמים.

בזמן מסיבה, חזיתות הזכוכית הגדולות נפתחות לחלוטין לעבר המרפסת, הפנים והחוץ הופכים להיות חלק ממקום אחד. במרפסת תוכנן בר יין למפגש ושיחה, המטבחון הופך לאזור הגשה ומערכות האודיו וידאו שהוטמעו בכל המפלס, מופעלות.

אורית זינגר, מרפסת  (3) (צילום: עמית גושר)
המרפסת. 50 מ"ר שהם אזור מסיבות | צילום: עמית גושר
אורית זינגר, רחצה (18) (צילום: עמית גושר)
צילום: עמית גושר
אורית זינגר, ארון (16) (צילום: עמית גושר)
מעבר בין חלל ציבורי לפרטי | צילום: עמית גושר
אורית זינגר, כניסה לחדר השינה (6) (צילום: עמית גושר)
צילום: עמית גושר
אורית זינגר, ג, רחצה (17) (צילום: עמית גושר)
צילום: עמית גושר
_OBJ_OBJ

_OBJ

"הלקוח היה מאוד מעורב ועם זאת בטח בנו לחלוטין וידע גם להעז כשצריך", מספרת האדריכלית, "הוא הגיע עם הרבה רצונות וצרכים לא סטנדרטיים, משימה לא פשוטה מכיוון שלא תמיד ניתן לתת מענה על הכל - אבל במקרה הזה האתגר הביא עמו פתרונות מעניינים ומרתקים שכללו שימוש בטכנולוגיות וחומרים חדשים. כשלוקחים איש מקצוע ובוטחים בו, יימצאו פתרונות יצירתיים וחדשים שלאו דווקא מתאימים גם לכם וגם לשכנה ממול או לדודה שהרגע שיפצה. משתלם לקחת את הזמן הזה לעצמכם ולהקשיב פנימה למה שנכון לצורכיכם. כך תגיעו גם לדירה ייחודית וגם להתאמה מושלמת, לכם".

תכנון: סטודיו XS
אדריכלית אחראית: אורית זינגר