פעוט בגן ילדים 1 (צילום: istockphoto)
רק בעזרת תיווך של הורה ניתן להפיק מהמחשב תועלת | צילום: istockphoto

"זה שלללללי!", זה מתחיל בצעקה שעולה מחדר הילדים, "רוצה דייגוווווווווווווו!", וממשיך בסאונד של בכי תמרורים. אני ממהרת למקום ה"קול ששון וקול שמחה", רק כדי לגלות שבן העשר זרק את אחיו הפעוט ממשחק "דייגו מציל חיות" לטובת עדכוני הסטטוס שלו בפייסבוק. הגדול, אלוף ההתנצחויות, הבין את המשמעות של שימוש בכוח בלתי סביר בקטנצ'יק, ומייד שלף כתב הגנה מנומק: "רק אתמול הראינו לו את המשחק ועכשיו הוא רוצה כל הזמן לשחק במחשב! אמא, נראה לך הגיוני שילד שלא יודע לקרוא ולכתוב ישחק במחשב?! מחשב זה לא משחק לתינוקות", פסק בהחלטיות. וקשה שלא להסכים איתו. אם לפני למעלה מעשור סצנה של דרדק בן שנתיים-שלוש משחק במחשב ושולט בטבעיות בעכבר נשמעה הזויה, היום פעוט גולש באינטרנט הוא בבחינת "אם תרצו אין זו אגדה".

אמנם צאצאינו גדלים בעולם הדיגיטלי, רואים אותנו משתמשים במחשב ומגלים אותו בגיל מוקדם למדי, אולם זה לא מונע מלהעלות את השאלה: האם יש צורך בהיכרות כה מוקדמת עם מחשב ואינטרנט, או שמא מדובר במערכת יחסים המקדימה את זמנה?

תורם להתפתחות הפעוט?

ישנם הורים המבקשים להקנות לילדיהם מיומנויות בסיסיות במחשב מגיל צעיר מאוד, בעודם רואים בכך תרומה אפשרית להתפתחותם הקוגניטיבית. אולי הקשר הישיר הזה נשמע ברור ופשוט, אבל מתברר שהדיון על שילוב הטכנולוגיה בהתפתחות הילד מורכב הרבה יותר, ואין כל תמימות דעים בטענה כי היכרות מוקדמת עם המחשב תסייע לילדים להיות חכמים יותר. להיפך, יש הטוענים כי מערכת יחסים כזו מקדימה את זמנה ואין בה כל תועלת.

"המחשב כשלעצמו אינו תורם להתפתחות קוגניטיבית גבוהה יותר של הפעוט", קובעת ד"ר רחל ברוך, מומחית לתקשורת בחינוך, ראש המכון ללימודים מקוונים ורכזת לימודי מחשב במכללת אחווה. "למעשה, רק בעזרת תיווך מתאים של מבוגר כמו הורה או גננת אפשר להפיק תועלת מהשימוש בו. הורה שמאפשר לפעוט לשחק במחשב ללא תיווך, כאילו נתן לו לקרוא ספר בלי ללמדו לקרוא".

לדבריה, בגיל הרך על ההורים להתייחס לשימוש במחשב כאל משחק של הפעוט. אמנם משוכלל יותר, אך אינו חשוב או מועיל יותר מפעילויות אחרות, וילד יכול להתפתח היטב גם אם לא השתמש במחשב בשנות חייו הראשונות. "בגיל הרך, התפתחותו העיקרית של הפעוט צריכה להיות ברובד הקוגניטיבי, הגופני והחברתי-רגשי, דרך חוויות והתנסויות אחרות, ביניהן משחק עם חברים", מזכירה ד"ר ברוך. "המחשב איננו מהווה חלופה למגע רב חושי ולתקשורת עם הסביבה החיוניות להתפתחות בגיל זה. עם זאת, מכיוון שכיום הסביבה המתוקשבת מהווה חלק טבעי מסביבת הפעוט, אי אפשר ולא רצוי להתעלם ממנה לחלוטין, ואם הפעוט מגלה התעניינות במחשב יש לאפשר לו גישה והתנסות".

קורס להכרת המחשב

כשאתם מגיעים להחלטה להכיר לפעוט את עולם המחשבים, יש לערוך היכרות זו בצורה נכונה. כך למשל, יש להתאים את הטכנולוגיה לקהל היעד, להקפיד על תוכן מתאים ולהעניק תיווך נכון, ולא פחות חשוב - לוודא כי הוא מתחבר לנושא ונהנה מהמשחק.

ד"ר ברוך מציינת כי על ההורים לשים דגש על מספר עקרונות. ראשית, יש להצטייד במקלדת המותאמת לגיל הרך, רצוי כזו עם צבעים וצלילים בצירוף לומדה שתאפשר לפעוט להבין את הקשר בין גורם לתוצאה. למשל, בכל פעם שהוא יקיש על מקש אחר במקלדת הוא יקבל צליל אחר, צבע אחר, או תמונה/ תנועה חדשה על המסך.

