ג׳יה ג׳יאנג זכה זה מכבר לכינוי "בחור הדחיות". איפה שאנשים אחרים רואים סיוט מתקרב, התפרצות זעם או כאב, ג׳יאנג רואה הזדמנויות. כאב לילד בן חמש, שצריך להגיד, ממש כמו כולנו, המון פעמים את המילה "לא", ג׳יאנג הופך את ה׳לא׳ לקריירה, למשטר אימונים של ממש.

הכל התחיל לפני חמש שנים, אז פצח בניסוי יוטיוב בשם "מאה ימים של דחיה". מסע אישי להתגברות על הפחד מסירובים ואכזבות. ג׳יאנג הרגיש שההשפלה הכרוכה בסירובים עוצרת אותו, ורצה לחשל את עצמו. על מנת לעשות כן, רשם לעצמו טיפול בהלם והביא את עצמו שוב ושוב למצב של דחייה יומיומי. הוא ביקש מזרים דברים לא סבירים, ביקש במסעדות בקשות לא הגיוניות, ביקש מכל העולם ואחותו דברים בחינם, הכל כדי להתרגל לשמוע את המילה לא ולהמשיך הלאה. ג׳יאנג קיבל על הדרך גם "כן" בלתי צפוי כמה וכמה פעמים, מה שתרם לניסוי והביא אותו להיות בעל אחת מהרצאות טד הפופולריות, ולכתוב ספר רב מכר על החוויה. עכשיו הוא מתפנה להעביר את הידע הזה הלאה, לבן האהוב שלו וליתר ילדי העולם.

ג׳יאנג, אב לשניים, מאמין שאנחנו צריכים לשקול שנית את האופן בו אנו מנסים כל הזמן להגן על ילדינו. ״במשפחות במעמד בינוני ומעלה, המטרה העילאית היא לגרום לילדינו להיות שמחים,״ הוא אומר. ״זה חשוב, אבל מה שגיליתי זה שאני צריך למתוח את אזורי הנוחות שלהם. אני חייב להעביר להם שזה בסדר לקבל סירוב. למעשה, אני אומר להם לצאת ולאסוף סירובים. הלוואי שהיו מבקשים ממני לעשות את זה בגיל שמונה.״

A post shared by Lha Rasing, NP (@lhavlylifestyle) on

ג׳יאנג מציע 3 דברים שכדאי ללמד את הילדים:

1. "לא" זו נקודת הפתיחה
״כשאני אומר לילדיי לא, אני לא אומר להם: "נגמר, אני לא מוכן לשמוע שום ויכוח". אני אומר להם: "לא, אבל תנו לי הצעה נגדית או שונה". אני לא רוצה שהם יחשבו ש"לא" זה סוף הסיפור ושבכך הסתיים הדיון, אלא שזו נקודת פתיחה למשא ומתן. בני בריאן מתווכח איתי כל הזמן. הוא תמיד חושב: איך אשיג ממנו "כן"? הרבה פעמים הוא מצליח".

2. עוזרים לילדים לפתח את שרירי האומץ
״אומץ הוא דבר שצריך לאמן. אני מוכרח להזכיר את זה גם לעצמי. כשיצאתי למאה ימי דחייה התחלתי בקטן. שאלתי את הפיצריה אם אוכל להיות השליח של הפיצה הבאה שתצא, ואז לאט לאט הגדלתי את האתגרים עד שבסוף השגתי ראיון עם ברק אובמה. הורים יכולים לעזור לילדים לאמן את שרירי האומץ שלהם בהדרגה. חשוב לשבח אותם על מעשי האומץ שלהם ועל האופן שבו השיגו את מה שרצו״.

3. מלמדים אותם לבקש למען האחר
״זו לא חוכמה ללמד אותם רק לבקש דברים בשביל עצמם. הם צריכים לדעת גם לבקש למען האחר, ולדעת להציע עזרה ולקחת אחריות. שיציעו עזרה לנזקקים או למבוגרים. זה בסדר אם יגידו להם לא. מה שחשוב הוא לבקש לעזור. אנחנו חייבים להבין שהדחיות לא קשורות לערך שלנו, זה פשוט אומר שמה שיש לנו להציע לא תואם את הצרכים הרגעיים של מי שעומד מולנו".

>> ספרים מומלצים לילדים