הדיירים: משפחה צעירה, ההורים בשנות ה-30, הוא איש עסקים שעוסק בנדל"ן והיא עובדת סוציאלית. להם שני ילדים קטנים, ילדה בת שנתיים וחצי וילד בן 8 חודשים.
הדירה: דירת 110 מ"ר, קומה ראשונה, ברחוב שקט במרכז תל אביב. הבניין, בתכנונו של דב כרמי, נבנה בשנות ה-50. הבניין מתוחזק ושמור אך לא משופץ. לפני השיפוץ הדירה היתה במצבה המקורי, לא משופצת ומאוד מוזנחת. זו היתה זו דירת 3 חדרים שהושכרה בשנים האחרונות לשותפים צעירים.
החזון: הדיירים ביקשו דירה משפחתית בעלת 3 חדרי שינה. אחד לכל ילד ויחידת הורים עם חדר רחצה צמוד. המשפחה אוהבת לארח והיה לה חשוב מטבח גדול עם פינת אוכל וסלון מרווח. נוסף לכך, חדר רחצה מרכזי שיהיה גדול ומרווח וישמש גם כשירותי אורחים.
מבחינה סגנונית, הלקוחות היו מאוד פתוחים, אך ציינו שחשוב להם שהדירה תהיה שונה ומיוחדת, ועם זאת מאוד חמה ומשפחתית.
משך השיפוץ: כלל התהליך, כולל תכנון, ביצוע והלבשת הדירה, ארך כחמישה חודשים.
עלות השיפוץ: כ-600 אלף שקל, כולל עלות תכנון, ביצוע, חומרי גמר, נגרות, ריהוט, הלבשה, מוצרי חשמל. הדירה עברה שיפוץ טוטאלי. כל המערכות הוחלפו כליל, והדירה חולקה מחדש.
עוד בערוץ לעיצוב הבית:
- פאטה מורגנה: המלון שמכניס אליו את המדבר
- עמוק בארון: כל החידושים בארונות המטבח
- מברשת השיניים הקטלנית, ועוד הפתעות. החמישייה
הקשר חדש ומודרני
בחודשים הקרובים תתווסף מעלית חיצונית לבניין, ולכל דירה תהיה דלת ישירות לתוכה. במהלך חלוקת הדירה, היינו צריכות להביא בחשבון את שתי הכניסות לדירה, המקורית והעתידית של המעלית.
אמנם הדירה גדולה בעלת תקרות גבוהות, אך המבנה שלה מאתגר. החלל הציבורי צר, ארוך וחשוך. בחלק החיצוני של הוויטרינות המרכזיות בסלון, כחלק מהאדריכלות המקורית של הבניין, ישנן משרביות בטון. המשרביות מיוחדות ואותנטיות, אך מחשיכות מאוד את החלל המרכזי ונותנות תחושה של צפיפות במרחב. כיוון שהן חלק מחזית הבניין, לא יכולנו להוריד או לשנות אותן ונאלצנו למצוא פתרונות להאיר את הדירה ולתת תחושה של מרחב.
דווקא מתוך האילוץ של המשרביות, נולד הקו העיצובי שהנחה אותנו לאורך כל תהליך תכנון והלבשת הדירה. האדריכלות המעניינת של הבניין ועיצוב הפנים המקורי של הדירה, החלוקה המסורתית, הנגרות היוקרתית והאיכותית שנמצאה בדירה, הנמכות התקרה לצורך תאורה ודקורציה שהיו שמורות לדירות יוקרה בלבד גרמו לנו לרצות לחלוק כבוד לעיצוב הישראלי התל אביבי של שנות ה-50. רצינו להדגיש אלמנטים עיקריים שהיו נהוגים אז, תוך נתינת הקשר חדש ומודרני. בפגישה הראשונה שהצגנו בפני הדיירים את הקונספט המנחה - עיצוב מודרני בהשראת עיצוב שנות ה-50, הם חששו מחלק מהדברים שהעלינו. לדוגמה, מאוד רצינו לתת שימוש חדש לריצוף השומשום שהיה הנפוץ ביותר בישראל אז, והחלטנו שאת משטח המטבח נעשה מיציקת מוזאיקת שומשום. הלקוחות הביעו תחילה חשש מכך שהמשטח ייראה מיושן. עברנו תהליך ארוך עד שהם סמכו עלינו והסכימו ללכת איתנו גם בנושא זה.
