אם חלפתם במקרה בפייסבוק ביממה האחרונה, סביר שנתקלתם בפוסט של אישה בשם סמדר כפרי כשהוא מלווה בתמונה מצמררת של רכב הפוך ומרוסק. בפוסט שנעשה ויראלי מהר מאוד בשל חשיבותו הרבה, כתבה כפרי: "אם עברתם גם אתם אתמול בשבת בצהריים בצומת אלישמע וראיתם את הרכב המרוסק שמרוח הפוך על עמוד רמזורים- בטח חשבתם שאין מצב שמישהו יצא משם בחיים.

"גם אני הייתי שם ולא חשבתי שמישהו יצא משם בחיים. חשבתי את זה במהלך 5 השניות שעברו לפני שהבנתי שהרכב המרוח הזה הוא הרכב של בן הזוג שלי, שנסע בו עם הילדה הקטנה שלנו. אבל הם שניהם בחיים, שניהם מרגישים טוב, שוחררו תוך כמה שעות מהמיון וכרגע ישנים מחובקים במיטה ובבית. לשמחתי גם הנהגת הפוגעת יצא בחבלה יחסית קלה בלבד (וכאן גם המקום לומר שעוד לא ממש ברור איך התאונה הזו קרתה בדיוק, ואני לא עסוקה בלהאשים. בעיקר שמחה שאף אחד לא איבד את החיים שלו כאן. נהוג לומר על אירועים כאלו ש"הם יצאו בנס". ש"היה כאן מזל גדול", או ש"מישהו שמר עליהם מלמעלה".

קרוב ל-4,000 לייקים ומעל ל 15,770 שיתופים זכה הפוסט שכותבתו טוענת כי מה שהציל את יקירה מאסון טראגי הוא בטיחות. תחילה בסוג הרכב עם שילדה חזקה וכריות אוויר שנפתחו בעת התאונה, בשילוב כסא בטיחות יוקרתי שעמד בתקן האירופאי המחמיר ביותר. "תבדקו, תחקרו, תשאלו, ואל תחסכו שקל על הבטיחות של המשפחה שלכם. המשפחה שלי בחיים. זה היה יכול להיות אחרת לגמרי", כותבת סמדר.

אילולא המוכר, הבת שלי לא הייתה היום בחיים

בפוסט המלא הודתה סמדר כפרי למוכר בחנות "בייבי אאוטלט" בכפר סבא, שלימד אותה לפני מספר שנים התקנה נכונה של כיסא בטיחות, ואמר לה בדיוק מה לבדוק ברכישת כיסא. למעשה רק לפני שבוע הגיעה כדי לקבל המלצה על בוסטר טוב. המוכר בדק את כיסא הבטיחות שמותקן לה ברכב, וסרב למכור לה בוסטר משום שהכסא שלהם יכול לשאת את הילדה עד 30 ק"ג. "הוא הדגיש שהבוסטרים אולי חוקיים, אבל בטיחותיים הם ממש לא. הוא גם הראה לי איך סוויץ' קטן בכיסא שלנו שלא הייתי מודעת אליו הופך את הישיבה של הבת שלי במשקל ובגובה הנוכחי שלה לנוחה בהרבה ובטיחותית יותר, וליתר ביטחון גם בדק בדקדוק עם המושב מותקן כהלכה. בלעדי הביקור בחנות, ואם הייתה יושבת על בוסטר שמישהו אחר כן היה מוכר לי- היא לא הייתה היום בחיים. חד וחלק", אומרת סמדר.

שמו של המוכר הוא שגיא שילר, אשר עבר הכשרה בארגון בטרם, בדומה לרשימת טכנאי מושבי הבטיחות המוסמכים . "אנחנו מכשירים טכנאי מושבי בטיחות, באים אלינו בעלי חנויות שחשוב להם לדעת כיצד להתקין מושבי בטיחות ולקבל תעודות טכנאי. עליהם להגיע מספר פעמים בשנה לרענון ובדיקה והרישוי מחייב אותם לעבור מבחנים מפעם לפעם. הטכנאים עברו הכשרה משמעותית ונמצאים במעקב כדי שהרישיון שלהם יישאר בתוקף והרמה המקצועית תישמר", אומרת אביטל אפל פנקס, מנהלת קשרי ממשל ודוברת ארגון בטרם לבטיחות ילדים

מהן ההנחיות בהתקנת מושבי הבטיחות? 
"אחרי שהורים בוחרים מושב בטיחות, אנחנו רואים בסדנאות התקנה שאנחנו מעבירים להורים אחת לשנה, שכ-70% מההורים התקינו את המושבים לא נכון. בחלק מההתקנות הטעויות היו משמעותיות שיכלו לפגוע בילד ולגרום לזה שבזמן תאונה הוא לא יהיה מוגן כמו שצריך. ולכן לא רק חשוב לרכוש כסא טוב אלא רצוי לדעת להתקין אותו כראוי וללא טעויות".

