"בהתרשמות ראשונה, הכול נראה מאוד צפוף וישן. דירה חשוכה עם טיח מתקלף, ריצוף טרצו מוכתם, חלונות עץ עם תריסי גלילה מקולקלים... בקיצור, ברור היה שצבע בלבד לא יספיק בשביל לשנות את האווירה", מתאר מעצב הפנים איתי גדרון את ביקורו הראשון בדירה שרכשו לקוחותיו, הממוקמת בקומה שלישית בבניין רכבת ישן בצפון ת"א.
מבט שני כבר חשף, לדבריו, נתונים מעודדים יותר: "גיליתי את היתרונות החבויים בה, ששימשו לי כיסודות לתכנון: שלושה כיווני אוויר המאפשרים להכניס אור טבעי כמעט לכל נקודה בחלל; מרפסת שנכללה בתכנון המקורי אך סופחה במהלך השנים לחלל הפנים; ונוף עירוני של כיכר מילאנו שנחשף עם פתיחת התריסים, כולל רוח נעימה שמגיעה הישר מהים. בנוסף, מיקום הדירה בקומה האחרונה אפשר לתכנן את התשתיות (אינסטלציה בעיקר) באופן כמעט חופשי, ללא חובת התחברות לשאר הדירות".
המחיצות הוסרו, המרפסת יצאה לאוויר העולם
רוכשי הדירה, ששטחה משתרע על 70 מ"ר, הם בני זוג בתחילת שנות ה-30 לחייהם, צעירים, גאים, תל אביביים העוסקים בתחומי יצירה ועיצוב. בהליך הפרוגראמה שקדם לתכנון הם העלו, בין היתר, את עובדת היותם חובבי בישול ואירוח ואת תכניתם להרחבת המשפחה בעתיד ואלה, מספר גדרון, היוו עבורו סעיפים משמעותיים בגיבוש הרעיון התכנוני. "השלמתי את מה שעלה מבין השורות של הפרוגראמה, והבנתי שהם מוכנים להתפשר על גודל המרחב הפרטי לטובת כל פונקציה משותפת אחרת. בנוסף, חשוב היה להם לכלול בתכנון איזור רחצה גדול, מפנק ומואר".
הרעיון של גדרון התמקד בחלוקת החלל לשני אזורים: אזור ציבורי-משותף הפונה לכיוון דרום מערב ומשקיף על הכיכר, ואזור פרטי, שקט יותר, הפונה לחצר האחורית ונהנה ממשב רוח דרומית ומנוף הסביבה הירוקה. למימוש הרעיון נדרש גדרון להסיר את כל מחיצות הפנים, ומכיוון שמדובר בדירה ישנה מאד בוצעה בה בדיקה קונסטרוקטיבית מקיפה, אשר הותירה את הקורות והעמודים התומכים כנתונים מבניים שהשתלבו בתוכנית החדשה.
בחזותה החדשה של הדירה נחשף התכנון של גדרון בבהירות קריאה, וכך גם תכני עולמם של דייריה: חלל מבואה מסמנת במיקומו את חלוקת האזורים, ופריטים מיוחדים שנאספו על ידי הדיירים במהלך השנים כמו מקבלים את פני הבאים כשהם משתלבים במדפי גומחת ספרייה שתוכננה בקיר הכניסה. שטחה של המבואה נוצל לשמש כפינת עבודה קטנה, ומשמאלה נפרש האזור הציבורי של הבית כחלל המרכז בשטחו סלון, מטבח ומרפסת, אשר במסגרת השיפוץ הוצאה מחלל הפנים ושבה להיות "מרפסת כמו מרפסת". מעברה השני של המבואה תוכנן מעבר קצר המוביל לאזור הפרטי של הדירה, בו מוקמו חדר השינה, חדר נוסף שבבוא העת עתיד לשמש כחדר ילדים, וחדר רחצה.
גדרון, שמגדיר את תפיסתו המקצועית כ"קונטקסטואלית", הרגיש במקרה זה ששפת עיצובו של החלל צריכה להירקם כ"שילוב בין עיצוב מודרני (קוים נקיים וברורים) לבין flea market style המבוסס על חומרים שונים ומגוונים שמתחברים יחד ויוצרים אווירה נונשלנטית וחמה", והשילוב אכן בא לידי ביטוי במרחב הנעים ששפתו האסתטית מגלמת מארג אורבני-עכשווי-אישי: מעוצב בקפידה, אך לא מעונב, מסוגנן וא-פורמלי כאחד, חף מתכתיבי אופנה כאלה או אחרים.