גם בתהליך תכנון המטבח דרש דיאלוג ארוך. הבעל מאוד אוהב לבשל, ולכן חשש שהמטבח קטן מדי. חיפשנו פתרונות להגדלת משטח העבודה ויצירת תחושה מרווחת ופתוחה. המטבח עבר כמה שינויים עד שהגענו לחלוקה הסופית שלו.
ויטרינות מהפיפטיז
הכניסה: בתכנון החלל המרכזי הבאנו בחשבון את שתי הכניסות לדירה. בדלת המקורית, במחווה למבואות הכניסה שהיו נפוצות פעם, יצרנו מבואת כניסה קטנה שמצדה האחד תחומה בקיר מקורי ובצדה השני ארון כניסה שימושי, שהוא המשכו של ארון גדול שממשיך לאורך כל המטבח והמסדרון של הדירה, ומלמעלה היא תחומה בהנמכת גבס שמשמשת למיקום יחידת המיזוג. כלל המבואה, כולל הדלת, הארון והגריל של המזגן נצבעו בגוון אפור זהה לצורך הדגשתה.
פינת האוכל והמטבח: פינת האוכל מוקמה מול המטבח ולצד הכניסה העתידית של המעלית. בצורה זו, משתי הכניסות לדירה ניתן לראות את כלל החלל הציבורי, בלי להיכנס ישירות לתוך המטבח או הסלון.
הצלחנו ליצור מטבח מאוד מרווח ופתוח, כולל אי ישיבה, למרות החלל הלא גדול, בזכות הארון העצום שמתחיל במבואת כניסה ונגמר בסוף מסדרון חדרי השינה. הארון מכיל את ארונות המזווה, המקרר, המיקרו, מכונת הכביסה והמייבש ואחסון כללי. באמצעותו יכולנו להשאיר משטח עבודה רב וחלל פנוי מפונקציות שימושיות. המטבח מורכב משני חלקים מקבילים, אחד עומד על רגליים מברזל ומשמש מצדו האחר כאי ישיבה. כך, למרות שהיחידה גדולה, היא נראית מרחפת בחלל ואינה מרגישה כבדה וחוסמת. מעל החלק השני יש יחידת מדפי ברזל גדולה שמשמשת לאחסון ותצוגה ומתכתבת עם ויטרינות שהיו נפוצות בשנות ה-50 שהורכבו מיחידות פתוחות לתצוגה ומיחידות סגורות לאחסון.
לחומרים של המטבח בחרנו שילוב מעניין של ישן וחדש, קלאסי ומודרני. הנגרות הלבנה עם החזיתות הבולטות המודגשות בקאנטים שחורים מאוד נקיייה ומודרנית. יחידת המדפים, המסורתית בחלוקתה, בוצעה מברזל שחור ודק, וחזיתות מרשת ברזל שחורה יצרו מראה חדשני. משטח המטבח נעשה בידי אומן מוזאיקה ותיק ביציקה מסורתית אך בצבע אפור מודרני שידגיש את המשרביות בטון בחלונות. לכן גם נחשף העמוד הקונסטרוקטיבי שחילק במקור מרפסת שירות קטנה שנפתחה וסופחה למטבח החדש.
המטבח רוצף באריחי גרניט פורצלן אפורים גדולים גם מבחינה פרקטית וגם כדי לתחום את שטח המטבח ולהגדיר שהמטבח נמשך מקצהו האחד עד לארון השירות הגדול.
שפריץ עם טעם של פעם
הסלון: שטח הסלון לא גדול, לכן מיקמנו טלוויזיה על עמוד שתחסום כמה שפחות מקום, וספה גדולה ונוחה עוצבה במיוחד במידות הקיר המרכזי, שבו נחשפו אבני הסיליקאט המקוריות של הבניין. הדירה חופתה בפרקט עץ קלאסי מיוחד, אך בגוון בהיר ומודרני. כך לא יצרנו מראה כבד אך עדיין הכנסנו חום לדירה.
כלל החלל הציבורי מרוהט רק ברהיטים ההכרחיים כדי לא ליצור עומס ולתת תחושת מרחב. לכן גם נמנענו מהנמכות גבס והשארנו את מלוא שלושת המטרים של התקרה.
חדר הרחצה: מהמטבח נכנסים למסדרון. מימין יש חדר רחצה מרכזי מרווח מאוד. עם אמבטיה ויחידת כיור גדולה עם אחסון רב. בחרנו ריצוף אדרת דג מאבן טבעית קלאסי אך עדיין שונה ומיוחד. כלל הקירות חופו בטיח דקורטיבי המיועד לקירות חוץ. הטיח מזכיר את השפריץ שהיה נהוג פעם, אך בעל תחושה מודרנית ונקייה. הוויתור על חיפוי אריחים יצר תחושה של חדר גדול יותר. גם כאן המשכנו את סגנון הנגרות מהמטבח, כולל קונסטרוקציית רגלי הברזל ליצירת מראה מרווח. משטח יחידת הכיור והאמבטיה חופו באריחי גרניט פורצלן ענקיים בעובי 3 מ"מ, ליצירת מראה המשכי וחלק ללא חיבורים ותפרים.
