בחודש מאי האחרון החליטו המעצבת סיון קונוולינה, בן זוגה ובתה בת ה-5 לעבור מדירתם השכורה והקטנטנה (גודלה היה כ-60 מ"ר) לדירה גדולה יותר, 90 מ"ר, גם היא בשכירות. המניע למעבר היה כפול: מחשבות על הרחבת המשפחה גרמו להם להבין שהם זקוקים ליותר מרחב בבית. ממש באותה עת גם הסטודיו של המעצבת התרחב עם הצטרפותה של עובדת קבועה, והמצב החדש הצריך מקום הולם לעבודה עבור שתיהן וכן לפגישות עם לקוחות.

לרשות המשפחה עמד זמן קצר מאוד לחיפושים, ורשימת הדרישות היתה ברורה: דירה מרווחת ונעימה להשכרה, רצוי משופצת, עם חלל מתאים לקיום הסטודיו, ועם פוטנציאל שיאפשר להפוך אותה למקום נעים ומעוצב לשהות, לחיות ולעבוד בו.

ואכן, בדרך נס, תוך שבוע נמצאה דירה מתאימה במרכז הכרמל בחיפה עם כל הבונוסים - קומה ראשונה, מרווחת מאוד, חדרי שינה גדולים שאחד מהם יכול לשמש לשני ילדים בעת הצורך, משופצת, עם נוף לחורשת אורנים מקסימה, ועם בסיס עיצובי שתואם את הסגנון שהמשפחה ביקשה – אקלקטי וצבעוני, עם הרבה נגיעות רטרו ועבודות טקסטיל.

רוב הריהוט עבר מהדירה הקודמת, אבל המעבר לדירה גדולה יותר חייב התאמות ורכישות נוספות. "החלטנו שבניגוד לדירה השכורה שעזבנו, הפעם אנחנו לא משקיעים כסף בשדרוג הדירה עצמה - בקודמת החלפנו קרמיקה במטבח, ריצפנו חלק מהגינה והשקענו לא מעט במעטפת הבנויה - אלא מתמקדים ברכישות ובעיצוב שנוכל לנייד עם המעבר הבא", מספרת המעצבת, "מסיבה זו ניסינו הפעם להימנע מאלמנטים עיצוביים בהתאמה אישית כגון עבודות נגרות, חיפויי קיר שונים ואפילו צביעת קירות".

עם הכניסה לדירה היו בה: מטבח חדש, ריצוף חדש, חדרי רחצה ושירותים משופצים וחדשים, ספרייה ישנה בסלון שככל הנראה חוזקה ונצבעה בעת שיפוץ הדירה, ארון קיר בחדר השינה של ההורים, גופי תאורה חדשים בכל החללים וחיפוי פרקט למינציה בחדרים. מלבד אלה – הדירה היתה ריקה לחלוטין.

תקציב השיפוץ - 50 אלף שקל – כלל את כל הריהוט בדירה (גם זה שעבר מהדירה הקודמת), כל פריטי הטקסטיל בדירה (וילונות, שטיחים, מרבץ בסלון, פופים סרוגים), אקססוריז ואלמנטים עיצוביים רבים משוק הפשפשים.

עיקר עבודת העיצוב וההלבשה שמה דגש על שיפוץ ושילוב פריטי רטרו בחללים השונים, עבודות רפדות, פריטי טקסטיל, שילובים של חדש (בעיקר איקאה) לצד ישן (בעיקר שוק הפשפשים) והשמשה של פריטים קיימים שהיו בדרכם לפח האשפה.

סיון קונוולינה, סלון ש (צילום: טל ניסים)
שני שטיחי צמר מאוירים, משלימים בגוניהם | צילום: טל ניסים
סיון קונוולינה, סלון (3) (צילום: טל ניסים)
רוב הריהוט עבר מהדירה הקודמת | צילום: טל ניסים
סיון קונוולינה, ג, סלון (5) (צילום: טל ניסים)
שילובים של חדש וישן | צילום: טל ניסים
סיון קונוולינה, ג, פינת אוכל (צילום: טל ניסים)
פינת האוכל. ואלמנטים עיצוביים רבים משוק הפשפשים | צילום: טל ניסים
סיון קונוולינה, עבודה (7) (צילום: טל ניסים)
סטודיו עם נוף | צילום: טל ניסים

סיון קונוולינה, שידה (2) (צילום: טל ניסים)
שידת איפור לשעבר שנצבעה בגוון ירוק תפוח | צילום: טל ניסים

עוד באתר לעיצוב הבית:

מרבץ לאירוח למשחק

בכניסה לדירה עומדת שידה מעץ אורן, שנבנתה בעבר כשידת איפור, ועברה כעת מתיחת פנים כללית: רגליה המקוריות נוסרו והוחלפו ברגלי עץ דקורטיביות של איקאה, והיא נצבעה בגוון ירוק תפוח. מעליה תלויה מגירת עץ ישנה ומחולקת, אשר שופצה ושובצו בה מראות קטנות.

