ביתה של מעצבת הפנים מיכל מטלון נבנה לפני 12 שנה, ולמרות שבאותה תקופה עוד הייתה שקועה עמוק בקריירה הקודמת שלה כמהנדסת תעשייה וניהול בתחום ההיי טק, קונספט תכנונו הרצוי היה ברור לה, והיא אף הכינה שרטוטים מפורטים שעובדו לתכניות אדריכליות. "האהבה והמשיכה לעיצוב ואדריכלות תמיד היו שם, גם כשפניתי בזמנו ללימודי הנדסה", היא מספרת. ואלה, מסתבר, ניצחו.
שאבי שיק ומראה טבעי. הסלון | צילום: עודד סמדרהמטרה: בית פונקציונאלי
אחרי מספר שנות קריירה מוצלחת, ובכלל זה תקופת שהות בת מספר שנים בארה"ב במסגרת עבודתו של בעלה, גבר חיידק העיצוב ומטלון החליטה לעשות מעשה - לממש את אהבתה וללמוד עיצוב פנים. השיפוץ שביצעה בביתה בשנה האחרונה, נרקם במוחה הרבה זמן. "היום אנחנו משפחה עם שלושה ילדים ומטבע הדברים הצרכים השתנו. אחרי 12 שנה הגיע הזמן לרענן קצת את הבית, ובפרט, שעם הזמן שעבר ואחרי לימודים ועבודה בתחום עיצוב הפנים גם זווית המבט שלי השתנתה".
הבית, שסגנונו משקף את המגמות שרווחו בתקופה בה נבנה, ממוקם נמוך ממפלס הרחוב על שטח משופע מאוד שהכתיב מבנה מפלסים, שנותר כך גם לאחר השיפוץ: מבואת כניסה, ממנה מובילות שתי מדרגות מטה לחלל ציבורי המכיל את הפונקציות המשותפות וירידה למרתף, ובשטחה ממוקם גרם המדרגות המוביל לקומות העליונות - קומת חדרים הנפרשת על שני "מפלסונים" ועליית גג. מימין המטבח ומשמאל הסלון | צילום: עודד סמדר כסאות ותיקים שמלווים את המשפחה | צילום: עודד סמדר
"המטרה לא הייתה להפוך את הבית על פניו", מסבירה מטלון. "מה גם שמבנה המפלסים הינו אילוץ בלתי ניתן לשינוי שנגזר מהטופוגרפיה. הרעיון היה להתאימו לחיינו העכשוויים, ובמסגרת זו גם לתקן טעויות שעשיתי בזמנו, כמו למשל, בחירת זיגוג כהה ששולב בפתחים, החשיך את החלל ואף לא אפשר ליהנות כמו שצריך מהנוף". ואמנם, השיפוץ התמקד בעיקר ברענון החלל ובשדרוג ההיבט הפונקציונאלי, אשר לשיטתה של מיכל הוא קרדינאלי. "ככל שהבית 'עובד' טוב יותר מהבחינה הפונקציונאלית ובהתאמה לאורחות החיים של דייריו, כך גם מרחב המחייה הוא נעים יותר, מסודר יותר, ומעניק הנאה גדולה יותר", היא דורשת, ולמראה ביתה - גם מקיימת.
השינוי המבני העיקרי היה הסרת שני קירות שתחמו את המטבח, כאשר בתוך כך התקבלו בחלל המגורים יתר תחושת מרחב, פתיחות, וזרימה ישירה בין אזוריו השונים, ובכלל זה קשרי עין ישירים אל החוץ מהמטבח, אשר בארגון הקודם כחלל סגור היה מקופח מבחינה זו. הפתחים שהחשיכו את החלל הוחלפו במסגרות פרופיל בלגי בגון שמנת, ולמעט הריצוף המקורי (אריחי קרמיקה במרקם דמוי אבן) אותו הותירה מטלון כשהיה, חלק משמעותי מתהליך השיפוץ הוקצה להיבט החומרי, ובעיקר לטיפול בקירות: כך, למשל, לבני פירוק בהירות שנבחרו לחיפוי חלקת קיר צרה במבואת הכניסה, כמו גם לעמוד קונסטרוקטיבי בחלל המגורים, אשר עובה והורחב לכדי קיר קטן ואגב כך מדגיש את נוכחות האבן. אוסף של צלחות מסוגננות | צילום: עודד סמדר וכלים יפים | צילום: עודד סמדר
לשים על השולחן ולאכול מול הנוף | צילום: עודד סמדר
סלון: פריטים חדשים לצד ותיקים
בפינת סלון, הגובלת עם חלק נוסף מהמבואה בקדמת החלל הציבורי, שולבה משרבייה החוצצת חלקית בין שני האזורים ומצניעה את הירידה למרתף, ובקיר בו ממוקם מסך הטלוויזיה נבנתה שכבת קיר קדמית לצורך הטמעתו בתוכה. המרווח שנוצר, נוצל לשילוב תאורה שקועה המאירה כעין הילה נעימה, והקירות משני צדדיה נצבעו בטיח וגה בגון חול.
