@bigsislei She couldnt waittttttt to get this out #badwordchallenge ♬ original sound - BigSisLei

קשה לדמיין איזה ייראה דור הפעוטות של היום. הם הגיע לעולם בלתי צפוי בעליל וגדלים אצל הורים שמכורים לרשתות חברתיות ושוויתרו מזמן על הפרטיות שלהם, כמו גם על זו של הילדים שלהם. אתגר הטיקטוק האחרון שמיועד להורים ולצאצאים הקטנים שלהם, מראה בדיוק עד כמה תופעת העדריות של הרשתות היא בעלת השפעה שלילית, ועד כמה הורים מוכנים להקריב את הילדים שלהם עבור לייקים.

לפני כמה חודשים היה זה אתגר שירותים שבמסגרתו ילדים בבתי ספר הורסים את חדרי השירותים המיועדים למעשה עבורם, היום זה אתגר שבו הורים מצלמים את הזאטוטים שלהם בחדר האמבטיה ומבקשים מהם, יותר נכון - מאפשרים להם - לקלל, לצעוק ולהשתולל כאוות נפשם.

מה אמורים לעשות עם החופש הזה?

זה לרוב שוק די רציני לשמוע את הילד הקטן שלכם אומר מילה לא יפה. אתם בטח תוהים מאיפה הוא שמע אותה (ויודעים שזה בטח מהגן, או בגלל שאמא מקללת באוטו כל הזמן), ואתם בטח פוצחים בהסבר על למה לא כדאי לומר את המילה הזו, ואיך זה יכול להעליב מישהו. אבל ההורים בטיקטוק דווקא מעודדים את הילדים שלהם לקלל. מבחינתם, זה האאוטלט המושלם שמאפשר לילדים שלהם להתנסות בקללות. הרעיון הוא לתת לילדים מקום בטוח, כלומר, חדר האמבטיה, ושם הם מוזמנים להגיד את כל המילים הנסטיות האלה שאבא ואמא לא מרשים לומר. באופן לא בלתי צפוי, הטרנד הזה, המכונה Bad word bathroom challange, הפך ויראלי במיוחד, עם שלל פעוטות מתוקים שמקללים בקול מלאכי אחרי שההורים משאירים אותם לבד עם הטלפון.

"את יכולה להיות פה ולהגיד bad words", אומרת אחת האמהות באחד הסרטונים לבתה, בטח בת ארבע בסך הכל. "אני יכולה להגיד מילים רעות?", תוהה הילדה במבוכה, "כן כן, אני אצא ואת יכולה להגיד את כל המילים הרעות שאת רוצה", מבהירה האם. הפעוטה המתוקה מסתכלת למצלמה, ומיד יוצא לה ?What the F בקול צפצפני מתוק. היא נבוכה מהסיטואציה, מצחקקקת בביישנות, ולא לגמרי מבינה מה בדיוק היא אמורה לעשות עם החופש הזה שנכפה עליה. אמא שלה ממשיכה לעודד מחוץ לחדר האמבטיה "את אומרת את כל המילים הרעות שלך?".

@ordinary_kay._ I cant believe my ears #bathroomchallange #badwordchallenge ♬ original sound - ordinary_kay._

אינסוף הורים הצטרפו לאתגר, עם מעל 90 מיליון צפיות לסרטונים המציגים פעוטות מקללים כמו מלחים שיכורים בחדר האמבט. "אני לא מאמינה למשמע אוזניי", אומרת אמא אחת בסרטון, "הבייבי הקטנה והמתוקה שלי, אני לא מאמינה שהיה בתוכה את כל זה". הבייבי הקטנה שלה רק בת שלוש, והיא מסכימה לאתגר בחיוך גדול, מוכנה לשחרר את כל המילים הרעות שהצטברו לה בגוף, כמו שאמה הסבירה. הפעוטה מיד פותחת במשפט שיגרום לאוזניים לעמוד, וזוכה ל-3.2 מיליון צפיות. אמא אחרת שהרשתה לבת שלה לומר כל מילה רעה שהיא יכולה לחשוב עליה, זכתה ל-43 מיליון צפיות עבור סרטון בן 40 שניות. הפעוטה המתוקה מצחקקת ונהנית לומר מילים קשות בקול מתוק. "שמנו לה שהבת שלנו אספה כמה מילים לא ראויות לגיל שלה", הסבירה אם בשם אייבורי לניו יורק פוסט. "הטרנד הזה בטיקטוק נותן לנו את ההזדמנות לדבר איתה, לעשות שיחה פתוחה על הנושא של מילים והתנהגות, וזה מבהיר את החשיבות של תקשורת מכבדת ומודעות".