מהן טעויות ההתקנה הנפוצות?
"הורים ששמים את כסא הבטיחות מול כרית אוויר פעילה, בעיקר תינוקות שיושבים נגד כיוון הנסיעה.  זוהי סכנת חיים כי אם הכרית נפתחת ויש תינוק בסל קל מול כרית פעילה, זה יכול להרוג את התינוק. הטעות הזו קרתה הרבה פעמים ולכן הוציאו את החוק שאסור להושיב תינוקות וילדים עד גיל 8 מול כרית אוויר פעילה במושב הקדמי. כשהכרית נפתחת, הראש של התינוק מוטח קדימה למושב הרכב וזה גם מה שהורג אותו - פגיעת ראש. הטעות הזו קריטית גם אם יש מושב בטיחות מעולה.

טעות נוספת היא שהרצועות לא הדוקות מאוד על הילד כי "לא נעים לו". זה מסוכן כי אם יש עצירת פתע הוא עף קדימה, והראש שלו עלול להיות מוטח במושב שלפניו. חייבים להדק את הרצועות היטב, כך שאפשר יהיה להכניס רק אצבע בין הגוף לרצועה.

טעות קריטית אחרת היא שלא מעגנים את המושב מספיק חזק לרכב. מושבים שיש בהם איזופיקס או לץ' הם מושבים שבהם מעגנים את המושב בטיחות ישירות לשלדת הרכב. לכן חשוב שגם למושב יהיה איזופיקס או לץ' וגם לרכב יהיה ווי עגינה של איזופיקס. זה מקטין כמעט לחלוטין את הטעויות של העיגון וההתקנה, מהדק את המושב בצורה קלה ונכונה לרכב. עם חגורת בטיחות הרבה יותר קשה לעשות את זה, ושם יש הרבה טעויות. התקנה לא נכונה יכולה לבטל חלק עצום מהיתרונות שהמושב אמור לספק, לכן חשוב לדעת לעגון נכון את מושב הבטיחות לרכב.

הטעות הכי חמורה בישראל היא שאנשים ממהרים להעביר את הילד למושב הבא - מהסל קל למושב בטיחות ומשם לבוסטר ומשם לחגירה עם חגורת רכב. הם לא מסתכלים על חוברת הוראות היצרן ומגבלות המשקל והגיל. שימו לב, כי אם מושב בטיחות עדיין מתאים להם במשקל ובגובה הוא ייתן הגנה יותר טובה מהבוסטר. אנחנו רואים ילדים קטנים שלא אמורים לשבת בבוסטר אלא במושב בטיחות או שיושבים לא נכון בחגורת בטיחות, או שחגורים ללא בוסטר ואנו רואים את תוצאות הפגיעות בבתי החולים, בדקו את הוראות היצרן, צפו בסרטונים של החברה עם הדגם המתאים ובדקו שהמושב אכן מתאים לילד ואל תמהרו להעבירו למושב הבא".  

מה הם כסאות הבטיחות הבטיחותיים ביותר?

כסא בטיחות לילד (צילום: istockphoto)
חתיכת הפלסטיק הזו היא ההבדל בין חיים למוות ואסור לזלזל בזה | צילום: istockphoto
באתר האמריקאי Consumer Report פורסמה רשימה של 5 כסאות בטיחות שעברו מבחני ריסוק בשנת 2016: Chicco Nextfit, Britax Marathon ClickTight, Evenflo SureRide/Titan 65, Cosco Scenera NEXT ו - Graco Contender 65.

האם מומלץ להאריך את ישיבת הילדים על כסאות בטיחות על פני בוסטרים?
"אם מדובר במושב בטיחות שמאפשר הושבה עד משקלים גבוהים ויש מושבי בטיחות עד משקל של  30 ק"ג, עדיף להשאיר עם חגירה פנימית, כי זה מפזר את האנרגיה של המכה ביותר מקומות ונותן יותר הגנה, אם הילד כבר גדול מדי, צריך להעביר למושב הבא".

ועד כמה בוסטרים באמת יכולים להגן על ילדים?
"חתיכת הפלסטיק הזו היא ההבדל בין חיים למוות ואסור לזלזל בזה. יש המלצות ברורות לשימוש בבוסטר, אשר מעלה אותם בגובה כך שהחגורת בטיחות לא יושבת על חלל הבטן אלא על עצמות האגן, ובמקרה של תאונה החגורה מתהדקת על עצמות האגן. אם הילד לא יישב על בוסטר והחגורה תשב על חלל הבטן אין עצמות שיספגו את עוצמת המכה ואפשר להיפגע בכל האיברים החיוניים באופן חמור. אם ילד לא ישב על בוסטר, חגורת הכתף לא תעבור במרכז בית החזה, ובעת תאונה היא לא תמנע מהראש לעוף קדימה ולהיות מוטח במושב שממול, ומהברכיים לעוף לכיוון הפנים".

המלצה נוספת היא להושיב את התינוקות עד גיל שנתיים נגד כיוון הנסיעה. "עדיף מאחור ולא מקדימה, כי זהו המושב הכי בטוח ברכב. רוב התאונות הקטלניות הן חזיתיות כך שבאופן סטטיסטי, מושב אחורי נמצא רחוק יותר ממקום התאונה השכיח", מוסיפה אביטל.  

>> חו"ל עם הילדים: אל תאמינו לתמונות היפות