רכישת הדירה בבית שהוכרז כמבנה לשימור ביפו היתה בבחינת הגשמת חלום של יאנה האופטמן. למרות שהיא ובעלה קרל מתגוררים עם ילדיהם בווינה, השנים שבילתה בעיר בילדותה הותירו בה זיכרון מתוק, וכשהחליטו היא וקרל לרכוש בה נכס, מפגשה עם המבנה הישן היה כמו אהבה ממבט ראשון. אין ספק שאת ההתאהבות שסחפה אותה וגרמה לה להרגיש מיד "כמו בבית", לדבריה, קל להבין: מבעד לפתחיה המקושתים של הדירה נשקף נוף ים מרהיב, והקסם האופף את העיר העתיקה שזור גם בין קמרונות חללה המחודש, מוהל סיפור על זמנים עברו עם נוחות עכשווית.  

יפו מול הים, בית ונוי (צילום: עודד סמדר)
החלל החותם את ציר הקשתות: פינת קריאה/הרהורים הצופה אל הים | צילום: עודד סמדר

עוד באתר לעיצוב הבית:

חלוקי נחל גרוסים וחול

הבית שבו שוכנת הדירה נבנה בתקופה העותמנית, ובמהלך השנים בוצעו בו כמה הרחבות, אשר על בסיס סגנון הבנייה שרווח בזמן בנייתו שיוו לו מופע מבוכי משהו. "החלל היה בנוי במפלסים, ולמעשה, התחושה היתה של שלושה חללים נפרדים, כמו שלוש דירות שונות", מספרות המעצבות גליה גלעדי וטלי רצהבי, שהיו אחראיות על התכנון המורכב והמאתגר. "החלל היה לא שגרתי בעליל וניכר שהוא התפתח כסוג של מעשה טלאים. פרישתו חשפה מערך מגובב של אגפים, קמרונות, מעברים צרים, מרחב כיפתי גדול למדי וגלריה עליונה באחד מאגפיו", הן מוסיפות.

יפו מול הים, בית ונוי (צילום: עודד סמדר)
הסלון. ריהוט: אריק בן שמחון, גופי תאורה: "אקסקלוסיב", קערות נוי מברונזה: שרון סידס | צילום: עודד סמדר

יפו מול הים, בית ונוי (צילום: עודד סמדר)
פינת אוכל רחבת ידיים בכניסה כ"פתיח" לציר אורכי הזורם כרצף חללים המקושרים ביניהם באמצעות קשתות | צילום: עודד סמדר

מורכבות ואתגר היו גם מנת חלקו של רונן נוף, שניצח על ניהול הפרויקט. "בנייה ישנה מכורכר וקרבה לים הן מתכון בדוק לבעיית לחות שצריך היה לפתור; התקנת תשתיות בחלל מסוג זה דורשת חציבת קירות שונה ומורכבת ויותר; ונוסף לכך, היות שמדובר בקירות לא ישרים, המטרה היתה לשוות להם מופע מדויק יותר, אסתטי ונעים לעין", הוא מספר. כך, בעוד גלעדי ורצהבי מדווחות על מדידות חוזרות ונשנות שנדרשו כדי להתחקות אחר החלל יוצא הדופן לטובת תכנונו החדש, ובכלל זה היבטים קונסטרוקטיביים (בעיקר נוכח קיומה של הכיפה), נוף מדווח על טיפול פרטני בכל אבן בשלב חיפוי החוץ: "המילוי החדש שהוחדר בין האבנים יוצר ייעודית כך שרמת המליחות תופחת. במקום צדפים שנושאים עמם מליחות ובדרך כלל משמשים בחיפוי מסוג זה, תערובת החיפוי הושתתה על בסיס חלוקי נחל גרוסים ואף החול בו נעשה שימוש לא היה חול ים".

