בשנים האחרונות קמות יותר ויותר סדנאות הכנה לכיתה א'. מה בדיוק מנסים ללמד שם ועד כמה זה באמת חשוב לילדים?

"אנחנו מקיימים קבוצת מוכנות לכיתה א'", אומרת גלי בריק, מרפאה בעיסוק ממרכז "פאזל", רמת השרון. "מדובר בקבוצות קטנות שמונות בין ארבעה לשמונה ילדים. אלו סדנאות מקצועיות שמועברות על ידי מרפאות בעיסוק. אנחנו מתאמנים ביחד עם הילדים על מיומנויות גרפומוטוריות, כלומר, להעתיק צורות, לעבוד על הכיוון הנכון של המספרים והאותיות. אנחנו עובדים גם על מיומנויות ביצוע, שזה אומר לתת להם כלים שהם יזדקקו להם בכיתה א', כמו שימוש בעיפרון, מחק, מספריים, מחדד וכדומה.

"אותנו לא הכינו לכיתה א', אבל היום הדרישות בבית הספר עלו. כיום הילדים נדרשים לדעת לכתוב אותיות, מספרים, לדעת לגזור ולאחוז בצורה נכונה את העיפרון ולהיות מוכנים ובשלים רגשית, וגם לפתח כישורי קשב וריכוז שמתאימים לגיל שלהם".

"החוג שלנו נועד לאפשר לילדים מעבר מאוד חלק בין הגן לכיתה א'", אומרת עינת טופורסקי, מרכז נאות שושנים חולון, החברה למתנ"סים. "אנחנו עובדים על העניין של ביטחון עצמי, על ישיבה בכיסא - שזה נראה מאוד פשוט לכולם, אבל זה לא כל כך פשוט לילד גן. אנחנו רוצים להגיע איתם לשלב שבו הם מרגישים בטוחים בעצמם לעלות לכיתה א' ויודעים מה לעשות - אני יודע מה יבקשו ממני ולקראת זה אני הולך".

ההורים לחוצים לחינם?

"אני לא חושבת שנסחפתי", אומרת דושי באלי מרמת השרון שבנה לומד בסדנא כזו. "כשאני הגעתי לכיתה א' אמנם לא היו את כל הדברים האלה, אבל לדעתי, אם אני יכולה לתת לילד שלי את הכלים, ובפרט אם מדובר בילד שיש לו קושי בהתארגנות, למה לא להוריד לו את הקביים האלה כדי שיוכל ללכת בצורה חופשית בכיתה? אני חושבת שזה מבורך".

"היום התחרותיות בין ילדים היא גדולה, וילדים שלא מגיעים מוכנים לכיתה א' סובלים מהמון קשיים, כי יש המון ילדים בכיתה", אומרת ענבר אנג'ל שבנה לומד גם הוא בסדנא כזאת.

כפי ששיערתם, לא כולם בעד הסדנאות האלו. "אני חושבת שההורים בלחץ, יש תחרות מאוד גדולה, גם לנו המבוגרים, ואת זה אנחנו מקרינים גם לילדים. כל הזמן יש היסטריה שהילד לא יהיה מוכשר כמו שאני מצפה שהוא יהיה, אז אני מכין אותו", אומרת סמדר גפני, מומחית לקשיי למידה והסתגלות, מכללת מהות.

לגישתה, סדנאות מסוג זה יכולות לסייע לילדים שבאמת סובלים מבעיות התפתחותיות שונות ולא רואה את תרומתן לילדים אחרים. "זה נחמד ששולחים ילדים לסדנאות ומלמדים אותם לקרוא ולכתוב, אבל אם היינו מדברים ומשחקים משחקים של צלילים זה היה הרבה יותר נכון, כי בבית ספר חשוב יותר לדעת לפרק ולהרכיב מילה מצלילים. זה משהו שכל הורה יכול לעשות עם הילד שלו בבית. אפשר לעשות את הכל באופן הכי טבעי בחיים היומיומיים שלנו. לא חייבים בשביל זה קורס".

>> 30 חששות של אמא לקראת כיתה א'