הירוק הוא כבר מזמן יותר מטרנד. המודעות הגוברת של כולנו לצורך בהגנה על הסביבה, תשומת הלב שחברות מסחריות במשק מעניקות למניעת זיהום, ואפילו העיסוק הגובר בנושא בתקשורת ובפוליטיקה - כל אלה מוכיחים שסוגיות סביבתיות מקבלות כיום תשומת לב רבה יותר מאי פעם. וכצפוי, הטרנד הזה לא פוסח על מערכת החינוך. החל מגני הילדים, דרך בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים וכלה בתיכונים - במסגרות חינוכיות רבות בישראל שולבו בשנים האחרונות תוכני לימוד הנוגעים להגנה על הסביבה. החינוך הסביבתי צובר תאוצה כתחום פדגוגי ותלמידים רבים מעורבים יותר ויותר בפרויקטים סביבתיים. אז איך עושים את זה נכון? הנה כמה טיפים שכל מנהל, מורה ומחנך יכול ליישם.

עוד בערוץ עיצוב הבית:

 לערב את התלמידים

תלמידים הם סוכני שינוי מעולים. ככל שיהיו גורם פעיל ומעורב יותר בתהליך, כך תגדילו את המוטיבציה שלהם לפעול למען סביבת לימוד נעימה ובריאה יותר. על מנת שזה יקרה, על צוות המורים בבית הספר לשתף את התלמידים ולערבם בתהליך התכנון וההוצאה לפועל של הפעילות הירוקה בבית הספר. שבו עם התלמידים, התייעצו איתם ובנו יחד תוכנית פעילות שנתית שתביא בחשבון גם את הצרכים של בית הספר וגם את טעמם האישי של התלמידים.

 מיחזור רבותיי, מיחזור

בית הספר הוא מכרה זהב לחובבי המיחזור. ניירות, ריהוט ישן ואפילו מחשבים הם כולם הזדמנויות פז לשימוש חוזר, שעל הדרך חוסך גם בהוצאות. הקפידו כי חומרי היצירה איתם עובדים התלמידים בבית הספר ובחוגים אחר-הצהריים יהיו עשויים מחומרים ממוחזרים: נייר, קרטונים, כוסות פלסטיק, ריהוט ישן ודומה. הקדישו פעילות נפרדת לבניית פינת קומפוסט, שבה ניתן לקיים גם שיעורי העשרה. בנוסף, הציבו פחי מִחזור לנייר, ופלסטיק ולאשפה רגילה בכיתות, במסדרונות ובחצר בית הספר, ועודדו את התלמידים לעשות בהם שימוש.

אין תמונה
הציבו פחים להפרדת אשפה בחצר בית הספר

אסתטיקה, לא רק למען סביבה

מחקרים כבר הוכיחו שסביבה לימוד אסתטית ונקייה תורמת להצלחה בלימודים. הצבת יער עצי מאכל, בניית חממה ושתילת גינת צמחי תבלין לא רק תורמות לחזות של בית הספר. זהו מהלך שבו לומדים התלמידים שבכוחם לגדל את מזונם בעצמם ולא רק לקנותו בסופרמרקט. חשוב לטפח פינות ירוקות נוספות כגון צליות, פינות ישיבה אלטרנטיביות, ספסלים העשויים מחומרים ממוחזרים כגון צמיגים משומשים ואפילו בית בוץ, שבנייתו מקנה ידע בדבר חשיבותה של בנייה ירוקה מחומרים טבעיים שאינה מזהמת.

חסות כערוגת נוי (צילום: עתר ארזי)
גידול צמחי מאכל מחבר את התלמידים למזון | צילום: עתר ארזי

גינון - אדנית צמחי מאכל (צילום: רון לוי)
צמחי תבלין משפרים את מראה בית הספר ויש להם ערך חינוכי | צילום: רון לוי

 "מסורת ירוקה" בבית הספר

שמירה על קיימות ואיכות הסביבה בבית הספר אינה בבחינת זבנג וגמרנו. זהו תהליך ארוך טווח, המצריך להחליף דיסקט מבחינה פדגוגית וניהולית. המשמעות: יש לעבור מפעילויות חד פעמיות למנהגים קבועים ולמסורת בית ספרית שייצרו מורשת. אחת הדרכים לעשות זו היא לייסד מנהג שבו שמיניסטים משאירים לשכבות הצעירות "מתנה ירוקה" רגע לפני עזיבת בית הספר; מעין מזכרת לרווחת הדור הבא, למשל: צילייה שהקימו בחצר, פינות ישיבה ממוחזרות שבנו ברחבי בית הספר, הצבת פחי מיחזור מעוצבים בכיתות וכו'. למהלך מסוג זה יש חשיבות סמליות לעיקרון ההמשכיות שבייסוד מסורת ירוקה ארוכת שנים.

בונים בחצר? אל תזניחו את הלימוד בכיתות

מומלץ שהפעילות בשטח תיעשה במקביל בכיתות. לימוד תכנים חווייתיים בתחומי הקיימות, חיים בריאים ושמירה על איכות הסביבה הוא מפתח להטמעת ערכים אוניברסליים שיציידו את התלמידים מחוץ לכיתה ובעתיד.

התלמידים אחראים גם לקומפוסט (צילום: בית ספר נטעים, רמת גן)
קומפוסט בבית הספר | צילום: בית ספר נטעים, רמת גן

 "שבוע קיימות וסביבה"

לצד הפעילות השוטפת, רצוי להקדיש שבוע אחד בשנה לפעילות מיוחדת בנושא קיימות והסביבה. בשבוע כזה ירכז בית הספר את מלוא תשומת הלב והמשאבים לעשייה ירוקה, במטרה ליצור תכונה מיוחדת בקרב התלמידים, המורים והקהילה. זו גם הזדמנות להוציא לפועל פעילויות לא שגרתיות שלא עושים ביום יום, כגון תחרות הכיתה הירוקה, מערכי שיעור המועברים בפורמט של תוכן ירוק שידגישו היבטים סביבתיים גם במקצועות שאינם קשורים ישירות לנושא, ניקיון בית הספר, התנדבות בקהילה, תחרות פרויקטים סביבתיים בקרב התלמידים ועוד.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

 מעורבות בקהילה

חשוב להטמיע בקרב התלמידים שאיכות הסביבה חורגת מגבולות בית הספר. לבית הספר תפקיד מרכזי בחיבור האג'נדה הירוקה לקהילה ועל כן מומלץ לייחד חלק מהפעילות מחוץ לכותלי המוסד החינוכי: לעודד תלמידים להעביר הרצאות ופעילות חווייתית בגני ילדים ובכיתות נמוכות בנושא חשיבות השמירה על הסביבה, לקדם פעילות התנדבותית של תלמידים בבתי אבות ביישוב, ולרתום אותם לטובת שיפוץ מבני ציבור, צביעה ותחזוק של דירות או בניינים ישנים. נסו ליצור שיתופי פעולה עם ארגונים סביבתיים שונים הפועלים באזור בית הספר, שבהם ישתלבו התלמידים בפעילויות סביבתיות שונות. 

הכותבת היא רכזת שח"ק (שירות חברתי קהילתי) ירוק בבית החינוך גאון הירדן דרכא בעמק המעיינות, הנהנה מתו תקן "ירוק מתמיד" מטעם המשרד להגנת הסביבה. בית הספר שייך לרשת החינוך הארצית דרכא, שהוקמה בשנת 2010 על ידי קרן רש"י וכי"ח אליאנס, בתמיכת משרד החינוך, ושאליה הצטרף לפני שנתיים הארגון האמריקני YRF.