שפת העיצוב המאפיינת את החלל נשענת בעיקר על "ליקוט" - פריטים חדשים לצד ותיקים, חפצים מסוגננים שנאספו עם השנים ושילובים משילובים שונים, המייצרים הרמוניה ביתית חמימה, וסוג של "שאבי שיק" מעורב עם מראה ראשוני וגס משהו, המבליט את כנות החומר: נוכחות משמעותית של עץ, שילובי טקסטיל נוסכי רכות, גופי תאורה בסגנונות שונים המיועדים ליצור אווירה, וכן תוכן אישי יקר בדמות אוסף מרשים ומגוון של פריטי נוי וכלים עשויים קרמיקה, מעשה ידיה של מטלון.
פינת זולה למשפחה | צילום:
עודד סמדר
מטבח: משטח עבודה תעשייתי
אזור המטבח, שנפתח לחלל המגורים ויצא לאור - תרתי משמע - חודש במסגרת השיפוץ, ממסד עד טפחות: בעברו האחד נמשך רצף יחידות תחתונות, החובר ליחידת אי שתוחמת את המטבח ופונה אל פינת האוכל תוך יצירת תצורת ר'; בעברו השני תוכננה יחידה גדולה המשתרעת על פני כל שטחו של הקיר ומאכלסת בתוכה את מכשירי החשמל; ובתווך ניצב שולחן אוכל. משטח העבודה מייצג ממד תעשייתי - משטח ארוך למדי עשוי נירוסטה כמקשה הומוגנית, ללא כל תפרי חיבור, ובתוכו שתולות להבות גז המתיישרות עמו בקו אפס, וכן כיור. לעומת זאת, משטחה של יחידת האי, שצדה הפונה לפינת האוכל משופע בחללי אחסון נוחים ונגישים לצרכי אירוח, מגלם את החיבה לחומריות גסה וראשונית - בוצ'ר בלוק עבה במיוחד, עשוי לייסטים של עץ אלון שנבחרו על ידי מטלון בקפידה.
במרכז המטבח ניצב שולחן אוכל עשוי עץ, לו מצוותים ספסל ושני כיסאות אדומים ותיקים שהולכים עם המשפחה לאורך שנים, ובהמשך החלל ממוקמת פינת משפחה/טלוויזיה נעימה להיזרק בה. בשם הפרקטיקה, את המסך ניתן לסובב לכיוון המטבח, כך שגם משם ניתן לצפות בו, ופרטים חינניים מדגישים את מהותה כחלל משפחתי, דוגמת מדבקה של מערכת שעות צבעונית המציינת את שעות החוגים של הילדים, או לוח מחיק להשארת הודעות ותזכורות. התוכנית: להפוך את הבית | צילום: עודד סמדר תוכניות גם בחדר העבודה | צילום: עודד סמדר
שנהנה מאור ואוויר טבעיים | צילום: עודד סמדריחידת חדרי השינה: נוף מהמיטה
גרם מדרגות עשוי קונסטרוקציית מתכת ומדרכי עץ דובדבן, מתפתל מעלה אל קומת החדרים שרוצפה בפרקט, ובמפלסה הנמוך ממוקמים חדרי הילדים וחדר הרחצה המשותף, ששודרג במסגרת השיפוץ. מטלון: "במקור, נחלק החלל כך שעומקו שימש כאזור כביסה/שירות, וחלקו הקדמי היה חדר רחצה חשוך למדי, ואך מתבקש היה להחליף ביניהם". במסגרת זו הוסרה מעומק החלל הנמכת גבס שהייתה בו ובתקרתו נפרץ סקיילייט המחדיר שפע אור יום טבעי, ואילו חלקו הקדמי הפך לחדר כביסה מתוכנן בקפידה ייעודית, כולל קרש גיהוץ נשלף וחזיתות ארון המצניעות את התכולה החשמלית.
יחידת השינה הממוקמת במפלסה הגבוה של הקומה היא חלל מרווח משופע תקרה, בה מותקנות קורות עץ החוברות לקיר מחופה טיח ווגה אפור במרקם גס. מהנוף הנשקף ממנה ניתן ליהנות גם בעת שכיבה במיטה.
את עליית הגג ניכסה מטלון לעצמה כחדר עבודה מלבב משובץ פריטים מדליקים, ומסגרתו הצורנית שנגזרה מגג הרעפים מנוצלת היטב - בחלקו הגבוה של החלל המשופע ממוקם שולחן העבודה הנהנה מאור ואוויר החודרים מבעד חלון גג פרוץ לשמים, ואילו חלקו הנמוך של החלל מנוצל כספרייה ולצרכי אחסון שונים.
תקרה משופעת בחדר השינה | צילום:
עודד סמדר
כמה פשוט ככה יפה | צילום:
עודד סמדר
חצר: בית ילדים בגינה
כמו הבית, כך גם הגינה האחורית מתפרשת על פני שני מפלסים, טרסות. ברחבת הדק המקורה בפרגולה שמשתרעת ביציאה מחלל המגורים, עוצבה זולה חביבה. ממנה ניתן להשקיף על הנוף הגלילי. בטרסה התחתונה, ניצב בית נוסף - בית עץ למשחקי הילדים, ומשלים את סיפור הבית כולו.
זוהי החצר, שמשלימה את סיפור הבית כולו | צילום: עודד סמדרתכנון: מיכל מטלון, מעצבת פנים
במדור הקודם: איך לעצב בית שייראה מסודר?
לפורטל עיצוב מבית מגזין "בית ונוי"