ילדה וסלולרי (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
חשוב להתנהל בעדינות מירבית | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

הילדים נמצאים שעות ארוכות בוואטסאפ וחייהם החברתיים מתנהלים באמצעות מדיה זו. ההורים אינם יכולים להתחקות אחרי כל היגד, אמירה בעייתית, או התוכן, כאשר הנייד מוגן בסיסמא, או כאשר ישנו דיאלוג ארוך בקבוצות, עם שרשור תגובות בלתי פוסק וכמובן עגה הנהוגה בין הילדים, שאינה מוכרת להורים.

הסכנה הראשית היא חרם. בידי מנהל קבוצה (ילד בעצמו), ניתן כוח בל יתואר. כאשר הוא חורץ את דינו של מי שאינו נושא חן בעיניו ומגלה אותו מהקבוצה, בצורה פשוטה ביותר. הוא אינו נועץ באיש, איש אינו מפקח עליו, הכוח כולו נתון בידו וחברי הקבוצה סרים למרותו. בכדי לחזור לקבוצה, נדרשת בד"כ התערבות הורית, זה אם הילד משתף ומגלה את הסיבה למתח והחרדה שהוא מצוי בה.

הסכנה השנייה היא חשיפה לתכנים לא ראויים בקבוצות הוואטסאפ. קללות, גסויות, קטעים שאינם מתאימים לגילו של הילד, הנשלחים בקבוצות, מבלי שמתקיים פיקוח הורים. קטעים הגורמים לילד לחץ נפשי ניכר, או חשיפה מעוותת של המציאות, מודלים המשבשים את הצמיחה הטבעית שלו.

הסכנה השלישית היא טורפים. אנשים מבוגרים שמצליחים להשתחל לקבוצה, באמצעות ניידים של ילדיהם, או ילדים של חברים ומתחזים לילדים מן הקבוצה. גם שם הילד בטוח כי היא משוחח עם חבר או בן גילו וחשוף לתקיפה מילולית או מינית.

מהן הסכנות שמציב הוואטסאפ בפנינו ההורים?

ילד עם סלולרי (צילום: Thinkstock)
הוואטסאפ הזה מסוכן | צילום: Thinkstock

הוואטסאפ אינה מערכת חינוכית, מסגרת חוג, או ביתו של חבר, שם נמצאת סמכות הורית. ההורה נסמך אך ורק על המידע שמועבר עליו ע"י הילד. נדרש בירור מקיף למצבו הנפשי של הילד, שכן לא תמיד ההורה מבין כי הסיבה לכך היא התקשורת הלקויה באמצעות האפליקציה. לרוב מייחסים את המתח הרב לגיל ההתבגרות, לקושי הלימודי ולרעשי רקע נוספים. יש לשאול בפירוש שאלות המתייחסות לקשר באמצעות הנייד, כיום זוהי התקשורת הראשית הנהוגה בין ילדים, שכן השיח החברתי הפיזי, פינה מקומו לטובת האלקטרוני.

ידוע כי ילדים שלחו יד בנפשם, בעקבות פעילות קשה ברשתות חברתיות. לילד חשוב מאד לקבל תגובה מחבריו וכאשר הוא רואה שני סימנים כחולים, עוקב אחרי שעות הפעילות של חברו ונוכח כי הצד השני אינו מגיב, חרדות קשות מתפתחות ומצוקה נפשית גדולה. זה יכול להוביל לאי הבנות גם בתחום הרומנטי המתפתח בגיל זה והילד עושה בו את צעדיו הראשונים. הוואטסאפ הוא תקשורת כתובה, אינו מעביר טונים או הבעות פנים ועניין זה גורם לאי הבנות וטעויות רבות, בהבנת הצד השני, ביחוד כאשר ילדים עסוקים ברכישת מיומנויות חברתיות.

איך מתמודדים?

כדי להתמודד עם תופעת הוואטסאפ, כדאי לנהל שיחות חבריות עם הילד, בכללי. להבין את הלך הדברים הקיימים בוואטסאפ, לברר בעדינות מהם התכנים, יחסי הכוחות, מיהו מנהל הקבוצה, מה מטרת הקבוצה ולסייע לילד להחליט אם אכן קבוצה זו כדאית עבורו ומתאימה לו.

הדיאלוג עם הילד סביב נושא האפליקציה צריך להיות רגיש מאד, שכן ילדים חשים חובה להיות חברים בקבוצות, בכדי להיות מקובלים. אני יכולה להעיד על עצמי, שבאחת הפעמים רכשתי את אמונו של בני, עד כדי כך שהתלונן על הטרדה בוואטסאפ והתחזיתי אליו וטיפלתי בבעייה באופן רגיש ולשביעות רצונו. זו אינה דרך מומלצת, אך דרך אפשרית וכדאי שתיעשה בשיתוף עם הילד. בנוסף, ניתן לסייע לילד ולהציע לו תשובות מתאימות, כאשר הוא עונה בקבוצה או בוואטסאפ פרטני.

הכותבת היא שרית מזוז, מומחית לטיפול במצבי חרדה ומתח ומומחית ברפואה טבעית