המומחים דווקא חלוקים, ומאמינים שאין שוב דבר חיובי בלאפשר לפעוטות לקלל כאוות נפשם. "אני לא הייתי ממליצה על האסטרטגיה הזו בשום סיטואציה, מכיוון שזה למעשה מעודד ומאשרר לילדים להשתמש במילים רעות", אומרת ד"ר טיש טיילור, פסיכולוגית ילדים וסופרת מקנזס סיטי למגזין Parents. "אני חושבת שיש פה סתירה פנימית, גם בעובדה שההורים קוראים לחדר האמבטיה safe space, וזה מאותת לילדים ששימוש במילים רעות זה משהו בטוח".

@pearlinebrown1 Bruh #fyp #bathroomchallange #badword #badwordchallenge ♬ original sound - Pearline

שימוש במילים "רעות" על ידי ילדים הוא לא דבר רע בהכרח. הם ילדים, וככאלה מתנסים בכל מה שהם שומעים, חוזרים על מה שאנחנו כנראה אמרנו וגם בוחנים את התגובה שלנו. הורים בכל דור ודור התעסקו בסוגיית הקללות. לא לחינם נולד המושג Bad word, כי ילדים לא מבינים את המורכבות. "האתגר הזה בטיקטוק מעודד ילדים לומר את המילים האלו, ולקבל ולידציה לאור העובדה שההורים מצלמים אותם", מסבירה ד"ר ארי בראון, רופאת ילדים מאוסטין. העצה שלה להורים שלא רוצים שהילדים שלהם יקללו היא די פשוטה: "אל תעשו אתגר טיקטוק!".

"שימוש בילדים ליצירת תוכן ברשתות החברתיות, בייחוד כאשר ההורים מעורבים ומעודדים את זה בעקבות האשטגס ויראליות, יכול ליצור כמה בעיות ונזקים", מסבירה טיטאניה ג'ורדן, מומחית הורים בחברת בארק טכנולוגיות, חברה שמתמחה בבטיחות ברשת עבור ילדים. לטענתה, בטח ובטח אתגר כזה יוצר נזקים, אבל שלא ממש משנה מה האתגר – לאתגרים שמערבים ילדים יש השלכות מעבר למה שצולם. "קודם כל זו הפרה בוטה של הפרטיות שלהם, ובהמשך, יש לזה גם השפעה פסיכולוגית על הילדים, כזו שאי אפשר להעריך את השפעתה", מסבירה ג'ורדן למגזין. "הבחירה לכלול את הילד שלכם בסוג כזה של תוכן, שבו מצופה ממנו לקלל, יכול להשפיע עליו בצורה שלילית מאוד לא רק באופן מידי, אלא גם בטווח הארוך". היא מונה את כל ההשפעות השליליות האפשריות: הפרה של הפרטיות, הותרת טביעת רגל דיגיטלית שלרוב אי אפשר להסיר, אפילו אם הילדים לא ירצו לראות את עצמם ברשת כאשר יגדלו, ניצול, במיוחד כאשר הסרטונים האלה מכניסים להורים כסף, וחשיפת הילדים לתגובות הגולשים, שיכולה להיות טראומטית גם עבור מבוגרים. ההעדפה של החשקים של ההורים – ללייקים, לתגובות, לכסף – על פני טובת הילד, יכולה להשפיע עליהם לרעה. החשיפה ללייקים מגיל צעיר, היא מסבירה, גם פוגעת בביטחון ובדימוי של הילדים, שלמדים שלייקים הם מדד חשוב, וזה עלול לגרום לסטרס וחרדה עבורם.

"תהיו מודל לחיקוי בראש ובראשונה", מסבירה ד"ר בראון, בהקשר של ילדים שמקללים. "שמרו על הפה שלכם, נסו לקלל כמה שפחות, בטח לילד הילדים. אם אתם אומרים מילה רעה בטעות, אולי שווה לשקול צנצנת קללות, ושתשימו בה כסף אם אתם מקללים". ואם הילד מקלל, היא מבהירה, מומלץ לעשות בדיוק את ההיפך ממה שמציע האתגר" להתעלם לחלוטין. "תשומת הלב שלכם זה מה שמאכיל את הצורך שלהם להתנהג ככה, וזה נותן להם ולידציה לעשות את זה שוב", היא מסבירה, "אני לא ממליצה על מקום שבו הם יכולים להוציא את המילים החוצה, זה מוזר, לא נחוץ ומאוד לא פרודוקטיבי".