עיצוב הסלון אקלקטי מאוד ומשלב ריהוט חדש מאיקאה (הספה האפורה, הוויטרינה הצהובה, שולחן הזכוכית ומנורת הרגל) עם פריטים שמקורם בשוק הפשפשים (תריס עץ תלוי, כורסאות, שולחנות צד ואקססוריז). על הקיר מעל הספה תלויים ציורים של המעצבת מתקופת לימודי עיצוב הפנים בטכניון. הכורסאות נרכשו בשוק הפשפשים בחיפה במצב די גרוע. הן שופצו ורופדו מחדש בבדי ריפוד מעוצבים בשילוב עם בדי ריפוד חלקים תואמים.

מעברו השני של הסלון נמצא מרבץ נפתח, שהוזמן מרפד בהתאמה אישית. המרבץ מורכב משני מזרנים בעובי 20 סנטימטר. במצב פתוח הוא מהווה מיטה נוחה לאירוח, או במצבו היותר שימושי – "טרמפולינה" מאולתרת עבור הילדים.

בשל ממדיו של הסלון וחלוקתו לשני אזורים שביניהם מעבר לסטודיו – הוחלט לרכוש שני שטיחי צמר מאוירים, משלימים בגוניהם, האחד ייעודי לאזור הישיבה הרשמית והשני לאזור הרביצה הנינוחה. את השטיחים מיקמתי במאונך זה לזה, באופן שמגדיר את אזור הסלון היטב.

על ספריית העץ הישנה ספרי קריאה ועיצוב, וכן אביזרים עיצוביים-שימושיים משוק הפשפשים: מכונת כתיבה ישנה (שעדין עובדת!) וקופסת תפירה מעץ שמשמשת לאביזרי התפירה.

סיון קונוולינה, שינה (10) (צילום: טל ניסים)
חדר השינה. גב מיטה מרופד בגוון אפור חם עם קפיטונאז' עדין | צילום: טל ניסים
סיון קונוולינה, ג, חדר שינה (צילום: טל ניסים)
לצד המיטה תריס עץ ישן תלוי, מתחתיו שולחן צד מעץ טיק | צילום: טל ניסים
סיון קונוולינה, ג, שינה (11) (צילום: טל ניסים)
הווילונות בחדר הוצלו מדירה של לקוחות | צילום: טל ניסים
סיון קונוולינה, שולחן איפור (13) (צילום: טל ניסים)
שולחן האיפור. מכתבה שנרכשה בשוק הפשפשים עוד בתקופת הלימודים | צילום: טל ניסים

סיון קונוולינה, מראה (14) (צילום: טל ניסים)
צילום: טל ניסים

סטודיו עם נוף לחורשה

המרפסת הסגורה נבחרה לשמש כחלל הסטודיו, בעיקר בזכות היותה חלק צדי ונפרד יחסית משאר הדירה. הנוף לחורשת האורנים כל כך מהמם, שמיד הוחלט כי הישיבה תהיה למולו, חרף היות כל שקעי החשמל בקירות הסמוכים.

שולחן העבודה הוא למעשה פלטת סנדוויץ' ליבנה (בירץ') בעובי של כ-4 סנטימטרים, מחופה בפורמייקה צהובה, המונחת על רגלי חמור שחורות של איקאה. הכיסאות הם כיסאות רטרו ישנים ששופצו ורופדו מחדש.

בצדו הימני של הסטודיו ארון אחסון (איקאה) לצורכי משרד, ומעברו האחר שולחן שבו מתקיימות פגישות עבודה. השולחן והכיסאות נרכשו בשוק הפשפשים (בעברם הם שימשו כפינת אוכל), שופצו ורופדו בבדי ריפוד צבעוניים. גב הכיסאות עוטר בסרט גימור דקורטיבי מבד.

לצד השולחן תלוי על הקיר סולם בנאים ישן שנמצא בחצר הדירה הקודמת. הסולם נוסר, שויף קלות ונצבע בגוון טורקיזי חיוור, ובתצורתו החדשה הוא הפך לאלמנט מידוף עבור דיסקים ודוגמאות של חומרים שנוח לשמור בהישג יד.

בניגוד לסקאלת הגוונים העזה בחלל המשותף, סקאלת הגוונים בחדר השינה רגועה ומתונה יותר. מול דלת הכניסה שולחן תפירה ישן משוק הפשפשים, ומעליו תלויות צלחות מאוירות בגוני כחול-לבן. על הרצפה שטיח צמר מאויר שמוסיף את נגיעות הצבע העיקריות לחלל זה. מצד ימין תלויה מראה גדולה שנרכשה בשוק הפשפשים ומקורה בדנמרק.

המיטה הוזמנה מנגר לפי תכנון של המעצבת, והותאם לה גב מיטה מרופד בגוון אפור חם עם קפיטונאז' עדין. כיסוי מיטה בגוון שמנת עם עיטורים רקומים מכסה את המיטה בכל עת שהיא אינה בשימוש, יחד עם כריות נוי בגוני כחול-לבן. לצד המיטה תריס עץ ישן תלוי, מתחתיו שולחן צד מעץ טיק.