התאורה מתקבלת בעיקר מגופים צמודים קיר ותקרה הנטמעים בחלל ואינם משתלטים עליו, ריצוף מרבית שטחו - למעט המטבח - נעשה בפרקט אלון תלת שכבתי המשרה חמימות, ובעבודות הנגרות שעוצבו ייעודית על ידי גדרון משמש עץ אלון טבעי כחומר גולמי, פשוט ואסתטי למראה. כך, למשל, לפינת העבודה הקטנה במבואת הכניסה עיצב גדרון שולחן דסק מרחף עם שתי מגירות סמויות ושני מדפים עליונים, וקיר החזית של הפינה נצבע בגון טורקיז כהה, פלסטי משהו, המייצר ניגוד מעניין לגון העץ הטבעי.
איפה הוסתרו מכונת הכביסה והמייבש?
פריטי הריהוט האחרים מאופיינים בחומריות פשוטה ואיכותית, כמו גם בקווי עיצוב קלים-מרחפים עם רגליים דקיקות, ליצירת תחושה אוורירית ובהיבט פרקטי של ניקוי נוח. המטבח הממוקם מול הסלון ופתוח אליו, הוא חלל גדול ומרווח כיאה לאזור פעיל בביתם של מי שמרבים לבשל ולארח. הגוון הלבן המשמש בחיפוי הקיר ובגימור הצבע האטום של החזיתות, מייצר מסגרת מונוכרומטית המותירה את הבמה לצבעוניות שיוצקים הכלים, האביזרים והאוכל, ולריצוף נבחרו אריחי גרניט פורצלן מצוירים הנוסכים ארומה כלשהי של פעם. האריחים המצוירים משמשים גם לריצוף המרפסת הצמודה תוך יצירת תחושת רצף והמשכיות, כך שבנסיבות של אירוח רב משתתפים ניתן לפתוח אותה ולהפכה לחלק אינטגרלי מהחלל הציבורי. לזמנים "'רגילים" של חיי יומיום הוצבה בשטחה של המרפסת פינת ישיבה קטנה, המזמינה להסב בה עם הקפה של הבוקר וליהנות מנוף הרחוב והכיכר אליהם היא פונה.
חללי האזור הפרטי הממוקמים מעברה השני של המבואה תוכננו עם דגש על נוחות פונקציונלית ומבט לצרכים עתידיים. צדו האחד של המעבר נוצל לשילוב גומחה נסתרת לאחסון כללי, ובצדו השני מוקם חדר הילדים העתידי, המשמש כעת כפינת מחשב ומכיל בשטחו ארון קיר גדול במיוחד. חדר השינה שמוקם בהמשך המסדרון הינו חלל קטן וקומפקטי, אך שני חלונות גדולים הפונים לכיוון צפון מערב ומחדירים לחללו שפע של אור יום טבעי ונוף ירוק, מייצרים אגב כך פתיחות ותחושה של מרחב גדול מזה שקיים בפועל.
מול חדר השינה מוקם חדר הרחצה כחלל מרווח ומפנק שבעתיד, עם הרחבת התא המשפחתי, יוכל להכיל בשטחו גם אמבטיה, ולצורך זה הותקן בו מקלחון זכוכית נדיב ממדים שנפתח לרווחה. קירות החלל חופו באריחי קרמיקה לבנים עם שילוב רובה אפורה המשווה מראה דמוי לבנים, ובחלון גדול מידות, שבגלגולה הקודם של הדירה שימש כפתח מרפסת לתליית כביסה, הותקנה זכוכית לבנה המחדירה פנימה אור יום טבעי ורך.
מכונת הכביסה והמייבש הוצנעו בתוך ארון סמוי שחזיתו נצבעה בגון הקירות, יחידת הכיור המרחפת עוצבה בשילוב עץ אלון, וצמחייה ירוקה המשובצת סביב נוסכת מגע של טבע רענן המשלים את חזותו האוורירית של החלל. כך, בתום תהליך השיפוץ, אחרי שמחק את עקבות עברה המיושן, הצליח גדרון להפוך את הדירה הקטנה לחלל מסוגנן ומזמין, פונקציונלי, ובעיקר "נכון" - נכון למקומו, נכון לדייריו, נכון ומוכן לבאות.
הכתבה פורסמה לראשונה במגזין "בית ונוי"
כך הפכה דירה הרצליינית גדולה, אך צפופה, לדירת החלומות של הזוג הצעיר
ארבע דירות שכורות שעברו מהפך סטייליסטי בזול