אחד החלקים המרגשים והחזקים בכל קמפינג או קומזיץ הוא איסוף הקרשים למדורה והבערתה - ההתאספות סביב האש שממגנטת אליה את כל העיניים, הסכנה שהיא טומנת בחובה, הריח השרוף שמפיץ העשן. רעיון המדורה מעורר אצל כולנו זיכרונות ילדות, נערות, זיכרונות של רגעים אינטימיים סביב האש המבערת או ערמות של חבר'ה בליל ירח על חוף הים. כך או כך, המדורה תמיד הייתה שם. גם בזיכרונות העמוקים ביותר שלנו כאומה, עוד מסיפורי חבורת רבי שמעון בר יוחאי וקדום מזה, סיפורי התנ"ך, סיפורי ספר בראשית, סיפורי האבות והאמהות שלנו: אברהם, יצחק, שרה, לאה, רבקה. האש תמיד בערה. המדורה שימשה לחימום הגוף, להכנת מזון ובישול, לאיתות ולציון חגים, מועדים. היא הייתה מרכז האוהל ולמעשה מרכז הבית. המדורה הבוערת לאורך הדורות. מתוך הספר עיצוב מבראשית, אורלי רובינזון\צילה ירון | וידאו WMV: שי אדם האש בוערת עד השעות הקטנות של הלילה והקפה מתבשל. מתוך הספר עיצוב מבראשית, אורלי רובינזון\צילה ירון | וידאו WMV: שי אדם
ריח העשן באוויר ובפה מרירותו של הקפה. מתוך הספר עיצוב מבראשית, אורלי רובינזון\צילה ירון | וידאו WMV: שי אדםבעקבות המדורה באוהל שרה
במסגרת הפקת הספר "עיצוב מבראשית" בשיתוף עם צילה ירון יצאנו לחפש את מוקדי האש הקדומים. כך הגענו אל המדבר בעקבות הבתים של ספר בראשית, בעקבות אוהל שרה, הבית בסדום, בית לבן ועוד. יצאנו לחפש השראות לבית העכשווי אשר מקורן בזמנים קדומים.
ביקרנו באוהלי הבדואים במטרה להתחקות אחר המדורה, הריח והעשן, הארוחות והתבשילים. אחרי האווירה וסוד הקסם שהיה ועדיין נוכח בהם. חיפשנו לגלות מה עושה את האווירה במקומות האלו, אולי זה הצבע האדום העמוק בגוון היין, של הטקסטילים המקומיים, אולי זו צורת הישיבה, הרביצה סביב מקור האש, האביזרים והריח. האתגר הגדול שעמד לפנינו הוא לאתר את הבית המודרני שמשמר את ה-DNA הזה.
כך גם הגענו אל בית במרכז הארץ בתכנונה של האדריכלית דפנה ארנון. בית בטון מודרני ובו קירות אדומים המתחברים בהשראה אל אוהל שרה. אני מעריכה שאת החיבור הזה ראינו כי חיפשנו אותו ואילו המתבונן מהצד אינו מעלה בדעתו כל קשר לאוהל האדום. אמנם קירות החוץ האדומים חודרים פנימה אל תוך הבית, כמו מרמזים במעט. הבית המודרני אינו חושף את פנימיותו.
הבית המודרני משתלב עם הטופוגרפיה המקומית. מתוך הספר עיצוב מבראשית, אורלי רובינזון\צילה ירוןחדר משפחה: שבת אחים גם יחד
בתוך הבית נפעמנו לגלות את חדר המשפחה, המעוצב באופן מודרני לגמרי ומשחזר את חוויית האוהל המדברי הבדואי, מעניק את אותה תחושה של התכנסות ושל ביחד. שטיח צמר מהאורגות בלקיה, שפע כריות, מערכת ישיבה עשויה עור שחור וקיר אדום. ולחדר, פתח המגדיר את הטריטוריה של חוץ ופנים. מדמה את הכניסה אל האוהל הבדואי ונדמה כי באופן תת מודע, מכיל את אותם ערכים. ובמגירות השידות נמצאו מפות רקומות מעשי הנשים הבדואיות, מפות אדומות וכלי מתכת. דגם מוקטן של אוהל מוקם בחצר ומשמש למשחק. מתוך הספר עיצוב מבראשית, אורלי רובינזון\צילה ירון | וידאו WMV: שי אדם
אדום בסלון - מראה חמים ומדברי. מתוך הספר עיצוב מבראשית, אורלי רובינזון\צילה ירון | צילום: שי אדםסלון: מדורת עצים מודרנית בקמין הבנוי
חדר המגורים, הסלון, מדמה את אותה תחושה של מדורת השבט וחדר המגורים עצמו, המעוצב עם נגיעות הלקוחות מהאוהל הבדואי. הכריות והשטיח של האורגות והרוקמות הבדוויות מלקיה, והקמין הבנוי, המשמש כמדורת עצים מודרנית, המשחזרת את אותה חוויה קדומה. כך גם שולחן האוכל שערכנו בהשראת צבעי המדורה ובהשראת אוהל שרה.