בקצה החדר מכתבה שנרכשה בשוק הפשפשים עוד בתקופת הלימודים. באותה עת היא שימשה את המעצבת כשולחן עבודה,  אך כיום זהו שולחן האיפור. הכיסא המושלם נמצא ממש לא מזמן לאחר שנים של חיפושים, והם נראים כאילו נרכשו כסט אחד.

הווילונות בחדר הוצלו מדירה של לקוחות, שעמדה לעבור שיפוץ. הם היו ישנים ומאובקים, ואף הצהיבו מעט. הלקוחות חשבו לזרוק אותם לפח כי מצב מצבם והסגנון העיצובי שלהם לא תאם את טעמם. לאחר כביסה וניקיון יסודי נתפרו מהם וילונות חדשים במידות המתאימות, והם מעטרים כלאחר כבוד הן את החלון שמעל למיטה והן את החלון הגדול שבקצה החדר.

סיון קונוולינה, חדר ילדים (15) (צילום: טל ניסים)
חדר הבת. עיצוב מתוך ראייה ארוכת טווח | צילום: טל ניסים
סיון קונוולינה, חדר ילדים (16) (צילום: טל ניסים)
מעל המיטה חישוקים סרוגים מצמר משלימים את הצורניות המעגלית | צילום: טל ניסים

סיון קונוולינה, ג, ילדים (צילום: טל ניסים)
מטבחון עץ שתוכנן ועוצב על ידי המעצבת לבתה עבור יום הולדתה השני | צילום: טל ניסים

חדר הבית – הכל חוץ מוורוד

בחדרה של עופרי היה לי קו מנחה עיצובי אחד: הכל חוץ מוורוד. "באופן כללי, אני מאמינה בעיצוב חדרי ילדים מתוך ראיה ארוכת טווח", אומרת קונוולינה, "אבל אצלנו בבית מאמינים גם בעיצוב אל-מגדרי, ולכן סקאלת הגוונים היא צהוב, תכלת ולבן, עם נגיעות של אפור ושחור.

הספרייה הירוקה הוזמנה מנגר לפי תכנון עוד בדירנ הקודמת, שם היא היתה רהיט מרכזי בחדר, אך חדרה החדש של עופרי היה גדול בהרבה מהקודם, וההסתגלות למרחב הגדול לא היתה לה קלה. לבקשתה, נעשה ניסיון "להקטין" את החדר באמצעים שונים. הוחלט למקם את הספרייה באלכסון בין שני החלונות בחדר, ובכך ליצור תחושה עוטפת ונעימה יותר. בונוס נוסף של המיקום האלכסוני הוא שבזווית זו העין פוגשת את חזית הספרייה כשנכנסים לחדר, ולא את צדה, וזה מצב מועדף מבחינה עיצובית. כמו כן נרכש שטיח כדורי צמר עגול בקוטר 1.5 מטרים, שמאוד תרם לתחושה האינטימית בחדר ולתיחום החלל, בפרט כשהצטרפו אליו שני פופים סרוגים בגוונים תואמים (שחור וצהוב).

כסאות איימס מפלסטיק נרכשו בגוונים מתוך הסקאלה, אחד מהם עבור הספרייה והשני כמדף צד ליד המיטה. מעל ראש המיטה תלויים חישוקים סרוגים מצמר, שמשלימים את הצורניות המעגלית שאופיינית לפריטי הטקסטיל בחדר.

המיטה נרכשה באיקאה. מעליה ממוסגרים ציורים מקוריים בטכניקת נקודות צבע של האמנית רחלי בן-אהרון. כיסוי המיטה נתפר על ידי המעצבת בשילוב עם בדי כותנה מעוצבים, שמהם נתפרו גם כיסויי כריות הנוי. שלל אקססוריז (עששית אדומה, עגלת הבובה, גיטרה קטנה ועוד) נרכשו בשוק הפשפשים.

מול המיטה נמצא מטבחון עץ שתוכנן ועוצב על ידי סיון לעופרי עבור יום הולדתה השני. הווילון שבתחתית המטבחון כבר לא התאים לעיצוב המחודש, ולכן נתפר במקומו וילון חדש מאחד מבדי הכותנה המעוצבים.

גם הווילונות בחדר זה הוצלו מאותה דירה משופצת. הפעם לא היה כמעט צורך בהתאמות מיוחדות, ולאחר כביסה יסודית והתקנת מסילות חדשות - הווילונות נתלו בחדרה החדש של עופרי.

סיון קונוולינה, שידה לפני ואחרי (1) (צילום: צילום ביתי)
השידה לפני ואחרי | צילום: צילום ביתי
סיון קונוולינה, כרוסאות לפני אוחרי (21) (צילום: צילום ביתי)
הכורסאות לפני ואחרי | צילום: צילום ביתי
סיון קונוולינה, כיסאות לפני ואחרי (22) (צילום: צילום ביתי)
הכיסאות לפני ואחרי | צילום: צילום ביתי
סיון קונוולינה, התוכנית (20) (צילום: צילום ביתי)
התוכנית | צילום: צילום ביתי

_OBJ

עיצוב והלבשת הדירה: סיון קונוולינה; תכנון השיפוץ המקורי: קרן באייר