גבר בעשור השישי לחייו ביקש לשדרג את הדירה שבה התגורר ולהתאים אותה לצרכיו החדשים, לאחר שהילדים גדלו ועזבו את הבית. "הלקוח ביקש דירה שתתאים למידותיו ולאורח חייו, תוך התחשבות בתקציב מוגבל. היתה חשיבות רבה לניקיון החלל, פתיחתו לאור ואוויר והגדלה של הפונקציות השונות", מספר האדריכל מיכאל פלד. לאחר כארבעה חודשים ובהשקעה של כ-340 אלף שקלים, קיבל הדייר דירה ישנה חדשה.

מיכאל פלד, סלון עמוד (צילום: שי אפשטיין)
ארבעה כיווני אוויר | צילום: שי אפשטיין
מיכאל פלד, סלון חלון (צילום: שי אפשטיין)
עמוד עם תאורה יוצר הפרדה מהמטבח | צילום: שי אפשטיין

מיכאל פלד, סלון שולחן (צילום: שי אפשטיין)
את הטלוויזיה ניתן לראות מכל פינה | צילום: שי אפשטיין

עוד באתר לעיצוב הבית:

 קודם כל מרפסת

הדירה, אשר שוכנת בשכונת כרמליה שבחיפה ושטחה 110 מ"ר, הינה בעלת ארבעה כיווני אוויר ומסביבה צמחיה ירוקה. היא שירתה את המשפחה במשך שנים רבות, התמלאה עם השנים בחפצים רבים ובציוד משפחתי מגוון אשר העמיסו על החלל ויצרו תחושה של מבוך ואי סדר. "הדייר העניק חשיבות רבה ליצירת ממשק פנים/ חוץ רחב ומואר ובכלל זה, ביקש להוסיף מרפסת שמש רחבה", אומר פלד. "מבחינה פרוגרמטית היה חשוב ליצור אזור של סלון ומטבח פתוחים אחד לשני, עם יציאה למרפסת חדשה, הגדלה של חדרי האמבטיה, ושמירה על שני חדרים נוספים – האחד לצורך משרד ביתי, והשני כחדר אורחים לנכדים. משום שהגישה לדירה היא דרך גשר חיצוני, היתה חשיבות גם לפיתוח החוץ של הדירה".

המטרה המרכזית של הלקוח היתה הוספת המרפסת, והשיפוץ הכולל בדירה הוגדר כבסיסי ונקודתי. עם התקדמות התהליך - העבודה על עיצוב הפנים תפסה נפח רחב יותר, תוך התייחסות מחודשת גם לשאר החללים. המטבח נפתח לכיוון הסלון כך שנוצר מרחב המשכי שזורם לכיוון המרפסת. חדרי האמבטיה לא הוזזו, אך על ידי חלוקה חדשה וסיפוח של שטחי חדר כביסה וחדר ארונות – נוצרו חללים אורתוגונליים (אנכיים) רחבי ידיים. חדר המאסטר הוגדל על ידי חיבור שני חדרי שינה קטנים, וכולל חדר ארונות וחדר רחצה. חדר האורחים לא השתנה מבחינת שטחים, וחדר העבודה צומצם מעט לצורך הרחבת מסדרון הגישה לאזור הפרטי.

מיכאל פלד, מטבח (צילום: שי אפשטיין)
עיצוב כללי פשוט ונקי | צילום: שי אפשטיין
מיכאל פלד, פינת אוכל מרפסת (צילום: שי אפשטיין)
מרפסת כאזור אירוח נוסף | צילום: שי אפשטיין
מיכאל פלד, פינת אוכל יציאה למרפסת (צילום: שי אפשטיין)
ממשיכה את החלל המרכזי | צילום: שי אפשטיין

מיכאל פלד, מרפסת (צילום: שי אפשטיין)
ריצוף דק איפאה | צילום: שי אפשטיין

ים בין העצים

אל הבית מגיעים דרך גשר הטובל בירוק, כשמבין העצים מבצבץ הים. הגשר רוצף מחדש והותקן בו מעקה מסגרות בעל עיצוב פשוט המאפשר את מעבר מראה הנוף דרכו. הגשר מהווה למעשה את מבואת הכניסה החיצונית של הדירה. מהגשר נכנסים אל המבואה הפנימית שממנה ניתן לראות את הסלון. העיצוב הכללי פשוט ונקי, לבן בבסיסו, כשרצפת עץ אלון מחממת את החלל.