יפו מול הים, בית ונוי (צילום: עודד סמדר)
הגג: מרחב חוץ מפנק, להנאה מושלמת מהנוף המרהיב שנפרש ממנו. ריהוט: אריק בן שמחון | צילום: עודד סמדר
יפו מול הים, בית ונוי (צילום: עודד סמדר)
מבואת הכניסה המגדירה חלוקה לאגף ילדים ואגף ציבורי בו ממוקמת גם יחידת ההורים | צילום: עודד סמדר

יפו מול הים, בית ונוי (צילום: עודד סמדר)
חלל המעבר לאגף הילדים, שבו משתלב חיפוי אבן כאזכור לעבר המבני | צילום: עודד סמדר

נרטיב צורני של קשתות

לעומת מורכבויות אלה, לחלוקה המבוקשת שהגדירו יאנה וקרל - אגף ציבורי + הורים ואגף ילדים, דווקא זימן גיבוב החלל סוג של בונוס, שכן הסטת מיקום דלת הכניסה יצרה מרחב המגדיר באופן טבעי וברור שני אגפים הממוקמים משני עבריה. שטחו של אגף הילדים מכיל ארבעה חדרי ילדים וחדר עבודה, לשניים מהחדרים חדרי רחצה צמודים ושניים נוספים חולקים חדר רחצה משותף שתוכנן כקוביית זכוכית חלבית עם פרופיל בלגי בגימור קורטן. האגף השני ממוקם מהלך שלוש מדרגות גבוה יותר, ויחידת ההורים שתוכננה בשטחו נחשפת כעין דירה בתוך דירה - מרווחת מאוד, וכוללת חדר שינה וחדר רחצה רחב ידיים המקושרים ביניהם באמצעות חלל מעבר רחב המהווה מבואה ואזור ארונות כאחד. יחידה זו שוכנת לימין הכניסה לאגף, כך שקיומה אינו מורגש בזרימת המרחב הציבורי, ורק הדלת המקושתת שסוגרת על פתחה מרמזת שישנו חלל נוסף מאחוריה.

יפו מול הים, בית ונוי (צילום: עודד סמדר)
פתח מקושת קטן עם חיפוי אבן מקורי מייצר פתיחות וקשר עין ישיר בין חלל זה וחלל המטבח | צילום: עודד סמדר

"הטיפול בחלל התמקד בפתיחת קירות ומעברים צרים שאפיינו אותו תוך שמירה על נרטיב צורני של קשתות וחשיפת קירות עבים במיוחד, וכן קביעת מיקומים חדשים לפונקציות השונות", אומרות רצהבי וגלעדי, שהיו חלוקות תחילה באשר לשפה הנכונה למרחב הישן: גלעדי כיוונה לחזות מודרנית, ואילו רצהבי לשימור חזות אותנטית יותר."בסופו של דבר החלטנו שנכון יהיה להיצמד לארכיטקטורה המקורית, לשמר אותה ולכבד אותה, ובה בעת לשלב בתוכה שפה חדשה יותר שתדגיש מתח ועניין".

החומרים שנבחרו לחלל טבעיים בעיקרם: אריחי הטרצו האדומים של המקור הוחלפו באריחי שייגריי אפורים, בפתחים הותקנו חלונות חדשים מפרופיל בלגי עם תריסי כנף עשויים עץ (משימה שדרשה דיוק רב בהתאמה והקפדה על גימורים), וחיפוי הקירות נעשה בטיח מינרלי, שמאפייניו החומריים לדברי נוף "חיים בהרמוניה עם אבן הכורכר ולכן מבטיחים שחזותו תישמר ללא רטיבות, קילופים ופגעים אחרים שעלולים לפגוע בקירות".

יפו מול הים, בית ונוי (צילום: עודד סמדר)
מבט אל המטבח הלבן המעוצב בשפה מינימליסטית. ריצוף באריחי שייגריי אפורים, חיפוי קירות בטיח מינרלי | צילום: עודד סמדר
יפו מול הים, בית ונוי (צילום: עודד סמדר)
נגרות מטבח: "בנטורה איכויות בעץ". ריצוף: ויה ארקדיה | צילום: עודד סמדר
יפו מול הים, בית ונוי (צילום: עודד סמדר)
בעומק החלל נראה גרם מדרגות ברזל המוליך לגלריה עליונה | צילום: עודד סמדר
יפו מול הים, בית ונוי (צילום: עודד סמדר)
יפו מול הים, בית ונוי | צילום: עודד סמדר