לפני שיושבים עם הפעוט ללמדו כיצד להשתמש במחשב, יש לאפשר לו להתנסות בכך באופן עצמאי בדרך של ניסוי וטעייה. רק לאחר שמיצה את החידוש, כדאי להמליל לו את פעולותיו ולכוונו באמצעות שאלות. למשל, יש לומר לו משפט כמו: "כשלחצת על המקש האדום במקלדת הופיע קוף, וכשלחצת על המקש הצהוב מה הופיע? נכון, פיל". בהמשך, במטרה לחזק את הבנת הקשר בין עשייה לתוצאה, יש לכוון את הפעוט כך שהלחיצות יהיו מכוונות, ובפעמים הבאות הוא ילחץ על המקש במטרה להגיע לתוצאה הרצויה. בנוסף, כדאי לתאר לו במילים את התמונה והפרטים שהוא רואה על המסך, להסב את תשומת ליבו לפרטים, ובהמשך לשאול שאלות ניבוי. לאחר פעולת התיווך, ד"ר ברוך מייעצת לאפשר לפעוט התנסות במחשב באופן עצמאי ולהימנע מתיווך יתר.

באשר לתכנים, מומלץ שיהיו קשורים לסביבתו הקרובה, למשל פעילויות הקשורות למאכלים, לצבעים, לצורות ועוד. כמו כן חשוב שהן יכללו אוצר מילים מתאים, הגייה נכונה, קצב תנועה המתאים לריכוז הנדרש מהפעוט, וכמובן, על ההורה לוודא כי המסרים המועברים במשחק מתאימים לפעוט. ד"ר ברוך מייעצת להימנע מתכנים שיש בהם עודף גירויים, כדוגמת רעש רב ויתר תנועה.

באשר לשימוש בעכבר, רוב הפעוטות אינם יכולים להשתמש בעכבר לפחות עד גיל שנתיים ויותר. אולם אם הפעוט מגלה באופן טבעי יכולת להחזיק בעכבר, יש לזרום עימו. אם אינו מביע עניין בהחזקת העכבר, יש להמתין לגיל מאוחר יותר.

גם על משך החשיפה יש לתת את הדעת. ד"ר ברוך מציינת כי יש להגביל את השימוש במחשב כבר בגיל הזה. "אין בעיה בכך שהפעוט ישחק רבע שעה במחשב, אך חשוב שהשימוש במחשב לא יהיה על חשבון הרכבה בקוביות, משחק בחול, טיול בסביבה הקרובה ומשחקים אחרים".

בחורה, ילד וילדה שוכבים על הרצפה מול מחשב (צילום: jupiter images)
חשוב לערוך להם היכרות עם המחשב ולפקח על התכנים | צילום: jupiter images
לחכות עוד קצת

אוריין אופיר, גננת במקצועה וכיום מלווה גנים בשיטת ולדרוף (הגישה האנתרופוסופית) טוענת כי אין צורך לחשוף פעוטות בגיל כה צעיר למחשב. "עיקר ההתפתחות בגיל הרך אמור להיות ברובד הגופני. בשנים האלה הפעוט אמור להתחיל לעמוד על רגליו, להזדקף, ללכת ובמקביל לרכוש שפה. בגיל הזה, באופן טבעי, הפעוט מאוד אקטיבי מבחינה פיזית, הלמידה שלו מתבצעת דרך חיקוי העולם שמסביבו, לצד התפתחות הדמיון והיצירתיות", היא אומרת.

בנוסף, לדבריה, הושבת פעוט מול מחשב יוצרת עבורו סיטואציה סטטית למדי. הוא כמעט אינו מניע את גופו. יתר על כן, הלמידה בשלב זה היא סוג של אילוף, שכן כישורי החשיבה אינם מספיק מפותחים ולכן הסיכוי שהמחשב יתרום להתפתחותו מוטל בספק.

לסיכום, קבלו 5 טיפים שבעזרתם תוכלו להכיר לפעוט את המחשב בצורה נכונה:
1. התנסות עצמאית: אפשרו לפעוט להכיר לבדו את המחשב בדרך של ניסוי וטעייה.
2. מקלדת: התאבזרו במקלדת מותאמת לפעוטות עם לחצנים גדולים וצבעוניים המפיקים צלילים.
3. תכנים: היעזרו בלומדות ובמשחקים המתאימים לגיל הרך. תוכן הפעילויות צריך להתאים לפעוט מבחינת אוצר המילים, הקצב שלהן והמסרים המועברים.
4. תיווך הורי: המלילו לפעוט את הפעולות שעשה תוך הסבר הקשר בין הגורם לתוצאה. שאלו אותו "מה יקרה אם תלחץ על?". תארו לו במילים את התמונה שעל המסך, הסבו את תשומת ליבו לפרטים, שאלו שאלות מכוונות.
5. באווירה נעימה: שימרו על חוויה והתנסות חיובית וללא לחץ, תוך בדיקה שהפעוט אכן נהנה מהפעילות.

הכתבה התפרסמה במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון במתנה לחצו כאן 

>> איך לעודד יכולות למידה בפעוט?