שידת הטלוויזיה נמתחת מקיר לקיר, ויוצרת קו מקביל לספה, שמפרידה את אזור האירוח מהמטבח. המטבח פתוח, אך תחום ומוגדר. עמוד קונסטרוקטיבי עליו מותקנת תאורה, נשאר במרכז החלל ויוצר הגדרה והפרדה בין שני האזורים. במטבח ישנו שולחן אוכל לשימוש יומיומי אשר ניתן להגדילו בעת הצורך לשם אירוח מספר רב של אנשים.

מיכאל פלד, חדר שינה (צילום: שי אפשטיין)
תמונה גדולה של היצ'קוק בחדר השינה | צילום: שי אפשטיין

מיכאל פלד, חדר רחצה (צילום: שי אפשטיין)
חדר הרחצה הצמוד הוגדל על ידי סיפוח מרפסת הכביסה | צילום: שי אפשטיין

המרפסת, בעלת אותו מעקה שבגשר הכניסה, מרוצפת דק איפאה ויוצרת אזור אירוח ושהייה נוסף, המשכי לאזור הפנימי. אחת הדרישות היתה כי תתאפשר צפייה בטלוויזיה מכל נקודה באזור הציבורי בדירה. בהתאם לכך נבחר מיקומה כך שניתן לצפות בה מהסלון, מהמטבח ועל ידי כיוונון של זרוע אחורית – גם מהמרפסת.

ככלל, החלל לבן אך האווירה בו חמימה עקב שימוש באלמנטים חמימים יותר כגון רצפת הפרקט והצבת תמונה גדולה בצהוב של "OMRIKU" אשר מונחת על המזנון ושוברת את השלד הנקי הלבן של החלל.

מיכאל פלד, חדר עבודה (צילום: שי אפשטיין)
משטח עבודה בצורת ר' | צילום: שי אפשטיין

מיכאל פלד, ספרייה גובה (צילום: שי אפשטיין)
ספרייה שהיתה קיימת בדירה נצבעה בלבן | צילום: שי אפשטיין

אל האזור הפרטי יותר מוביל פרוזדור שהורחב. "ריצוף הפרקט ממשיך גם כאן ותורם לתחושת האחידות", מוסיף פלד. "חדר העבודה, כולל משטח עבודה בצורת ר', וספרייה שהיתה קיימת בדירה גם קודם לכן, נצבעה בלבן והותאמה למיקומה החדש. בחדר האורחים נעשו מעט מאוד שינויים, בעיקר קוסמטיים – ריצוף, צבע, חלונות וריהוט.

מיכאל פלד, קולאז (צילום: שי אפשטיין)
מגדירים את הצרכים מחדש. הדירה לפני השיפוץ | צילום: שי אפשטיין
מיכאל פלד, תכנית לפני (צילום: שי אפשטיין)
תחושה של מבוך ואי סדר. התכנית לפני | צילום: שי אפשטיין

מיכאל פלד, תכנית אחרי (צילום: שי אפשטיין)
חשיבות רבה ליצירת ממשק פנים/ חוץ רחב ומואר. התכנית אחרי | צילום: שי אפשטיין

"חדר המאסטר, הוגדל על ידי חיבור שני חדרים קטנים. גם כאן תמונה גדולה של היצ'קוק מאת אותו יוצר מכניסה עניין לחלל. חדר הארונות פתוח בחלקו, יוצר המשכיות ותחושת מרחב. האזור החשוף שלו סגור על ידי דלתות לשם שמירה על תחושת הסדר. חדר הרחצה הצמוד הוגדל על ידי סיפוח מרפסת הכביסה, והוא כולל את ארון השירות. חדר האמבטיה שמשרת בעיקר אורחים, גם הוא הורחב על ידי סיפוח חדר ארונות קטן שהיה צמוד אליו קודם לכן, וממשיך את אותם צבעים וחומרים של חדר הרחצה השני לשם האחידות".

מיכאל פלד, חוץ גובה (צילום: שי אפשטיין)
מבין העצים מבצבץ הים | צילום: שי אפשטיין

תכנון ועיצוב: אדריכל מיכאל פלד