חדרי הילדים: שני חדרי הילדים תוכננו תוך מחשבה עתידית, כדי שישמשו את הילדים גם כשיגדלו. לכן אין אלמנטים קבועים שמאפיינים חדרי ילדים, ובעזרת אבזור מחדש ניתן לשנות את המראה הכללי של החדרים.
יחידת ההורים: ביחידת ההורים בנינו קיר עצמאי בחלל, שמשני צדיו ומעליו מוקף זכוכית לצורך חדירת אור. הקיר חוצץ בין חדר השינה לחדר הרחצה. בחדר השינה שני ארונות בגדים גדולים, שאחד מהם מכיל גם טלוויזיה מוסתרת. כל הארונות בגדים בחדרי השינה עוצבו בחזיתות לבנות עם ידיות אינטגרליות בצבע אפור שמדגישות את גובה התקרה ויוצרות עניין.
חדר הרחצה היה מרפסת סגורה במקור ולכן הקיר המרכזי שלו הוא ויטרינה ענקית בגובה מלא. לצורך יצירת אינטימיות והסתרת אינסטלציה בנינו קיר בלוקים בגובה 120 ס"מ שבחלקו העליון חריץ לכל אורכו. חריץ זה משמש למיקום המראה, אחסון וכו'. גם כאן נבחר ריצוף פסיפס קלאסי מאוד, משטחים משיש קררה וחיפוי קירות בטיח חוץ.
יחד בחלומות, בקשיים ובתקציב
דבר המעצבות: תהליך העיצוב בדירה זו היה מהנה במיוחד. הלקוחות היו פתוחים לרעיונות והדיאלוג בינינו לאורך כל התהליך היה פתוח ונוח.
את עיצוב הדירה עשינו דרך פרויקט המנטורינג של סטודיו 6B. שתינו למדנו בסטודיו עיצוב פנים ושידכו בינינו לצורך פרויקט זה. פרויקט המנטורינג הוא פרויקט שבו סטודנטים מצטיינים משודכים ללקוחות שפנו לסטודיו של בית הספר ויחד הם עוברים את התהליך תחת פיקוחו של האדריכל אמיר נבון, אחד מבעלי הסטודיו.
לשמחתנו, גם הלקוחות וגם אמיר מאוד סמכו עלינו כבר מתחילת התהליך, ונתנו לנו לנווט את השיפוץ. למרות ששתינו הגענו כבר עם ניסיון, למדנו המון גם ברמה הטכנית וגם בהתנהלות מול לקוחות ואנשי מקצוע. מאז סיומו של הפרויקט פתחה כל אחת מאיתנו סטודיו עצמאי לעיצוב פנים.
טיפ: העצה החשובה ביותר היא לצאת לדרך עם מעצב שיש לכם תקשורת טובה איתו. תהליך שיפוץ דירה או בניית בית הוא תהליך ארוך, יקר, מורכב ואינטימי. מעבר למקצועיות של המעצב, שהיא מובנית מאליה, חשוב שאתם כלקוחות תרגישו בנוח לשתף אותו בחלומות, בקשיים ובתקציב שלכם. תקשורת פתוחה בין המעצב ללקוחות תאפשר תהליך חלק וברור עם כמה שפחות בעיות במהלכו.
כמו כן, אל תתביישו לבקש לראות סט תוכניות טכני שהמעצב ביצע בעבר. הידע הטכני והתוכניות שהוא מוציא לא פחות חשובות מהטעם המשובח שלו.
פריט אהוב: בגלל שכלל הנגרות ורבים מהרהיטים עוצבו על ידינו במיוחד לדירה, קשה לבחור פריט אחד. התוצאה הכוללת היא החשובה ביותר. אך המטבח בכללותו. שילוב החומרים, הנגרות המיוחדת והחלוקה הפונקציונלית משקפים את החזון הכללי המקורי שרצינו לדירה.
עיצוב: טלי גל Tali Gal - Interior design studio; מיכל אינדיצקי WID studio.
אדריכל אחראי: אמיר נבון סטודיו 6B
במדור הקודם: שמח פה: דירת גן צבעונית
לכל הכתבות במדור בשיפוץ