מדורת השבט המודרנית. אדריכלית: דפנה ארנון. מתוך הספר עיצוב מבראשית, אורלי רובינזון\צילה ירון | וידאו WMV: שי אדםמטבח: קיר אדום מעורר תיאבון
מלאכת הכנת האוכל היא אמנם צורך קיומי יומיומי, אך באופן מסורתי היא גם משמשת כלי ביטוי לנתינה, דאגה, כבוד ואהבה. האש היא מקור היצירה, הבישול והאפייה. את המדורה מחליפה הטכנולוגיה והאווירה נשמרת בזכות הריחות, התבשילים והטעמים. צבע הקיר האדום מעורר תיאבון. עבודת רקמה קבועה במסגרת ומוסיפה מגע נוסטלגי למטבח המודרני. בתמונה הימנית, פורטרט עשוי בטכניקה מעורבת של ניירות מקופלים על עץ לבוד. שולחן עמוס בכל טוב על רקע מפה אדומה לוהטת. מתוך הספר עיצוב מבראשית, אורלי רובינזון\צילה ירון | וידאו WMV: שי אדם כלים עתיקים ובתוכם טעמים חדשים. מתוך הספר עיצוב מבראשית, אורלי רובינזון\צילה ירון | וידאו WMV: שי אדם מלאכת הכנת האוכל היא צורך קיומי יומיומי. מתוך הספר עיצוב מבראשית, אורלי רובינזון\צילה ירון | וידאו WMV: שי אדם
חריף אדום אש. מתוך הספר עיצוב מבראשית, אורלי רובינזון\צילה ירון | וידאו WMV: שי אדםמדורה מודרנית בחצר הבית
את החוויה הזו, את הזיכרון הפנימי הזה, של המדורה, של התחושה האינטימית, האישית, הרגועה, מבקשים רבים להביא גם אל סלון ביתם המודרני וגם אל מרחבי הגינה. פתרונות מודרניים ומרתקים של "קמינים" חיצונים מציג עומרי מגלריית הרברט אשר במתחם נגה, יפו, תל אביב. מדובר באלמנטים מעוצבים אשר משמשים מקור אש, עשויים פלדה לא מתחממת, כך שממש אפשר לשבת עליהם כרהיט בזמן שהאש בוערת. העיצוב הוא איטלקי והיבוא בלעדי. את המדורה של אז מחליפים מוקדי אש מודרניים בבתים של היום
החום נשמר, רק צורתו השתנתהקירות אדומים מחבקים
בהשראת המדורות, יצאה חברת נירלט עם מניפת צבעים מרהיבה, בהשראת צבעי האש והלהבות, אותה ניתן ליישם בכל בית. האדום נחשב לצבע חם, המעורר גירוי פיזי של ממש, מעורר תאבון וריגוש. מעודד אומץ ונועזות ודוחף את הגוף לפעילות נמרצת יותר. הכול כמובן עניין של מינונים. שילוב של אדום בחללי הבית מעורר את האווירה ומחייה אותה. מחבק ומעניק גם תחושת אינטימיות מוגברת. השימוש במוטיב האש, בבית המודרני, בבישול, בקמין הפנימי והחיצוני מעניק מימד נוסף ומעלה בנו תחושות ראשוניות מוכרות.
כל סלון והאדום שלוכל התמונות מתוך הספר "עיצוב מבראשית" אורלי רובינזון\צילה ירון, צילום: שי אדם
במדור הקודם: ביקור בגילדה מודרנית ביישוב הגלילי יודפת
לכל הכתבות במדור של אורלי רובינזון