ברגע שאדם הופך להורה, היסטוריית החיפוש שלו בגוגל מיד מרגישה בכך, בהמשך נכנס גם יוטיוב לתמונה שמתמלא במצויירים, ובהמשך כל הטלפון שלו עמוס באפליקציות שונות, משונות, צבעוניות מאוד. אב קליפורני שהתגרש לפני כחמש שנים, שהתקשה להשתלט על בנו, היום בן תשע, שפרק כל עול מבחינת משמעת לאחר הגירושים, החליט לשנות מבפנים, ויצר עבור הילד, וכעת עבור כל ילדי העולם, אפליקציה המחנכת למשמעת.

קווין ספיטרי יצר את התוכנה ׳עולם ההתנהגות׳ למען בנו קייל, ולמען שפיותו האישית, לאחר שזה לא חדל להתפרע. ״מאז המשחק״, טוען האב, ״קייל הפסיק לעשות דווקא, והוא שמח יותר ורגוע״. האפליקציה חינכה את קייל לסדר אחריו, להפסיק למתוח את הגבולות ולהתגרות באחרים. אפליקציית ׳עולם ההתנהגות׳ היא תוכנת חיזוקים חיוביים להורים, מורים וילדים שיצאה לפני פחות מחודש לשוק, והיא פרי הגירושים של הוריו של קייל. ״הגירושים היו קשים לכולנו״, מודה ספיטרי. ״קייל התחיל להתקשות עם ההתנהגות בגן, הוא תמיד היה ילד מאוד אקטיבי, אבל פתאום הוא התחיל למשוך לילדים בשיער והפסיק להקשיב. שלחו אותו הביתה שוב ושוב״, מספר בצער האב, במקצועו מרפא בעיסוק עבור ילדים בעלי צרכים מיוחדים. ״בשלב מסויים שילמתי למישהי שתהיה איתו בגן, כדי שלא יפריע לכולם. הייתי מוכן לעשות הכל כדי לעזור לו״.

גם בגן חובה קייל המשיך להתפרע. ״היתה תקופה בה ניסיתי הכל. הייתי לוקח לו דברים, מעניש אותו, הייתי נואש להחזיר לידי את השליטה לגבי ההתנהגות שלו, וכלום לא עבד״, מספר ספיטרי. ״רק כשהתחלתי להשתמש בחיזוקים, ראיתי שינוי״.

קווין ספיטרי (צילום: יוטיוב)
קווין ספיטרי ובנו קייל | צילום: יוטיוב
המשחק נולד מחוץ למסך. האב צייר על בריסטול גדול מין משחק קופסה, בו מובטח לקייל פרס לאחר שיתקדם עשרה צעדים על טבלה המתעדת התנהגות טובה. ״קייל נורא רצה אז מין צעצוע שיורה מרשמלו״, הוא נזכר, ״אז צילמתי אותו מחזיק את הצעצוע בחנות, הדבקתי את התמונה על הטבלה, ויחד עם המורה שלו עבדתי כדי שידביקו מדבקה של סמיילי בכל יום שבו הוא לא מרביץ, יושב ומקשיב. כך הוא התקדם על הלוח ובסוף קיבל את הצעצוע״.

בדיוק באותה תקופה החל ספיטרי להשתמש באפליקציה עבור מטופליו, והבין שכדאי להפוך את הבריסטול לאפליקציה. כך נולד המיזם. האפליקציה, שהיא כמו משחק, צבעונית ומפתה, מאפשרת לדמות של הילד להתקדם בדרך, כשהיא אוספת ׳מטבעות חבר׳ה׳ לקראת פרס סופי.

איך זה עובד? ובכן, השיטה פשוטה: ההורה והילד בוחרים את "סביבת המשחק" (בית ספר, גן ילדים), בוחרים את האתגר והמקום בו הילד מתקשה ("הכנתי את שיעורי הבית"/ "השתמשתי במילים מנומסות"/ "לא הרבצתי"), וביחד בוחרים את הפרס המיוחל לאחר שהוחלט מראש מהו מספר פעמים שהילד קיים את הבטחתו (סרט, משחק או כל מה שעולה על דעת ההורה). ניתן גם להדפיס תעודות הצטיינות עם שם הילד בסוף התהליך. גם כיתה שלמה, או כיתת גן, יכולה לשחק יחד, ולעבוד לקראת מטרה משותפת.
כאמור, שפן הניסויים קייל הפך בזכות המשחק לילד למופת (לטענת אביו). ״קייל מחכה להרוויח דברים עכשיו״, אומר ספיטרי. ״בתקופת הגן חששתי שהוא יקבל תווית של ילד בעייתי ושלא יזמינו אותו למסיבות יום הולדת. הוא עוד מתקשה לשבת ולהקשיב לפעמים, אבל אי אפשר להשוות את ההתנהגות שלו. יש לו המון חברים בבית הספר, והוא מאושר. זה הניצחון הגדול ביותר״.

>> מה עובר על ילד בזמן התקף זעם?
>> איך בונים הערכה עצמית אצל ילד?