המכתב של לגו (צילום: huffingtonpost.com)
"תנו להם ליצור את מה שמדבר אליהם". המכתב של לגו להורים משנות ה-70 | צילום: huffingtonpost.com
לא תמיד היו מחולקות חנויות הצעצועים לצד ורוד ובהיר וצד כחול וכהה. פעם נהג חלק גדול ממציאי ומשווקי הצעצועים להביט בקהל היעד שלהם כילדים, ולא כבנים ובנות. בימינו, בהם אפילו ברשתות המזון המהיר ובביצי ההפתעה חילקו את הפרסים לבנים ובנות, קשה להבין את העובדה הפשוטה הזאת. תזכורת מופלאה לכך ניתן למצוא במכתב ישן שמצא משתמש באתר Reddit והעלה לרשת. המכתב היה מצורף לקופסת לגו שנרכשה בשנות השבעים, לגו פשוט, שלא כולל לוחמים, כלי נשק או בובות שעושות מסיבות תה. לגו שמאפשר לילדים לפתח את הדמיון ולהיות מי ומה שהם בוחרים להיות.

"להורים", נכתב במכתב. "הצורך ליצור חזק מאוד בכל הילדים. גם הבנים וגם הבנות. מה שחשוב הוא הדמיון. לא היכולת הטכנית. בונים מה שהידיים יוצרות. איך שמתחשק. מיטה או משאית, בית בובות או ספינת חלל. הרבה בנים אוהבים בתי בובות. הם אנושיים יותר מספינות חלל. הרבה בנות מעדיפות ספינות חלל. הן יותר מסעירות מבתי בובות. מה שחשוב זה רק לצייד אותם בחומרים הנכונים בידיים, ולתת להם ליצור את מה שמדבר אליהם".

עוד ב-mako בית ומשפחה:

משתמש רדיט שהעלה את התמונה מצא את המכתב בבית הוריו, כששיחק עם האחיין והאחיינית שלו בלגו. "הרגשתי שזה מסר מודרני למדי, בעיקר יחסית למשהו שנכתב לפני ארבעים שנה", הוא אומר. "יצרני הצעצועים של היום יכולים ללמוד מזה דבר או שניים!".

"המסר עוסק במגדר"

נשמע פשוט וטריוויאלי, וחבל מאוד שחברת לגו לא המשיכה עם הקו הזה, אלא בדיוק הפוך, ויצרה לבנות משחקים בסגנון בית בובות, ולבנים בסגנון ספינות חלל וכלי מלחמה. חברת לגו המשיכה עם המסר הליברלי הזה בשנות השמונים, כשהוציאה מודעה מקסימה וידועה בשנת 1981, בה רואים ילדה ג'ינג'ית מתוקה במיוחד מחזיקה בגאווה ביצירת לגו ייחודית שיצרה, והכיתוב הארוך לצידה מספר לנו ש"בנים ובנות הם שונים, אבל אין הבדל ברצון ליצור ולבנות". הילדה, רייצ'ל ג'ורדנו, גדלה בינתיים, והשנה הצטלמה שוב, בשחזור של אותה מודעה, רק שהיא לא היחידה שהשתנתה בינתיים. בתמונה החדשה היא אוחזת בין ידיה את הלגו החדש שמציעה החברה לבנות: ניידת שידור פסטלית שבעזרתה בובות קטנות יכולות, על פי הוראות היצרן, 'לחשוף את החדשות האחרונות בנושא עוגות!'.

המכתב של לגו (צילום: huffingtonpost.com)
"בשנת 1981 הלגו היה נטרלי מגדרית והיצירתיות של הילד שלטה בו". הילדה מהפרסומת אז והיום | צילום: huffingtonpost.com

"בשנת 1981 הלגו היה נטרלי מגדרית והיצירתיות של הילד שלטה בו", אומרת ג'ורדנו. "בשנת 2014 הכל הפוך. הצעצוע שולט בילד ומכתיב את המסר, והמסר עוסק רק במגדר, באופן מוזר".

מובן שחברת לגו אינה היחידה שעשתה את המעבר המגדרי הקיצוני הזה, וכאשר מעמידים זה לצד זה את אריזות הצעצועים של פעם ושל היום, מתגלה תמונה מאיימת ומעוררת מחשבה. בין קורבנות המגדר ניתן למצוא את תותית, פוני קטן, בובות הטרול, בובות הכרוב, הולי הובי, ועוד הרבה מותגים שאמנם חלקם שווקו מלכתחילה לקהל יעד שרובו ממין נקבה, אך עברו מייקאובר עם אקסטרה אסטרוגן, שמזכיר יותר את אם טי וי מאשר את גן הילדים.