יפו מול הים, בית ונוי (צילום: עודד סמדר)
המטבח הממוקם על אותו "קו רוחב" של הסלון, ומקושר אליו באמצעות שתי קשתות גדולות. | צילום: עודד סמדר

התכתבות עם נוף הים

הכניסה פנימה מפגישה את הבאים עם חלל פינת אוכל רחב ידיים המהווה פתיח לרצף חללים המקושרים זה לזה באמצעות פתחים מקושתים: ציר שמתחיל בפתח מקושת המוביל לסלון, שבהמשכו פתח נוסף המוביל לחלל המהווה מעין פינת קריאה או "סתם" פינת הרהורים שממנה ניתן לצפות בנוף הים. שני פתחים מקושתים מובילים אל המטבח הממוקם על אותו "קו רוחב" של הסלון, ובעומקו ניצב גרם מדרגות ברזל המוביל לגלריה עליונה, היכולה לשמש לאירוח בעת הצורך או כפינת עבודה חלופית.  גלעדי ורצהבי: "ההתכתבות עם נוף הים היתה גורם מכריע בתכנון פרישת החלל, שבוצע כך שמכל נקודה בו ניתן ליהנות ממנו".

יפו מול הים, בית ונוי (צילום: עודד סמדר)
חלל הגלריה מעל המטבח לאירוח או כחדר עבודה, ומכיל חלל רחצה מסוגנן תחום בחזיתות זכוכית בחלבית ופרופיל | צילום: עודד סמדר

יפו מול הים, בית ונוי (צילום: עודד סמדר)
אביזרים סניטאריים וברזים: "ויה ארקדיה" | צילום: עודד סמדר

שפת העיצוב, האלמנטים ששולבו בחלל ופריטי הריהוט שנבחרו עבורו מגלמים את הרעיון התכנוני של כיבוד העבר בד בבד עם יציקת תוכן חדש ועכשווי, ותופרים את שני הממדים בהרמוניה זורמת. כך, לדוגמה, מוטיב הקשתות, גומחות מקוריות ששומרו ושודרגו, דיגום דלתות הכניסה שבוצע ממתכת בחיתוך לייזר ונשאב מתוך מוטיבים ביזנטיים שהיו בדירה, או אבן מקורית שמשתלבת "פה ושם" על הקירות כהדהוד העבר. עם אלה חיים בדו קיום מטבח מודרני לבן עשוי MDF בגימור שלייף לק ומשטחי קוריאן, חדרי רחצה מפנקים המתהדרים באביזרים סניטריים ממותגים, ובכלל זה אלמנטים שתוכננו ייעודית, פריטי ריהוט אנינים, שטיחים מובחרים ופריטי נוי אמנותיים.

הגיבוב המבני של המקור כולל גם פתחי יציאה לגג, כסוג של דובדבן בכל הקשור למרכיב הנוף. כאן, בשטחו נחשפת תמונת הים והעיר במלוא הדרה, מדגישה במשנה תוקף מהו הקסם שגרם לבעלת הבית לאותה אהבה ממבט ראשון- אהבה שצלחה מהמורות לא פשוטות של הכשרת חלל מיושן לכדי מרחב בו נמהלים שני ממדי הזמן לכדי חוויית מגורים עשירת רבדים. 

יפו מול הים, בית ונוי (צילום: עודד סמדר)
חדר הרחצה המפנק של יחידת ההורים, הממוקמת כעין דירה בתוך דירה בקדמת האגף הציבורי ומוצנעת בפרטיות | צילום: עודד סמדר

יפו מול הים, בית ונוי (צילום: עודד סמדר)
ספסל: "דליה ארמוני", חיפוי שיש: "חזי בנק"" | צילום: עודד סמדר

תכנון ועיצוב: גליה גלעדי וטלי רצהבי מעצבות פנים STUDIO TAGA
ניהול וליווי פרויקט: רונן נוף.
קרדיטים: ריהוט (כל חללי הבית): אריק בן שמחון, גופי תאורה דקורטיביים: אקסקלוסיב, קערות נוי מברונזה בעבודת יד: שרון סידס. נגרות מטבח: "בנטורה איכויות בעץ".

במדור הקודם: בית פלוס יקב ביישוב לפיד
לכל הבתים של בית ונוי