איך אפשר ללמוד על הטלת אחריות והאצלת סמכויות מעשרת הדיברות? לפני שאלוהים מאציל אחריות על עם ישראל, גם משה מקבל מיתרו שיעור קטן בהאצלת סמכות. יתרו פוגש את משה ומגיע כצופה מהצד ורואה שמשה בכבודו ובעצמו, מלבד להנהיג את העם הוא גם יושב ושופט כל מקרה.

הוא מציע למשה להתייעל ולמנות שרי עשרות, שרי חמישים ושרי מאות של "חילוקי דעות, סכסוכים, מחוזי ועליון". השרים הם מדרג שיפוטי, ואם לא יימצא פתרון יועברו המקרים לערכאה העליונה ביותר: משה.

איזה רעיון יפה, שמגיע מאיש שיכול להסתכל על הכל מהצד, לזהות את העומס שהאדם שרוי בו, וגם להציע פתרון ממש מועיל. משה מקשיב ליתרו ומקבל את המלצתו. הוא מבין כי הוא אינו יכול להמשיך כך לאורך זמן, מכיוון שאם לא יאציל סמכויות זמנו יתבזבז. הגיע הזמן לשחרר.

נקודה למחשבה: שיעור בשחרור

איפה בחיים שלך עמוס לך? באיזה תחום אפשרי עבורך לשחרר קצת ולהאציל סמכויות? אומרים שרק כשמשחררים מתפנה זמן ואפשר לעשות את מה שחשוב ומשמעותי הרבה יותר טוב.

אולי להיות מנהל/ת, טוב/ה יותר? אולי יתפנה זמן לעצמך להיות אדם טוב יותר? להיות שם בשביל המשפחה, החברים, בשביל עצמך? מה מהמטלות שלך אפשר להעביר אל בן או בת הזוג, על הילדים, הקולגות ועוד? משה התפנה להעביר לעם את התורה. הוא עשה זאת בחכמה לאחר שקיבל בעצת יתרו ארבעה תנאים חשובים. ננסה להקביל אותם אל חיינו.

אנשי חיל - אלו חייבים להיות אנשים שאפשר לסמוך עליהם שהם יבצעו את המשימה. חשוב לתת להם משימות שמתאימות לכישורי ה"חיל" שלהם.

יראי אלוהים - בעלי מערכת ערכים ואמונות דומה לשלך, מאמינים במטרה המשותפת, מסכימים להתווית הדרך שלך ועומדים בציפיות מסוימות (לא להגזים, כן?).

אנשי אמת - אמינות ודוברי אמת זו מילת מפתח. האצלת סמכויות רק לאנשים כאלה. מי שמחפש טוב מוצא טוב. האנשים הטובים נמצאים בכל מקום.

שונאי בצע - הם עושים תפקידם מתוך חיבור אליך, אין להם אינטרסים מנוגדים ולא יתפתו להכשיל אותך בעד בצע כסף או טובות הנאה אחרות.

ועוד טיפ מניסיון – חשוב לא לחכות למישהו בדיוק כמוך, כי אין עוד אחד כזה והוא לעולם לא יגיע. לא להציב קריטריונים מוגזמים, לצפות לטעויות, לשחרר וליהנות. ועכשיו מגיעים לעשרת הדיברות, האצלת האחריות עלינו כבני אדם. את הדיברות מעביר אלוהים בכבודו ובעצמו לעם ישראל.

שמתם לב שקוראים להן דיברות ולא חוקים או מצוות? כי אלו דברים שמכוח הדיבור שלנו אנחנו יכולים לבצע. לאורך ההיסטוריה סחפו מנהיגים בכוח הדיבור מיליוני אנשים, לטוב או לצערנו גם לרע (מרתין לותר קינג לעומת היטלר).

שלושת הדיברות הראשונות הן בין אדם לאלוהים: לזכור מאיפה באנו ואיזה אל עוצמתי יש לנו, להיות נאמנים רק לו ולקדש את שמו. (אנוכי ה' אלוהיך, לא יהיה לך אלוהים אחרים, לא תישא את שם ה')..

הדיבר הרביעי הוא שמירת השבת: פה אלוהים נותן לנו מתנה. קידשנו אותו ועכשיו נתבקשנו לקדש יום אחד בשבוע לאנשים החשובים לנו באמת, למנוחת הגוף שלנו, לעצמנו.

ששת הדיברות הבאות הן בין אדם לחברו: מעין אבני יסוד הכי בסיסיות להיות בני אדם טובים מבחינה מוסרית. (כבד את אביך ואת אמך, לא תרצח, לא תגנוב, לא תנאף, לא תענה ברעך עד שקר, לא תחמוד )

והנה הצעה לתרגיל קטן: מזמינה אותך לקחת דף ועט ולבחור שתי דיברות מבין שש הדיברות האחרונות (בין אדם לחברו). אפשר לרשום פעולה אחת של כוונה טובה בכל דיבר שבחרת, למשל – כבד את אביך ואת אמך. אפשר להתקשר ולדבר עם ההורים, ולא רק להתכתב דרך הוואטסאפ.

הדיברות הם הדברים החשובים שאלוהים נתנו לנו, זה גם עמוד השדרה האנושי שלנו כעם ובני אדם וגם רמז לכוח שיש בדיבור, למילים. שנזכה כל יום מחדש לדבר מילים טובות יותר ולהתמקד בדברים החשובים באמת.